Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?  (gelezen 1523 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Gepost op: 18 December 2020, 14:02:57 »
Op Youtube staat een video van een, in mijn ogen, mooie baan genaamd "Eschwege West".
Nu komt er rond min. 37 een treinsamenstelling voorbij van een stammetje "Altenberger" wagen, zie onder:



Liliput levert onder nr. L 334510 een BC4i-35 en L 334511 een C4i-35 deze rijtuigen uitkomend voor de DB.
Op modellbau-wiki.de staat het volgende vermeld:

Die Müglitztalbahn von Heidenau nach Altenberg wurde zwischen 1935 und 1938 auf Normalspur umgebaut. Hierfür musste die Deutsche Reichsbahn (DR) neue Personenwagen mit geringer Eigenmasse beschaffen, da die Gesamtmasse des Zuges bei Bergfahrten auf 175 Tonnen begrenzt war.

Diese Wagen mussten über ein möglichst großes Sitzplatzangebot und Raum für Gepäck und Expressgut verfügen, gleichzeitig sollten viele Türen für kurze Haltezeiten sorgen. Davon sollten die Wagen auch im Dresdner Vorortverkehr profitieren.

Bereits 1935 stellten die Linke-Hofmann-Werke AG in Breslau zwei Prototypen des BC4i-35a her, die bei einer Länge von 18,355 Metern 32 gepolsterte Sitzplätze der zweiten Klasse und 24 Sitzplätze der dritten Klasse aufwiesen.

Ein Jahr später wurden vier Testexemplare des C4i-35a gebaut, diese hatten eine Länge von 19,13 Metern und 64 Sitzplätze dritter Klasse, zusätzlich gab es vier Klappsitze im Traglastabteil.

1937 folgte die Produktion von 30 gemischtklassigen und 60 drittklassigen Serienwagen, die in der Anordnung der Abteile und Aborte von den Prototypen abwichen, ansonsten aber identisch mit diesen waren.

Verbleib
Nach dem zweiten Weltkrieg kamen die meisten Wagen zur Deutschen Reichsbahn (DDR), einzelne veblieben in Westdeutschland bzw. Österreich.

Die [[Österreichische Bundesbahnen|Österreichischen Bundesbahnen] (ÖBB) bauten die ihnen verbliebenen Exemplare um zu Triebwagenhänger der Gattung B4hTI bzw. Bauart 7059 und lackierten sie dementsprechend im blau-elfenbeinfarbenen Schema der Triebwagen.

Mijn vraag is dus, wie heeft er meer informatie over waar en met welke loc's hebben deze rijtuigen gereden in TP III rond 1960?


Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2020, 15:05:03 »
Op Stummi heeft iemand 8 jaar geleden dezelfde vraag gesteld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=75493

In Miba 05/2006 staat een heel stuk over de wagens
Maar 2 wagens zijn tot het einde bij de DB in dienst geweest, tot 1965
In de Miba foto's met een BR66 (lekker exotisch), of een eilzug met een 01 ervoor, en diverse andere Altbau-rijtuigen.
Foto's genomen in Frankfurt en Gießen
« Laatst bewerkt op: 18 December 2020, 15:08:32 door Quinzeedied »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2020, 15:29:44 »
Diederik,

Dank voor je antwoord en bericht. Ga het even rustig doornemen.
Grt, Ronald.