Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?  (gelezen 1399 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Duitsland TP III/IV
Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Gepost op: 18 December 2020, 14:02:57 »
Op Youtube staat een video van een, in mijn ogen, mooie baan genaamd "Eschwege West".
Nu komt er rond min. 37 een treinsamenstelling voorbij van een stammetje "Altenberger" wagen, zie onder:



Liliput levert onder nr. L 334510 een BC4i-35 en L 334511 een C4i-35 deze rijtuigen uitkomend voor de DB.
Op modellbau-wiki.de staat het volgende vermeld:

Die Müglitztalbahn von Heidenau nach Altenberg wurde zwischen 1935 und 1938 auf Normalspur umgebaut. Hierfür musste die Deutsche Reichsbahn (DR) neue Personenwagen mit geringer Eigenmasse beschaffen, da die Gesamtmasse des Zuges bei Bergfahrten auf 175 Tonnen begrenzt war.

Diese Wagen mussten über ein möglichst großes Sitzplatzangebot und Raum für Gepäck und Expressgut verfügen, gleichzeitig sollten viele Türen für kurze Haltezeiten sorgen. Davon sollten die Wagen auch im Dresdner Vorortverkehr profitieren.

Bereits 1935 stellten die Linke-Hofmann-Werke AG in Breslau zwei Prototypen des BC4i-35a her, die bei einer Länge von 18,355 Metern 32 gepolsterte Sitzplätze der zweiten Klasse und 24 Sitzplätze der dritten Klasse aufwiesen.

Ein Jahr später wurden vier Testexemplare des C4i-35a gebaut, diese hatten eine Länge von 19,13 Metern und 64 Sitzplätze dritter Klasse, zusätzlich gab es vier Klappsitze im Traglastabteil.

1937 folgte die Produktion von 30 gemischtklassigen und 60 drittklassigen Serienwagen, die in der Anordnung der Abteile und Aborte von den Prototypen abwichen, ansonsten aber identisch mit diesen waren.

Verbleib
Nach dem zweiten Weltkrieg kamen die meisten Wagen zur Deutschen Reichsbahn (DDR), einzelne veblieben in Westdeutschland bzw. Österreich.

Die [[Österreichische Bundesbahnen|Österreichischen Bundesbahnen] (ÖBB) bauten die ihnen verbliebenen Exemplare um zu Triebwagenhänger der Gattung B4hTI bzw. Bauart 7059 und lackierten sie dementsprechend im blau-elfenbeinfarbenen Schema der Triebwagen.

Mijn vraag is dus, wie heeft er meer informatie over waar en met welke loc's hebben deze rijtuigen gereden in TP III rond 1960?


Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2020, 15:05:03 »
Op Stummi heeft iemand 8 jaar geleden dezelfde vraag gesteld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=75493

In Miba 05/2006 staat een heel stuk over de wagens
Maar 2 wagens zijn tot het einde bij de DB in dienst geweest, tot 1965
In de Miba foto's met een BR66 (lekker exotisch), of een eilzug met een 01 ervoor, en diverse andere Altbau-rijtuigen.
Foto's genomen in Frankfurt en Gießen
« Laatst bewerkt op: 18 December 2020, 15:08:32 door Quinzeedied »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2020, 15:29:44 »
Diederik,

Dank voor je antwoord en bericht. Ga het even rustig doornemen.
Grt, Ronald.