Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door prutser
Vandaag om 23:24:18
Contact gegevens Roco NL door Sikko
Vandaag om 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
  

Auteur Topic: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?  (gelezen 1525 keer)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Gepost op: 18 December 2020, 14:02:57 »
Op Youtube staat een video van een, in mijn ogen, mooie baan genaamd "Eschwege West".
Nu komt er rond min. 37 een treinsamenstelling voorbij van een stammetje "Altenberger" wagen, zie onder:



Liliput levert onder nr. L 334510 een BC4i-35 en L 334511 een C4i-35 deze rijtuigen uitkomend voor de DB.
Op modellbau-wiki.de staat het volgende vermeld:

Die Müglitztalbahn von Heidenau nach Altenberg wurde zwischen 1935 und 1938 auf Normalspur umgebaut. Hierfür musste die Deutsche Reichsbahn (DR) neue Personenwagen mit geringer Eigenmasse beschaffen, da die Gesamtmasse des Zuges bei Bergfahrten auf 175 Tonnen begrenzt war.

Diese Wagen mussten über ein möglichst großes Sitzplatzangebot und Raum für Gepäck und Expressgut verfügen, gleichzeitig sollten viele Türen für kurze Haltezeiten sorgen. Davon sollten die Wagen auch im Dresdner Vorortverkehr profitieren.

Bereits 1935 stellten die Linke-Hofmann-Werke AG in Breslau zwei Prototypen des BC4i-35a her, die bei einer Länge von 18,355 Metern 32 gepolsterte Sitzplätze der zweiten Klasse und 24 Sitzplätze der dritten Klasse aufwiesen.

Ein Jahr später wurden vier Testexemplare des C4i-35a gebaut, diese hatten eine Länge von 19,13 Metern und 64 Sitzplätze dritter Klasse, zusätzlich gab es vier Klappsitze im Traglastabteil.

1937 folgte die Produktion von 30 gemischtklassigen und 60 drittklassigen Serienwagen, die in der Anordnung der Abteile und Aborte von den Prototypen abwichen, ansonsten aber identisch mit diesen waren.

Verbleib
Nach dem zweiten Weltkrieg kamen die meisten Wagen zur Deutschen Reichsbahn (DDR), einzelne veblieben in Westdeutschland bzw. Österreich.

Die [[Österreichische Bundesbahnen|Österreichischen Bundesbahnen] (ÖBB) bauten die ihnen verbliebenen Exemplare um zu Triebwagenhänger der Gattung B4hTI bzw. Bauart 7059 und lackierten sie dementsprechend im blau-elfenbeinfarbenen Schema der Triebwagen.

Mijn vraag is dus, wie heeft er meer informatie over waar en met welke loc's hebben deze rijtuigen gereden in TP III rond 1960?


Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2020, 15:05:03 »
Op Stummi heeft iemand 8 jaar geleden dezelfde vraag gesteld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=75493

In Miba 05/2006 staat een heel stuk over de wagens
Maar 2 wagens zijn tot het einde bij de DB in dienst geweest, tot 1965
In de Miba foto's met een BR66 (lekker exotisch), of een eilzug met een 01 ervoor, en diverse andere Altbau-rijtuigen.
Foto's genomen in Frankfurt en Gießen
« Laatst bewerkt op: 18 December 2020, 15:08:32 door Quinzeedied »

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 3072
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenbergerwagen TP III inzet DB? Welke trajecten en tractie?
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2020, 15:29:44 »
Diederik,

Dank voor je antwoord en bericht. Ga het even rustig doornemen.
Grt, Ronald.