Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.  (gelezen 68080 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #180 Gepost op: 22 mei 2021, 19:28:49 »
Toch nog wat kunnen doen aan de hobby, al is niet veel maar toch weer wel.

Ik heb nog een 3 delige BR614 op de kop weten te tikken.
Deze wist ik van tevoren dat ie het niet zou doen.

Maar mijn plan is om hem weg te brengen naar iemand of winkel niet te ver uit de Betuwe die er een decoder in kan bouwen.
Zelf niet de technische kennis.





Ik vermoed dat er verkeerde asjes onder de tussenbak zitten.



Verder nog kleins leuks weten te scoren, wie weet, een boerderij diorama.






Gr Koen.




Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #181 Gepost op: 23 mei 2021, 12:41:19 »
Hoi,

Nog wat kunnen plakken.

Met de zending van deze week kwam nog meer  Pola-antiek mee.
De Werkhalle nr240, altijd leuk als je iets vind voor de werkelijke waarde voordat het op de bekende veiling meedogenloos verdubbeld wordt.

Voor de fun:








Gelijk de doorgang verhoogd.
Dak nog 1 helft opengelaten, voor verlichting.
Heb even getest, hopelijk kan er ooit een V60 in of iets anders kleins.
Wie heeft deze hal niet op zijn jeugdbaan gehad?

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 13:02:00 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #182 Gepost op: 23 mei 2021, 13:02:41 »
Leuk ding Koen
Kan een mooi stukje van je baan worden !
groet kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #183 Gepost op: 23 mei 2021, 18:59:43 »
En een eerste schilderbeurt gegeven:



Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #184 Gepost op: 24 mei 2021, 18:11:17 »
Hoi,

Nog even het werkhalletje verder afgebouwd.

Drybrush en pigment poeders later:





Fijne week!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #185 Gepost op: 26 mei 2021, 14:46:43 »
Hoi,

Door de aanschaf van de BR614 mijn treinbewegingen nagegaan.
Het treinstel moet via het spoor langs de zagerij daarna omhoog klimmen.
Dat traject leek me niet zo lekker voor een dergelijk treinstel.

Heb het aangepast zonder al teveel wijzigingen.
Het 2e spoor over de vallei is vervallen.

Heb een doorgaand traject achterlangs uit het zicht, toegevoegd.
De goederentrein kan diverse routes nemen.
Het personen vervoer kan 2 rondjes draaien. 1 x bovenlangs en 1 x rond achterlangs uit het zicht.

Nog even gekeken of ik wat met een zichtbaar deel kon doen maar toch maar niet, dat worden wel veel sporen over de vallei/bergrivier.


Nu is het zo geworden:

Oude plan.




3D view



Gewijzigde plan.



Zie er wat meer ruimte voor de items die ik gekocht heb zoals de boerderij en uitbreiding van de stad.
Deze kan wat meer heuvelopwaarts gebouwd worden rondom het kasteel die dan op een soort van piek komt.
Rondom bos en akkerbouw en rechts dan de zagerij aan de bosrand.

Ongetwijfeld zal er technisch gezien een keerlus inkomen maar dat zal op te lossen zijn.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 14:54:37 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #186 Gepost op: 26 mei 2021, 18:38:53 »
Pendolino is mooi model, het h0 model van fleischmann kon ook echt kantelen in de bocht, maakte hem wel kwetsbaar.
Het spoor N model ook... https://www.youtube.com/watch?v=5EJxl4K6DFQ
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #187 Gepost op: 26 mei 2021, 20:00:22 »
Hoi, Sven

Fleischmann kon toch mooi spul maken.

Zo ook een mooi 1:1 filmpje van de BR 614. Of deze in de oranje versie .

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 22:59:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #188 Gepost op: 26 mei 2021, 21:20:25 »
En deze film nog gevonden van de Pendolino zelf.

Trouwens sowieso interessante serie op YouTube, Berlin CFT video(?)
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 21:22:34 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #189 Gepost op: 05 juni 2021, 19:17:06 »
Hoi Koen,

Ziet er allemaal heel mooi uit. Schitterend stukje Duits landschap, mooi geweatherd ook (y)
Ik volg!

Groet, Niels
Industriepark NL in spoor N

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #190 Gepost op: 06 juni 2021, 18:45:14 »
Hallo Koen,

Ik heb net je draadje doorgelezen, je bent lekker bezig! Ik vind je baanplan erg inspirerend en ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal zien. Wat kun je in spoor N toch veel kwijt op een betrekkelijk klein oppervlak!

Zelf rij ik in H0 en ik heb ook een baan langs de muur, met verticale dragers en van die steunen die je er dan inklikt. Mijn ondergrond is 9 mm triplex met daaronder twee langsdragers van balkjes. Die langsdragers heb ik vastgeschroefd door de al aanwezige gaten in de steunen. Mijn baan is 488 cm lang en 62 cm breed, dat zijn dus vier platen van 122 x 62 achter elkaar. Onder de dwarsnaden heb ik dan weer balkjes geschroefd om de zaak bij elkaar te houden. Het geheel is ongeveer 135 cm boven de vloer.

Hier een paar fototjes:







Het is allemaal erg stevig en vlak, en ik kan overal behoorlijk goed bij, alleen af en toe bij de bouw op een keukentrapje gestaan maar in normaal bedrijf is dat niet nodig.

Ik heb wel wat lesjes geleerd en als ik het weer moest doen zou ik het toch anders aanpakken:

- Ik zou de zaak opdelen in modules van zeg maar een meter lang of zo, die in principe weer van elkaar te scheiden zijn. Zoals ik het nu heb gedaan kan ik de zaak niet verplaatsen, alles zal dan moeten worden afgebroken.

- Ik zou er ook iets op bedenken om de grondplaten te laten scharnieren. Ondanks de hoogte van 135 cm is het een vreselijke ellende om  onder de baan te schroeven en solderen. Zittend op een krukje en alles boven je hoofd doen is bepaald geen lolletje! Ik gebruik een digitale ringleiding waar elk railstuk apart op aangesloten zit. Dit werkt perfect voor de stroomvoorziening maar is een nachtmerrie voor de bouw!

Ik denk dus dat ik een apart raamwerk zou maken van zeg maar 100x60 modules die vastgeschroefd worden op de steunen. Daarop dan een tweede raamwerk dat kan scharnieren aan de achterzijde, en pas daarop het plaatwerk. Zo kun je de baan opklappen (voordat er scenery op staat) en alle aansluitingen gemakkelijk maken. Als alles eenmaal wekt, weer neerklappen en vastzetten op het onderste raamwerk.

Ik heb ook geleerd dat een muur niet automatisch recht is maar in de langsrichting een golving vertoont. Even iets om te managen. Je moet er ook maar niet van uitgaan dat de muur zuiver vertikaal is, de grondplaat is daarom niet overal waterpas en dat veroorzaakte dat losse wagons nog wel eens spontaan wilden gaan rijden... Ik heb dat opgelost door wat stukjes karton strategisch onder mijn kurken baanbedding te schuiven.

Er zijn ook wel  grote voordelen: geen poten aan de voorkant die in de weg staan, en de mogelijkheid om nog heel simpel meer planken op te hangen voor eventuele andere baantjes en als opslagruimte. Ook zou het heel simpel zijn om een verlichtingsbak aan te brengen boven de baan, de staanders steken er een heel eind bovenuit.

Anyway, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is me allemaal wel gelukt uiteindelijk maar al doende leert men. Ik vind je baanplan erg leuk en loop al te schetsen in Anyrail voor wanneer ik ooit ben uitgekeken op deze H0 baan!


« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 18:57:59 door JurS »
Groetjes, Jur

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #191 Gepost op: 06 juni 2021, 19:03:09 »
Hoi, Jur

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting.
Dat gaat zeker wel helpen.
Ook bij dit ontwerp inderdaad last van hoe ik de bedrading ga doen.
Als je mijn HO plan erbij bedenkt houdt ik aan de rechterkant een ruimte van een meter aan fiddle yard. Daar is het plan om de z21 plaatsen en vanaf daar alles doortrekken.
Uiteraard eerst de N baan bouwen.

Wel erg tevreden met het plan maar toch bekruipt mij het gevoel iets meer binnen de plankdiepte te bouwen en een langerekter traject in N schaal te ontwerpen.
Wel met alle facetten van dit plan erin verwerkt.
Dat blijft me toch wel aanspreken.
Miss iets meer ruimte voor industrie.

Zit ook al weer in Anyrail omdat het gewoon snel en leuk werkt.

Het is ook het maximale uit de beschikbare halen.

De muur.
Die zou wel es niet recht kunnen wezen, sowieso al oud huis uit '39.
Moet ik zeker ff checken waar de muur dragers moeten komen.
Miss dat ik de N baan toch op tafelmodules bouw en de HO baan erboven.

Nog wel even de tijd om na te denken hierover.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #192 Gepost op: 13 juni 2021, 01:11:46 »
Goedenacht,

Heb mijn baanplan volledig op zijn kop gezet.
Maar toch is nog veel hetzelfde.

Was toch niet tevreden met het aanpassen van de laatste keer.
Maar door het bouwen van het proefbaantje van de startset en alle tips, een ander inzicht in de mogelijkheden gekregen.

Het is nu meer ingesteld op het treinverkeer wat er gaat rijden, het wordt nu echt een Nebenbahn zoals  de Oosterburen het noemen.
Hierdoor kan ik nog meer de ideeën kwijt zonder het landschappelijke uit het oog te verliezen.

Ben in ieder geval van plan nog meer dieseltreinstellen te verzamelen en toepasselijke diesellocs met bijbehorende rijtuigen.
Vanaf tijdperk IV tot heden.

Ook voor gekozen de N baan op tafelmodules te bouwen op zit-niveau, dan blijft er genoeg ruimte over voor mijn HO plan erboven.
Die kan wat minder diep worden.

Links had ik altijd nog ruimte over, aangezien je er in HO minder op kwijt kan dan N trek ik deze ruimte erbij in N met hoeklengte in een L-vorm van 120 cm
Dit staat meer de kamer in daarom lijkt het me een mooie plek op daar het kasteel en een landgoed eromheen te plaatsen.

Ruimte voor extra 2 haltes.

Er zal op 4 landschap niveaus gebouwd worden.

1. de rivier
2. de houtzagerij
3. op dit niveau station en de stad

3 1/2. spoor rond landgoed op tussenniveau.

4. landschap, heuvels, bossen, etc.

Op links keren de treinen uit station aan westzijde naar halte landgoed over een brug weer een niveau lager naar 2 langs de rivier naar halte-zuid.
Daarna klimt de lijn weer naar niveau 3 en komt weer op oostzijde het station binnen.

Links achter het kasteel kan het spoor achter de achterwand langs waardoor ik de rivier mooi uit zicht kan laten verdwijnen.

Linksboven  goederenlosplaats met werkplaats voor kleine rangeer loc.

Aan de oostzijde meer ruimte voor een grotere industrie met eigen sporen.

Onder de AEG industrie denk ik wel de mogelijkheid om er een wende aan te leggen om het hoogte verschil te overbruggen van 2 naar 3.
Mocht het te stijl zijn.

De tunnelingangen maar voor het gemak afgekort tot TI Oost of West.



Totzover de wijziging.


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2021, 01:33:05 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #193 Gepost op: 13 juni 2021, 09:51:29 »
Inderdaad een verbetering Koen
Wordt steeds mooier
Leuke van N is er zijn mogelijkheden !
groet kees

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #194 Gepost op: 13 juni 2021, 11:35:28 »
Net je draadje gevonden ,en doorgelezen
Ik vind je zelfbouw in N wel geslaagd
Ga dit verder volgen  (y)