Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Nederlandse locomotief in Duitsland  (gelezen 3889 keer)

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Nederlandse locomotief in Duitsland
« Gepost op: 15 December 2020, 15:56:07 »
Hallo,

Ik zat gister naar 2 filmpjes te kijken die Ben op zijn spoorbaan had gemaakt van rangerende 2400 locomotieven.
Toen dacht ik? Ik maak een suikerfabriek ergens in Duitsland eind jaren 60. Als dit nu in de grensstreek is zou het dan ook kunnen dat daar een 2400 kunnen komen?
Je hebt voor de Nederlandse markt best veel bietenwagens van Roco en dergelijke.

Of was het gebruikelijk dat wagens wel over de grens kwamen?

Groeten Martin

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2020, 16:13:24 »
Normaal gesproken eigenlijk niet.
Al was het alleen al vanwege wegbekendheid en andere beveiliging (seinen,regelgeving,enz)
Al kan er wellicht ooit wel is een bijzondere uitzondering op de regel geweest zijn,dat is met alles zo,maar dan niet op eigen kracht gok ik.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2020, 16:21:53 »
Het is maar net hoe groot je fantasie is. Een NS 2400 heeft geen beveiligingen, dus dat kan het probleem niet zijn, die rijdt overal naar toe waar de spoorbreedte de juiste is. En als de machinist oplettend is, stopt hij gewoon voor de Deutsche armseinen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5578
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2020, 16:33:39 »
NS 2400'en (maar ook 2200) kwamen wel, ook regulier, in Duitsland: van Dalheim en Kaldenkirchen heb ik zelfs foto's gemaakt. Ook van 2200'en in Emmerich, waar (net als nu nog in (Bad) Bentheim) ook elektrische locs van de NS kwamen. Men ging er gewoon van uit dat de Nederlandse machinist wel zou opletten, want Indusi hebben NS locs inderdaad nooit gehad. Die is alleen maar ingebouwd in een paar DE II'en. Wel moesten Nederlandse locs op een gegeven moment verplicht met A-frontsein rijden. Daar zijn dus wel aanpassingen voor doorgevoerd.
Groet, Frank

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2020, 16:36:29 »
@H0-trainiac,

Er zijn ex NS 2200's in dienst geweest in België, ex NS 2400's in Frankrijk, Plan U 115 is op eigen kracht naar de klimaatkamer in Wenen geweest en er zijn NS 6400 verhuurd om dienst te doen in Noorwegen, dus waarom zou een 2400 in het grensgebied op jouw spoorbaan niet kunnen...

Verzin gewoon een goede reden waarom de 2400 net over de grens zou komen en dan is het toch goed genoeg ? Er kwamen ook Duitse en Belgische treinen in Nederland. Zelfs electrische NMBS Muizeneuzen op halve kracht in Roosendaal.

Het gaat erom dat jij plezier hebt.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2020, 16:52:09 »
Naast de al genoemde plaatsen kwam de 2400 vanuit Winterswijk ook in Borken. Om daar te komen moest de NS loc een aantal Duitse seinen en overwegen passeren. Dit heb ik uit het boek "van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas. Daar staat een schitterende anekdote van in...over een Zutphense machinist die vloekend met zijn 2400 het station van Borken binnenrijdt omdat hij ziet dat de retourtrein ongeveer 2 x zo lang is als aangekondigd. Gelukkig krijgt de beste man een DB 44er mee als opdrukloc tot aan de grens....
Groeten,
Richard

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2020, 17:02:08 »
Hadden verschillende 2200 en 2400 daarom niet een derde sein gekregen, omdat de L verlichting in Duitsland niet geaccepteerd werd?

Aanvulling van mijn posting:

Volgens Wiki:

Een deel van de locomotieven (15 stuks) bleef echter tot het einde roodbruin. Van de locs 2415-2436 werden er 19 in 1981-1982 voorzien van een A-frontsein om op de grensbaanvakken met Duitsland te kunnen rijden.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 17:04:24 door Lokführer Bas »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2020, 17:30:58 »
Of iets doen als dit?



Naast beveiligingszaken moet je ook kijken of Nederlands materieel wel overal langs kan komen, bijv door bochten, perrons, wissels en dies meer. Dit heeft te maken met het omgrenzingsprofiel.

De 6400-en (bepaalde nummers) konden ook )in B en D rijden. De Vlaamse Reuzen en Duitse Herders.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 18:43:29 door Reinout van Rees. Reden: Vraag om plaatje-herstel weggehaald »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2020, 17:41:50 »
Dat is een Duitse locomotief in Nederland met reizigersmaterieel.

Hij vraagt naar een Nederlandse locomotief in Duitsland met goederenmaterieel.

@Martin: Bietenwagens kwamen veelal niet over de grens, maar met een knipoog kan alles. Inderdaad geldt voor de 2200/2400 het derde frontsein, bij bietenwagens hadden vele het opschrift "mag Nederland niet verlaten" . Zie ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36905.45
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2020, 17:56:25 »

On topic: leuk om bij een gewone vraag over NS loks in Duitsland telkens weer van die aparte dingen te weten te komen  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 18:46:31 door Bert van Gelder. Reden: Kleine aanpassing i.v.m. berichten hierboven »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2020, 18:25:37 »
In de fantasie kan natuurlijk alles maar houd wel in het oog dat zoiets als suiker nationaal geregeld werd. Inderdaad de grens was de streep . Nu zou het wel kunnen maar helaas is de spoeling dan wel dun. In dit land nog 2 en volgens mij zelfs zonder spoor aansluiting. En zou dat wel zo zijn dan is de doorsnee reiziger niet blij gezien de tonnages per dag die aangevoerd worden. Wat wel kan is Strookarton , daar was aan beide zijden van de grens bedrijvigheid in en kun je zelfs zaken van de een naar de ander rijden. Maar bieten,aardappelen en graan was lang notdone.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2020, 18:29:00 »
Naar voorbeelden uit de tijd van nationale spoorwegmaatschappijen waar de een een daadwerkelijke bedrijfsbediening bij de ander deed moet je heel erg diep zoeken....
Ik zeg niet dat het nooit gebeurde, ik ken een situatie waarin een NS Sik een bediening in België deed. Maar dat was vanuit Zeeuws-Vlaanderen en dat was och een beetje anders....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2020, 18:39:52 »
Arjan, het reizigersmat. kun  je vervangen door goed. mat. en de zut in een Duitse enscenering zetten.


Simpel toch.  :angel:  [size=78%]Fantasie gebruiken [/size] :police:
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 18:45:29 door Jeronimos »
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2020, 18:56:08 »
Hadden verschillende 2200 en 2400 daarom niet een derde sein gekregen, omdat de L verlichting in Duitsland niet geaccepteerd werd?

Aanvulling van mijn posting:

Volgens Wiki:

Een deel van de locomotieven (15 stuks) bleef echter tot het einde roodbruin. Van de locs 2415-2436 werden er 19 in 1981-1982 voorzien van een A-frontsein om op de grensbaanvakken met Duitsland te kunnen rijden.
Inderdaad, om dienst te doen op grensbaanvakken en het bedienen van een aansluiting in een ander land hoort daar niet bij. Zoals Sicco al opmerkt, een bediening op Duits grondgebied zal door de Duitse spoorwegen worden uitgevoerd. Tegenwoordig is dat met alle particuliere maatschappijen wel  anders. De meeste voorbeelden hier gaan over locs die een trein naar een grensstation brengen zoals Venlo of Emmerich, dat is een ander verhaal en eigenlijk niet meer dan inzet op het eigen net.

Er zijn ex NS 2200's in dienst geweest in België, ex NS 2400's in Frankrijk, Plan U 115 is op eigen kracht naar de klimaatkamer in Wenen geweest en er zijn NS 6400 verhuurd om dienst te doen in Noorwegen, dus waarom zou een 2400 in het grensgebied op jouw spoorbaan niet kunnen...
Die eerste twee waren dan verkocht en dus geen NS-locs meer. Alleen de verhuurde 6400 is een aardige, die waren verder ook nog in NS-uitvoering in gebruik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Nederlandse locomotief in Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2020, 21:52:28 »
Er waren een aantal 22000en aangepast om te rijden in Duitsland, de Duitse Herders.
Voor Belgie idem. kan even niet op die bijnaam komen, ouderdom. :-[
Voor zover ik weet waren er geen 2400en aangepast.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven