Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 18:42:06
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Thom
Vandaag
om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding (lus in draden)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bovenleiding (lus in draden) (gelezen 3173 keer)
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Bovenleiding (lus in draden)
«
Gepost op:
27 February 2008, 12:54:50 »
Hallo,
Ik heb een vraag over onderstaande foto.
Vanaf de handraad lopen er twee extra stroom toevoer draden naar de rijdraad. Je ziet het op plaatsen waar locs en treinstellen optrekken.
De functie lijkt me dan ook duidelijk n.l. extra mogelijkheid voor stroomtoevoer om het doorbranden van de rijddraad bij aanzetten te voorkomen.
Mijn vraag is nu: waarom zitter er van die grote lussen in.
Door de ophangdraden kan de afstand tussen de hangdraad en rijdraad niet veel veranderen en zou een kleine lus om rek op te vangen voldoende zijn maar dit is toch wat overdreven.
Zit hier een diepere gedachte in.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
prutser
Offline
Berichten: 6707
Spaar ze allemaal.
Re: Bovenleiding (lus in draden)
«
Reactie #1 Gepost op:
27 February 2008, 13:52:48 »
Ik denk dat de grootte van de lus mede bepaald wordt door de stijfheid van de gebruikte kabel, wil je de lus kleiner maken moet je het draad dus geforceerd buigen waardoor de lus dus niet meer zo flexibel is, maar dit weet ik dus niet zeker.
Gr. Stephan.
Gelogd
Adieu
Agebe
Offline
Berichten: 65
Re: Bovenleiding (lus in draden)
«
Reactie #2 Gepost op:
27 February 2008, 15:40:39 »
Hallo Eric,
De afstand tussen de rijdraad en de hangdraad kan wel degelijk verschillen.
Denk maar eens aan zomer en winter. De hangdraadjes hangen zomers schuin doordat alle draden (rijdraad en hangdraad uit zetten. Dit moet soepel opgevangen kunnen worden. Dus zoals Stephan zegt een grotere lus is soepeler. Ook de druk van de Stra zal er een rol inspelen.
Deze draden die verzorgen de toevoer tussen de rijdraad en ophangdraad en versterkings draad (kabel is beter).
Deze verbinding, is n elk veld d.w.z tussen twee masten in. De verbinding is dan enkel uitgevoerd.
Wanneer deze versterkingsdraden een veld over slaan, dan is de verbinding dubbel uitgevoerd, zoals op de foto.
In het verleden waren de hangdraadjes die deze functie vervulden.
Door de starre verbinding kwam het doorbranden van de hangdraadjes regelmatig voor.
Later is men de ophang gaan veranderen en zagje bij elke boven en onder klem een lusje, die voor een betere verbinding zorg(d)en.
Nu de stromen door de bovenleiding door het intensieve gebruik groter worden was dit niet meer afdoende.
Vanaf een bepaald moment werden deze draden geplaatst, en de hangdraadjes geisoleerd zodat doorbranden niet meer mogelijk is.
Op vernieuwde trajecten zie je dus geen lusjes meer.
Maar op weer andere trajecten weer wel. (bezuinigingen??)
Er zijn ook trajecten met oude bovenleiding (b.v. Alkmaar - Zaandam de oudelijn ) De constructie is dan duidelijk anders.
Mvg Ab Boezerooij
Gelogd
Ho-NS-tot nu, Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Bovenleiding (lus in draden)
«
Reactie #3 Gepost op:
27 February 2008, 16:34:05 »
Ab,
Bedankt voor je antwoord. De uitzetting in de zomer en krimp in de winter daar had ik nog niet aan gedacht.
Zal straks nog eens uitgebreider naar de constructie kijken als ik sta te wachten in Eindhoven. Er zijn voldoende opstel/passeersporen aanwezig.
Die kleine lusjes (of het ontbreken ervan) in de hangdraden waren me ook al eerder opgevallen. Weer wat bijgeleerd.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
guest7823
Gast
Re: Bovenleiding (lus in draden)
«
Reactie #4 Gepost op:
27 February 2008, 18:44:00 »
Aanvullend:
De toevoerdraad is relatief dik, indien je die zonder lus aansluit creeer je een "vast punt" in de rijdraad. Dat wil je op die plek niet. Door de lus blijft de rijdraad ten alle tijden aan de hangdraden hangen ipv onder sommige omstandigheden aan de voedingsdraad.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26636
Re: Bovenleiding (lus in draden)
«
Reactie #5 Gepost op:
27 February 2008, 19:40:41 »
Het gaat bij deze constructie niet om het uitzetten of krimpen door temperatuurveranderingen. Alles in nl. van koper, dus zal alles gelijkmatig groter of kleiner worden.
De functie van de lus is het voorkomen van een hard punt als er een stroomafnemer onderdoor glijdt. De stroomafnemer tilt de rijdraad een stukje op. De dunne hangdraden gaan vanzelf slap hangen op dat moment. Maar de dikke versterkingsleiding zou de draagkabel mee omhoog tillen, waardoor er ineens een veel grotere druk op de stroomafnemer ontstaat. En om dat te voorkomen zit er een lus in de draad.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding (lus in draden)