Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Ombouwen van 2-assige platte/rongenwagen (voorheen LWGK 17.5 tons rongenwagen)  (gelezen 2079 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Alewijn
« Reactie #54 Gepost op: 09 december 2020, 21:08:46 »
Hans, bedankt voor de duidelijke info.

Alleen hier heb ik een vraag bij:
Citaat van: Hans Reints op 09 december 2020, 20:11:03

001 Het is aan u om te beslissen welke rongen wagen er voor het transport van de balen turfmolm gebruikt gaan worden. Ik zelf heb gekozen voor de 12.50 meter lange S-LWO met een draagvermogen van 23 ton. Meer tijdperk gebonden is de 13.90 meter lange LWW/LWGK met een draagvermogen van 17.5 ton Dat de wagen langer is . heeft weer als nadeel dat je die wagen zelf moet maken en er beduidend meer balen gemaakt moeten worden!

Het type LWW is toch juist wat korter en de S-LWO wat langer?







van de LLW heb ik zo snel geen parate gegevens beschikbaar. De LLG is inderdaad de kortste van deze wagens.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alewijn
« Reactie #57 Gepost op: 10 december 2020, 12:15:20 »

Bedankt voor de aanvullende plaatjes.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De S-LWO uit het boekje is de bekende Kbs die vanaf 1955 werd gemaakt.
Laadruimte 12500 mm, over de buffers 13860 mm lang, in H0 159 mm (als ik het goed zie is jouw bruine wagen korter)

Slaat de bij de LWR  genoemde lengte 13900 mm misschien op de lengte over de buffers, dan is die dus maar een klein beetje langer dan de S-LWO.
Hier vond ik ook nog wat info: http://www.seinarm.nl/Goederen/Rongenwagens

jandcargo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo hans,

Mooi en duidelijk. bedankt voor de info.

groeten jandcargo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: Alewijn op 10 december 2020, 12:15:20
Bedankt voor de aanvullende plaatjes.

Die grijze wagen is zelfbouw?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hans Reints
Ja dat zijn drie Roco's geweest. Kost wat, maar dan heb je ook wat 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Met het nodige plak en knipwerk lukt het ook met 2 stuks om alles op de goede maten te krijgen.
Tis even puzzelen.

groeten jandcargo

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alewijn
Dit is er toch ook een:






Hallo,

Ik heb de wagens nog even opgezocht om nog wat meer info te geven.
Foto 1 toont het model. Hier zitten 11 rongen op de wagen terwijl het er eigenlijk 10 moeten zijn.
Ik heb hier wel voor gekozen anders moest ik tussen elke rong een zaagsnede maken en dat zou de strakheid van het model niet ten goede komen.
Foto 2 geeft de onderkant weer. De bodem is gezaagd en weer samengesteld uit 7 stukken uit 2 wagens dit om de juiste afstand tussen de assen te krijgen en de juiste afstand as en buffer.De stukken zijn met de soldeerbout aan elkaar gebakken(Hahaha). Na montage met de wagenbak is het geheel stevig genoeg.
Het stalen gewichtsplaatje werd op juiste lengte gezaagd en aan elkaar gesoldeerd
foto 3 Omdat de wagen een grote radstand heeft zal hij bij nauwe bogen de neiging hebben te ontsporen.
daar moest dus iets op worden bedacht. Mijn uitkomst is als volgend.
De lagerpunten van de as worden verwijderd. NU wordt een (messing) busje (5 mm) gemaakt met een binnenschroefdraad M3.
In dit busje wordt een gat geboord van 2,5 mm waar de as in komt te lopen. De as is 2 mm.
Dit busje wordt onder de wagenbodem vanaf de bovenkant  vast gezet met een schroefje M3. Dit platverzonken schroefje moet je bijna de hele kop afvijlen omdat hij anders de wagenbodem in de weg zit.
Omdat het gat 2,5 mm is en de as 2 mm heeft de as mogelijkheid om wat mee te gaan in de bogen. Ook verticale hobbels kunnen worden gecompenseerd.
De wagens rijden bij mij probleemloos. IK hoop dat het samen met de fotos duidelijk is en anders hoor ik het wel.
De wagens zijn een aanwinst voor de baan en het is een leuk project om te doen.
Goede gereedschappen en wat handigheid zijn wel fijn.

succes jandcargo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alewijn
 
Heel erg bedankt.
Ziet er heel netjes uit. Op die 'bak'naad na dan... 
Hoe lang is de wagen?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
« Laatst bewerkt op: 22 december 2020, 13:23:13 door Bert van Gelder. Reden: Titel op verzoek... »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: LWR 17.5 tons rongenwagen
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2020, 19:11:42 »
Dit gedeelte heb ik afgesplitst van beladingen. Bouw en ombouw kunnen hier verder gaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: LWGK 17.5 tons rongenwagen
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2020, 12:57:02 »
Goederenvervoer per spoor biedt voor elk type lading mogelijkheden naar vele bestemmingen Goederenwagens zijn de ladingdragers binnen het railgoederenvervoer. Voor vrijwel iedere soort goederen is er een geschikt type wagen beschikbaar. Naast containers worden de meest uiteenlopende producten per spoor vervoerd. Een groot aandeel bestaat uit chemische producten, afval, kolen, erts, hout en staal. Maar ook minder voor de hand liggende producten, zoals graan, auto’s, landbouwmachines, papier en geconditioneerde goederen worden per spoor vervoerd. Voor elk van deze ladingen is een specifiek uitgeruste wagen beschikbaar. Ik wilde enkele van mijn wagens conform de realiteit beladen, maar kwam er al snel achter dat bij rongen- en lage bakwagens dit niet zo eenvoudig is. Zo zijn bij haast alle modellen de kop en zij-boorden vast meegegoten en is de wagenbodem meestal te dik uitgevoerd. Om enkele projecten waar ik mee bezig ben goed realistisch te laten overkomen, moesten enkele wagens dan ook verbouwd worden. De Roco rongenwagen 56028 is een leuke wagen, maar heeft te weinig bakdiepte. Daarom gaat het mes/zaag erin.


[01-IMG_4079] De Roco rongenwagen 56028 in een nog ongeschonden staat. Alleen de koppelingen zijn hier uit de schacht genomen. In de bak is afgetekend waar de sneden moeten komen


[02-IMG_4080] Vooraan de niet bewerkte wagen. Duidelijk is te zien dat de bodem van deze wagen een stuk hoger ligt dan die van de ,in ruwbouw, daar achter geplaatste wagen. De vaten, Drums van 200 liter, laten dat duidelijk zien.


[03-IMG_4082] Door aan de onderzijde van de wagen de vier kunststofpennen naar binnen te drukken komt de bak met het contragewicht vrij. Het contragewicht kunnen we helaas niet meer gebruiken en leggen dit terzijde. Nu de wagen open ligt hebben we gelijk de mogelijkheid om de bovenkant van het chassis vlak te maken. Let voor al op de verdikking midden op de wagen. Hier heeft de gietboom gezeten en dat is dus duidelijk te zien. Ik gebruik hiervoor een scherp breekmesje en het bekende Roco hobbyzaagje.


[04-IMG_4083] Maak met een scherp hobbymes, of een Roco zaagje, voorzichtig een incisie langs de lange zijde van de wagen bak. Probeer niet in een keer door het materiaal te gaan, maar doe dat in stapjes en steeds om en om met de andere kant van de bak. Zoals in het volgende plaatje weergegeven. Kijk goed uit voor de kunststof pennetjes! Deze breken zo af, en we hebben ze nog hart nodig!!

https://images.beneluxspoor.net/bnls/05-IMG_4085.jpg
[05-IMG_4085] Steeds maar herhalen en niet te veel druk op het mes zetten!


[06-IMG_4084] Let er goed op dat de balk met de pennetjes blijft staan. Dit is nl. onze bevestiging aan het chassis


[07-IMG_4089] Na het zagen ziet het onderstel, bodem en zijwanden er zo uit. Met een borstel, vijl en schuurpapier worden de zaag- en snij randen nog netjes na bewerkt. Duidelijk zijn de kopbalken te zien waar de pennen aanzitten die de boel op hun plaats houden.


[08-IMG_4091]
Na het zagen en snijden kan naar behoefte het chassis zwart gespoten worden. Moderne wagens blijven bruin.


[09-IMG_4086] Van dunne modelbouwlatjes die in de in de scheepsmodelbouw gebruikt worden, snijden we planken die de nieuwe bodem van de wagen gaan vormen. Neem ook een paar latjes die een afwijkende kleur hebben t.o.v. van de rest van het gebruikte hout. Deze kleur nuance breekt de eentonigheid van de bodem. De breedte maat van de latjes wordt genomen tussen de zijschotten van de wagen.


[10-IMG_4087] Als alternatief voor de latjes kan ook fineerhout genomen worden. Dit fineer laat zich heel wat moeilijker bewerken dan de modelbouw latjes, maar geeft een beter en realistischer beeld


[11-IMG_4088] De opmaat gesneden planken van fineerhout klaar om gemonteerd te worden.


[12-IMG_4096] Als extra verfraaiing worden aan de binnenzijde van de zij en kop borden de plaats aangegeven waar de schotten scharnieren tegen de steunen leunen.


[13-IMG_4093] Met een pincet worden de planken, die de bodem van de wagen gaan vormen, proefondervindelijk op het chassis gelegd. Als alles past, dan een rupsje witte houtlijm op het chassis aanbrengen en daar de planken, zoals op de foto te zien is, voorgoed in fixeren.


[14-IMG_4098] Als de lijm uitgehard is moet de wagen een verweerd en gebruikt uiterlijk krijgen wat uiterlijk de realiteit ten goede komt. De planken op de bodem zijn in de praktijk meer mishandeld dan het opstaandewerk van de wagen. Houdt hier wel rekening mee


[15-IMG_4097] Voor het verweren van de planken op de bodem is een beroep gedaan op de inhoud van het potje terpentine waarin de kwasten en penselen worden schoongemaakt. Deze substantie heeft een onbestemde kleur en doet het uitstekend op het dunne hout. Oost-Indische inkt met alcohol doet het ook wonderbaarlijk goed op nieuw hout. Na droging zie je direct dat de wagen aanmerkelijk aan diepte heeft gewonnen.
16 Alle modellen, en foto’s; Hans Reints
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Ombouwen van 2-assige platte/rongenwagen (voorheen LWGK 17.5 tons rongenwagen)
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2020, 14:33:59 »
Hallo Hans, leuk project. Door het weghalen van de gewicht plaat merk je dit erg in de rijeigenschappen?

Mvg aad