Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door cor_b
Vandaag om 09:17:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 08:46:30
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
  

Auteur Topic: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?  (gelezen 4854 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Gepost op: 10 december 2020, 05:55:19 »
Volgende slachtoffer :D

Volgens mijn berekeningen in het verleden (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst) moeten er nog wat functie uitgangen over zijn in de Artitec 1300en, aangezien de SUSI module in het dak de sluitseinen doet en de pantografen bedient.

Dus eigenlijk zitten alleen de frontseinen (F0) direct aangesloten op de 21 MTC decoder. Kan iemand dit bevestigen? Er zit namelijk een heleboel elektronica op de print, waar is deze dan voor ??? Of hebben de Franse versies meer kermis verlichting? Ik vergeet de cabine verlichting, maar ik gebruik deze toch niet.

Het printje van de frontseinen is simpel: gewoon 2 LEDs, waarschijnlijk wat weerstanden en twee draadjes. Wederom rood en zwart gekleurd. De draadjes zitten met een 3(!) polige stekker aangesloten op de hoofdprint. Dat geeft enige hoop, maar ik raak tureluurs van de printplaat.

Ik denk ik vraag het maar even of iemand het al eens gedaan heeft zodat wij lekker af kunnen kijken (y)

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 06:09:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2020, 06:59:15 »
Obsessie met rangeerseinen? ;)
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 10:52:25 door Martijn de Kuiper »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7380
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2020, 10:36:40 »
Een heel terechte obsessie :) En het staat natuurlijk ook gewoon leuk.

Ik meende in een andere discussie (waarschijnlijk de modelbespreking) wat te lezen dat de Franse versie inderdaad wat andere beelden qua front/sluitverlichting had dan in NL gebruikelijk. Misschien dat je daar iets kan vinden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2020, 12:11:02 »
Mailtje naar Artitec?! Hebben een goede service-afdeling  ;)

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2020, 19:40:38 »
Niet zozeer ene obsessie, maar meer het idee van: het kan, dus waarom niet? Ik zou ook graag elke eloc en treinstel voorzien van digitaal beweegbare panto's. Maar dat is nog iets lastigerder :(

Ik zag een review van de REE CC7100 waar de frontseinen ook rood werden, dat is waarschijnlijk de extra pool die op het stekkertje zit. En volgens een PDF die ik op de REE site vond was dit F1 en F2. Dus dit zou het al een heel stuk makkelijker maken (y). Als ik erachter kan komen wat voor ieniemienie stekkertje het is dan frot ik twee andere printjes met een eigen stekkertje en dan kan ik het verwisselen. Van het maken van printjes moet je niet teveel voorstellen. Ik plak dan alleen 2 SMD LEDs met lakdraad op een stukje styreen en plak er ook 2 weerstandjes bij.

Ik kan verder weinig vinden over de extra opties van een REE CC7100, maar dat ligt ws aan bij kennis van de Franse taal.

Ik had al een keer eerder met iemand van Artitec over een rangeersein gemaild en ze wisten het niet precies toen. Artitec heeft inderdaad een geweldige service. Maar wellicht omdat de print door REE was ontworpen was het onduidelijk.

Ik ga weer aan het werk, bedankt voor de input  8)

Mvg,

Robert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2020, 22:55:37 »
Obsessie met rangeerseinen?
Zonder rangeersein is het model niet af/compleet.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2020, 03:10:18 »
Weer thuis en vond even tijd om de loc op mijn rollenbank te zetten en wat dingen te testen met de multimeter.

Op dat kleine stekkertje voor de frontsein lichtprintjes zitten twee draden, een rode en een zwarte. Eerst maar uitvogelen welke draad van de lichtprintjes plus en min zijn. Na wat domme gezichten trekken en wat kleurrijke metaforen de dampkring ingeslingerd te hebben de batterij in mijn multimeter vervangen door een nieuwe. Nu kreeg ik tenminste steeds dezelfde waarde terug en niet telkens een ander resultaat :P . Rode draad is plus, eigenlijk wel logisch. De spanning op het stekkertje was niet de verwachtte 14 volt maar 4 volt met de frontseinen op hoogste helderheid. Ergens zit dus al een weerstand vermoed ik.

Nu het echte experimenteren: tijdelijk even de dubbele typhoon uitgeschakeld van F2 en daar AUX1 en AUX2 op gezet met de LokProgrammer. Toen gemeten en waarachtig... Nu stond op de extra pin van het stekkertje ook 4 volt met F2 aan! dat scheelt een boel gepruts, maar nu vraag ik mij wel af: waarom had Artitec dit niet meteen gebruikt? Een extra draadje naar de print en de print iets anders indelen zodat elke LED een uitgang gebruikt en we hadden meteen af fabriek al een rangeersein gehad.

Ik heb geen verstand van stekkertjes, dus als iemand weet wat voor stekkertjes Artitec gebruikt heeft en waar deze te bestellen zijn, dan ben ik zo klaar :D Ik kan ook mijn soldeerbout er tegen aan drukken in plaats van een nieuw stekkertje maar dikke kans dat het stekkertje dan smelt. Er zit overigens geen contactje in het stekker deel. Dus dat kan ook niet.

Ik ben blij dat de loc er (onbedoeld) op voorbereid is. Dat scheelt toch een boel geklieder. Misschien zijn er printjesbakkers op het forum die printjes met stekkertjes willen maken, maar dan moeten er genoeg mensen zijn die de printjes af willen nemen denk ik. Maar gezien dat de verbouwing zelf dan extreem simpel wordt is er wellicht zelfs mogelijkheid om dit via de handel te verkopen als upgrade?

Zodra ik visuele resultaten heb maak ik weer foto's.

Er zijn trouwens nog meer verslagen van rangeersein verbouwingen op het forum. Is het mogelijk interessant om linkjes daarvoor te verzamelen in de encyclopedie?

Mvg,

Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2020, 09:01:58 »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2020, 23:33:54 »
Dank Ruud :D

Ik heb inmiddels mijn eerste eigen versterker in elkaar gesoldeerd. Viel me mee, maar ik moet hem nog testen. Slachtoffer is mijn eigen Roco 1145 :P

Ik heb inmiddels wat research gedaan naar de stekkertjes en lichtprintjes van de Artitec 1300. Alvast een disclaimer: ik heb zelf nog niks aangepast, alleen maar onderzocht. Dus niet gaan hakken en zagen in je mooie Artitec 1300 en mij de schuld geven als het niet blijkt te werken. Ik hoor graag van slimmere mensen of ik het allemaal goed gezien heb :D



De lichtprintjes zijn aangesloten met de 3-polige stekkers links- en rechtsonder. Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de potmetertjes, schakelaars en u2 en u1 doen.



Andere kijk op het stekkertje. Duidelijk te zien dat het een 3-polig exemplaar is maar met 2 draadjes. Ook zit er geen contactje in de stekker om er stiekum toch een derde draad in te prikken :( Aan de achterkant van de connector heb ik dus vorige keer gemeten dat het lege plekje wel degelijk een aparte functie uitgang is (y)

Na wat Googlen op mini stekkertjes heb ik deze gevonden: https://www.conrad.nl/p/jst-busbehuizing-kabel-sh-totaal-aantal-polen-3-rastermaat-1-mm-shr-03v-s-b-1-stuks-1426379

Volgens mij zijn dit de juiste. Let niet op het plaatje, de beschrijving heeft het over de 3-polige versie. Volgens mij moet je er apart de contactjes bij bestellen: https://www.conrad.nl/p/jst-krimpcontact-sh-totaal-aantal-polen-1-ssh-003t-p02-h-1-stuks-1426411

Wel raar dat deze contactjes per stuk gaan lijkt het. Dan moet je dus voor 20 stekkertjes 60 contactjes bestellen.

De stekkertjes zijn ook bij Ome Alie te bestellen, maar dan wacht je even wat langer.

Dit is allemaal leuk en aardig als je de originele lichtprint origineel wilt houden. Volgens mij zijn de lichtprintjes vrij simpel aan te passen, maar dan moet je toch die extra draad ergens vandaan halen om het ene sein apart aan te kunnen sturen.

De lichtprintjes:



De achterkant. Ik kreeg het niet scherper met fooncamera, sorry. Oo de weerstandjes staat 471.



En dit is hoe de banen lopen. De roder draad is dus de plus. Voor het gemak blauw gemaakt als blauwe decoder draad. De gele 'draad' is in het model zwart. De cirkeltjes zijn de doorgangen naar de andere kant van de print. Nu de voorkant:



Zelfde ellende met scherpstellen, dus dan maar weer ff kliederen in paint:



Naar mijn idee moet er dit gebeuren om de originele print aan te passen, maar ik hoor graag of ik het fout heb:



Printbaan onderbreken tussen de weerstanden en dan simpelweg de derde pool van de stekker op de nu vrijgekomen andere weerstand aansluiten. Of het SMD weerstandje aan 1 kant los solderen en iets draaien of opwippen zodat die kant geen contact meer maakt met het soldeer eiland. Dit is iets minder destructief wellicht.

Als ik dit zo goed gezien heb dan heb ik dus de keus: makkelijk/snel doen en een printbaan doorkrassen en een lakdraad er aan frotten en deze doorverbinden met de soldeer eilandjes van de connector. Of Stekkertjes bestellen en zelf nieuwe LEDS op een stukje styreen plakken.

Wat zal ik doen?  8)

Vriendelijke groet,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2020, 06:02:39 »
Ik kon niet wachten tot iemand mij zou waarschuwen, dus Proxxon aangeslingerd en soldeerbout opgestookt en uitgevoerd wat ik hierboven bedacht had: Draadje er tussen gefrot bij de originele print.

Ik heb geen foto's van de losse printjes (dat was niet zo'n succes in het vorige bericht), maar ik heb gedaan wat ik al zei: printbaantje tussen de weerstandjes met een dun zaagje in de Proxxon (Dremel is wat lomp :P ) doorgehaald en een dunne decoder draad aan het weerstandje gesoldeerd. Hier een detail van de achterkant van de print in de loc:



Er is ruimte voor de "dikke" draad, er zit een uitsparing in de cabine onder het dashboard. Waarschijnlijk voor printjes met 3e frontsein. Ik ben vergeten foto's te maken waar ik de draad heb aangesloten op de printplaat. Ik heb deze achterop de terminal gesoldeerd. Dit ging vrij lastig. Het is erg klein natuurlijk maar dat was mijn probleem niet. De soldeer pakte slecht waardoor het draadje steeds los ging. Waarschijnlijk doordat het loodvrije soldeer is op de printplaat en ik extra voorzichtig was om het plastic van de terminal niet te laten smelten. Maar het is gelukt.

Test met beide seinen aan:



Ik ben er in ieder geval niet op achteruit gegaan in functies :-X .  Nu het rangeersein testen:



Yay! ;D . Andere kant:



Nu kap er weer op persen, dit ging gelukkig zonder problemen. Weer even testen:



Nu met rangeersein:



Andermaal yay! ;D

Voordat de kap er op ging met de LokProgrammer wat functies gemapt en het werkt... bijna... Je ziet op de laatste foto het bovenste sein niet branden omdat de loc zo geprogrammeerd was af fabriek dat F9 de frontseinen in omgekeerde L zijn. Maar ik was deze vergeten te mappen, dus als ik nu F9 doe dan gaat het nieuw aangesloten sein uit :( . En met de kap er op en de SUSI module aangesloten doet de LokProgrammer het nog steeds niet. Ik heb nu geen zin om de kap weer los te halen. Boeh :( Ik weet ook niet hoe ik de sluitseinen automatisch uit kan laten gaan als ik het rangeersein aan doe. Dan kon ik wel doen met het lagere frontsein. Bovenste frontsein van de L verlichting zelfde issue. Maar F6 en F9 zijn met de hand uit te zetten.

Ook moet ik de frontseinen weer wat dimmen. Ik had ze weer op normaal gezet omdat mijn multimeter moeilijk deed. Op de foto lijken ze weer wit, maar zoals je kunt zien zit er een stukje gele tape op.

Ik ga maar eens een tukkie doen

Mvg,

Robert




Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2020, 11:26:51 »
Mooi hoor Robert,
als er iemand hetzelfde kan doen bij een A sein variant,waar de bovenste pit als rangeersein brand hou ik mij warm aanbevolen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2020, 12:27:59 »
Netjes hoor Robert  (y)
En lekker veel foto's!    :D
Heb je de paarse en groene draad nu op het ongebruikte, derde pootje van het chassisdeel gesoldeerd? En zit dit pootje al standaard met Aux1 en Aux2 van de decoder verbonden?

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 16:30:07 door Fritsprt »
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2020, 16:19:59 »
Thanks ;D

@Casmir: Helaas geen A-sein hier, dus geen idee hoe deze print werkt :(

@Frits: Het ongebruikte derde pootje heeft standaard al AUX1 en AUX2. Enige wat er moet gebeuren om deze te activeren is functiemappen. dat printbaantje doorslijpen/zagen/knagen en dat draadje er aan solderen. Als die contactjes van Conrad in deze stekkers passen is dat een deftiger oplossing dan solderen. Maar ik wilde niet wachten op een bestelling :-\

Inmiddels toch maar weer de kap er af gewipt en de decoder zo geprogrammeerd dat met F9 de nieuw aangesloten lampen ook werken. Blijft irritant dat de lokprogrammer niet werkt met de kap er op.

Mvg,

Robert




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2020, 19:23:14 »
Mijn Hondekop komt pas in 2021 dus voor de grap maar een Grijs/Gele 1315 Artitec met digitaal floepende panto's en A-sein besteld, daar ga ik nog veel vreselijker dingen mee uithalen uiteindelijk :-X

Ik was al eens begonnen met een Rivarossi (oud jaren 90 model) 1300 te moderniseren, eerst met een 1307 Lima kap, dan een poging gedaan om de Rivarossi kap te ontdoen van de sierstrips en een seinbalk aan te brengen. Maar andere projecten en modellen vertraagden de boel. De nieuwere Electrotren/Rivarossi modellen waren weer een stap verder in techniek en detaillering dan de oude Rivarossi dus wilde ik daar een kap van aanpassen. Kop versmald en dat leek best ok. Maar toch was de Artitec veel mooier met de correcte draaistellen (lengte) en beter lijkende kap (en natuurlijk de gave floepende panto's) en bleef dit project ook hangen.

Sluitseinen kunnen dan relatief makkelijk aangesloten worden op AUX1 en AUX2 (want topseinen worden dan niet gebruikt) en dan moet ik via een versterkertje het rangeersein maken denk ik. Maar ik weet intussen hoe dat moet :D . Het peentjes zweten gaat natuurlijk in het modificeren van de kap zitten. Frontsein balk, vervangen van het A-sein, vervangen cabine deuren, wand naast de cabine deuren aanpassen en dan (laten?) spuiten in geel/grijs met megavishaak. Of ben ik nog iets vergeten?

Mvg,

Robert (die dan toch weer meer projecten op zich neemt... of is dit gewoon een vervanging van een oud project?)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Artitec 1300, DCC, rangeersein maken?
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2020, 20:36:27 »
 (y) net de stekkertjes en contactjes besteld bij Conrad. Bij Alie is alleen de plastic stekkerhouder te koop (per 10 stuks), scheelt de moeite niet.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).