Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes  (gelezen 3967 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes
« Gepost op: 12 juni 2016, 21:07:42 »
Op MP een 1137 voor een leuke prijs overgenomen. Omdat de prijs echt leuk was, bleef er wat over voor het digitaliseren. Dus een ESU lopi v4 en een setje Digikeijs voor de 1100 aangeschaft. Nu heeft het setje behalve sluit en frontlicht ook cabine lichten en rangeerlichten. Je voelt hem al komen, te weinig uitgangen op de lopi v4 :-\.
Wat wil ik:
  • Frontlicht
  • Sluitlicht richting afhankelijk aan te zetten (twee uitgangen op de decoder)
  • Rangeerlicht (één decoder uitgang voor beide kanten tegelijk)
  • Cabinelicht (één decoder uitgang voor beide kanten tegelijk, tja, dat is een compromie ;))
Aan de slag dan maar. De kap er af gewipt. En conform de beschrijving de panto los geschroefd. Staan niet in de beschrijving, maar de zwarte kunststof bruggetjes naast de schroefjes moet je eruit trekken ;).



De toplichten geleider effe iets optillen en het printje kan er zo onder geschoven worden. Zo ver, dat door het gat in de print het schroefgat voor de panto weer zicht baar wordt. Hier nog niet gedaan, maar je kunt beter eerst de draden van het tweede printje aan het eerste vast solderen. Conform de handleiding worden volgende draden door verbonden: blauw, violet, wit en groen.........dus geel niet :P. Let ook op dat wit gekruist wordt zoals in de handleiding staat. Frut de lakdraadjes van het fronlicht  printje goed in de hoeken zodat ze straks niet zichtbaar zijn door de ramen.



Nu eerst het bij geleverde zwarte plaatje uit knippen en met een revolvertang ponsen we de gaten voor het schroefje en de cabinelichten eruit.



Het plaatje over de printjes, draadjes er onder en schroefje er door.........iets drukken en je kunt nog net je panto een slagje of twee er mee vast zetten ;). Zo ook de andere kant.



Conform de beschrijving, zijn de lichtgeleiders onder de cabines uit gehaald, net als de beide lampjes. Dan kunnen de witte draden op hun plek worden gesoldeerd. Zo ook de blauwe draad. Groen wordt aan de vrije decoderbus gesoldeerd. Violet en beide Gele draden laten we nog even met rust. Je kont op deze foto goed zien waar ze vast gezet moeten worden.



Nu even de decoder aanpassen. Standaard zijn alleen Aux1 en Aux2 van draden voorzien, groen en violet. De uitgangen Aux3 en Aux4 zijn echter wel op de decoder beschikbaar, echter niet voorzien van een eindversterker. Er moeten dus drie draden aan de decoder gesoldeerd worden. Volgens de ESU handleiding is goed te zie waar je ze aan moet zetten. Ik gebruik decoder 54611, maar neem het schema van de 54621. Ik neem hiervoor wat decoderdraad. Groen voor Aux3, violet voor Aux4 en bruin voor GND. Met een scalpel snijdt ik de isolatie aan de zijkanten van de decoder een klein stukje los en klap ze om. De stukjes decoderdraad steek ik door de gaatjes in de print......



.......... buig ze iets om en tip ze met een klein soldeerboutje effe aan zodat ze op de soldeer die er al zit vast smelten.



Daarna de isolatie terug buigen. Nu is het versterkertje voor de uitgangen Aux 3 en Aux4 aan de beurt. De dubbelfet wordt aan de net aangebrachte decoderdraadjes gesoldeerd. Bruin aan pen 1 en 3, groen aan pen 2, violet aan pen 4. Vergeet niet om alvast een stukje krimpkous over de dubbelfet te schuiven, anders kun je de draden straks weer los maken ::).



Nu kunnen de beide gele draden van de Digikeijs printjes op de uitgangen gezet worden. Eén gele draad op pen 5 en 6 en de andere gele draad op pen 7 en 8 (je kunt ook dubbel fets krijgen met 6 poten hoor, hoef je geen brugjes te maken).



Nu kan het stukje krimpkous over de dubbelfet en met de soldeerbout worden gekrompen. Blijft over, de violette draad van het Digikeijs printje. Die wordt aan de oorspronkelijke losse violette draad van de decoder gesoldeerd en ook hier een klein stukje krimpkous er over.

Dan kunnen de beide front printjes met wat lijm (ik gebruik hier voor wat KristalKlear) volgens de handleiding worden vast gezet.
Ze staan momenteel te drogen..........
Wordt vervolgd ;).








« Laatst bewerkt op: 12 juni 2016, 21:10:11 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2016, 01:49:09 »
Netjes Ruud! Ziet er nu al gelikt uit!  (y)
Dan waag ik mij aan deze jongen....  (Roco 1138 botsneus met geplotte strips)



Ben benieuwd naar het vervolg. We wachten af........

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2016, 01:52:50 door Thowra »
We're all riders on this train.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2016, 08:07:55 »
@Jeroen: die heeft toch al printjes van roco? Is dat niet dezelfde als de 1145? Heb ik al een ombouwverslag van voor je ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2016, 12:27:17 »
@Jeroen: die heeft toch al printjes van roco? Is dat niet dezelfde als de 1145? Heb ik al een ombouwverslag van voor je ;).

Oops, je hebt gelijk! Heb dit verslag volledig gemist. Dank!  ;)

Jeroen
We're all riders on this train.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Roco 1137 voorzien van Digikeijs printjes
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2016, 23:19:16 »
En verder met de 1137, de printjes zitten vast. De kap kan er op................dat dacht ik dan ja :-X. Met geen mogelijkheid.
En dan kom je al snel achter het probleem. De Digikeijs printjes zijn dun, erg dun.......maar nog steeds te dik om met een klein beetje fatsoen langs de grijze cabine inzetstukken te komen :(. Dus daar aan beide kanten 1 a 2mm van afdremelen met een schuurrolletje.
Dan nog twee tips:
  • Wip het middenstuk uit het dak, kun je de dradenboel omhoog trekken zodat deze niet tussen de zijkanten komen bij het sluiten van de kap
  • Zet de deurhandgrepen er nog niet in of haal ze er eerst uit, deze steken aan de binnenkant iets uit en maken het erg lastig



Na slim mappen het resultaat, rangeerlicht op F3(gedimd tot 5) en cabinelicht op F2 (gedimd tot 1)



Frontlichten ook gedimd tot 5, je ziet ook het linker toplicht nog iets doorschijnen via de lichtgeleider vanuit het rechter toplicht :(. Volgende keer de lichtgeleider in het midden door dremelen, dat zal het probleem oplossen ;).



Sluitlicht op F1 richtingafhankelijk (gedimd tot 6), op de foto is zo'n rood sluitlicht altijd slecht te zien, maar je ziet het rode licht nog iets in de ramen doorschijnen.



Al met al, moet ik zeggen dat het inbouwen van deze 1100 Digikeijs printjes goed te doen is. Zeker vergeleken met de meestal door mij toegepaste methode met losse smd leds ;D. De extra cabine lichten die ik er zelf nooit in maak zijn leuk mee genomen. En ja, met €18,00 zit het er een stuk sneller in dan de nog geen €3,00 versie met losse smd leds ;D.



Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).