Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Wanneer is N te klein?  (gelezen 3720 keer)

TET70

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Wanneer is N te klein?
« Gepost op: 03 december 2020, 16:58:16 »
Heren, dames,

HELP! Ik heb in onze schuur binnenkort de beschikking over een grote ruimte waar ik een treinbaan kan maken.
Ik heb wat N-spoor liggen, maar begin nu te twijfelen of op een grote baan (ong 4m lang is mogelijk) N spoor niet te klein is en ik beter op H0 kan overstappen?
Ik heb nog niet veel rails in N, dat wat ik heb zou ik kunnen inruilen of verkopen. Dus daar zit me overweging niet zo.
Alleen de ruimte. De N-baan moet niet opgeslokt worden.Ik heb geen grote modelbouw ambities met huizen etc. Het wordt een baan met veel groen, heuvels en wat bergen/sneeuw landschap. Daarnaast een havengebied met kolen toevoer en draaischijf.

Willen jullie me helpen m'n gedachten te vormen?

dank alvast,
gr.
Tet

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2020, 17:02:12 »
Hoi Tet

Naar mijn mening niet en is het voor H0 zelfs krap.
Maar dat is afhankelijk wat je wilt.
Een loc met 8 rijtuigen zit je tegen de 250cm aan lengte in H0
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

adrievanst

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2020, 17:09:40 »
Hangt ook af hoe groot je je havengebied wilt, wil je iets als rotterdam of een klein binnenhaventje.
Gezien jouw wensen denk ik dat N ideaal is, anders
 word het te vol in in elkaar gepropt.

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2394
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2020, 17:12:20 »
Hallo Tet,

Het gaat niet alleen om de beschikbare ruimte, waar je baan in opgeslokt kan worden, maar het gaat om meer verschillen;

Zoals bijvoorbeeld ook om je ogen en handigheid. Wil je zelf wat doen aan een loc zoals een decoder inbouwen dan is dat in H0 veel makkelijker als in N.

De onderbouw moet ook nog strakker gebouwd worden. Een hobbel in de rails die een H0 trein makkelijk aan kan zou in N voor ontsporingen kunnen zorgen.

Misschien handig om in een winkel te vergelijken welk gevoel je hebt bij N en H0. Er zijn personen die N geweldig vinden omdat je een langere trein kunt laten rijden en in verhouding langere perrons kwijt kunt, maar anderen vinden het weer te priegelig en zweren bij H0.

Ik kan je nu al zeggen dat het vrij waarschijnlijk is dat jouw vraag hier tot reacties van zowel N als H0 spoorders die hun eigen schaalgrootte aan gaan prijzen  ;D

Uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet maken voor de schaal waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Vriendelijke groet Ruud B. ( verzamelaar en bouwer in H0 schaal )
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2020, 17:12:46 »
Als je naar je treinbaan kijkt, wil je dan vooral je trein goed kunnen zien, of de trein in het landschap.
In het eerste geval zou je voor een grotere schaal kunnen gaan. Tenzij je N treinen gewoon leuk vindt om te zien, dan zou ik helemaal niet veranderen.
In het tweede geval biedt N juist geweldige mogelijkheden. Je hebt meer ruimte voor een groots landschap.


TET70

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2020, 17:13:07 »
Een klein binnen haventje, met een paar platbodems en wellicht een kleine scheepshelling. Beetje a la haven van Spakenburg.

Denk ook dat N beter is overigens, maar checken met de experts geeft me wat meer 'houvast' ;)


adrievanst

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2020, 17:36:50 »
ik denk dat je voor dit haventje in HO al snel op 1,5 bij 1 mtr zit om het een beetje fatsoenlijk uit te beelden.
Wat ook niet onbelangrijk is bij je keuze wil je alleen bouwpakketjes neerzetten of ook zelf huisjes/gebouwen maken.
In ho is dit wat makkelijker dan in n (zelf uitmaken hoe handig je hierin ben/kan worden).
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 18:33:50 door Reinout van Rees. Reden: Onnodige quote weggehaald »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2020, 17:56:01 »
4 meter is juist een droom in schaal N


Zoek hier even op Stadt Schellenbach, die is 4,5 meter lang en 3 meter breed in L-vorm.

Zou zelf niet kleiner willen meer, ik kan echt mooie lange slepen laten rijden en door ruime bochten.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2020, 19:11:00 »
als N spoorder
zeg ik N
Je mogelijkheden zijn veel meer gua haven en landschap
Ik vermoed dat je al gauw denk dat 4 meter eigenlijk helemaal niet zo groot is .
met vriendelijke groet
kees

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2020, 19:18:58 »
Ja, N spoorders zeggen N, H0 spoorders H0 en ik heb 0 dus dat zou mijn advies zijn. Moraal van het verhaal: de keuze voor een schaal heeft alles te maken met bestaande voorkeuren en weinig met beschikbare ruimte. Ik heb ook vier meter, daar kan je als nulspoorder bijna niets mee, maar ik vind nul het leukste dus ik doe het toch  ;)

Wij van WC eend.....
Boomshanka!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2020, 19:23:27 »
Als ik opnieuw zou kunnen beginnen ging ik voor TT; niet te groot en niet te klein... Daarmee kun je op 4 m heel wat rails leggen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1349
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2020, 19:23:45 »
Hoi,

Je verkijkt je eigen op het geheel dat als je zegt ik heb veel ruimte voor HO maar terwijl dat ook voor N zo is .Als je een grote ruimte hebt ben je nogal snel geneigd om het dan helemaal vol te leggen , dat gaat voor een tijdje goed maar op een gegeven blijf je veranderen en denk je toch had ik maar ...
Ik heb dat uit eigen ervaring meegemaakt , ik wilde zo nodig een grote baan en ik had er ruimte genoeg voor , ik had dan ooit een dubbeldeks baan zoals de meeste banen in Amerika zijn .Amerikaans wordt vaak met groot gemeten en vergeleken , ik had overigens heel lang Amerikaans, maar ben er inmiddels na vele banen en baantjes en uitprobeersels verder dat  hoe groot het je ook hebt of maakt nog altijd denkt , ik heb ruimte te kort , of je denkt ik kan op die oppervlak Amsterdam CS maken en dan ben je genoodzaakt om het alsnog lekker vol te leggen .Dat geldt voor N  zo maar ook voor HO en al die andere schalen.Als je vraagt aan me wat kun je het beste doen ? Weeg de min en pluspunten , vergelijk het met elkaar en kijk vooral naar wat je wilt , jou modelspoorwereld hoeft niet degene te zijn die voor een ander interessant maakt .
Mijn modelspoorwereld is bouwen op kleine oppervlak in HO , maar ieder zijn ding .Niemand verplicht je om die ruimte vol te zetten met een modelbaan !!.

Groet Reeks 77

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2020, 19:27:44 »
En ik ken ook nog iemand die op deze lengte de meest fantastische baantjes in spoor 1 (1:32) bouwt. Zoek maar eens op Becasse.
No dress rehearsel, this is our life.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2020, 20:05:55 »
Ja, N spoorders zeggen N, H0 spoorders H0 en ik heb 0 dus ....


Ik heb zowel h0 als N  ;D

Ok, tegenwoordig bouw ik een N baan, het h0 spul zit in dozen verpakt.

"Wanneer is N te klein?"
Dat hangt niet van de beschikbare ruimte af, maar van je omstandigheden. Afhankelijk wat je met je ogen en handen kunt, kan N te klein zijn. Dat geldt ook voor h0 trouwens...

Het hangt er ook van af hoe je de treinen wilt beleven. Als je wilt rangeren op de mm dan kun je waarschijnlijk beter h0 of 0 nemen. Wil je lange treinen, of treinen in een ruim landschap zien, dan kun je je ei veel beter kwijt in N.
Zelf bouw ik nu een N baan van 350 x 70 cm. Daarop beeld ik alleen een enkelsporige zijlijn uit met een halte. Het gaat mij met name om het landschap er omheen. Dat wil ik ruim kunnen opzetten.

Wat me wel opviel bij de overstap naar N; omdat het kleiner is, ben je minder bij de treinen betrokken. Het voelt alsof je verder van het gebeuren af staat. In schaal 0 sta je bijna letterlijk met je neus op de lok en volg je het aankoppelen van een wagen van dichtbij. Dat is in N toch anders. Om dat effect te compenseren heb ik mijn baan op bijna ooghoogte gebouwd (rails 150 cm boven de vloer). Dan heb je minder last van het vogelvlucht perspectief en voelt het alsof je midden in het landschap staat.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Wanneer is N te klein?
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2020, 20:07:07 »
Kies je 0