BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: TET70 op 03 december 2020, 16:58:16
-
Heren, dames,
HELP! Ik heb in onze schuur binnenkort de beschikking over een grote ruimte waar ik een treinbaan kan maken.
Ik heb wat N-spoor liggen, maar begin nu te twijfelen of op een grote baan (ong 4m lang is mogelijk) N spoor niet te klein is en ik beter op H0 kan overstappen?
Ik heb nog niet veel rails in N, dat wat ik heb zou ik kunnen inruilen of verkopen. Dus daar zit me overweging niet zo.
Alleen de ruimte. De N-baan moet niet opgeslokt worden.Ik heb geen grote modelbouw ambities met huizen etc. Het wordt een baan met veel groen, heuvels en wat bergen/sneeuw landschap. Daarnaast een havengebied met kolen toevoer en draaischijf.
Willen jullie me helpen m'n gedachten te vormen?
dank alvast,
gr.
Tet
-
Hoi Tet
Naar mijn mening niet en is het voor H0 zelfs krap.
Maar dat is afhankelijk wat je wilt.
Een loc met 8 rijtuigen zit je tegen de 250cm aan lengte in H0
-
Hangt ook af hoe groot je je havengebied wilt, wil je iets als rotterdam of een klein binnenhaventje.
Gezien jouw wensen denk ik dat N ideaal is, anders
word het te vol in in elkaar gepropt.
-
Hallo Tet,
Het gaat niet alleen om de beschikbare ruimte, waar je baan in opgeslokt kan worden, maar het gaat om meer verschillen;
Zoals bijvoorbeeld ook om je ogen en handigheid. Wil je zelf wat doen aan een loc zoals een decoder inbouwen dan is dat in H0 veel makkelijker als in N.
De onderbouw moet ook nog strakker gebouwd worden. Een hobbel in de rails die een H0 trein makkelijk aan kan zou in N voor ontsporingen kunnen zorgen.
Misschien handig om in een winkel te vergelijken welk gevoel je hebt bij N en H0. Er zijn personen die N geweldig vinden omdat je een langere trein kunt laten rijden en in verhouding langere perrons kwijt kunt, maar anderen vinden het weer te priegelig en zweren bij H0.
Ik kan je nu al zeggen dat het vrij waarschijnlijk is dat jouw vraag hier tot reacties van zowel N als H0 spoorders die hun eigen schaalgrootte aan gaan prijzen ;D
Uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet maken voor de schaal waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
Vriendelijke groet Ruud B. ( verzamelaar en bouwer in H0 schaal )
-
Als je naar je treinbaan kijkt, wil je dan vooral je trein goed kunnen zien, of de trein in het landschap.
In het eerste geval zou je voor een grotere schaal kunnen gaan. Tenzij je N treinen gewoon leuk vindt om te zien, dan zou ik helemaal niet veranderen.
In het tweede geval biedt N juist geweldige mogelijkheden. Je hebt meer ruimte voor een groots landschap.
-
Een klein binnen haventje, met een paar platbodems en wellicht een kleine scheepshelling. Beetje a la haven van Spakenburg.
Denk ook dat N beter is overigens, maar checken met de experts geeft me wat meer 'houvast' ;)
-
ik denk dat je voor dit haventje in HO al snel op 1,5 bij 1 mtr zit om het een beetje fatsoenlijk uit te beelden.
Wat ook niet onbelangrijk is bij je keuze wil je alleen bouwpakketjes neerzetten of ook zelf huisjes/gebouwen maken.
In ho is dit wat makkelijker dan in n (zelf uitmaken hoe handig je hierin ben/kan worden).
-
4 meter is juist een droom in schaal N
Zoek hier even op Stadt Schellenbach, die is 4,5 meter lang en 3 meter breed in L-vorm.
Zou zelf niet kleiner willen meer, ik kan echt mooie lange slepen laten rijden en door ruime bochten.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
-
als N spoorder
zeg ik N
Je mogelijkheden zijn veel meer gua haven en landschap
Ik vermoed dat je al gauw denk dat 4 meter eigenlijk helemaal niet zo groot is .
met vriendelijke groet
kees
-
Ja, N spoorders zeggen N, H0 spoorders H0 en ik heb 0 dus dat zou mijn advies zijn. Moraal van het verhaal: de keuze voor een schaal heeft alles te maken met bestaande voorkeuren en weinig met beschikbare ruimte. Ik heb ook vier meter, daar kan je als nulspoorder bijna niets mee, maar ik vind nul het leukste dus ik doe het toch ;)
Wij van WC eend.....
-
Als ik opnieuw zou kunnen beginnen ging ik voor TT; niet te groot en niet te klein... Daarmee kun je op 4 m heel wat rails leggen.
-
Hoi,
Je verkijkt je eigen op het geheel dat als je zegt ik heb veel ruimte voor HO maar terwijl dat ook voor N zo is .Als je een grote ruimte hebt ben je nogal snel geneigd om het dan helemaal vol te leggen , dat gaat voor een tijdje goed maar op een gegeven blijf je veranderen en denk je toch had ik maar ...
Ik heb dat uit eigen ervaring meegemaakt , ik wilde zo nodig een grote baan en ik had er ruimte genoeg voor , ik had dan ooit een dubbeldeks baan zoals de meeste banen in Amerika zijn .Amerikaans wordt vaak met groot gemeten en vergeleken , ik had overigens heel lang Amerikaans, maar ben er inmiddels na vele banen en baantjes en uitprobeersels verder dat hoe groot het je ook hebt of maakt nog altijd denkt , ik heb ruimte te kort , of je denkt ik kan op die oppervlak Amsterdam CS maken en dan ben je genoodzaakt om het alsnog lekker vol te leggen .Dat geldt voor N zo maar ook voor HO en al die andere schalen.Als je vraagt aan me wat kun je het beste doen ? Weeg de min en pluspunten , vergelijk het met elkaar en kijk vooral naar wat je wilt , jou modelspoorwereld hoeft niet degene te zijn die voor een ander interessant maakt .
Mijn modelspoorwereld is bouwen op kleine oppervlak in HO , maar ieder zijn ding .Niemand verplicht je om die ruimte vol te zetten met een modelbaan !!.
Groet Reeks 77
-
En ik ken ook nog iemand die op deze lengte de meest fantastische baantjes in spoor 1 (1:32) bouwt. Zoek maar eens op Becasse.
-
Ja, N spoorders zeggen N, H0 spoorders H0 en ik heb 0 dus ....
Ik heb zowel h0 als N ;D
Ok, tegenwoordig bouw ik een N baan, het h0 spul zit in dozen verpakt.
"Wanneer is N te klein?"
Dat hangt niet van de beschikbare ruimte af, maar van je omstandigheden. Afhankelijk wat je met je ogen en handen kunt, kan N te klein zijn. Dat geldt ook voor h0 trouwens...
Het hangt er ook van af hoe je de treinen wilt beleven. Als je wilt rangeren op de mm dan kun je waarschijnlijk beter h0 of 0 nemen. Wil je lange treinen, of treinen in een ruim landschap zien, dan kun je je ei veel beter kwijt in N.
Zelf bouw ik nu een N baan van 350 x 70 cm. Daarop beeld ik alleen een enkelsporige zijlijn uit met een halte. Het gaat mij met name om het landschap er omheen. Dat wil ik ruim kunnen opzetten.
Wat me wel opviel bij de overstap naar N; omdat het kleiner is, ben je minder bij de treinen betrokken. Het voelt alsof je verder van het gebeuren af staat. In schaal 0 sta je bijna letterlijk met je neus op de lok en volg je het aankoppelen van een wagen van dichtbij. Dat is in N toch anders. Om dat effect te compenseren heb ik mijn baan op bijna ooghoogte gebouwd (rails 150 cm boven de vloer). Dan heb je minder last van het vogelvlucht perspectief en voelt het alsof je midden in het landschap staat.
Groet, Wim
-
Kies je 0
-
4 meter is niet eens zo ruim hoor.....Mijn lokale stationnetje(Hellendoorn) is op schaal 3,65 mtr(en dan heb ik alleen een eindstationnetje).
lekker ruim op de modules gebouwd met lange 1:9 wissels(waar in het echt de snelheid maximaal 40 km is)..Kan ook als alles af is alleen op Fremo meetings worden ingezet, hoewel ik thuis probeer een 90 gr boog te ontwikkeln
Het is maar waar je voor wil gaan ik heb ook baantjes gezien van 1 bij 1mtr die vol lagen met rail. Smaak is persoonlijk en ieder beleeft modelspoor op zijn of haar eigen manier.
Gr Hans
-
Het ligt er helemaal aan wat je wilt. Ga je rekenen dan is 4 meter in h0 4x87= 348 meter in 1:1 en n 4x160= 640 meter in 1:1 dus beide is niet veel.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Ik heb er wel eens over nagedacht om iets met N te doen maar..... Ik heb voor H0 mooie messing prullenbakjes, CTA's, vertrekstaten en andere perron artikelen gebouwd van scratch. Ik kan je vertellen, dat gaat mij nooit lukken in N. Volgens mij kan je gewoon veel minder dingen zelf in elkaar knutselen en voor mij is dat dus een rede om niet te beginnen aan N.
-
En kijk ook wat voor materieel je wil gaan rijden. Sommige modellen zijn er bv. niet in N-spoor maar wel in H0. En lange realistische personentreinen zijn leuk in N maar misschien wil je juist wel korte goederentreinen rijden?
Vr. groet, Martijn.
PS Ik rijd zelf lange personentreinen in H0 op een kleine baan. Is echt geen gezicht ;D
-
N is me altijd te klein ;D
-
Des te minder ruimte, des te mooier je baan wordt. Je kunt dan meer aandacht aan details kan besteden. Welke schaal je dan hebt, maakt dan niks uit. Je kunt, lijkt me, je het best eerder richten op welke schaal je het leuk vindt om te bouwen.
-
Volgens mij kan je gewoon veel minder dingen zelf in elkaar knutselen en voor mij is dat dus een rede om niet te beginnen aan N.
Uhh ligt aan je eigen skills wat je wel en niet kan. bij de 2mm association in Engeland bouwen ze vaak locs van scratch af met splitframes en in Nederland is Henk Oversloot een heel goede bouwer zie https://www.fs160.eu/index.php (https://www.fs160.eu/index.php).
groet Hans
-
Kijk ook eens bij Kees Gorter.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72666.270
-
4 meter.... ik heb in de afgelopen jaren wel eens gekscherend gezegd dat, als ik alles vooraf geweten had hoe goed N feitelijk zou worden in de tijd, ik misschien toch wel Amerikaans N had willen doen. In die schaal is de detaillering inmiddels meer dan goed en kun je ook echt weidse landschappen maken die vooral voor ons Ammi's interessant kunnen zijn. Toch ben ik bij H0 gebleven en ben er nog steeds erg content mee. Zelfs een beetje 0 idoe ik al.
Het is wat jij wilt. Eigenlijk kun je op elk formaat een mooie baan bouwen, van Z naar LGB :)
-
Dank allemaal voor de reacties.
ik merk dat ik twijfel aan 't kleine van N spoor om te verwerken.
Aan de andere kant vind ik 2-rail systemen mooier dan 3. Heb diverse Peco rails liggen en dat vind ik mooier, fijn werken en toch wat natuurgetrouwer.
Amerikaans N heb ik me nog niet zo in verdiept.
Dank voor jullie input! dat geeft me stof tot nadenken.
-
Als je n te klein vindt en h0 te groot dan is er altijd nog TT. Dat zit er precies tussen in en daar is tegenwoordig ook genoeg (duits) materiaal voor te krijgen.
-
Amerikaans N heb ik me nog niet zo in verdiept.
Was even puur vanuit mijn eigen beleving ;) Sterkte met je keuze (y)
-
Uhh ligt aan je eigen skills wat je wel en niet kan.
Dat klopt helemaal (y), volgens mij is het moeilijker om dingen in N te bouwen dan H0. Ik denk niet dat ik in N kan doen wat ik H0 wel kan doen. Daarom vind ik N te klein voor mij
Bas