Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Tussen Vlaamse velden...  (gelezen 20488 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2021, 10:34:45 »
Anton,

Als een pdf bestand inderdaad volstaat, dan zou je ook een aangepast baanplan met Anyrail af kunnen drukken met een virtuele printer zoals bijvoorbeeld PDF Creator. Dergelijke programma's kunnen de uitvoer van elk willekeurig programma naar pdf exporteren.

Groeten,
Bert

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2021, 11:04:31 »
Als een pdf bestand inderdaad volstaat, dan zou je ook een aangepast baanplan met Anyrail af kunnen drukken met een virtuele printer zoals bijvoorbeeld PDF Creator. Dergelijke programma's kunnen de uitvoer van elk willekeurig programma naar pdf exporteren.


Dat zou wel moeten lukken.  Al weet je nooit met de resolutie...
Aangezien je dubbelzijdig kan afdrukken, kan je een test bestellen:  op de ene kant het anyrail-baanplan, en op de andere zijde een familiefoto.    8)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2021, 20:49:47 »
Als een pdf bestand inderdaad volstaat, dan zou je ook een aangepast baanplan met Anyrail af kunnen drukken met een virtuele printer zoals bijvoorbeeld PDF Creator.

Groeten,
Bert

Maar wat is mogelijk in AnyRail qua 'aangepast baanplan'. Wat ik zou willen is dat wat ik nu handmatig heb gedaan (zie plaatje) met een eenvoudig programma zou kunnen maken.



« Laatst bewerkt op: 16 juli 2021, 20:52:45 door AntonM »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2021, 21:09:24 »
Hallo Anton,

Wat er precies allemaal mogelijk is weet ik niet, heb geen echte ervaring met het programma. Op de website van Anyrail kun je onder de tab Voorbeelden wel iets zien van iemand die zijn baanplan schematisch op een plaat aluminium heeft afgedrukt. Misschien kun je ook zoiets proberen.

Groeten,
Bert

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2021, 22:38:13 »
Hoi Bert, met dank voor de suggestie. Even gekeken er staan onder voorbeelden twee baanontwerpen waar het baanplan op klein formaat is afgedrukt op een plaat. De afstand tussen sporen van bijvoorbeeld een station worden dan echter vrij klein waardoor de ruimte voor schakelaars en signaallampjes erg beperkt is. Ik heb geprobeerd om die afstand groter te maken door de foto in één richting 'op te rekken' maar daardoor werd de kwaliteit lager. Ik zag dat er ook een forum was op hun site. Kan mijn vraag daar stellen. Wellicht dat het de makers van het programma op een idee brengt.
Groet, Anton

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #35 Gepost op: 29 september 2021, 12:40:40 »
Mijn zomerproject loopt bijna op zijn einde, dus even een update.

Het was mijn bedoeling om deze zomer een eerste bedieningspaneel af te werken.  En dat is gelukt !  Met dit eerste paneel kan er nu gereden worden op het '+1' niveau van de baan.  Een 2de paneel zal nodig zijn om 'niveau 0' te bedienen.

Zoals reeds eerder beschreven tekende ik een paneel uit en liet het drukken op dibond.  Daar moesten nog gaten in geboord worden voor leds, knoppen en schakelaars.  Dit leverde geen problemen.  Al ervaarde ik wel dat je bij het boren best wat tussenstapjes neemt.  Niet meteen van 3 naar 8 boren bv, maar wel 3-6-8mm .  Daarna alle knopjes en aanverwante zaken erin en solderen maar... Ik had alles eerst uitgetekend - inclusief kleurentabel voor alle draadjes uit de multikabels-  en dat was echt nodig.   Mijn soldeertin die al jaren onaangeroerd stond te wachten op vertier, werd met de dag slanker...  iedere avond soldeerde ik dat het een lieve lust was....



het paneel is dubbelzijdig bedrukt... dus de opdruk die hier nu zichtbaar is , is de bovenzijde van het nog te maken 2de paneel



In het bedieningspaneel wou ik een relaisprintje gebruiken (voor aansturen signalisatieleds, ontkoppeling, enz...).  Dit relaisprintje werkte echter op een negatieve sturing (oftewel: koppelen aan massa om het relais te laten 'tikken') terwijl in mijn gedachtengang dit een positieve sturing was ...  Tsja, je weet gewoon dat als je met electronica werkt er ALTIJD wel iets is dat met je voeten rammelt... dus een plan B hiervoor uitgedacht: zijnde zelf een relaisprintje solderen.  Daarvoor moest ik natuurlijk genoeg kleine relais zien te vinden.  Mijn stoffige lades werden leegemaakt en ook mijn pa zijn strategische reservers aan omron-relais werd aangesproken.  Bedankt pa !  Dus genoeg relais  gevonden , maar die werkten allemaal op 5V ipv de voorziene (en reeds aanwezige) 12VDC.  Even geknutseld met een 7805 spanningsstabilisator ,  en dat werkte .... maar toen sneuvelde mijn smartphone.  En die had een oplaadblokje met een usb-uitgang ( dus 5VDC out).  Super natuurlijk :  dat voedingsblokje kon ik meteen recycleren!  Dus uit mijn paneel komt nu een kabel met USB-aansluiting... het lijkt een anachronisme met de 50 jaar oude marklin-rails, maar wie maalt daarom?  (deze usb-kabel is nog niet op de foto te zien)

Dus de tip van de dag  ;D : afgedankte voedingsblokjes kunnen wel eens van pas komen.  Het best is wel eens de spanning goed nameten , en ook bij gebruik moet er  natuurlijk een zekering worden voorzien !  Ook de stroom hou je steeds in gedachten want zo een blokje mag je natuurlijk niet te zwaar belasten. 

Het duurde uiteindelijk toch heel wat weekjes om alles in elkaar te knutselen , maar nu is de bovenbaan bereidbaar.  Het 2de paneel staat ondertussen op de planning , al kan ik me daar niet altijd voor concentreren , want het is gewoon leuker om al één en ander uit te testen waarmee later huisjes zullen gemaakt worden...

Veel creatief spoorplezier aan iedereen !

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2022, 11:17:06 »
Beste (model)spoorliefhebber

De zon doet het bij momenten al een beetje op de lente lijken, en dat is fijn. Dan kan ik terug in het tuinhuis verder bouwen aan de modelbaan.  De koudere periode is voor mij het signaal om zaken op papier uit te tekenen.  Zo kan ik mij straks goed voorbereid in mijn lenteverwarmd buitenverblijf helemaal uitleven.

Toch kon ik 'echt' iets doen, namelijk een oude blauwe Opel Ascona - gevonden op marktplaats- uitwerken tot het oranje autootje waar ik als kind menig uur op de achterbank zat.  Het was de eerste keer dat ik zo'n plastiek wagentje onder handen nam.  Ik ben wel tevreden over het resultaat.





Ook mijn pa was tevreden en herkende meteen zijn bolide van 30 jaar geleden....

groeten !

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #37 Gepost op: 17 juli 2022, 16:32:00 »
dag iedereen

Even een update vooraleer de vakantie hier start.  Ik knutselde de voorbije maanden aan een rotswand  door een raamwerkje te maken en dat te bekleden met alu-folie. Dit werd volgestort met gips en na het drogen kon het verven starten (oneindig veel lagen, terug afwrijven, bijkleuren enz.... ) Het is de bedoeling dat de rotswand behoorlijk 'groen' wordt. Een voorbeeld is het perron van Dinant/BE. Hoewel er in mijn model geen perron aan te pas komt.  Nu ben ik nog volop bezig met het 'planten' van struikjes. Deze struikjes zijn deels gemaakt met groen gespoten staalwol dat met strooisel werd voorzien.  Uit de tuin geplukte vrouwenmantel zorgt ook voor beplanting.


Een kader in de vorm vd rotswand, zo loopt straks het gips niet van tafel:



5 lagen ALu-folie op elkaar gekleefd zijn met opzet gekreukt, hier werd goedkope gips op gestort.



het resultaat na het verven:



preiserfiguurtje komt de boel inspecteren:



Ondertussen zorgde de natuur voor groen (foto's voor het stofzuigen vd rommel op de sporen en ballast)





Fijne vakantie aan iedereen!

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #38 Gepost op: 17 juli 2022, 18:54:28 »
leuk idee, dat alu-folie;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #39 Gepost op: 12 augustus 2022, 10:58:01 »
Beste spoorliefhebber

Even een beeldje dat ik begin deze vakantie kon schieten op mijn baan.  De huizen op de achtergrond staan er los bij en zijn testhuisjes, maar ik was blij verrast dit van mijn nog in opbouw zijnde baan te zien.



Toen ik met mijn zoon wou fietsen kozen we uiteraard een veilig fietspad uit.  Hier in België is dat niet zo voor de hand liggend.  Het toeval wil nu dat de meest veilige optie van hieruit een pad is naast de spoorweg.  Je hoort mij dus niet klagen.... de inspiratie borrelt dan natuurlijk op, en dit keer werd ik getriggerd door de bovenleiding.  Dus lekker aan de slag met dat idee dus.  Aangezien ik op 2 kleine modules werk, hoef ik maar een grote meter bovenleiding te voorzien.  Nou ja, twee maal dan vanwege het dubbelspoor. Ik koos ervoor om de portalen te maken in notenhout.  Dat is hier beschikbaar in Lucas Creativ , een leuke zaak voor creatievelingen hier vlakbij.  De richtstangen zijn gemaakt uit een stukje elektriciteitsdraad.  Voor de kabels stipte ik een UTP-netwerkkabel.  Ik tekende eerst de bovenleiding uit en kleefde de koperdraad dan in de juiste vorm op het papier dat voor de stevigheid op een plank geplakt wordt.  Een eerste kabel kon ik gisteren solderen.  Het is dan de bedoeling dat deze eerst gespoten wordt in een donker kleurtje en dan aan de stangen vd bovenleiding gesoldeerd wordt.  Maar zover zijn we nu nog niet, even wat plaatjes:

Samenvatting vd benamingen voor de onderdelen van de infrabel (B) bovenleidingen, geleerd van het internet :)


Bovenleidingportaal niet in kunststof, maar in notenhout.  Het was vreemd genoeg goedkoper en lijmt uiteraard perfect met houtlijm. 


De portalen gespoten in een grijze kleur. Ook de satéstokjes ter ondersteuning worden meegspoten waardoor dit al een onverzorgd, typisch bovenleidingssfeertje geeft :)


Even een portaal los op de module gezet, de hoogte moet dus nog afgesteld worden.  De TGV - een geschenkje van een collega die deze treinen liever aan mij gaf dan ze eindeloos op zijn zolder te bewaren - mag mee op de foto. Nogmaals bedankt Bert! Ook de achtergrondfoto is trouwens nieuw.



De bovenleiding, uitgeprint en op een plank gekleefd.  De uitgerokken koperdraad afkomstig uit een UTP-kabel wordt op zijn beurt op het papier gekleefd.  Dan kan er gesoldeerd worden.



Ondertussen staat het zeeschuim lekker te groeien.  Zelfde zaadjes in 2 keer gezaaid met 2x een verschillend resultaat, maar het ziet er beide goed uit.



Tot de volgende update!

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #40 Gepost op: 12 augustus 2022, 16:35:13 »
 [ je hebt een forum-PB ]

>    'Waalse'  (museum)loc NMBS HLD type 202 (reeks 52) op bezoek in  'Vlaamse Velden'      :)
      https://www.flickr.com/photos/ervanofoto/8487241604
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2022, 14:03:26 door hervé. Reden: toevoeging »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2022, 17:38:24 »
Hoi,

Schandalig, nauwelijks reactie voor zulks fraais! (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2022, 22:22:18 »
Houten bovenleidingsmasten... (y)

Met een fraai resultaat :D

Vriendelijke groet, Tis
********

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #43 Gepost op: 29 augustus 2022, 09:45:25 »
Hoi,

Schandalig, nauwelijks reactie voor zulks fraais! (y)

Gr Koen.

Bedankt voor het compliment!

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2022, 11:01:38 »
Mooie portalen. Apart dat ze van notenhout zijn. Waar krijg je zulke latjes?