Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Tussen Vlaamse velden...  (gelezen 20489 keer)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #45 Gepost op: 29 augustus 2022, 11:17:01 »
Mooie portalen. Apart dat ze van notenhout zijn. Waar krijg je zulke latjes?

Dit notenhout vond ik in Lucas Creativ.  Hier in BE zijn dit nog 'echte' winkels met een ruim aanbod, maar je kan ook online bestellen.  Hoewel het geen echte modelbouwwinkel is, is hun gamma wel interessant (ook plastiek profielen bvb)

https://www.lucascreativ.be/nl/catalogus/33/Maquette-modelbouw/Hout/Notenhout

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2022, 14:36:21 »
Dag allen

Ondertussen heb ik de laatste weekjes zomervakantie achter de rug. Ik kon me naast het gebruikelijke zomer-familie-gebeuren ook bezighouden met de bovenleiding van mijn Belgische baan.  Ik ben relatief tevreden met het resultaat, al is het nog niet helemaal zoals ik zou willen. Hier en daar moet nog iets aangepast worden, maar ik wil dit toch al posten.

Het is moeilijk om foto's te nemen waarin je de bovenleiding goed ziet.  Scherpstellen op een draadje van 0,1mm is voor een smartphone geen gebruikelijke toepassing.... maar ik denk wel dat mijn geknutsel zichtbaar is.



Inderdaad, deze loc past niet op mijn baan, maar voorlopig is mijn collectie aan Belgische e-loks te beperkt om hier beter te zetten...



Ik merkte op dat een Belgische bovenleiding naast de elektriciteitsvoorziening voor de sleepcontacten ook nog 2 kabels van portaal naar portaal bevestigd zijn.  Ik vermoed dat dit een aardingsdraad is. Hoewel mijn portalen van hout zijn, heb ik toch deze 'aardingsdraad' voorzien.





Diesellokje onder de bovenleiding...



Groeten!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #47 Gepost op: 31 augustus 2022, 20:16:58 »
Hoi,

Het ziet er goed uit.

Gr. Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #48 Gepost op: 02 september 2022, 13:44:26 »
Dag creatieve spoorders

Ondertussen ben ik bezig aan de tunnel.  Deze is gebaseerd op de spoortunnel van het Waalse plaatsje Trooz. Een stuk schuimkarton is al onder handen genomen alsook een kunststofvel met baksteenprofiel.



Groeten

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #49 Gepost op: 06 september 2022, 09:03:12 »
Beste spoorliefhebber

De afgelopen dagen heb ik tijd vrijgemaakt om de tunnel verder te bouwen.  Deze tunnel is geïnspireerd naar het voorbeeld van Trooz.  Dit maakt het voor de oplettende lezer natuurlijk wel verwarrend , want deze tunnel is in Wallonië, terwijl dit draadje nog steeds 'tussen Vlaamse velden' noemt.  Het baantje dat ik aan het bouwen ben is nu duidelijk geïnspireerd door het zuiden van dit Belgenland.  Ik probeer nog een goed verhaal te bedenken waarna ik dan de naam van dit draadje ook wel laat aanpassen.  Maar voorlopig amuseer ik me meer met het knutselen dan met het bedenken van verhalen.... 

De tunnel nog op de werktafel... Basis uit schuimkarton, bakstenenmotief uit kunststofplaatje, alles geschilderd en/of verouderd met acrylverf.  Witte sporen zijn van echte gips (hierna beter te zien). De verticale natuurstenen zijn nog niet aanwezig op deze foto.



Een paar sfeerbeelden: de tunnel staat nu nog los op het landschap.  Kieren met de rotswanden worden eerstdaags nog met groen overwoekerd.



De 2 modules zijn nog niet compleet tegen elkaar geschoven, wat hier duidelijk opvalt.



Ook de binnenkant van de tunnel moet nog aangekleed worden.


De linkerkant van de tunnel wordt ingewerkt in een stuk rotswand.  Hoe dit eruit zal zien, moet ik nog bedenken....  Het wordt zeker geen overweldigende rotspartij, want ik wil dat gedeelte nog bebouwen.  Hiervoor zijn de rommelige achtertuinen langs spoorwegen een onuitputtelijke inspiratiebron.

Ik hou jullie op de hoogte en ben best benieuwd naar jullie reacties...

groeten
Hans

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #50 Gepost op: 06 september 2022, 21:02:16 »
Hoi,

De sfeer die het uitstraalt is goed.

Gr. Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #51 Gepost op: 15 september 2022, 13:09:20 »
De oogst is binnen!

De voorbije zomer heb ik geprobeerd om het gezaaide zeeschuim zo goed als mogelijk te verzorgen. Op dit forum levert de zoekterm 'zeeschuim' een schat aan informatie op.  Het zaaien lukt iedereen wel maar dan is het natuurlijk afwachten, verzorgen en toch ook wat geluk hebben, denk ik. 

Ik sneed de planten een paar weken terug en gaf deze een uitgebreid bad in glycerine.  Tot op heden lijken alle takjes zich nog soepel te gedragen, dus ik vermoed dat dit zal blijven.  Alles is in ieder geval in doosjes opgeborgen om er tijdens de wintermaanden struiken en bomen van te maken.





Ondertussen heb ik ook nog mockup-huisjes op de baan gezet.  Links staan werkmanshuisjes waar de achterzijde grenst aan de spoorbaan.  De tuinen worden geen afgelijnde groene binnenkamers, maar een zootje aan bijgebouwtjes, koterij en rommel.  Achter de huisjes is een kleine rotspartij die hier nu gesimuleerd is met bruin papier.  Het gedeelte daarachter is een straat op hoger niveau en die boven de tunnel passeert.




Groeten!

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #52 Gepost op: 26 september 2022, 12:59:59 »
Een nieuwe aanwinst!

Al snel na het heropstarten van de hobby - ondertussen al ruim 2 jaar geleden - kwam ik er uit dat het bouwen van huizen en landschappen mij het meeste aantrekt in het modelspoor.  Een rondje rijden hoort erbij, maar ik bouw veel liever.  En dan maak ik het liefst huizen of gebouwen die ik zelf wil.  De beperkingen zijn dan echter  het steentjespapier en de ramen / deuren die je in de handel kan vinden.  Een laser/graveermachine leek me een ideale oplossing om alles zelf te ontwerpen.  Ik twijfelde lang, maar besloot er toch maar één aan te schaffen. Ook al door het lezen van de goeie commentaren hier :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102207.msg3222296800#msg3222296800

In juni arriveerde mijn Atomstack X7.  Deze lasert met een puntje van 0.08x.0.08mm, dus dat leek me voldoende om fijne modelbouwspullen te kunnen laseren.
Ik bouwde eerst een kast met stevige afzuiging waarin de laser zijn plaats kreeg.  Het in elkaar knutselen van de laser viel goed mee.  Het meegestuurde boekje is nogal onduidelijk, maar op youtube vond ik een filmpje waarmee de laser zonder enig probleem in elkaar kan geschroefd worden.

Voor de aansturing gebruik ik laserGRBL, een open source programma.  Dus gratis en simpele software.  De tekeningen van de modelbouwhuisjes maak ik in autocad en vertaal het naar png-formaat.   Deze png is te openen in LaserGRBL en dan in het wat zoeken naar de gepaste parameters...

Eerst lukte het totaal niet om 'recht' te laseren of te graveren.  Het leek alsof de machine niet correct 'rolde' met de riemen en stappenmotoren.  Ik verspeelde eindeloos veel tijd aan het regelen vd spanning op de riemen. Het leek maar niet goed te komen en dacht zelfs even aan de miskoop van het jaar voor mijn rekening te hebben genomen, maar toch niet !  Het aanvinken van de parameter 'richting = verticaal' zorgde voor het recht laseren.  Oef!  Waarom deze parameter zoveel invloed heeft, is me niet meteen duidelijk, maar het resultaat is nu toch wat ik wil, dat is het belangrijkste.

Boven de laser zorgt een TL (die ik nog op zolder had liggen) voor de noodzakelijke verlichting. Ik weet ondertussen dat ik deze best laat branden tijdens het laseren.  Het uitzetten vd TL zorgt voor storing, waardoor de lasersoftware in error gaat.  Zo lang de TL schijnt is er echter geen probleem, dus op zich is dit geen groot probleem natuurlijk.

Natuurlijk zeggen foto's meer dan tekst:

De laser aan het werk:



Screenshot met instellingen van LaserGRBL:



dit "rolt" dan uit de laser (bij wijze van spreken natuurlijk) In dit voorbeeld sneed ik zelf nog de raam-en deuropeningen (links) uit.  Het is niet omdat je een laser hebt dat je de machine alles laat doen ;)



Dit zijn 2 stukjes op elkaar gekleefd, hierna streek ik alles in met een verdunde houtverf of het geheel steviger te maken.




Dit is het resultaat na het overspoten met 'chocoladebruin' en opgevoegd met een wit-grijs mengseltje van acrylverf.



Dit is een eerste 'test'-geveltje.  Met de ervaring dat ik hiermee opgedaan heb, kan ik natuurlijk verder:



Creatieve groeten!
Hans

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #53 Gepost op: 26 september 2022, 13:24:19 »
Daar waar het elders strak en netjes gevoegd wordt vind ik dit effect het mooist om te blijven zien.

Een laserprinter is bij jou wel op de plaats.
Ik vind de gevels geslaagd.
Ik kijk al uit naar industrie. :laugh:

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #54 Gepost op: 26 september 2022, 14:36:24 »
Daar waar het elders strak en netjes gevoegd wordt vind ik dit effect het mooist om te blijven zien.



Ik vrees ook dat de Belgische manier van voegen zo was... bij jullie in Nederland lijkt alles gewoon strakker, niet alleen de voegen, maar ook de wegen, straten, voetpaden, enz....    :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #55 Gepost op: 26 september 2022, 15:11:40 »
Tja, uhm, daar betalen we ons ook blauw voor. :-X
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #56 Gepost op: 26 september 2022, 15:50:50 »
Je hebt terug vertaald naar een *.png ??
Gaat de laser dan niet elke punt apart laseren?
Dus als een foto/plaatje.

Ik gebruik Paint of Coreldraw om de lijnen te zetten. en het gaat naar een *.ai bestand
Dan snijdt hij echt een lijn en gaat de laserlamp niet steeds aan en uit.

Zal ik je een bestand sturen?
Ik gebruik bv lightburn om aan te sturen. Is ook open software

Ronald Visser






« Laatst bewerkt op: 26 september 2022, 16:02:57 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #57 Gepost op: 26 september 2022, 17:12:01 »
Je hebt terug vertaald naar een *.png ??


Ja, de autocad-file is omgezet naar png

Gaat de laser dan niet elke punt apart laseren?
Dus als een foto/plaatje.



Inderdaad, het duurt best een tijd om het te laseren...   

Volgens mij is dit de enige manier die laserGRBL toelaat.  Maar er mag me iemand gerust tegenspreken!
Ik zie in ieder geval geen mogelijkheden om AI-bestanden in te lezen.

 
Ik weet dat lightburn bestaat, maar toen ik zoveel maand terug de reviews las, leek dat een betalend programma.  Blijkbaar niet dus?

Bedankt voor de reactie.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #58 Gepost op: 26 september 2022, 23:20:37 »
Nee, zeker geen betalend programma dat Lightburn
Hetzelfde geldt voor RDWorksV8 en Laserweb
Gewoon proberen.

LaserGRBL vind ik te eenvoudig.

Je zou eens een bestand kunnen opsturen.
Dan zal ik deze omzetten in *.ai

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #59 Gepost op: 27 september 2022, 12:19:59 »
Nog een sfeerbeeldje.



en zo ziet een mens al weer 1001 dingen die beter kunnen in het vervolg :)