Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Tussen Vlaamse velden...  (gelezen 20494 keer)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #15 Gepost op: 02 december 2020, 13:57:05 »
Toch wel , deze ochtend nog nagemeten, 0,1mm , gestripte wire wrapdraad, dat was het fijnste wat ik voor handen had dan.  Op de foto lijkt het dus echt wel dikker .
@klaas: nu weet ik waarom je de naam van jouw baan veranderde in Heuvelland !  Mooie baan trouwens , viel me al eerder op.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #16 Gepost op: 02 december 2020, 14:17:55 »
Hoi,

Kijk eens in Deze bijdrage. Dan zie je wat klaas bedoeld. Dit is draad uit een elektrosnoer  :)

Maar interessante zaken zo te zien. Het sfeertje bevalt wel  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2020, 15:56:02 »
Ziet er goed uit, Hans ! Leuk ook dat je de gebruiken hier op het forum zo snel oppikt. Het is inderdaad "bon ton" om zo nu en dan een wieltje naast de rails te zetten  ;).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2020, 16:41:35 »
Awel, zunne. Welkom hier. Mooi werk. Vooral doorgaan

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2020, 16:25:03 »
Hallo

Het bouwen met karton is natuurlijk leuk , maar het heeft ook beperkingen.  Vooral de gemetste bakstenen boven deuren en ramen zijn moeilijk in steentjespapier te maken.  Ook rondingen in het metselwerk zorgt voor een creatieve uitdaging....  Daarom probeer ik nu iets nieuws: het uitprinten van een huisje in 3d. Ik begin met een kleine arbeiderswoning.  Het is geen grote architecturale uitdaging , maar een experiment met het 3d-printen.  Ik tekende dit uit:



Het is niet de bedoeling om het huis in één keer uit de printer te laten rollen, maar het als bouwpakket samen te steken.  Het wordt dus 'plat' afgedrukt.  De groene lijn op de achtergrond heeft totaal geen nut, dus niet naar kijken ;)

Ik hou jullie op de hoogte....


Cédric

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2020, 16:48:42 »
Op het forum van modelspoormagazine is er iemand die kan toveren met zijn vingers: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,31189.msg458850.html#msg458850


Voor de rest een knap stukje voor een pauze van 25 jaar!  ;)

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2020, 10:26:57 »
Hallo

Het bouwen met karton is natuurlijk leuk , maar het heeft ook beperkingen.  Vooral de gemetste bakstenen boven deuren en ramen zijn moeilijk in steentjespapier te maken.  Ook rondingen in het metselwerk zorgt voor een creatieve uitdaging....  Daarom probeer ik nu iets nieuws: het uitprinten van een huisje in 3d. Ik begin met een kleine arbeiderswoning.  Het is geen grote architecturale uitdaging , maar een experiment met het 3d-printen.  Ik tekende dit uit:


Het is niet de bedoeling om het huis in één keer uit de printer te laten rollen, maar het als bouwpakket samen te steken.  Het wordt dus 'plat' afgedrukt.  De groene lijn op de achtergrond heeft totaal geen nut, dus niet naar kijken ;)

Ik hou jullie op de hoogte....

als je toch plat afdrukt, zou ik eerder voor lasercutting gaan, dan kan je ook gewoon karton gebruiken;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2021, 13:41:10 »
Hallo allen

Ken je het gevoel:  je bent bezig en plots ben je bijna een jaar verder...   Dat gevoel heb ik nu.... Bijna een jaar terug haalde ik oude treinspullen van de zolder, en begon een klein landschapje te maken dat hier eerder gepost werd.
Ik kon de afgelopen tijd goed nadenken over wat ik wou.  Een Belgische baan waar ik lekker kan aan bouwen, dat moet het worden.  Want dat bouwen is voor mij nog altijd het leukste.  Ik vond veel inspiratie in de Ardennen.  De  naam van dit draadje klopt dan niet meer , maar laat dit een detail zijn ... Hoewel rijden niet mijn hoogste prioriteit heeft,  moet het (analoog) rijden mogelijk zijn.  Dat is trouwens nog altijd een klein jeugdtrauma.  Ik slaagde er als jonge knaap niet in om mijn baan te laten werken.  Nu dus een nieuwe poging...

Ik maakte van wat ik nog had liggen een spoortafel (230x60cm) . Hierop komen 2 losse modules (oftewel "bakken") te staan waarop ik kan werken.  Het testlandschapje siert nu even de witte vlakte...


Onder de baan kreeg alle strooisel een nieuw doosje...   de halve action dus leeg geplunderd....


Een dubbelsporig traject met een weggewerkte keerlus.  Deze keerlus heeft een erg kleine radius, maar als startidee mag dit wel.  Lange treinen en zware locs zullen er normaal gezien toch niet rijden.  Er worden ook een paar opstelsporen voorzien...




Even een testje met een tunnel gemaakt uit gekraste stenen in schuimkarton...



Boven de tunnel ligt een werkplaats waarbij ik de (verlaten) stelplaats van Bertrix als inspiratie vond. Geen 16 sporen zoals in werkelijkheid, maar 4 overkapte sporen ... dat zou het moeten worden.



De huisjes die je ziet, zijn uiteraard kartonnen modelletjes om 'iets' te zetten.  Mogelijks voorzie ik ook nog een tramspoor. 

Alles (behalve de optie van tramsporen) is ondertussen al bekabeld.  Op de connectoren kan ik dan een bedieningspaneel aansluiten.  Dit paneel is al uitgetekend en naar de drukker gestuurd...  Het kan ieder ogenblik geleverd worden.  Ik doe mijn best om geen jaar meer te wachten om hierover te berichten. 



Veel spoorplezier aan iedereen !
Hans






Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2021, 16:36:14 »
Hallo Hans,

Mooi testlandschapje heb je gemaakt.
Een mooi voor proefje van wat er ongeveer gaat komen denk ik.
Dan zal het met de rest van de baan ook wel goed komen denk ik.
 (y)
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2021, 18:57:43 »
Mooi gemaakt met veel details. En die oude Márklinn rails vind ik nog steeds het mooiste.

Gr. Bert.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2021, 17:05:50 »
hallo

Ondertussen is het bestelde bedieningspaneel gearriveerd.  Meer nog, de TWEE panelen zijn aangekomen !  Ik bekabel er straks eentje voor het niveau 0 en het niveau 1, of de keerlus/opstelspoortjes en het depot.



De panelen zijn uitgetekend in Autocad en afgedrukt naar pdf.  Deze pdf werd op zijn beurt ingevoerd in indesign waar de zwarte achtergrond werd onder gezet.  De achtergrond is op zich een overbodige stap, maar ik wou het zo wat leuker maken...
Op de panelen tekende ik naast de sporen uiteraard ook 'bollen' waar de knoppen moeten komen .  Uiteraard voor de bediening van verlichting, wissels, ontkoppeling, enz... en ook de knoppen waarmee ik de lussen kan overschakelen tussen 'transfo 1' of 'transfo 2' .   Dus een analoge sturing, voor wie er nu pas bij komt ;) ... Ook leds mogen uiteraard niet ontbreken.   Ik zette er ook info over de lussen bij.  Niet alleen om het ingewikkelder te maken , maar ook omdat ik zo de naamgeving vd bekabeling kan doortrekken. 




De panelen zijn gedrukt op dibond.  Op dit forum vond ik beperkte info die al gedateerd is. Dus voor wie even niet mee is, dibond is een kunststofplaat omgeven door alu, waarop gedrukt kan worden.  Iedereen kent het wel , denk maar aan panelen in musea of infoposten waar een foto met tekst voorzien is van een bedieningsknop waar je geluid of licht mee kan schakelen... heel mooi allemaal.  Sinds een tijd is dit zeer betaalbaar, ook voor de hobbyist.  Google maar eens naar 'dibond online afdrukken'.   Zeker als je zelf nog gaten wilt boren, dan valt het afdrukken erg mee.  Ik koos daarom voor ronde knoppen , dat maakt het straks gemakkelijker (en sneller). 



Ik profiteerde van de mogelijkheid om panelen op de voor-en achterkant te laten bedrukken.  Zo kon ik 2 dezelfde panelen bestellen.  Ik gebruik straks de voorzijde voor het depot en de achterzijde voor de keerlus.  Doordat er 2x hetzelfde paneel kon besteld worden, maakte dit het bestellen nog goedkoper.  In concreto, de 2 panelen op de foto (70x20cm) kun je online vinden voor een goeie 30€.  Geef toe , een koopje !

Groeten !
Hans

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2021, 17:44:23 »
Dat is inderdaad een koopje.
Had er nog nooit van gehoord.
Dan heb ik bij mijn vorige project maar zitten prullen met a4tjes lamineren ;D
Netjes hoor!
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2021, 21:05:13 »
Erg mooi bedieningspaneel Hans. Had het materiaal ook gezien op een site en prijzen zijn goed te doen. Goed uitgetekend sporenplan. Even anders dan het handwerk dat ik moest doen wegens ontbreken van ervaring met Autocad :P.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2021, 08:02:36 »
Erg mooi bedieningspaneel Hans. Had het materiaal ook gezien op een site en prijzen zijn goed te doen. Goed uitgetekend sporenplan. Even anders dan het handwerk dat ik moest doen wegens ontbreken van ervaring met Autocad :P.

Ik heb het dan wel met Autocad getekend, maar een pdf is voldoende om door te sturen naar een online-afdrukservice.  Dus een ander programma kan zeker ook gebruikt worden.



Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2021, 09:26:53 »
ik ben wel op zoek geweest naar een eenvoudig programma maar kon dat niet vinden. Ook een AnyRail ontwerp bewerkt maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Het zou handig zijn als AnyRail de mogelijkheid zou bieden om een railplan om te zetten naar een ontwerp dat geschikt is voor een bedieningspaneel of naast de verschillende railformaten één toe te voegen met de structuur die past bij bedieningspanelen.