Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Flexrail Peco wordt steeds korter....  (gelezen 4232 keer)

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Gepost op: 18 November 2020, 21:52:09 »
Overgestapt van 3 rail naar 2 rail. De Marklin rails ingeruild voor Peco.(code 83)  2e Hands aan een leuk aantal flex rail gekomen. FIjn dacht ik, dat zal opschieten met die lengtes.... Misschien ben ik vreselijk onhandig, maar geen enkele rail blijft heel in mijn handen; de spoorstaven schieten uit de bielzen bij elke handeling (niieuwe raillasjes aanbrengen bv) en dan rest mij iets anders dan dat stukje weg te snijden en de staven te verkorten., hetgeen weer een handeling met risico is.... De rails wordt steeds korter.
Vraag 1: is het mogelijk dat de spoorstaaf toch weer in de biels te krijgen is? (ik heb het over de uiteinden van 60/70 cm rail). Ook het aanleggen van bochten met flexrail levert deze frustratie op. Sowieso een vak apart die bochten. Op youtube staan wel filmpjes, maar zo heeft iedereen zijn eigen methode. Wie kent er een ultiem filmpje over flexrail in de bochten? (vraag 2)
U leest het waarschijnlijk tussen de regels door; ik ben behoorlijk gefrustreerd door deze valse start. Mijn 3e vraag is dan ook; wie kan mij mentaal weer op de rails krijgen? (geen flex). Nee, zonder gekheid, ben ik nou zo dom, of... heb ik wel de juiste keuze gemaakt voor Peco? (ik wil zo graag met amerikaanse diesels rijden, geeft ook al (DCC?) problemen. Maar daar kom ik een andere keer op terug.)
« Laatst bewerkt op: 18 November 2020, 21:55:14 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3303
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2020, 22:07:39 »
Het is natuurlijk wennen als je voor de 1e keer flexrail gaat gebruiken. Om de railstaven weer terug in de railschoentjes te krijgen hou ik de kop van de railstaaf tegen de muur of deurpost en met de andere hand de flexrail heen en weer bewegen en duwen naar de muur toe. Zo krijg je het spul weer recht en liggen de koppen van de rails weer recht tegenover elkaar.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2020, 22:09:19 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2020, 22:11:16 »
Vraag 1: is het mogelijk dat de spoorstaaf toch weer in de biels te krijgen is?
Dat zou volgens mij wel moeten lukken mits er geen braampjes aan de rails zitten. Even met een vijltje erlangs.

Wie kent er een ultiem filmpje over flexrail in de bochten? (vraag 2)
Ultiem weet ik niet, maar wel eentje van een professionele modelbouwer die de meeste aspecten wel belicht: https://www.youtube.com/watch?v=aSVFrDl6ESo

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1367
  • Southern....de oude dan
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2020, 22:44:30 »
mss open deur, maar t.a.v. de raillasjes, je weet dat je de 'railschoenen' moet lossnijden bij de overgangen?
Verder vind ik de 'tracksetta' hulpmiddelen (Google is your friend) nuttig. En als troost, in het begin heb ik ook aardig wat weg moeten gooien...
Succes, grtz,

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2020, 23:21:53 »
(ik wil zo graag met amerikaanse diesels rijden, geeft ook al (DCC?) problemen. Maar daar kom ik een andere keer op terug.)

Graag, want ik rij al 20 jaar met digitale Amerikaanse diesels op DCC en ondervind daar geen problemen mee ;)

Ook begrijp ik je problemen met Peco 83 niet, is een erg fijn railsysteem. Lengte bepalen, even met de Proxxon + schijf op lengte brengen, biels even bewerken zodat je lasje er op kan en voila, klaar is kees. Its simpel! :) Evt even je eind van je staaf vijlen om je bramen eraf te halen die er mogelijk op zitten na het slijpen. Over de bielsjes; die schuif je gewoon weer over de staaf heen. Echt, geen problemen mee 8)
« Laatst bewerkt op: 18 November 2020, 23:25:36 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2020, 10:54:29 »
Hoi,
Je schrijft dat het 2e hands rails is.
Misschien is die erg oud,dan wordt het plastic van de dwarsliggers bros ,en breken de rail klemmetjes op de dwarsliggers af.
Als je flexrail wilt buigen ,moet je die trouwens  "voorbuigen "op een vlakke ondergrond ,en dan iets meer gebogen dan je wilt. Als alles terug veert ,heb je ongeveer de gevraagde boogstraal.
Probeer te vermijden dat je de plastic isolatielasjes in een gebogen stuk spoor  moet maken.
Suskes, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2020, 11:39:27 »
FIjn dacht ik, dat zal opschieten met die lengtes....
Dat is een verkeerde gedachte. Op rechte stukken gaat dat nog wel op, maar in bogen kost het leggen van flexrail veel meer tijd per meter dan sectierails. Juist omdat bij het buigen de railstaaf vaak net de andere kant op schuift dan je had bedoeld. Het is vooral een kwestie van goed kijken wat er gebeurt en langzaam werken. Als je aan de slag gaat met de gedachte: ik ga vanavond even 10 meter wegleggen, dan kom je bedrogen uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2020, 14:05:59 »
Hoi,
Je schrijft dat het 2e hands rails is.
Misschien is die erg oud,dan wordt het plastic van de dwarsliggers bros ,en breken de rail klemmetjes op de dwarsliggers af.
.........

Ik heb op de BMB-baan Peco flexrails van 15 à 20 jaar oud gebruikt en die was helemaal niet bros geworden hoor.

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2020, 15:45:20 »
En met zowel de oude als nieuwe Peco flex'en zijn door Leen m'n BMB bakovergangen beter gemaakt.

Voor wie denkt dat hij te veel aan het worstelen is met z'n flex rails:
Onder de naam van Tracksetta heeft Peco leuke malletjes (heeft wel zijn prijsje):
Zowel voor rechte baanvakken als bogen van verschillende radiussen
https://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk 

Tuurlijk vrij vlot te verkrijgen bij de Angelsax'en van over Het Kanaal.
Maar het is ook o.a. ook bij onze oosterburen verkrijgbaar:
https://www.modellbahnunion.com/e-vendo.php?SessionId=&a=search&SearchStr=tracksetta
Voor adresjes hier in de lage landen is het nog efkens zoeken... (hint-hint)

Gr,
Jan(tje)

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2020, 16:12:17 »
Mooi,dat die sjablonen te koop zijn.
Maar ik heb ze zelf uit 4 mm MDF gezaagd voor mijn 0 baan. .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2020, 18:38:36 »
Heren, hartstikke bedankt. Wat ik meeneem is:  het bochtenwerk met flexrail kost tijd,  de bramen aan de spoorstaven wegveilen, (een belangrijke want het pogen een raillasje er op te schuiven leidt soms tot de problemen), de tracksetta als handig hulpmiddel (maar daar ligt niet de kern van het probleem), de wetenschap dat het niet iedereen makkelijk af gaat.
De  tracksetta waren reeds in bestelling. Zij zijn in Nederland ook te verkrijgen (maar niet allemaal op voorraad) bij https://www.anw-modeltreinen.eu/ts_railmallen-h0.htm.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18033
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2020, 19:07:39 »
En we zijn daarna erg benieuw naar je DCC problemen.... ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2020, 19:43:39 »
In dit topic beschrijf ik al vanaf 2015 mijn avonturen met het leggen van Peco code 75 rails op de keerlussen etc van onze BMB-baan. Code 75 heeft m.b.t. het leggen vrijwel dezelfde eigenschappen als code 83.
Even in het kort knip ik de rails af met een Xuron, een railkniptang van Amerikaanse makelij, nadat ik er met een zwarte viltstift eerst een streepje op gezet heb en dan in het zwarte met een mesje een merkstreepje zet precies op de plek waar de knip moet komen. Na het afknippen zoals reeds gezegd alle bramen goed afvijlen en waar het lasje komt de railschoenen voorzichtig wegsnijden. Ik heb daarvoor een soort beitel.
In de boog op het hout met potloodstreepjes het midden van het spoor aangeven en dan de rails leggen en steeds goed kijken dat de sporen mooi in de boog lopen. Ik laat waar het mogelijk is de raillassen in de boog min. 5 cm verspringen om de mechanische kracht te spreiden. De rail is eigenwijs en wil nl. altijd recht zijn en dan heb je in je boog al snel een kniek. Ik gebruik de tracksetta vrijwel alleen om te checken dat de boog niet te klein wordt.
Hopelijk heb je hier iets aan en veel succes verder.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 19 November 2020, 21:16:59 door St00mboy »

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #13 Gepost op: 19 November 2020, 19:45:40 »
Wat ook prettig werkt, zijn de standaard eindstukjes voor flexrails. Die hebben een uitsparing voor de railas. Roco heeft ze in ieder geval.
Zie bijvoorbeeld deze.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Flexrail Peco wordt steeds korter....
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2020, 13:38:52 »
En we zijn daarna erg benieuw naar je DCC problemen.... ;)

Ik heb twee amerikaanse locs. Een van Bachman en een van Atlas. Beide DCC aan boord. Beide loc's zouden nog op adres 3 staan. Maar de Atlas reageert daar niet op. De Bachman rijdt wel en reageert dus op de besturing. Maar beide loc's wil ik graag uitlezen en dat werkt niet. Ik heb een Digikeijs DR5000 - als straks mijn baan klaar is - en voor tijdelijk even een IB (1) verbonden met iTrain, Beide centrales kan ik verbinden via iTrain en aan- en uitzetten. Maar als ik opdracht geef de decoder te lezen gebeurt er niets. De loc's reageren niet, ik krijg geen (fout) melding in iTrain, niets. Ik heb inmiddels de indruk dat de Atlas kapot is; alle adressen op DCC 28 uitgeprobeerd via de IB. (ingesteld op DCC loc adressen)  Ik heb op het forum van iTrain een topic gestart. Zowel hoofdspoor als programmaspoor geven geen sjoege.
Ik noem dit DCC problemen, maar het kan van alles zijn natuurlijk. Punt is wel dat ik voorheen op de 3 rail baan geen problemen had met het uitlezen van een decoder of kleine wijzigingen aanbrengen. (wel met een andere centrale). De 3 rail locs waren voorzien van multiprotocol decoders.
Als iemand suggesties heeft graag. Het zou wel een nieuw topic betekenen, maar Ronald vroeg er naar.