Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Albert's fantasie in schaal 0e  (gelezen 39856 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2020, 09:29:27 »
Citaat
...Dát heb ik lang niet gehoord...
Geldt voor mij ook maar ik moest er ineens aan denken  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2020, 16:36:12 »
Dan lopen we nu naadloos over naar Deel 2 uit Albert's fantasiewereld, Het Diorama.

Eerst twee interieurfoto's.

Gereedschap en een vat benzine voor de grasmaaier...


Daar zit ze, achter haar raampje...


'Gestaltungsvorschlag' zouden de Duitsers zeggen....


Een collega van de Modelspoorgroep Zuidoost Drenthe heeft een 3d printer en die maakte dit omhulsel voor zo'n klein motortje-met-overbrenging. Het is wat grof voor 1:45 maar ik wil het toch gebruiken. Animatie op de baan waarvan de aandrijving zichtbaar is......


Het spoor is ingebed in de ondergrond; 3mm ondervloer voor laminaat. Ondervloer en spoor zitten muurvast met dubbelzijdig tapijtplakband. Dwarsliggers zullen straks onzichtbaar zijn. Mijn zelfgemaakte piepsnijder is voor de poort goed genoeg. Gewoon de draad niet te heet stoken en voorzichtig met de hand de lijntjes volgen....


Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2020, 17:25:31 »
Mooi gedaan. Ref electro motor. Pas bouten en moeren en schroeven een beetje aan dan kan de e-motor makkelijk (moet hij wel grijs en een beetje roestig zijn).
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #18 Gepost op: 09 december 2020, 00:38:11 »
Geestig project  (y) (y) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2020, 19:01:01 »
Oma is van haar stoel gevallen. Maar het dak is inmiddels vastgelijmd op het tuinhuisje. Dus oma moet in vervolg buiten blijven. Ik hoop dat de rest van het interieur wel vast blijft zitten.

Ik wilde de steentjes opplakken voor een wild en middeleeuws uiterlijk. Dat doe ik met piepschuim-kit uit de bouwmarkt. Is net acrylkit. Ik smeer een stukje in met de kit en druk de steentjes 1voor1 in de smurrie, dikke en dunne steentjes door elkaar. Pokkenwerk.

Er moet een huisje op de poort. Ik ben er nog niet tevreden over. Volgens mij gaat dit niet worden wat ik wil. Misschien doe ik het wel over.



Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2020, 22:06:39 »
Volgens mij gaat dit niet worden wat ik wil. Misschien doe ik het wel over.
Als eens een keer iets geprobeerd met foamboard?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2020, 10:54:30 »
Het is niet goed te zien op de foto misschien maar het huis op de poort is van hardschuim; dat is een soort foamboard maar dan zonder schutvellen. Ik wil daar vakwerk op maken maar kan het niet met mezelf eens worden over de te kiezen methode.

De steentjes op de poort en muur is ook hardschuim maar ik wilde voor deze keer een andere look als steentjes indrukken cq krassen cq kerven. Maar het is erg bewerkelijk. Er is overigens niks mis met laatst genoemde methode, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het vaak zo gedaan en zal het ook in de toekomst weer toepassen.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2020, 15:25:39 »
Ik wil daar vakwerk op maken maar kan het niet met mezelf eens worden over de te kiezen methode.
Even voor de duidelijkheid; ik het is niet mijn bedoeling om je mijn manier van werken op te dringen en zéker ook niet om je te vertellen dat mijn manier de enige manier is om vakwerk te maken. Ik wil alleen laten zien hoe of ik het heb gedaan.


▲ De ondergrond is foamboard waarvan ik aan een kant het papier heb afgehaald. Ik heb hier roerstokjes gebruikt en met een mesje heb ik er houtnerven ingekerfd.


▲ Als je met deze methode kunt leven: prima en verf doet een boel. Er zullen wellicht mensen zijn die vinden dat dit vakwerk eigenlijk niet klopt omdat het houtwerk eigenlijk in het pleisterwerk verzonken moeten zijn zodat pleisterwerk en het hout gelijk lopen.


▲ Om te zien wat er nog meer mogelijk is, heb ik het hout er weer afgehaald en dunnere strookjes hout gebruikt. Omdat dit hout van een ander soort is en veel dunner, zou inkerven om houtnerven te maken deze dunne strookjes doen splijten. Bij deze versie was ik bang er na een verfbeurt geen enkele structuur in het hout zichtbaar zou zijn.


▲ Omdat ik het hout van de roerstokjes toch beter vond ben ik daarmee opnieuw begonnen. Ik heb de contouren waar het hout moet komen ingesneden en daar waar het hout moet komen heb ik het foamboard ingedrukt zodat er groeven ontstaan.


▲ Het hout past precies in de groeven en maakt dat het pleisterwerk nu wel gelijk loopt met het houtwerk.


▲ Deze methode werkt het best als de gevels nog los zitten.

Citaat
De steentjes op de poort en muur is ook hardschuim maar ik wilde voor deze keer een andere look als steentjes indrukken cq krassen cq kerven. Maar het is erg bewerkelijk. Er is overigens niks mis met laatst genoemde methode, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het vaak zo gedaan en zal het ook in de toekomst weer toepassen.
Ik heb jouw manier van werken nog niet eerder gedaan en weet ik dus ook niet of het meer of minder bewerkelijk is.
Wat ik wèl op je foto’s zag is dat met name op de hoeken de stenen niet uit één stuk lijken te bestaan en ik denk voor het juiste effect dat eigenlijk wel zou moeten.
Groet en succes,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2020, 17:06:07 »
Even een vluggertje tussendoor. Omdat het kersttijd is. We hebben sinds jaar en dag zo'n glazen kastje in de vensterbank staan en rond kerst mag ik dat passend aankleden. Dit jaar wilde ik er een tram in. 

Ik dacht gewoontegetrouw een stukje H0-rails te nemen maar dat was me toch te min. Van houten koffieroerders maakte ik bielzen. Ik wilde de rails er op lijmen met secondenlijm maar dat was geen succes. Van nietjes maakte ik railspijkers. Gaatjes voorboren want koffieroerstokjes zijn te hard om het nietje er zo door te drukken. Verder bruine verf, zand uit de tuin en grasjes met de Noch-grassmaster.

Er is een groot nadeel: nu kan ik nooit meer H0 rails gebruiken voor mijn 1:45 bouwsels want dat lijkt vanaf nu echt nergens meer op........ ;)











Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2020, 17:24:43 »
Mooi gedaan. Leuk tafereeltje!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2020, 23:01:26 »
Na dit kerstintermezzo terug naar het diorama. Eerst maar eens wat verf er op. En eerst iets aan het interieur doen. Planken vloertje, raamlijsten, lambrisering. Het doet me denken aan een Amerikaanse rechtszaal. Geen idee hoe ik op die associatie kom. Toch te veel films gekeken vrees ik.

Op de poort en de muur zitten de meeste steentjes wel op.











Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #26 Gepost op: 24 december 2020, 18:53:57 »
Het wordt zo langzamerhand tijd concrete plannen te maken over de linker kant van het diorama....







Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2020, 15:41:37 »
Maar voordien wilde ik er eerst snel even een eenvoudig dakje op maken. Daarmee ben ik een beetje uit de bocht gevlogen want ik heb me er behoorlijk op uitgeleefd.





Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2020, 15:58:33 »
Ik vind hem wel leuk zo.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #29 Gepost op: 30 december 2020, 17:34:42 »
Beetje interieur. Geen gordijnen. Of je doet gordijnen en laat het interieur weg of andersom. Het gaat er om dat als er iemand door de ramen kijkt er iets van interieur te zien is. Of het allemaal klopt en logisch is is ondergeschikt. Zo is er bijv. niks te zien van een trapopgang of sanitaire ruimte. Ik kan er mee leven.

Het kacheltje en bankstel zijn zelfgemaakt. Sommige meubeltjes kregen een likje verf.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran