Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Albert's fantasie in schaal 0e  (gelezen 39772 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #165 Gepost op: 25 juni 2021, 18:57:30 »
Smalspoormuseum Oostelijk Groningen. Zoals vermeld  ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #166 Gepost op: 04 juli 2021, 18:21:43 »
Omdat je alles een keer geprobeerd moet hebben kocht ik van een 'Schmalspurfreund' via een Duits smalspoorforum een kit van een freelance coach van Port Wynnstay Models. Het mocht voor 30 euro incl. verzending weg. Daar kon ik me toch zeker geen buil aan vallen? Nou, het kon dus wel. Ik ga er gemakshalve van uit dat deze "vriend" zelf de verpakking nooit heeft open gemaakt en niet heeft geweten dat het een kat in de zak betrof. En dat PWM een bedrijf ter goeder trouw is. Maar ergens is er in het meerjarig bestaan van dit kitje iets misgegaan.

De kit is niet compleet, de onderdelen kunnen nooit voor 1 en hetzelfde model bedoeld zijn geweest en het gietwerk was van bedroevend slechte kwaliteit. Zodra ik het op mijn werktafel had liggen had ik al spijt. Wat een bagger. Het eerste wat ik dacht was: dit kan ik zelf 3 keer beter, en dan in karton. Uiteindelijk waren alleen de zijwanden en de banken enigszins bruikbaar, niet nadat ik er zelf veel aan geschuurd en gelepen had want de men kreeg het zelfs niet voor elkaar de zijwanden beide even lang te gieten..... Het is bedoeld voor 0-16,5 en daarmee bedoelen ze 1:43,5. Nou, dat is het niet. 1:50 minimaal. Naast mijn zelfgebouwde tramwagens is in 1:45 het geen gezicht. Ik heb zelf in een Lynton & Barnstaple coach gezeten en wij waren blij dat we de enige in de coupe waren. Dus die dingen zijn krap weet ik uit ervaring, maar deze kit is echt veel te krap.

Op internet zie ik plaatjes van gebouwde kits van dit merk. Dat moeten trucfoto's zijn want ik snap niet dat iemand gelukkig wordt van dit abominabele brobbelwerk.

Ik laat wat plaatjes zien. Want ik heb een poging gedaan. Maar verder gaat het niet want het ding gaat op de banken na de kliko in. Bah. De banken wil ik nog gebruiken voor een rijtuig wat ik zelf ga bouwen. De rest gaat weg. Of het komt als kippenhok achter op een diorama. De onderstellen zaten er niet bij, wat je hier ziet komen van een oud H0 Lima rijtuig.





















Albert

edit: schrijffouten.

« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 18:24:19 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #167 Gepost op: 04 juli 2021, 18:46:11 »
Da’s wel zuur. Het oogt op het eerste gezicht best wel als een leuk wagentje. Jammer dat het dan rommel blijkt te zijn.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #168 Gepost op: 04 juli 2021, 19:03:26 »
Ja, dat is inderdaad balen. Van een afstandje ziet het er wel weer aardig uit, maar ja, dat is na jouw werk natuurlijk  (y)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #169 Gepost op: 04 juli 2021, 20:06:12 »
Albert, dat heb je vaker met Engels smalspoormateriaal, het ziet er leuk uit, maar technisch kies ik liever voor Duitse degelijkheid.
Engelse bouwpakketten zijn vaak minder praktisch ontworpen.
De lengte, breedte en hoogte van het materieel verschilde in GB vaak van maatschappij tot maatschappij, en iedere kleinseriefabrikant geeft er zijn eigen draai aan.

Dit is ook een leuk voorbeeld op Facebook Marketplace:

https://www.facebook.com/marketplace/item/339400567124170/?ref=search&referral_code=marketplace_search&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3A93504b56-ad1f-4ae8-9daf-3090d897fa0a

Het zijn prachtige rijtuigen om te zien, leuk als geen bochten in je baan hebt, maar ze adviseren een boogstraal van drie meter...
Dat is drie keer zoveel als een LGB rijtuig nodig heeft!

Wanneer ik niet van Oe overgegaan was naar spoor G, dan was ik niet afgestapt van de uitgangspunten van Magic Train.


« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 20:18:34 door Piet Groot »

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #170 Gepost op: 04 juli 2021, 20:17:49 »
Dat is flink balen dan, en zoals eerder gezegd, oo het eerste gezicht ziet het er niet zo slecht uit. Maar als de maatvoering zo beroerd is, kun je bijna net zo goed zelf bouwen.
Een beetje zoals Panier in h0e, je krijgt een bonk metalen onderdelen maar passen....ho maar. Alleen met veel fantasie en creativiteit lukt het om er iets van te maken, en dan moet je nog geluk hebben dat het rijdt.
Succes, je bent in ieder geval al een eind op weg, en als het niet lukt kan het altijd nog als een opknappertje onder een zeil achter het museum.
Lucien

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #171 Gepost op: 04 juli 2021, 22:16:37 »
Bedankt voor de complimenten. Maar bedenk daarbij dat ik alleen de zijwanden heb gebruikt! De rest is eigenbouw uit styreen. Maar ik knapte af op de ruimte tussen de banken. Dat je in Engels smalspoor materieel met de knieën tegen elkaar zit is dan tot daar aan toe. In dit 'model' zit je met je knie in het kruis van degene die tegenover je zit. Maar goed, ik ben geen klinknagelteller en kijk niet op een mm meer of minder, maar de deurtjes zijn omgerekend iets meer dan 47 cm breed. Dat gaat mij zelfs te ver. Dus toen besloot ik om hier niet mee verder te gaan. Ik wil eens kijken of ik met mijn Silhouette Curio niet iets kan maken wat hier op lijkt maar iets meer op maat. Dus elk raampje 2 mm groter en het is meteen een monster van 20 cm lang. Is nu 17. Als ik de stahoogte dan ook nog iets groter maak en/of het dak ietsje ronder dan lijkt het meteen een stuk beter. Het is dan meteen beter in verhouding tot mijn GTSM goederenwagentjes. Blijft freelance natuurlijk, maar moet wel geloofwaardig over komen.

We zien wel,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #172 Gepost op: 04 juli 2021, 23:04:23 »
Albert, de GTM gebruikte gewoonlijk langsbanken, ze hebben maar één rijtuig gehad met coupédeuren. Ik heb er wel gegevens van.
Misschien kan je dit rijtuig als voorbeeld gebruiken.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #173 Gepost op: 13 juli 2021, 19:37:37 »
Bedankt voor het aanbod Piet maar ik zit niet persee vast aan GTSM. Het gaat hier om het Smalspoormuseum Oostelijk Groningen en daar rijdt alles door elkaar wat wielen heeft zolang het maar een spoorwijdte van 16,5 mm betreft.

Ik kocht dit kitje omdat het een personenrijtuig betreft wat zich beperkt tot 17 cm. Maar toen ik ging tekenen op 1:45 groeide het geval alras naar dik 20 cm. Dat is me gewoon te lomp. Toen sneed ik er digitaal een compartiment af en nu is het geen 5-coupe maar een 4-coupe. Overigens wordt de opbouw nu van karton/papier. Lang Leve de Silhouette Curio.

Dat is belangrijk omdat ik nu het (zelfgemaakte) onderstel kan hergebruiken, ik hoef niet eens de gaatjes voor de wielstellen opnieuw te boren. Zo zie ik het graag.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #174 Gepost op: 13 juli 2021, 21:01:36 »
Albert, dat ziet er beter uit!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #175 Gepost op: 14 juli 2021, 09:05:39 »
Jammer dat je eigenlijk alleen het idee van de kit kan gebruiken......, maar het ziet er wel fraai uit  (y)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #176 Gepost op: 15 juli 2021, 17:53:27 »
Jammer dat je eigenlijk alleen het idee van de kit kan gebruiken.....

Ja, dat is een rake constatering. Maar gelukkig komen de bankjes ook nog van pas. Ik houd nu zelf een bankstel over. Daar kan ik vast wel een een of ander apart karretje mee maken......

Een stel banken en het idee om een Engels rijtuig te maken voor 3 tientjes. Mmm, er zijn slechtere deals. Ik kocht ooit eens voor ongeveer 3 tientjes een set tekeningen van de bekende modelbouwtekeningen website. Ik was hoopvol gestemd. Maar ik kreeg 3 A4-tjes uit de printer met losse schetsen en wat globale afmetingen. Dat ga ik dus ook nooit meer doen.

Intussen staat het rijtuig in de grondverf. Er missen nog wat details, het is me nog te eentonig. En ik moet iets verzinnen voor het bufferen en koppelen. Daar heb ik het al eens over gehad, dat moet ik nog steeds uitwerken.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #177 Gepost op: 15 juli 2021, 18:11:38 »
Wordt een mooi rijtuig. Uit ervaring voel ik met je mee. Ik heb links en rechts dozen liggen met de grote en kleine miskopen. Maar dit is straks geen miskoop meer. Dat wordt gewoon een heel mooi rijtuig.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #178 Gepost op: 15 juli 2021, 18:16:46 »
Hoi Albert,

Jouw ‘deurtjesvraagstuk’ heeft ook mij beziggehouden, maar dat liet ik niet merken.
Maar mooi dat je lekker hebt doorgebouwd!

Van gedetailleerde tekeningen (1:20) van onze Staatsspoorwegen haalde ik wat details over onderlinge afstand van de banken (1552 mm en van de deur (600 mm).  Misschien heb je er nog wat aan, en anders wel voor het volgende rijtuig. :)

Weliswaar komen mijn maten van een normaalsporig  rijtuig, maar de passagiers waren dezelfde.





Succes verder.

Groeten,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2021, 11:42:35 door Noordernet. Reden: Deurbreedte: 600 mm »
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Albert's fantasie in schaal 0e
« Reactie #179 Gepost op: 19 juli 2021, 10:15:14 »
Om aan het deurtjeshoofdstuk bij te dragen. De rijtuigen bij de GSS meten volgens mij 6 meter en hebben 4 "coupé's". Dat zou dan ongeveer 1,5 meter per zitgedeelte zijn en wel overeenkomen met de SS rijtuigen. De GSS rijtuigen zijn uiteraard vrij spartaans, maar de SS blijkbaar ook. Indien interesse kan ik t eens tzt nameten.

Groeten,
Rogier