Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models  (gelezen 9955 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Gepost op: 11 november 2020, 22:56:19 »
Goed, aangezien er dus momenteel 3 aanbieders zijn van deze mooie kleurrijke wagons, even een klein vergelijk.
We beginnen met het origineel :



Foto van Igra's Facebook pagina.
Niet direct bijzonder, maar een aantal belangrijke details zijn hier wel op te zien waar we gaan op terug komen.

Moet ik ook even vertellen, dat ik de Piko en B-Models versie niet zelf heb, dus daar gaan we ook verder op de fotos vanop internet.

Eerst de B-models :



Foto van de webshop van Bahnorama.

De B-models variant, is de standaard B-models tankwagon. Op zich niets mis mee, heb al menig van deze wagons, van GATX etc, doch, de wagon is niet de juiste variant van de tankwagon die de Pannonia Ethanol wagon is.
Kwalitatief zijn deze wagons zeker goed, heb er zelf nog geen problemen mee gehad op vlak van kwaliteit etc. Doch het grote verschil is onmiddellijk zichtbaar : het trappad bovenop de wagon. Bij B-Models is er een gans wandelpad over 1 helft van de tank in de lengte. Je kan zien dat dit bij de echte wagon niet is. Aan 1 kant van de wagon is ook een traplader van het wandelpad bovenop de wagon naar het bordes. De echte wagon heeft deze ook niet.
Onder de wagon is het pijpenwerk ook vrij basic. Het is wel mooi fijn, maar veel valt er nie tover te zeggen. Mijn ervaring met andere B-models wagons is wel dat het OK is, en de bedrukking valt nooit iets op aan te merken ( tenzij je een B-keuze set op bv de open deur koopt, waar bv een foute druk op een letter zit ofzo, maar dat weet je bij de koop, dus niet ter zake ).

Dan de Piko :



Foto van de Pijplines site.

Direct zelfde probleem als bij B-models zichtbaar : het wandelpad op de tank zelf over de helft van de tank, met een traplader naar beneden. Ook hier dus weer eigenlijk de foute wagon.
Het traliewerk is zowel op, als de pijpen onder de wagon, iets minder filegraan als de B-models. Bijkomende fout : de tankhouders zelf aan de uiteinden van de tank, waarmee de tank op de weilassen rust : deze zijn uit 1 stuk volledig metaal. Het voorbeeld toont dat hij eigenlijk op 2 kleinere steunen per zijde per wielstel rust. B-model sis hier correct, Piko niet.

En dan dus de Igra Models :



Foto's van mezelf.

Dingen die direct opvallen : het niet doorlopende wandelpad bovenop de tank, geen ladder op de zijkant, en de tank rust op 2 steunen op de wielstellen per zijde. Correct dus aan het 1:1 model.
Dan even 2 wagons aan elkaar gekoppeld :



Zo zitten ze default aan elkaar, met gemonteerde buffers en standaard bijgeleverde roco koppelingen.
Niet overdreven veel plek, maar je kan ze nog een paar millimeter uit elkaar trekken, dmv een veertje aan het koppelingsmechanisme.

Detail van de gekoppelde wagons in een bocht Piko Agleis R4 :



Hier valt een "probleem" op zoals aangegeven op den Duits forum : de buffers raken elkaar.
In de R4 is dit geen probleem. De wagons haken niet in elkaar, en gaan vlot door de bocht R4.
Ik vermoed dat ze ook kleinere radiussen nog makkelijk doen. Er is nog wat spelling op de veer die de koppeling bediend en terug in haar gewone rechte vorm brengt. Echter kan ik niet testen, R4 is de kleinste radius die ik ter beschikking heb. Voor mij persoonlijk dus geen probleem, ik vermoed dat R3 ook nog zal gaan. R2 en R1 is misschien een vraagteken.

Het correcte bordes zoals het moet :



Geen doorlopend wandelpad op de ganse wagon bovenaan, enkel net rondom de volopening. Hierdoor kunnen de wagons enkel gevuld worden dm een neerklapbaar wandelbordes op de vulinstallatie. Zal eens kijken of ik foto van zo een bij ons op de fabriek kan maken, al is het daar wel voor chloor te vullen op ander tankwagons, maar zelfde principe.
Wanelpad zelf had iets filegraaner gemogen, het is gene etswerk ofzo, maar het kan er zeker door, de foto geeft beetje vertekend beeld.

Detail van het bordes :



Niet op aan te merken, buiten dat het beetje scheef staat. Persoonlijk vind ik dat het in de meeste gevallen pas opvalt als je er echt naar kijkt.
Op zich als je met je vinger zachtjes op het bordes duwt, krijg je het recht, blijft echter niet recht staan. Een oplossing hiervoor zou zijn om langs de onderzijde van de wagon een drupje secondelijm tussen frame en bordes te druppelen, even met je vinger recht duwen tot de lijm opgedroogd is en het bordes staat lijnrecht en vast. Ik denk dat je het bordes ook simpel van de wagon kan losduwen via de onderzijde, er zitten 2 pinnetjes thv het bordes zichtbaar aan de onderzijde van de wagon, zelf niet geprobeerd, en vermoed dat je zo nog eens kan proberen het recht te zetten, doch, de lijmtruck zou volgens mij voldoende moeten zijn.

Detail wiel en tankhouder :



Kan ik zelf weinig over zeggen. Volgens mij het juiste wielstel.
De spleten die je hier en daar ziet, zijn gewoon omdat het eignelijk redelijk ver ingezoomd is op de wagon, ik vind ze zeke rniet storend vanop normale zichtafstand. Details van de bedrukking zijn mooi duidelijk. Niet op aan te merken. Ook de tankhouder is hier goed zichtbaar.

Nog eentje van een stukje detail aan de onderzijde :



Kan ik weinig over zeggen, buiten dat ook hier weer de fijne bedrukking van de tekst duidelijk is.

Concreet : Igra heeft eigenlijk de enige juiste wagon van de 3 merken. De detailering is fijner als de Piko, denk ook fijner dan de B-models ( en dan bedoel ik buizenwerk etc ). Ook de detailering van buizenwerk onder de wagon is netter en correcter op de Igra. Enige nadeel aan de wagon is dan het scheve bordes. An sich niet storend, als de trein rijdt zal jet denk ik nauwelijks merken, en moest het je toch storen : op te lossen door een drupje lijm eronder. En eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik andere wagons heb waar de bordessen ook scheef op staan, en zelfs opvallender. Een misschien nadeel is dat er inderdaad misschien een probleem is met bufferraken bij kleinere radiussen. Bij R4 alvast niet, en as said, R3 zal denk ik ook nog gaan zonder problemen.

Ik ben in elk geval tevreden dat ik gewacht heb op de Igra. Ze zetten een mooi, correct model op de markt. De grote modeltreinjongens, en ook de kleinseriemerken mogen het merk in het oog worden houden. Na hun prachtige containerwagons, zijn hun tankwagons ook wel een streling voor het oog.

*edit* Nog paar extra foto's :



Iets meer detail van de Ethanol opdruk. Hij is iets minder groen als de zijkanten van de tank. Doch niet storend. Het lijkt erop dat de Igra zijkanten van de tank in groen plastic zijn gemaakt, en dat de Ethanol tekst gewoon in een groen dat liefst zo dicht mogelijk erop trekt achteraf opgedrukt is, wat het kleurverschil kan verklaren. Niet helemaal duidelijk of de echte wagon wel een verschil heeft van groenkleur of niet. Het idee dat de stickerletters er dik opliggen is ook geen correcte weergave, het lijkt zo door de harde zoom met het fototoestel. Vanaf gewone afstand ziet het er perfect uit, ook als je dichtbij kijkt.
Jean-Pierre merkt hieronder op dat de tekst niet 100% juist zit tov het origineel. Zou kunnen. Op de Igra staat de tekst echt 90° haaks op de horizon, op de echte foto lijkt ie inderdaad iets naar beneden te staan 85 a 87° misschien ? Veel zal het niet zijn als het zo is. Op het eerste zicht is de B-Models op dat vlak dan beter, lijkt ie ook iets onder de 90° te staan. De Piko lijkt ook gewoon op 90° te staan. Echter niet helemaal duidelijk of het ook effectief zo is dat die wel of niet op 90° staat.



Wagon nog eens in zijn geheel.
Daan die zegt dat het grijze dov overkomt zijn opmerking is misschien ook wel wat terecht. De echte wagon geeft heel blinkend grijs als tankkleur. Het grijs van de Igra is mat grijs. De foto van de echte wagon, zijn de tanks precies fabrieksnieuw, ik vermoed met een laagje mat erover dat ze de kleur van Igra krijgen. Ik vermoed dat dat op zich smaak is van elkeen. Zelf vind ik hem zo matter iets mooier. Hij komt zeker niet plastiek over.

*extra aanpassing*

Zo zien 12 wagons met lok ( 2,5 meter lengte ) er uit in een provisoirische baan in de keuken wegens gebrek aan echte baan :



En voor zij die dat graag zien bewegen : ( filmpje van 30 seconden, 100 Mb ) : https://www.falcon-its.be/baan/LineasEthanol.mp4

Ik heb ook nog snel even een GATX B-Models er bij gezet om te vergelijken :



Links de B-Models, je ziet hier duidelijk de grote tankhouder uit 1 geheel, waar dit bij de Igra dus 2 kleinere fijne houders zijn. Het is inderdaad dan wel de GATX versie van B-Models, maar de Pannonia Ethanol van hen is dus net hetzelfde en dus niet correct.

En dan nog even de onderzijde van B-Models en de Igra :



Links de Igra, rechts de B-Models. Je ziet dat de Igra fijner is in heel zijn frame en buiswerk. Zeker geen vewijt hiervan naar B-Models, zoals gezegd rijden hun wagons ook heel fijn en soepel, zonder problemen.

Nog even terugkomende dan op dat rijden, en het "bufferprobleem" zoals op een Duits forum gemeld wordt over de Igras. Zoals gezegd heb ik het getest op R4, maar nu dus ook rijdend in de keuken, en dan zie je waar het probleem waarschijnlijk ontstaat. Ik ga het proberen te verwoorden, voor de foto's van hoe het er in bocht uitziet, scroll wat naar boven.
Goed, tijdens rijden op rechte baan is er dus helemaal geen probleem, de buffers staan 1, max 2 millimeter van elkaar af ( met roco kortkoppeling ). Tijdens het nemen van de bocht R4, als de vorige wagon al in de bocht is, gaat de buffer aan de binnenzijde van de bocht volledig tegen de buffer van de vorige wagon, en schuift deels naar de rechterkant van de buffer van de vorige wagon. Bij R4 blijft de buffer van de wagon echter binnen de breedte van de buffer van de vorige wagon. Als de wagon zelf ook de bocht in gaat, schuift de buffer naar links tov de buffer van de vorige wagon, bij het uitkomen van de bocht komen ze terug mooi recht tov elkaar staan. Het probleem zal echter zijn als de buffer voorbij de buffer van de vorige wagon komt : Doordat de buffer vervolgens ook terug naar links zal gaan ( is trouwens bij linkse bocht allemaal bovenstaande opmerkingen, bij rechtse bocht moet je gewoon de richtingen omwisselen ), en deze al voorbij de buffer van de vorige wagon is, zal deze bij terugkomen gewoon de buffer van de vorige wagon wegduwen, en dus de ganse wagon uit de rails duwen.
Of het echt gebeurd, en vanaf welke radius weet ik dus niet. R4 is in elk geval geen probleem. Ik vermoed R3 ook nog omdat er wel wat speling op de koppeling zit dmv een veertje, maar het zou dus wel kunnen dat kleinere radiusen problemen geven.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2020, 14:20:59 door Falcon10 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2020, 23:27:38 »
Mooi verslag  (y)  (en mooie wagens)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2020, 09:32:22 »
Mooi vergelijk!  (y)
Maarreh...hoe staat het met de bedrukking? Ik doel hier op het woord ethanol in het groen op de zijkant van de ketel, dit lijkt me op de foto van de echte ketelwagen wat groener en scherper uitgevoerd dan op het model van Igra.
Gr Marco.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
    • flickr fotopagina
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2020, 09:43:58 »
Bedankt voor het verslag en de vergelijking  (y)

Overigens nog een essentieel verschil tussen de merken: De opschriften op de echte wagon zijn gewoon op de ketel aangebracht. IGRA doet dat goed, maar zowel B-Models als Piko gebruiken daarvoor een zwarte plaat.

En om toch wat te zeuren te hebben: de tekst (Pannonia Ethanol) zit bij IGRA te hoog in vergelijking met de 1:1 wagon.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 10:22:43 door Jean-Pierre »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2020, 10:03:00 »
Wat vind je van de kleur van de Igra? Op mij komt deze dof en (te?) licht over tov de foto van het 1:1-model.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2020, 10:38:53 »
Mooi verslag van deze wagens waarbij het voorbeeld ook in NL te zien is.

Het groene Ethanol-opschrift lijkt me inderdaad wat minder contrastrijk dan bij de voorbeeld wagen. Op een foto die ik gisteravond zag en waarbij de wagen onder een andere hoek is geplaat lijkt het overigens beter.

Belangrijkste argument tov de wagens van Piko en B-models vind ik echt de vorm. We hebben natuurlijk de discussie in hoeverre je kritisch mag zijn, in dit geval is er een beter alternatief. De prijs is dan overigens wel een stuk hoger, heb er weer een nier voor moeten verkopen en dat is ondertussen ook de 3e keer ofzo.

@Bart: Dank voor je verslag!

Niet onvermeld mag blijven dat er, in tegenstelling tot de andere merken, nog een zak met naar wens te monteren onderdeeltjes bij zit.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2020, 16:44:09 »
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2020, 16:50:00 »
Is toch hetzelfde merk als B-models? En eveneens duidelijk het verkeerde model ketelwagen...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2020, 17:05:57 »
Mooi hoor. Het is het verschil tussen de correcte wagen en look-a-likes. Als daar tussen te kiezen is, dan weet ik het meestal wel.
De dingetjes hebben toch wel te maken met het ontwerp. Net niet optimaal ontworpen kortkoppelmechanismen en net niet helemaal passend ontworpen onderdelen. Maar de totaalindruk is prima.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2020, 19:01:25 »
Heb zowat de meeste bijkomende vragen proberen te beantwoorden in een aanpassing van de openingspost.
Zoals Arjan ook nog aangeeft, er zit bij elke wagon ook nog een zakje toebehoren.
Hierin zitten nog 5 plastic dingetjes : 2 ervan zijn zijn zwart, met daaraan de buffers + remleidingen en imitatiekoppelhaken. De 3 andere zijn geel en bevatten een rangeerhouder ( of hoe noem je die buis waar die rangeerders aan bengelen als ze aan het rangeren zijn :) ) en ook zo van die ehmmm, gele uitsteeksels, zoals je op de originele foto helemaal achteraan op de zijkaant ziet vlak onder de tankhouder.

Oh en haes : B-Models = Van Biervliet.
Ben zelf ook een Van Biervliet fan van oa hun tankwagons, zoals je zelf aangeeft, voor 1 Igra heb je 2 Van Biervliets. Zelf ben ik blij dat ik op de Igras gewacht heb. Ze zijn iets duurder, ook misschien niet 100% correct, maar wel correcter op de grote details, met enkele kleinigheden die vervelend zouden kunnen zijn, maar ik vind ze wel hun geld waart, en de meerprijs tov de Van Biervliet.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 19:05:17 door Falcon10 »

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2020, 21:33:34 »
Bedankt voor je uitgebreide omschrijving

De igra's zijn idd het mooiste, en het meest correct.
De van biervliet is dan weer gunstig geprijst. scheelt toch weer als je 12 of 14 wagens wilt.
En de Piko hangt er dus tussen in.

De tov van de piko en de prijs daarvan zou ik altijd de Igra kiezen.
de van biervliet vallen ook in de budget line en dan kost het te veel om het model aan te passen en dan voor de deze prijs aan te bieden. Maar verder zijn de van biervliet hele mooie wagens. heb 5 sets van GATX met grote en kleine logo's en 1 set Lichtgrijze Ermewa's. Die doen niet onder voor de duurdere piko en märklin ketelwagens.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2020, 22:05:57 »
Helemaal met je eens Thomas.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2020, 05:31:57 »
Laten jullie je nu niet te veel leiden door de prijsstelling?
Ik vind de ketelwagens van B-Models qua techniek en detaillering niets met budget te maken hebben. Het is niet de correcte wagen voor deze uitvoering en dat lijkt me een uitstekende reden om voor de Igra te kiezen. Maar de passing van de onderdelen en de werking van het kortkoppelmechaniek zijn bij de B-Models en de Piko kennelijk beter dan bij de dure Igra.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2020, 05:53:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2020, 10:18:00 »
Ligt het aan mij of klopt het dat het Igra model niet te koop is bij Nederlandse winkels?
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2020, 10:29:29 »
Igra is overal in Nederland verdwenen zo te zien.
Maar goed, voor die gevallen hebben we al jarenlang Hünerbein, Lippe of vergelijkbare webshops.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.