BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: Falcon10 op 11 november 2020, 22:56:19

Titel: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Falcon10 op 11 november 2020, 22:56:19
Goed, aangezien er dus momenteel 3 aanbieders zijn van deze mooie kleurrijke wagons, even een klein vergelijk.
We beginnen met het origineel :

(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/65037163_2106021502858345_4116639240257798144_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=wdegi9Hu7sIAX9BJQOC&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=9a00c4a3956d29eb49934ae8f8744daa&oe=5FD34EE6)

Foto van Igra's Facebook pagina.
Niet direct bijzonder, maar een aantal belangrijke details zijn hier wel op te zien waar we gaan op terug komen.

Moet ik ook even vertellen, dat ik de Piko en B-Models versie niet zelf heb, dus daar gaan we ook verder op de fotos vanop internet.

Eerst de B-models :

(https://shop.bahnorama.ch/fr/media/b-models-1-atir-rail-knickkesselwagen-pannonia-ethanol.aqwKvwFZQFY_47hfJsLGtw.jpg)

Foto van de webshop van Bahnorama.

De B-models variant, is de standaard B-models tankwagon. Op zich niets mis mee, heb al menig van deze wagons, van GATX etc, doch, de wagon is niet de juiste variant van de tankwagon die de Pannonia Ethanol wagon is.
Kwalitatief zijn deze wagons zeker goed, heb er zelf nog geen problemen mee gehad op vlak van kwaliteit etc. Doch het grote verschil is onmiddellijk zichtbaar : het trappad bovenop de wagon. Bij B-Models is er een gans wandelpad over 1 helft van de tank in de lengte. Je kan zien dat dit bij de echte wagon niet is. Aan 1 kant van de wagon is ook een traplader van het wandelpad bovenop de wagon naar het bordes. De echte wagon heeft deze ook niet.
Onder de wagon is het pijpenwerk ook vrij basic. Het is wel mooi fijn, maar veel valt er nie tover te zeggen. Mijn ervaring met andere B-models wagons is wel dat het OK is, en de bedrukking valt nooit iets op aan te merken ( tenzij je een B-keuze set op bv de open deur koopt, waar bv een foute druk op een letter zit ofzo, maar dat weet je bij de koop, dus niet ter zake ).

Dan de Piko :

(https://webshop.pijplines.nl/Files/2/67000/67195/ProductPhotos/MaxContent/861407729.jpg)

Foto van de Pijplines site.

Direct zelfde probleem als bij B-models zichtbaar : het wandelpad op de tank zelf over de helft van de tank, met een traplader naar beneden. Ook hier dus weer eigenlijk de foute wagon.
Het traliewerk is zowel op, als de pijpen onder de wagon, iets minder filegraan als de B-models. Bijkomende fout : de tankhouders zelf aan de uiteinden van de tank, waarmee de tank op de weilassen rust : deze zijn uit 1 stuk volledig metaal. Het voorbeeld toont dat hij eigenlijk op 2 kleinere steunen per zijde per wielstel rust. B-model sis hier correct, Piko niet.

En dan dus de Igra Models :

(https://falcon-its.be/baan/111120202.jpg)

Foto's van mezelf.

Dingen die direct opvallen : het niet doorlopende wandelpad bovenop de tank, geen ladder op de zijkant, en de tank rust op 2 steunen op de wielstellen per zijde. Correct dus aan het 1:1 model.
Dan even 2 wagons aan elkaar gekoppeld :

(https://falcon-its.be/baan/igra01.jpg)

Zo zitten ze default aan elkaar, met gemonteerde buffers en standaard bijgeleverde roco koppelingen.
Niet overdreven veel plek, maar je kan ze nog een paar millimeter uit elkaar trekken, dmv een veertje aan het koppelingsmechanisme.

Detail van de gekoppelde wagons in een bocht Piko Agleis R4 :

(https://falcon-its.be/baan/igra06.jpg)

Hier valt een "probleem" op zoals aangegeven op den Duits forum : de buffers raken elkaar.
In de R4 is dit geen probleem. De wagons haken niet in elkaar, en gaan vlot door de bocht R4.
Ik vermoed dat ze ook kleinere radiussen nog makkelijk doen. Er is nog wat spelling op de veer die de koppeling bediend en terug in haar gewone rechte vorm brengt. Echter kan ik niet testen, R4 is de kleinste radius die ik ter beschikking heb. Voor mij persoonlijk dus geen probleem, ik vermoed dat R3 ook nog zal gaan. R2 en R1 is misschien een vraagteken.

Het correcte bordes zoals het moet :

(https://falcon-its.be/baan/igra02.jpg)

Geen doorlopend wandelpad op de ganse wagon bovenaan, enkel net rondom de volopening. Hierdoor kunnen de wagons enkel gevuld worden dm een neerklapbaar wandelbordes op de vulinstallatie. Zal eens kijken of ik foto van zo een bij ons op de fabriek kan maken, al is het daar wel voor chloor te vullen op ander tankwagons, maar zelfde principe.
Wanelpad zelf had iets filegraaner gemogen, het is gene etswerk ofzo, maar het kan er zeker door, de foto geeft beetje vertekend beeld.

Detail van het bordes :

(https://falcon-its.be/baan/igra03.jpg)

Niet op aan te merken, buiten dat het beetje scheef staat. Persoonlijk vind ik dat het in de meeste gevallen pas opvalt als je er echt naar kijkt.
Op zich als je met je vinger zachtjes op het bordes duwt, krijg je het recht, blijft echter niet recht staan. Een oplossing hiervoor zou zijn om langs de onderzijde van de wagon een drupje secondelijm tussen frame en bordes te druppelen, even met je vinger recht duwen tot de lijm opgedroogd is en het bordes staat lijnrecht en vast. Ik denk dat je het bordes ook simpel van de wagon kan losduwen via de onderzijde, er zitten 2 pinnetjes thv het bordes zichtbaar aan de onderzijde van de wagon, zelf niet geprobeerd, en vermoed dat je zo nog eens kan proberen het recht te zetten, doch, de lijmtruck zou volgens mij voldoende moeten zijn.

Detail wiel en tankhouder :

(https://falcon-its.be/baan/igra04.jpg)

Kan ik zelf weinig over zeggen. Volgens mij het juiste wielstel.
De spleten die je hier en daar ziet, zijn gewoon omdat het eignelijk redelijk ver ingezoomd is op de wagon, ik vind ze zeke rniet storend vanop normale zichtafstand. Details van de bedrukking zijn mooi duidelijk. Niet op aan te merken. Ook de tankhouder is hier goed zichtbaar.

Nog eentje van een stukje detail aan de onderzijde :

(https://falcon-its.be/baan/igra05.jpg)

Kan ik weinig over zeggen, buiten dat ook hier weer de fijne bedrukking van de tekst duidelijk is.

Concreet : Igra heeft eigenlijk de enige juiste wagon van de 3 merken. De detailering is fijner als de Piko, denk ook fijner dan de B-models ( en dan bedoel ik buizenwerk etc ). Ook de detailering van buizenwerk onder de wagon is netter en correcter op de Igra. Enige nadeel aan de wagon is dan het scheve bordes. An sich niet storend, als de trein rijdt zal jet denk ik nauwelijks merken, en moest het je toch storen : op te lossen door een drupje lijm eronder. En eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik andere wagons heb waar de bordessen ook scheef op staan, en zelfs opvallender. Een misschien nadeel is dat er inderdaad misschien een probleem is met bufferraken bij kleinere radiussen. Bij R4 alvast niet, en as said, R3 zal denk ik ook nog gaan zonder problemen.

Ik ben in elk geval tevreden dat ik gewacht heb op de Igra. Ze zetten een mooi, correct model op de markt. De grote modeltreinjongens, en ook de kleinseriemerken mogen het merk in het oog worden houden. Na hun prachtige containerwagons, zijn hun tankwagons ook wel een streling voor het oog.

*edit* Nog paar extra foto's :

(https://falcon-its.be/baan/igra07.jpg)

Iets meer detail van de Ethanol opdruk. Hij is iets minder groen als de zijkanten van de tank. Doch niet storend. Het lijkt erop dat de Igra zijkanten van de tank in groen plastic zijn gemaakt, en dat de Ethanol tekst gewoon in een groen dat liefst zo dicht mogelijk erop trekt achteraf opgedrukt is, wat het kleurverschil kan verklaren. Niet helemaal duidelijk of de echte wagon wel een verschil heeft van groenkleur of niet. Het idee dat de stickerletters er dik opliggen is ook geen correcte weergave, het lijkt zo door de harde zoom met het fototoestel. Vanaf gewone afstand ziet het er perfect uit, ook als je dichtbij kijkt.
Jean-Pierre merkt hieronder op dat de tekst niet 100% juist zit tov het origineel. Zou kunnen. Op de Igra staat de tekst echt 90° haaks op de horizon, op de echte foto lijkt ie inderdaad iets naar beneden te staan 85 a 87° misschien ? Veel zal het niet zijn als het zo is. Op het eerste zicht is de B-Models op dat vlak dan beter, lijkt ie ook iets onder de 90° te staan. De Piko lijkt ook gewoon op 90° te staan. Echter niet helemaal duidelijk of het ook effectief zo is dat die wel of niet op 90° staat.

(https://falcon-its.be/baan/igra08.jpg)

Wagon nog eens in zijn geheel.
Daan die zegt dat het grijze dov overkomt zijn opmerking is misschien ook wel wat terecht. De echte wagon geeft heel blinkend grijs als tankkleur. Het grijs van de Igra is mat grijs. De foto van de echte wagon, zijn de tanks precies fabrieksnieuw, ik vermoed met een laagje mat erover dat ze de kleur van Igra krijgen. Ik vermoed dat dat op zich smaak is van elkeen. Zelf vind ik hem zo matter iets mooier. Hij komt zeker niet plastiek over.

*extra aanpassing*

Zo zien 12 wagons met lok ( 2,5 meter lengte ) er uit in een provisoirische baan in de keuken wegens gebrek aan echte baan :

(https://www.falcon-its.be/baan/igra11.jpg)

En voor zij die dat graag zien bewegen : ( filmpje van 30 seconden, 100 Mb ) : https://www.falcon-its.be/baan/LineasEthanol.mp4

Ik heb ook nog snel even een GATX B-Models er bij gezet om te vergelijken :

(https://www.falcon-its.be/baan/igra09.jpg)

Links de B-Models, je ziet hier duidelijk de grote tankhouder uit 1 geheel, waar dit bij de Igra dus 2 kleinere fijne houders zijn. Het is inderdaad dan wel de GATX versie van B-Models, maar de Pannonia Ethanol van hen is dus net hetzelfde en dus niet correct.

En dan nog even de onderzijde van B-Models en de Igra :

(https://www.falcon-its.be/baan/igra10.jpg)

Links de Igra, rechts de B-Models. Je ziet dat de Igra fijner is in heel zijn frame en buiswerk. Zeker geen vewijt hiervan naar B-Models, zoals gezegd rijden hun wagons ook heel fijn en soepel, zonder problemen.

Nog even terugkomende dan op dat rijden, en het "bufferprobleem" zoals op een Duits forum gemeld wordt over de Igras. Zoals gezegd heb ik het getest op R4, maar nu dus ook rijdend in de keuken, en dan zie je waar het probleem waarschijnlijk ontstaat. Ik ga het proberen te verwoorden, voor de foto's van hoe het er in bocht uitziet, scroll wat naar boven.
Goed, tijdens rijden op rechte baan is er dus helemaal geen probleem, de buffers staan 1, max 2 millimeter van elkaar af ( met roco kortkoppeling ). Tijdens het nemen van de bocht R4, als de vorige wagon al in de bocht is, gaat de buffer aan de binnenzijde van de bocht volledig tegen de buffer van de vorige wagon, en schuift deels naar de rechterkant van de buffer van de vorige wagon. Bij R4 blijft de buffer van de wagon echter binnen de breedte van de buffer van de vorige wagon. Als de wagon zelf ook de bocht in gaat, schuift de buffer naar links tov de buffer van de vorige wagon, bij het uitkomen van de bocht komen ze terug mooi recht tov elkaar staan. Het probleem zal echter zijn als de buffer voorbij de buffer van de vorige wagon komt : Doordat de buffer vervolgens ook terug naar links zal gaan ( is trouwens bij linkse bocht allemaal bovenstaande opmerkingen, bij rechtse bocht moet je gewoon de richtingen omwisselen ), en deze al voorbij de buffer van de vorige wagon is, zal deze bij terugkomen gewoon de buffer van de vorige wagon wegduwen, en dus de ganse wagon uit de rails duwen.
Of het echt gebeurd, en vanaf welke radius weet ik dus niet. R4 is in elk geval geen probleem. Ik vermoed R3 ook nog omdat er wel wat speling op de koppeling zit dmv een veertje, maar het zou dus wel kunnen dat kleinere radiusen problemen geven.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Rondje_HO op 11 november 2020, 23:27:38
Mooi verslag  (y)  (en mooie wagens)
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Marco1044 op 12 november 2020, 09:32:22
Mooi vergelijk!  (y)
Maarreh...hoe staat het met de bedrukking? Ik doel hier op het woord ethanol in het groen op de zijkant van de ketel, dit lijkt me op de foto van de echte ketelwagen wat groener en scherper uitgevoerd dan op het model van Igra.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Jean-Pierre op 12 november 2020, 09:43:58
Bedankt voor het verslag en de vergelijking  (y)

Overigens nog een essentieel verschil tussen de merken: De opschriften op de echte wagon zijn gewoon op de ketel aangebracht. IGRA doet dat goed, maar zowel B-Models als Piko gebruiken daarvoor een zwarte plaat.

En om toch wat te zeuren te hebben: de tekst (Pannonia Ethanol) zit bij IGRA te hoog in vergelijking met de 1:1 wagon.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Daan! op 12 november 2020, 10:03:00
Wat vind je van de kleur van de Igra? Op mij komt deze dof en (te?) licht over tov de foto van het 1:1-model.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Arjan6511 op 12 november 2020, 10:38:53
Mooi verslag van deze wagens waarbij het voorbeeld ook in NL te zien is.

Het groene Ethanol-opschrift lijkt me inderdaad wat minder contrastrijk dan bij de voorbeeld wagen. Op een foto die ik gisteravond zag en waarbij de wagen onder een andere hoek is geplaat lijkt het overigens beter.

Belangrijkste argument tov de wagens van Piko en B-models vind ik echt de vorm. We hebben natuurlijk de discussie in hoeverre je kritisch mag zijn, in dit geval is er een beter alternatief. De prijs is dan overigens wel een stuk hoger, heb er weer een nier voor moeten verkopen en dat is ondertussen ook de 3e keer ofzo.

@Bart: Dank voor je verslag!

Niet onvermeld mag blijven dat er, in tegenstelling tot de andere merken, nog een zak met naar wens te monteren onderdeeltjes bij zit.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: haes op 12 november 2020, 16:44:09
en het van Biervliet model? voor het geld van een igra heb je twee van van Biervliethttps://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/van-biervliet-g%C3%BCterwagen-12v/van-biervliet-vb81050-set-2x-kesselwagen-pannonia-2ihw.html (https://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/van-biervliet-g%C3%BCterwagen-12v/van-biervliet-vb81050-set-2x-kesselwagen-pannonia-2ihw.html)

Gr Hans
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Quinzeedied op 12 november 2020, 16:50:00
Is toch hetzelfde merk als B-models? En eveneens duidelijk het verkeerde model ketelwagen...
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: henk op 12 november 2020, 17:05:57
Mooi hoor. Het is het verschil tussen de correcte wagen en look-a-likes. Als daar tussen te kiezen is, dan weet ik het meestal wel.
De dingetjes hebben toch wel te maken met het ontwerp. Net niet optimaal ontworpen kortkoppelmechanismen en net niet helemaal passend ontworpen onderdelen. Maar de totaalindruk is prima.  (y)
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: Falcon10 op 12 november 2020, 19:01:25
Heb zowat de meeste bijkomende vragen proberen te beantwoorden in een aanpassing van de openingspost.
Zoals Arjan ook nog aangeeft, er zit bij elke wagon ook nog een zakje toebehoren.
Hierin zitten nog 5 plastic dingetjes : 2 ervan zijn zijn zwart, met daaraan de buffers + remleidingen en imitatiekoppelhaken. De 3 andere zijn geel en bevatten een rangeerhouder ( of hoe noem je die buis waar die rangeerders aan bengelen als ze aan het rangeren zijn :) ) en ook zo van die ehmmm, gele uitsteeksels, zoals je op de originele foto helemaal achteraan op de zijkaant ziet vlak onder de tankhouder.

Oh en haes : B-Models = Van Biervliet.
Ben zelf ook een Van Biervliet fan van oa hun tankwagons, zoals je zelf aangeeft, voor 1 Igra heb je 2 Van Biervliets. Zelf ben ik blij dat ik op de Igras gewacht heb. Ze zijn iets duurder, ook misschien niet 100% correct, maar wel correcter op de grote details, met enkele kleinigheden die vervelend zouden kunnen zijn, maar ik vind ze wel hun geld waart, en de meerprijs tov de Van Biervliet.
Titel: Re: Igra Models Pannonia Ethanol wagon
Bericht door: W. Thomas op 12 november 2020, 21:33:34
Bedankt voor je uitgebreide omschrijving

De igra's zijn idd het mooiste, en het meest correct.
De van biervliet is dan weer gunstig geprijst. scheelt toch weer als je 12 of 14 wagens wilt.
En de Piko hangt er dus tussen in.

De tov van de piko en de prijs daarvan zou ik altijd de Igra kiezen.
de van biervliet vallen ook in de budget line en dan kost het te veel om het model aan te passen en dan voor de deze prijs aan te bieden. Maar verder zijn de van biervliet hele mooie wagens. heb 5 sets van GATX met grote en kleine logo's en 1 set Lichtgrijze Ermewa's. Die doen niet onder voor de duurdere piko en märklin ketelwagens.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Falcon10 op 12 november 2020, 22:05:57
Helemaal met je eens Thomas.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: henk op 13 november 2020, 05:31:57
Laten jullie je nu niet te veel leiden door de prijsstelling?
Ik vind de ketelwagens van B-Models qua techniek en detaillering niets met budget te maken hebben. Het is niet de correcte wagen voor deze uitvoering en dat lijkt me een uitstekende reden om voor de Igra te kiezen. Maar de passing van de onderdelen en de werking van het kortkoppelmechaniek zijn bij de B-Models en de Piko kennelijk beter dan bij de dure Igra.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 13 november 2020, 10:18:00
Ligt het aan mij of klopt het dat het Igra model niet te koop is bij Nederlandse winkels?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: henk op 13 november 2020, 10:29:29
Igra is overal in Nederland verdwenen zo te zien.
Maar goed, voor die gevallen hebben we al jarenlang Hünerbein, Lippe of vergelijkbare webshops.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Falcon10 op 13 november 2020, 14:17:50
Heb even nog een aanpassing gedaan aan de openingspost, oa vergelijking van een B-Models bijgedaan ( wel geen Panonia, maar hiervoor gebruiken ze gewoon dezelfde wagon als de GATX die ik gebruikt heb voor de vergelijking ) met fotos.

Ja, de kortkoppelmechaniek zou inderdaad een issue kunnen zijn voor sommigen, al kan ik het zelf niet bewijzen wegens geen kleinere radiusen zelf ter beschikking.
Geen idee of er NL winkels zijn die Igra hebben, denk van wel, maar de wagons zijn ook nog maar net uit. Mijn leverancier had ze binnen, en de dag erna heb ik opgehaald, ze staan ook ngo niet op zijn site. Ik meen te herrineren dat de grotere Nederlandse jongens op Houten ook stonden met soms de Igra containerwagons, dus zou denken dat zij die ook wel zullen krijgen. Al weet ik uit goede bron, dat ik en nog 2 andere Nederlanders hier op het forum bijna 15% van de ganse oplage van Igra hebben gekocht  ;D
De gekendere Duitse webshops hebben inderdaad ook Igra in het assortiment.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Arjan6511 op 22 november 2020, 11:17:24
Mogge,

Heb mijn wagens afgelopen week ontvangen en ik ben toch wel aangenaam verrast. Een tijdje geleden (kan de post niet meer vinden) is op DSO een bespreking geweest van een andere versie van de Igra-ketels en die was niet heel positief. Nu is de tendens op DSO sowieso nooit positief, wel bracht het me aan het twijfelen over de lang geleden gedane voorbestelling van de Pannonia's. De reden is denk ik begrijpelijk: Prijs voor een wagen is wat meer dan gemiddeld en aangezien de wagens in bloktrein rijden is het mooiste dan ook om een dergelijke trein uit te beelden. I.v.m. de lengte van de aankomst/vertreksporen op mijn baan had ik uitgerekend dat 14 wagens de max is, die heb ik dan ook besteld.

En dan ga je wel even twijfelen als je verhalen leest over problemen met de koppelingen/NEM-schachten, de schrijver op DSO had een hoop aanpassingen aan de wagen moeten doen. En daar heb ik geen zin in en al helemaal geen tijd voor. Ik weet ook wel dat er tegenwoordig veel modellen zijn die je niet kant en klaar uit de doos op de baan zet (de hobbyist verwacht ook steeds meer) maar ik had net een stam Kombimodell-wagens geprepareerd en als ik dan weer met 14 ketels zou moeten sleutelen icm de aanschafprijs zou het een "no go" worden.
Verkoper gemaild, we kennen elkaar goed dus twijfel voorgelegd. Annulering geen probleem.
Later mailtje van Niessen, diverse wagens verkocht en positieve berichten van klanten die hij ook de link naar post op DSO had doorgezet. Strekking was dat het allemaal best meevalt en men lang niet alle kritiekpunten herkent. Nu snap ik ook wel dat je als verkoper niet graag een order van deze categorie annuleert, bij Niessen is het vertrouwen groot. Bovendien was Bart de topicstarter (on)bedoeld verkenner van deze wagens, aangezien hij ze heeft afgehaald. Wat plaatjes en eerste bevindingen gekregen, toen werd het een "go!" (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201119_192258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201119_192258.jpg)

Pluspunten zijn echt de scherpe opschriften, de mooie kleurstelling van het voorbeeld en natuurlijk de correcte uitvoering. Bij Piko en B-Models/VBV/Eurotankcar loopt de trap zoals gezegd over de kopse kant van de ketel, en aangezien deze knalgroen is en ook nog opschriften heeft werkt dat gewoon storend.

De wagens zijn een absolute blikvanger, reden om voor een bloktrein te kiezen zoals ik deze ook meerdere keren heb gespot langs de Rhein. De herkomst van deze trein is natuurlijk Nederland, de reguliere route is de lijn Botlek - Venlo v.v. Tractie wordt geleverd door de Ruhrtalbahn (RTB) waarvan ik geen model heb helaas. Er moet natuurlijk wel een moderne lok voor, dus met wat "dichterlijke vrijheid" wordt het afwisselend de PKP Cargo en Captrain (beide Vectrons van Roco).

Per wagen valt er toch wel wat te klussen, buffers zijn natuurlijk zo ingestoken, voor de andere losse onderdeeltjes is meer tijd nodig. De een wat meer dan de ander, bij sommige gele haken is wat teveel aan plastic te zien. De grote haak (neehee, niet voor de veerboot!) met beschermbeugel is het makkelijkst te monteren en zeker een blikvanger en daarmee aan aanvulling op het model.
Ook handig: Igra levert standaard de wagens met Roco-kortkoppelingskloon. Scheelt weer op wagenprijs  ;)

Over de koppelingen gesproken: Heb nu 2 wagens voorzien van buffers en koppelingen, deze via alle mogelijkheden door opeenvolgende wissels en bogen laten knallen op wat hogere snelheid dan ik normaal zou doen, en geen enkele keer overbuffering of het elkaar uit de rails drukken. Prima!
Ik was even bang voor NEM-schachten die te makkelijk in de lengte speling hebben (Mijn ook niet goedkope knikketels van ModellbahnUnion hebben daar wat last van, dat zie je terug als ze in een trein zitten), dit valt erg mee. Bart noemde al dat buffers in bogen elkaar raken, dit klopt maar dus zonde problemen. Overigens ook op mijn baan niet al te krappe bogen, hoofdbaan is R5/6.

Het bordes is wel een dingetje. Die staat inderdaad scheef en doet wel wat afbreuk aan het geheel. Ik had dit gehoopt op te lossen door een stukje van het grijze deel (drager van de ketel) weg te snijden, helaas nog niet helemaal perfect dus ga ik daar nog eens naar kijken. Bijbuigen van het bordes kan overigens wel, mits je voorzichtig doet. Wordt vervolgd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/igra03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/igra03.jpg)
Plaatje door Bart
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Rondje_HO op 22 november 2020, 13:04:08
Zijn dat allemaal unieke nummers, die ethanol wagens?


Nee, dat zijn allemaal dezelfde.


Even ter verduidelijking, Modelleisenbahn Nießen meldt nog wel dat het twee verschillende nummers betreft voor hun exclusieve set:

33 54 7846 227-8 ( TEN CZ-WASCO )
33 54 7846 229-4 ( TEN CZ-WASCO )

Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Arjan6511 op 22 november 2020, 14:11:09
Klopt,  die zijn afgelopen week aangekondigd.  Had ik het eerder geweten had ik die inderdaad ook besteld  8)
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Falcon10 op 22 november 2020, 14:22:40
Ja, correct, Niessen heeft 2 exclusieve extra sets bij Igra geregeld gekregen, elk bestaand euit 2 wagons, met andere bedrijfsnummers als de enkele gewone wagons.
Ik heb 1 van de 2 sets bijbesteld, iets langer dan voorzien normaal voor de lengte van men treinen dan ik had voorzien. Maar we zien wel.
Bij mij komt trouwens de Roco 73986 Transpetrol Connecting Europe Vectron voor de trein, deze heeft blijkbaar ook deze trein eens gereden.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 22 november 2020, 15:11:03
Bedankt voor de tip Rondje_H0.
Nette prijs ook voor een set. Ik heb er gelijk één besteld. Zijn de wagennummers van de set overigens anders dan de wagens die los verkocht worden onder artikelnummer 96110001?

Gr. Frits

edit: Falcon gaf het antwoord reeds hierboven...  ::)
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Falcon10 op 22 november 2020, 17:15:50
Ja, die zijn anders frits.

33 54 7846 226-0 is voor de losse wagons.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 22 november 2020, 17:18:36
Dank je. Ik heb de losse ook maar besteld...... gewoon, omdat het kan  ;D
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 05 december 2020, 19:12:08
Inmiddels is het losse exemplaar van Lippe en de set van Niessen binnen. Bij alle drie zat het bordes en/of hekje scheef/los. Met veel geduld en Kristal Klear zit alles nu netjes recht op zijn plaats. Ook gelijk de losse onderdelen er maar aangezet. Dat is nog wel even een geduld klusje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pannonia-BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pannonia-BNLS.jpg)

Ik zag deze wagens een tijdje geleden in Amsterdam staan en heb toen gelijk de Piko gekocht. Nu ik echter de Igra Models er naast zie staan dan is het echt overduidelijk dat de Piko een mooi gespoten, verkeerd model is.
Ik ben blij met het setje van 3  ;D

Als er interesse in foto's is van de Igra Models dan hoor ik het wel.

Gr. Frits
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Jean-Pierre op 25 januari 2021, 16:20:16
Via PiRATA zijn nieuwe nummervarianten verkrijgbaar. IGRA nummer 96110004.x (blijkbaar een set van 2, die door sommige winkels ook los verkocht wordt) Op de IGRA website staat een 2-delige set onder 96110006, maar die moet waarschijnlijk nog uitgeleverd worden.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 25 januari 2021, 20:15:28
Dank voor de tip Jean-Pierre. Ik heb ze even op een rijtje gezet. In één van de eerdere berichten zat een foutje. Jammer dat ze zo slecht verkrijgbaar zijn. Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn bij Kuijpers.

96110001      33 54 7846 224-5
   
96110004.1   33 54 7846 225-2
96110004.2   33 54 7846 226-0
   
96110005.1   33 54 7846 227-8
96110005.2   33 54 7846 229-4
   
96110006.1   33 54 7846 326-8
96110006.2   33 54 7846 329-2   verwacht

96110008.1   33 54 7846 338-3
96110008.2   33 54 7846 344-1   verwacht

Gr. Frits
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 14 mei 2021, 12:28:52
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de Pannonia Ethanol wagens van Igra Model. Er is weer een nieuwe nummervariant uitgebracht door PIRATA.

96110001      33 54 7846 224-5
   
96110004.1   33 54 7846 225-2 Pirata
96110004.2   33 54 7846 226-0 Pirata
   
96110005.1   33 54 7846 227-8
96110005.2   33 54 7846 229-4
   
96110006.1   33 54 7846 326-8
96110006.2   33 54 7846 329-2   

96110008.1   33 54 7846 338-3
96110008.2   33 54 7846 344-1

96110009.1   33 54 7846 339-1 Pirata
96110009.2   33 54 7846 363-1 Pirata 

Groet Frits
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 15 mei 2021, 10:09:24
Wat is Pirata nou precies?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 15 mei 2021, 11:29:55
Een (Italiaanse) winkel die nummervarianten van bestaande artikelen uitbrengt.

https://www.piratamodels.it/it/carri-cisterna-/7098-Zacns-98-Pannonia-Ethanol-grigio-frontali-verdi-33-54-7846-339-1CZ-Wasco-ep-VI-serie-limitata-Pi-R-A-T-A-150pz.html (https://www.piratamodels.it/it/carri-cisterna-/7098-Zacns-98-Pannonia-Ethanol-grigio-frontali-verdi-33-54-7846-339-1CZ-Wasco-ep-VI-serie-limitata-Pi-R-A-T-A-150pz.html)

Er zijn overigens ook andere winkels die deze produkten verkopen zoals Modelleisenbahn Niessen
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 15 mei 2021, 12:33:25
En die zijn niet door hun omgenummerd?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 15 mei 2021, 13:01:36
Nee, gewoon door de fabrikant. Nederlandse winkels zoals MTE doen dat soms ook, bijvoorbeeld de Roco Railpro zelflossers (https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=817695).
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Rondje_HO op 15 mei 2021, 13:13:33
Wat is Pirata nou precies?


Pi.R.A.T.A. is een Italiaanse importeur met een webshop. Waar Lemke bv. de Duitse importeur is voor LS Models/Models World, Jagerndorfer, Hobbytrain, Mehano etc. is Pi.R.A.T.A. de Italiaanse versie. Ze hebben (volgens mij tenminste) allebei ook een webshop maar leveren ook aan winkels buiten hun eigen land. En ze laten allebei exclusieve sets, nummers of uitvoeringen maken door diverse fabrikanten.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 15 mei 2021, 13:34:32
Dit schrijven ze over zichzelf:

WIE WE ZIJN
Ons bedrijf
Pirata Models is synoniem met Italiaanse modelspoorbaan op schaal 1/160. Pi.rata (Small Craft Reproductions Trains en dergelijke). Ons laboratorium ontwerpt en bouwt Italiaanse spoorwegmodellen die 160 keer kleiner zijn dan de echte, maar net zo gedetailleerd als de echte. Pirata-modellen betekent locomotieven, treinstellen, rijtuigen, wagons en accessoires voor schaalmodellen in Italiaanse stijl.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Vinser op 07 juni 2021, 18:33:45
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de Pannonia Ethanol wagens van Igra Model. Er is weer een nieuwe nummervariant uitgebracht door PIRATA.

96110001      33 54 7846 224-5
   
96110004.1   33 54 7846 225-2 Pirata
96110004.2   33 54 7846 226-0 Pirata
   
96110005.1   33 54 7846 227-8
96110005.2   33 54 7846 229-4
   
96110006.1   33 54 7846 326-8
96110006.2   33 54 7846 329-2   

96110008.1   33 54 7846 338-3
96110008.2   33 54 7846 344-1

96110009.1   33 54 7846 339-1 Pirata
96110009.2   33 54 7846 363-1 Pirata 

Groet Frits

Zijn allemaal binnen hier. Gelukkig hebben ze de losse onderdelen nu wel goed vast zitten. Van de eerste serie zit alles los. Gelukkig is dit wel te fixeren. Ben er blij mee. Nog 10 te gaan!

   96110001      ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 224-5   
   96110004/1   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 225-2   SONDERSERIE PIRATA
   96110004/2   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 226-0   SONDERSERIE PIRATA
   96110005/1   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 227-8   SONDERSERIE NIESSEN
   96110005/2   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 229-4   SONDERSERIE NIESSEN
   96110006/1   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 326-8   
   96110006/2   ZACNS   PANNONIA   33 84 7846 329-2   
   96110008/1   ZACNS   PANNONIA   33 84 7846 338-3   
   96110008/2   ZACNS   PANNONIA   33 84 7846 344-1   
   96110009/1   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 339-1   SONDERSERIE PIRATA
   96110009/2   ZACNS   PANNONIA   33 54 7846 363-1   SONDERSERIE PIRATA

9611007 is dan weer de normale wascosa. Logica?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 07 juni 2021, 19:31:42
Waar heb jij ze gekocht?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Vinser op 07 juni 2021, 19:36:09
Niessen
Lippe (alleen de eerste, nu verkopen ze niks meer van hun)
Pirata zelf
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Fritsprt op 07 juni 2021, 20:32:57
Ik heb ze ook vrijwel allemaal in Duitsland gekocht. Ik meen dat ik één setje bij Kuijper's in Utrecht heb gekocht. Toch vreemd dat Nederlandse winkels ze niet of nauwelijks verkopen.

Gr. Frits
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 07 juni 2021, 21:27:10
Ik heb ze in Nederland ook bij Harlaar gevonden en bij Kuijpers.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Vinser op 16 juni 2021, 15:16:19
Ik heb ze ook vrijwel allemaal in Duitsland gekocht. Ik meen dat ik één setje bij Kuijper's in Utrecht heb gekocht. Toch vreemd dat Nederlandse winkels ze niet of nauwelijks verkopen.

Gr. Frits

Vooral jammer omdat de ketelwagens van Igra het meest waarheidsgetrouw zijn. Zelf heb ik alle pannonia ketels van alle merken (uitgezonderd 1 nummervariant van Piko). Igra is veruit het beste!
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 23 oktober 2021, 08:44:32
Igra produceert ook Wascosa ketelwagens. Ook hier is het zo dat de Wascosa van Igra geen looprooster over de ketel hebben, terwijl de Piko's en B-Models' dat wel hebben. Ik neem aan dat ook hier Igra correct is? Of zijn er in 1:1 toch ook nog Wascosa ketelwagons met looprooster? Ik heb ze niet kunnen vinden met googlen.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Arjan6511 op 23 oktober 2021, 13:39:48




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-1746-6173f30f46c41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-1746-6173f30f46c41.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4520-6173f3632941b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4520-6173f3632941b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4952-6173f3637fa27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-4952-6173f3637fa27.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9875-6173f3661640d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9875-6173f3661640d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9876-6173f36685a44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9876-6173f36685a44.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9878-6173f368e98e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-9878-6173f368e98e7.jpg)
Alle gemaakt door Marco1044.

GATX en ERR zijn de grotere ketels.

ook nuttig: https://www.wascosa.ch/de/wagenpark/kesselwagen
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Arjan6511 op 24 oktober 2021, 19:17:29
@Daan: ontdaan door mijn bijdrage?
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 24 oktober 2021, 19:34:31
Haha.

Dank voor je info! Kan er weer verder mee. Blijkbaar klopt hetgeen wat ik dacht.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Arjan6511 op 24 oktober 2021, 19:43:54
top!
 "Ik neem aan dat ook hier Igra correct is? Of zijn er in 1:1 toch ook nog Wascosa ketelwagons met looprooster? Ik heb ze niet kunnen vinden met googlen."

Igra is correct, los daarvan zijn er nog wel steeds Wascosa-ketels in 1:1 met looprooster. Zijn andere types.
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Daan! op 24 oktober 2021, 19:53:00
 (y)
Titel: Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
Bericht door: Vinser op 29 november 2021, 21:31:33
Goedenavond,

Er is weer een nieuwe nummervariant van de Pannonia ketel aangekondigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pannonia-61a5383cc3836.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pannonia-61a5383cc3836.png)


Als deze weer goed verkoopt schijnen ze door te gaan met de nummervarianten. Laten we het hopen!