Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat  (gelezen 34545 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2020, 20:03:59 »
 Maar alle gekheid op een stokje (Oud gezegde  ;D  ).
ik heb in Wikipedia wat gevonden :

Het is een compound machine.
Dus die onderdelen behoren aan de  de binnenliggende hogedruk cilinders . ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2020, 20:09:53 »
Daar zijn ze.

IMG_8426 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #32 Gepost op: 17 November 2020, 21:43:40 »
Zo, die zijn af. Nou kan ik verder waar ik eigenlijk dacht te beginnen.

IMG_8427 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #33 Gepost op: 18 November 2020, 12:59:19 »
Nu dus het stangenstelsel, maar eerst 1000x de handleiding doorlezen en vooral denkbeeldig bouwen, want dit mag niet fout. De ATTENTION niet vergeten (NIET solderen dus).

Asjes worden gemaakt van draad (op zijn  Frans: fil) en moeten wel vast, maar wat er omheen draait dus niet. Microsolderen dus, leuk. :D

IMG_8429b by Nulpunt0, on Flickr

In latere kits zijn deze gietdelen van nikkelzilver gemaakt. Maar ja, op het moment dat ik deze van Semblat kocht was dat zijn laatste exemplaar. Geen keuze dus.
IMG_8428 by Nulpunt0, on Flickr

Nummer 1091 wordt in de Attention genoemd, dus daar ook een plaatje van.
IMG_8432b by Nulpunt0, on Flickr

1490

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #34 Gepost op: 19 November 2020, 13:07:08 »
Jusqu'ici tout va bien.

Ik ben zo'n beetje op de helft van een kant. En het beweegt als een zonnetje.
De zeskantbout is tijdelijk. Moet een pin (gietdeel) met borgveertje worden.

IMG_8434b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 19 November 2020, 15:10:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #35 Gepost op: 19 November 2020, 16:51:01 »
@Ivo..............

En dan een klusje met veel hoofdbrekens, maar het zit. Je vraagt je af ..hoe moet dit in hemelsnaam, maar ineens...klik, zit. Beetje uitbuigen en terugbuigen en klaar. (maar dat laatste staat niet in de handleiding ???)

Besef dat je nu 2 grote bouwelementen met elkaar verbindt en die moeten demontabel blijven. Ik gebruik dus liever boutjes/moertjes dan pinnen

De stang in de schaar heeft "binnen" de schaar een dwarsdraad van 2 mm en die glijdt in de gleuf aan de binnenzijde van de schaargietdelen.
De schaar zelf bestaat dus uit 2 losse delen (NIET SOLDEREN) maar wordt op de onderste punt door een draad (mijn  idee is een 0,8 bout) in positie gehouden.
IMG_8429 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Overzicht,
IMG_8439 by Nulpunt0, on Flickr

schaar/stang in horizontale positie (rode lijn)
IMG_8438b by Nulpunt0, on Flickr

schaar/stang in schuine positie (rode lijn)
IMG_8437b by Nulpunt0, on Flickr

1663
« Laatst bewerkt op: 19 November 2020, 17:07:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #36 Gepost op: 19 November 2020, 22:42:57 »
Volgende stap is de kruk en met name de bevestiging er van op de as.

Eerst vijlen en de kruk borgen (doe ik met Loctite 603).
IMG_8442c by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8440 by Nulpunt0, on Flickr

In de kruk zie je het borgstukje zitten.
IMG_8441 by Nulpunt0, on Flickr

Schuin naar links of naar rechts tov het contragewicht. Tekening zegt "identiek", maar dat klopt niet of slaat op de werkwijze. Het gezegde is: Semblat heeft altijd gelijk. Dus voordat ik alles monteer/vastzet.......wat is de betekenis van de opmerking links en rechts identiek
gecontroleerd bij de 241P9, 241P16 en 241P17.
Contragewicht met de blauwe lijn horizontaal....en dan zegt rood de positie . Links naar links en rechts naar rechts.

links,
Links 241p 16  (11) by Nulpunt0, on Flickr

rechts
241p17 Flickr (29) by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 20 November 2020, 00:09:28 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #37 Gepost op: 19 November 2020, 22:57:22 »
Het is ook meteen een cursus technisch Frans geworden! Leuk!
Ik heb ooit tijdens een vakantie leren winsurfen met behulp van een officieel frans cursusboek.
Met de afbeeldingen en een woordenboekje kwam je een heel eind.
Na een week kon ik in elk geval heen en terug zeilen, maar de onderdelen van de plank en de manoeuvres kende ik alleen in het Frans....
Heeft niks met je bouwverslag te maken maar de taal was in beide gevallen een aardige bijkomstigheid  8)

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #38 Gepost op: 19 November 2020, 23:15:49 »
Beginnen met een Nederlands zandwagentje en hopen op het beste...nee.
Ik wilde een uitdaging en het die ben ik ook aangegaan. Begonnen in 2003 met de R van Semblat. Die zag ik op een beurs (Expometrique) staan en was gelijk verkocht (de kit ook). En binnen de kortste keren communiceerde ik met Fransen en Italianen. Allemaal geen probleem. Ook zij zochten gelijkgestemden en dan val je niet over een spelfout in Google Translate. Veel informatie kwam dan ook van die kant. Je moet het dus gewoon opzoeken en ervaren.
Grootste probleem had ik (al had ik het redelijk goed geleerd op de middelbare school) met het verstaan van de Franse taal toen ik Semblat in zijn  werkplaats opzocht. Hele vriendelijke mensen, maar de snelheid van praten en in het Nederlands (denken) vertalen, tja...... begrijpen deden we elkaar uiteindelijk wel.

2003, al weer 17 jaar geleden.
semblat thuis (2) by Nulpunt0, on Flickr

semblat thuis (1) by Nulpunt0, on Flickr

Catherine en Benoit. Ook zij is betrokken bij de productie van de modellen.
Semblat thuis by Nulpunt0, on Flickr


1770
« Laatst bewerkt op: 19 November 2020, 23:50:45 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2020, 12:07:41 »
@Ivo..............

En dan een klusje met veel hoofdbrekens, maar het zit. Je vraagt je af ..hoe moet dit in hemelsnaam, maar ineens...klik, zit. Beetje uitbuigen en terugbuigen en klaar. (maar dat laatste staat niet in de handleiding ???)

Besef dat je nu 2 grote bouwelementen met elkaar verbindt en die moeten demontabel blijven. Ik gebruik dus liever boutjes/moertjes dan pinnen

De stang in de schaar heeft "binnen" de schaar een dwarsdraad van 2 mm en die glijdt in de gleuf aan de binnenzijde van de schaargietdelen.
De schaar zelf bestaat dus uit 2 losse delen (NIET SOLDEREN) maar wordt op de onderste punt door een draad (mijn  idee is een 0,8 bout) in positie gehouden.


Heerlijk Frits. Je hebt dus nu een werkende schuifbeweging met werkend ganghendel. Dit betekent een volgende uitdaging. Je moet nu dan een servo aan het ganghendel gaan verbinden, waarmee de lok als hij gaat rijden vooruit op bijvoorbeeld 70% vulling wordt gesteld en naarmate de lok sneller loopt neem je de vulling wat terug. En nu kun je eindelijk de schuifbeweging goed in vooruit en achteruit instellen.

Zou haast een kit bestellen :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #40 Gepost op: 20 November 2020, 12:43:52 »
Zou je wel willen zeg je. Helaas maakt Semblat niets meer en alles is uitverkocht.

Mijn volgende uitdaging is niet het afbouwen van deze kit, want morgen krijg ik de etsplaten voor de Gerrit binnen. Ook heel leuk.
Ik ben in ieder geval wel weer wat stapjes verder en het staat nu gedocumenteerd voor over (7?) jaar.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2020, 12:54:42 door FritsT »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #41 Gepost op: 20 November 2020, 14:34:55 »
En je over een paar jaar weer helemaal inleven/inlezen. Ik verdenk je er van gewoon twee uitdagende klussen simultaan te kunnen doen. Beeldschoon wordt het toch wel.

Stel niet uit tot na corona als je het nu ook kan doen......

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #42 Gepost op: 20 November 2020, 15:19:47 »
In dit project gaat nog weken leuk werk zitten aan het maken van alle leidingen in/om het machinistenhuis en dan exact volgens 1:1. Dat doe ik alleen maar op het moment "nu is de tijd er rijp voor". Deze week alleen maar achterstallig onderhoud en documentatie gedaan en dat is dus klaar en precies aansluitend op de Gerrit. Toch echt een grote stap.

Nu zijn aan de orde:
1. Gerrit
2. HSM 700, wijnrood (tussendoortje)
3. NCS wagens (over 2-3 weken komen de etsplaten)
4. NTM zandwagens. Vervolg op het eerder gebouwde exemplaar.
5. NTM P1 wagen

Hoe noem je dat...5 projecten tegelijk en 2 (241P en NS-7000) even in de ijskast?

En na de Corona.......
IMG_1832 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb de bestelde geraniums maar even aan een ander gegeven.






« Laatst bewerkt op: 20 November 2020, 15:44:43 door FritsT »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #43 Gepost op: 22 November 2020, 05:30:44 »
Even terugkomend op de plaatsing van de excentriek, je hoeft niet moeilijk te doen over de hoek van de excentriek. De geometrie van de Walschearts schuifbeweging is zo dat de kruk van de excentriek precies op 90 graden staat van de kruk voor de zuigerstang.

Groeten,

Rick

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: 241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
« Reactie #44 Gepost op: 22 November 2020, 09:23:55 »
De techniek is me duidelijk, maar waar het hier om gaat is "Semblat heeft altijd gelijk" (hij kent de kits van binnen en van buiten). Hij geeft aan hoe het gebouwd moet worden maar niet waarom het zo moet. Bij twijfel dus gewoon doen wat er staat en dan komt het goed. Maar nu denk ik iets te zien wat naar mijn menig fout is. Kijk ik naar foto's van modellen van anderen, dan heeft iedereen het fout...dat is toch vreemd, of niet?  Ik leg het werk nu neer en ga me bezinnen ...... ;D