Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 18:21:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: Nahmertaler Kleinbahn  (gelezen 39657 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #180 Gepost op: 04 November 2024, 09:00:00 »
Het viel mij ook niet tegen wat er nog te vinden was na bijna 40 jaar.

Intussen nog even wat gerommeld met de laatste bak, wat Spörle afgietsels eens neergelegd voor het trottoir.
Dat gaat passen, maar wordt wel weer een geknutsel om ze op hun plek te krijgen. Soms is planning vooraf wel handig.... maar gaat goed komen.
Ik ben nu eenmaal niet zo'n planner en laat een baantje gewoon spontaan onder mijn handen groeien, dan heb je dit vaker.

Op de club-eigen beurs van afgelopen weekend kon ik nog wat leuke zaken scoren voor dit baantje, waaronder een DR goederenwagen met een uitgebreide instructie op de zijkant:

De andere aanwinst bestond uit een Belgische roldakwagen, iets waar ik al lang naar op zoek was. Daarnaast een setje DR goederenwagens in H0e die ook van pas komen als deze baan straks geïntegreerd wordt in een grotere baan.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 11 November 2024, 11:21:36 »
Het losse trottoir ondertussen aangebracht. Nog wat spatelwerk om de aansluiting op de al bestaande bestrating te verbeteren en dan eens schilderen.
Omdat het trottoir naar achteren toe smaller moest worden is er onbedoeld een leuk diepte-effect ontstaan, dat dan helaas wel weer zal worden verpest als er een trein door dat beeld rijdt  ;)

Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 19 November 2024, 07:33:33 »
Ondertussen is de verfkwast langs geweest en heeft het wegdek en trottoir wat kleur gekregen.
Ook de onderste etages van het fabrieksgebouw zijn bewerkt en vastgezet op de baan.

Wat aanvulling in mijn DDR voertuigpark in de vorm van een tweetal IFA H6's:

Ook ben ik eindelijk eens begonnen aan mijn kitje van een T172 kraantje. Erg veel kleine priegelonderdelen, maar met veel geduld en aandacht is er zelfs een werkend model van te maken.

Lucien

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #183 Gepost op: 19 November 2024, 07:49:26 »
Mooi werk, Lucien!

Het geheel krijgt een fantastische sfeer. (y)

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #184 Gepost op: 19 November 2024, 08:14:47 »
Ik ben het met Wolter eens  (y)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #185 Gepost op: 08 December 2024, 09:41:18 »
Weer even bijgelezen, lekker bezig Lucien. Ik kon niet nalaten de uitvoerige instructies op die goederenwagen van een paar posts terug te ontcijferen. Lekker goedje werd daar in vervoerd.

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 09 December 2024, 08:39:39 »
Weer even bijgelezen, lekker bezig Lucien. Ik kon niet nalaten de uitvoerige instructies op die goederenwagen van een paar posts terug te ontcijferen. Lekker goedje werd daar in vervoerd.

Groeten,
Gerard

Ik heb het even nagezocht, maar het is het goedje dat aan de benzine werd toegevoegd, waardoor we loodhoudende benzine kregen.
Dat het in een gesloten wagen zat maakt het wel interessant of het ging om vaten die los vervoerd werden, of dat er in de wagen een tank ingebouwd was. Ook dat soort wagens heb ik al eens voorbij zien komen op het net waarbij een tank is opgebouwd binnen de constructie aan een gesloten wagen.
Nu moet ik alleen even kijken waar ik een excuus voor dat goedje vind in een industriële omgeving. Gelukkig zijn de opschriften niet goed leesbaar als de trein voorbij rijdt  ;)
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 20 March 2025, 08:55:05 »
We zijn weer maanden verder en er is in de tussentijd wel IETS gebeurd, maar niet zo veel.
Er is vooral geprutst aan allerlei kleine dingen, modellen zijn gekocht (weer teveel), er is geïnvesteerd in wat workshops weathering- en schildertechnieken, en bijbehorende verfjes en een fatsoenlijke airbrush. De oude Badger set met glazen potjes van onderen is leuk voor landschap maar niet om je modellen mee te bewerken.

Wel ben ik eindelijk eens begonnen aan het maken van de kijkdoos, dus zijwandjes, een achtergrond en een frieslijst.
De ruwbouw daarvan ziet er dan zo uit:

Voor de achtergrond heb ik een paar foto's afgedrukt die ik afgelopen najaar maakte bij mijn bezoek aan Hohenlimburg. Die zouden uitgesneden opgeplakt kunnen worden om de gaten tussen de gebouwen richting achtergrond te camoufleren.

Voor de achtergrond twijfel ik nog of ik een pot blauwe verf haal en daarmee een hemel schilder, of dat ik een van de fotoachtergronden die ik heb zal gebruiken. In de voorraad lag nog een mooie Auhagen achtergrond "Döllnitztal", die 68 cm hoog is. Mijn achtergrond is 35 cm hoog, dus als ik die achtergrond in tweeën snijd heb ik er twee, eentje met het Döllnitztal, en een wolkenachtergrond. Die laatste zou ik dus ook kunnen gebruiken, die is met bijna 3 meter lengte meer dan voldoende.

De drang om het project eens af te ronden neemt steeds meer toe omdat andere ideeën en baantje beginnen te kriebelen, en het nu na een lange tijd toch echt eens tijd wordt.
Daarnaast speelt ook dat er belangstelling is vanuit het circuit om deze baan uit te nodigen, dus ik zie alweer een deadline opkomen, die deze keer misschienw el eens nuttig kan zijn om me te pushen deze baan af te maken.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 14 April 2025, 11:48:13 »
En inmiddels met geschilderd front en belettering.
Nu verder met het afbouwen van de baan.

Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 14 April 2025, 12:07:40 »
Fraai hoor, en door de gekozen kleuren én de achtergrond een stuk lichter  (y).

Groeten,
Rogier

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #190 Gepost op: 03 June 2025, 23:11:52 »
Ziet er meer dan fraai uit mijn beste.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: Vandaag om 07:43:51 »
Weer tijd voor een kleine update hier.

Als eerste: de baan is aangemeld voor een première bij de Smalspoormodelbouwdagen bij Stoomtrein Katwijk - Leiden eind augustus.
De eerste officiële tentoonstelling is vorige week bevestigd, het wordt Walferdange in Luxemburg op 8 en 9 november dit jaar.
Ik had mezelf opgelegd geen uitnodigingen te accepteren met nog af te bouwen banen om wurgende deadlines te voorkomen, maar de kans om eens naar Walferdange te gaan wilde ik niet laten lopen. Junglinster deed ik al een paar keer, maar ik wilde ook graag eens naar die andere tentoonstelling in Luxemburg. Dus dat is nu geregeld, betekent wel dt ik dingen moet afmaken.

Intussen is de linker hoekmodule verder aangekleed met groen, dat scheelt al een hoop voor het zicht.
Blijft over de bovenverdiepingen van het fabrieksgebouw met inrichting en een passende vervuiling, en de verdere detaillering van het fabrieksterrein.
Daarna is de baan toonbaar maar nog niet af, ik wil in alle gebouwen ook nog verlichting aanbrengen. Dan is de baan wel klaar.
Dus augustus kan nog met een half verlichte baan zijn, in november moet alles functioneren.

De plaatjes:

Nog eentje in het zonnetje van het midden van de baan. Het figuurtje past precies tussen 2 sporen met beladen  rolwagens, ik wil hem nog een vlag in zijn handen geven om het wegverkeer te waarschuwen.

De schoorsteen is nu eindelijk eens vastgezet maar moet nog een laagje vuil krijgen.

Het linker hoekje nog zonder enige aankleding.

Het Piko fabrieksgebouw heeft geen gewelf, althans, zoiets zat niet bij de berg resten van diverse bouwpakketten die ik van vriend Marco kreeg en waarvan ik deze fabriek geknutseld heb. En aangezien je er toch onderdoor kan  kjken moest dat er wel in komen.
Dunne baksteenplaat (met dank aan Wolter, hier beter bekend als Noordernet) deed het.

Het hekwerk over de dummy aansluiting werd op zijn plek vastgezet.

Nog twee DR aanwinsten. De SSy past wel op 1 rolwagen, maar zal waarschijnlijk op 2 wagens moeten als daar 2 coils op liggen i.v.m. de asdruk.

Het fabrieksterrein van boven. Er moet nog iets gedaan worden aan de kleuren.

En tenslotte nadat ik wat groen heb aangebracht. Maakt wel wat verschil vind ik.

Wordt vervolgd!

Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: Vandaag om 11:14:07 »
Ziet er goed uit, en leuk dat je toch een show in het vooruitzicht hebt  (y)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: Vandaag om 14:33:39 »
aan Lucien:  je hebt een forum PM