Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oneindige Overslag 0e RC door joop100
Vandaag om 14:47:41
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door zofman
Vandaag om 14:43:26
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 14:39:48
Roco plastic lichtgeleiders vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 14:32:07
licht uit van loc bij stoppen door VAM65
Vandaag om 14:27:41
Friskorn/Philotrain 6203 door erik1
Vandaag om 14:26:06
Museumdepot Beekbergen in H0 door Jozzz
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 14:22:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:12:32
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:42
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door janw
Vandaag om 14:08:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:07:03
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door tijgernootje
Vandaag om 13:58:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:52:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:49:31
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 13:42:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 13:18:42
Aansturing wisseldecoders door ucoson
Vandaag om 13:06:09
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door henk
Vandaag om 12:50:55
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door fissy
Vandaag om 12:49:09
Helmerstadt 2.0 door VFR
Vandaag om 12:40:59
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 12:29:55
MB-module: Hielan Ware door Eric B
Vandaag om 12:23:33
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 12:07:30
NS-61 (ex NCS-7) stoomloc in messing, Spoor-1 bouwproject door FritsT
Vandaag om 11:58:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 11:55:45
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 11:37:28
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 11:31:02
inbouwen decoder in Liliput BR 38 (10901) hoe aan te sluiten? door heuvelbaan
Vandaag om 11:26:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:10:50
  

Auteur Topic: Nahmertaler Kleinbahn  (gelezen 9694 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10527
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2021, 15:49:53 »
Je verhaal lezende wil je misschien wel teveel (kunnen combineren/verenigen) met elkaar.
Ik lees een hooop met potentiele valkuilen die je wellicht de lol kunnen ontnemen om verder te gaan als je eenmaal bent begonnen aan dat monster combineer plan,en dat zou zonde zijn.
Al begrijp ik goed waarom je het liefst alles in 1 wilt,maar toch ook niet.
Je hebt voor jezelf voorlopig nog genoeg te overdenken,voor je op het punt bent dat je kan beginnen met bouwen.
Ik ben benieuwd hoe die mix eruit komt te zien en of je (voor jezelf vooral) iets kan fabrieken wat lol brengt en ook maakbaar is.
We gaan het zien  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2021, 17:02:37 »
Duitsers hebben daar een woord voor: "Eierlegendevollmilchsau".

Mijn nachtmerrie: "Een ideale modelbaan moet rangeermogelijkheden hebben, flink wat rijlengte, een mogelijkheid om rondjes te kunnen rijden, een achtergrond, frieslijst met verlichting, schaduwstation en opstelsporen, binnen een jaar te bouwen zijn en in twee bananendozen te vervoeren zijn. En dan moet ik ook nog minimaal naar zes tentoonstellingen toe per jaar met het liefst ook nog zes verschillende banen."

Als ik je verhaal zo lees stel je te veel eisen en leg je jezelf teveel druk op. Hanteer het KISS principe.

Albert


Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2021, 17:32:37 »
Duitsers hebben daar een woord voor: "Eierlegendevollmilchsau".

Mijn nachtmerrie: "Een ideale modelbaan moet rangeermogelijkheden hebben, flink wat rijlengte, een mogelijkheid om rondjes te kunnen rijden, een achtergrond, frieslijst met verlichting, schaduwstation en opstelsporen, binnen een jaar te bouwen zijn en in twee bananendozen te vervoeren zijn. En dan moet ik ook nog minimaal naar zes tentoonstellingen toe per jaar met het liefst ook nog zes verschillende banen."

Als ik je verhaal zo lees stel je te veel eisen en leg je jezelf teveel druk op. Hanteer het KISS principe.

Albert
Gelukkig wil ik niet jouw nachtmerrie bouwen Albert.

Alle zaken zoals ik ze heb aangehaald zijn mogelijkheden en hersenspinsels. De meeste verdwijnen net zo snel in de virtuele prullenbak als ze zijn opgekomen. Een paar potloodstrepen binnen de beschikbare ruimte  laten snel zien wat wel of niet zou passen en zetten je heel snel weer met twee voeten op de grond. Uit hetgeen ik tot nu toe heb gebouwd en getoond zou je toch moeten kunnen afleiden dat ik niet iemand ben die elke vierkante centimeter volpropt met spoor, intgendeel.

Het principe blijf ook KISS. Een enkelsporige lijn tussen een klein overgavestation, wat industrie en een al voorhanden eindpunt. En dat eindpunt is geen must, als het niet past, dan gaat het gewoon verder slapen in de opslag tot ik weer normaal kan deelnemen aan een show.

Ik zie nog steeds niet hoe iemand daarin allerlei monsterlijke baanplannen kan zien, laat staan waarom het binnen een jaar af zou moeten zijn.

De overgave is simpel, 1 of 2 normaalspoortjes die aansluitend op smalspoor voor de rolwagens, een omloopspoortje voor de lok, een perronnetje, en een aansluiting naar een goederenloods.
Geen normaalspooremplacement, niet nodig.
Ook geen schaduwstations.

Onderweg van A naar B nog een halte en een industrieaansluiting. En mocht er ruimte zijn voor meer, prima. De eventuele opties die daarvoor denkbaar zijn heb ik ook zo opgeschreven, als opties, mits passend. Niet als een baan waarin alles moet passen wat er nog ligt aan enigszins bruikbaar materiaal of half voltooide bakken, dan heb je het toch echt verkeerd gelezen.

Vergeet niet dat dit in h0e gaat, en de treinlengtes echt beperkt zijn.
Een lok met 2 rolwagens of een trein met 2 personenwagens en een pakwagen komt echt niet over een halve meter heen, die blijft daar ver onder.

Misschien is het dan toch tijd voor een simpel principeplan, ik zal eens kijken of ik ergens potlood en papier kan vinden
Lucien

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10527
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #48 Gepost op: 14 september 2021, 15:53:47 »
Dan heb ik m ook verkeerd gelezen  ;D :-[
Ben dan wel benieuwd naar een schets met een basis idee,dat verduidelijkt een hoop  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #49 Gepost op: 14 september 2021, 20:24:43 »
Ik ga er aan werken, maar voorlopig kom ik nog allerlei "no-go's" tegen waardoor ik moet schuiven, veranderen en afstrepen. Boogstralen, hoogteverschillen, spoorwegen, het vergt wat passen en meten.
Voorlopig heb ik echt nog niks wat ik als een eerste start kan tonen, dus nog even geduld.
Maar dit is dus ook het proces dat ik echt net zo lang wil doorlopen tot een ontwerp goed voelt, en misschien ook hier door al mijn valkuil-behoeders (waarvoor overigens echt oprechte dank, ook als dat anders mocht overkomen) wordt goedgekeurd voor uitvoering.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #50 Gepost op: 20 september 2021, 10:34:46 »
Zo, hier even wat principeplaatjes om een en ander te duiden.

De ruimte is 3,20 x 1,90, het grijze vierkant linksboven is de ruimte die nodig is voor de deur. In het ergste geval kan hier nog wel een verbinding gemaakt worden voor een rondlopende baan, maar dat is niet de bedoeling.

Aan de bovenzijde is het dubbeldeksgedeelte, onderin het enkele "dek", en rechts de twee lijndelen die via het onderstel deel de twee dekken in het bovendeel verbinden.

Voor het bovendek heb ik een eerste schets gemaakt voor een eindstation. Bovenin een kopspoor naar een goederenloods, twee perronsporen die tevens gebruikt worden om de lok te laten omlopen, een paar opstelsporen voor leeg materieel en rolwagens, en dan links de twee rolwagenaansluitingen. Voor het normaalspoor pak ik gewoon twee stukken spoor, de lok zet ik wel met de hand op de kop als dat nodig is.
Nu nog allemaal vrij saai en recht, maar dat moet dan nog verder uitgewerkt worden.

Nahmertalbahn 1 by Lucien Eijdems, on Flickr

Op onderstaande afbeelding dan het verdere verloop van de sporen, beginnend rechtsboven met een dalende lijn naar rechtsonder. Het diagonale deel is het tussenstation dat verder uitgewerkt moet worden, met een paar industrieaansluitingen.
aansluitend is er linksonder een 180 graden boog waarna de helling naar beneden volgt, via de rechterzijde en weer naar boven. Hier wordt aangesloten op Zweifelsfall, de grijze rechthoek.
Voor de 90 en 180 graden bochten is nu even Roco standaardrail gebruikt. Wellicht wordt dit Peco flex met een ruimere straal in de zichtbare gedeelten, maar de standaardrail kan ook in de onzichtbare delen. Wel moeten deze dan vlak liggen en niet in een helling. Dat moet nog uitgezocht worden.
Het gedeelte aan de rechterkant zal twee niveaus kennen, die ik in het landschap wil inpassen met een brug en tunnel. Ook hier moet de lijn mooi vloeiend verlegd worden, maar het gaat nu even op het principe.

Nahmertalbahn 2 by Lucien Eijdems, on Flickr

De hellingen moeten nog wel even bekeken worden. Die zijn nu vrij dicht tegen 5% aan, waarbij het gedeelte voor het tussenstation uiteraard vlak is. Een optie zou kunnen zijn om de lijn die van boven komt ook via de onderzijde eerst naar links te laten lopen, en beide lijnen vanaf die kant in een kopstation samenvoegen. Dan zou de helling wat vlakker kunnen worden.

Nahmertalbahn 3 by Lucien Eijdems, on Flickr

Over de precieze invulling van het tussenstation moet ik me nog buigen, maar het zal niet complexer worden dan het eerste station.
Omloopspoor, lokloods, wat opstelsporen en 1 of 2 industrieaansluitingen.
Lucien

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #51 Gepost op: 24 september 2021, 14:31:12 »
Ahh, hier gebeurd het dus.. Ik vond het al zo stil op FB..  ;D

Grootse plannen zie ik. Succes met bouwen. En die SWEG lokjes komen vast nog wel eens af, net als die H0m rolwagen.  (y)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #52 Gepost op: 26 september 2021, 17:30:49 »
De plannen zijn alleen nog maar sat, plannen.  Ik heb wat lectuur gekocht sat hele andere foute varianten op Yurze Ore Mine doet opborrelen.
Voorlopig heb ik voor het baantje in de huidige vorm nog een afspraak staan (als die wel kan doorgaan), maar daarna misschien...

De lokjes inderdaad....die moeten nu toch maar eens afgebouwd gaan worden. De rolwagen is klaar maar gaat pas naar de spuiterij samen met de lokjes.
Als ik opeens inspiratie vind kan het heel snel gaan.
Lucien

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #53 Gepost op: 30 september 2021, 13:08:15 »
Over foute varianten op Yurze Ore Mine gesproken: wat dacht je van de Otavi-Bahn in Deutsch Süd-West Afrika ? Een prachtige smalspoorlijn door een woestijnachtig landschap in het huidige Namibië met Duits veldspoor materieel, van de erts- en kolenmijnen in Tsumeb naar de haven in Swakopmund...Lange goederentreinen achter korte stoomlocjes gekoppeld met een 4-assige waterwagen. Kun je je Minitrains Heeresfeldbahn lokje, de SWEG 3-assers en het meest uiteenlopende smalspoormaterieel in een unieke setting weergeven...

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #54 Gepost op: 30 september 2021, 13:13:10 »
En anders toch maar iets kleinschaligers....

 

Kirchberg (Sachsen): een stoomlokje, een rolwagen en een fabrieks aansluiting. Klein maar fijn !  (y)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #55 Gepost op: 30 september 2021, 17:48:13 »
Minitrains is allemaal al lang verkocht, ik wil geen modellen die ik elk rondje visueel moet nalopen of alle onderdelen er nog op zitten.
Nog nooit zulk waardeloos gemonteerd spul gezien....

Maar DSWA is wel een interessant gebied. Er zijn een hoop leuke sites te vinden met mooie fotoreportages en het materieel was erg interessant.
Schijnt dat een en ander nog eind van de vorige eeuw in Zuid-Afrika rondreed, wel enigszins verbouwd, maar toch....Duitse degelijkheid.
.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2021, 12:54:49 »
Vaste baan is exit, ik wil teveel dingen dus dan kun je die beter maar allemaal realiseren met losse deelprojecten en baantjes.
Of tentoonstellen er van komt zien we dan wel, maar is voor nu niet belangrijk.

Dus gaar de industriebaan verder als minibaantje. Ik had nog een aantal lege bakken uut een erfenis, en de breedste bak van 45 cm moet het gaan doen.

Links de grotere Auhagen fabriek, met aan het uiteinde het laadplatform voor de kleine goederen. Rechts een tweede fabrieken een lichte portaalkraan.
Tussen de fabrieken komt de stamlijn naar voren, waar in het wegdek de nodige aansluitingen aftakken en een omloopspoor moet komen.
Voor de grote fabriekspoort moet gekruist worden, daarvoor zal een en ander zelf moeten worden gebouwd, maar dat moet lukken. Wissels in h0e lukte 10 jaar geleden ook.

Er moet nog wel veel gepuzzeld worden voor een ideaal railplan, maar dat komt wel.







Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2021, 14:07:49 »
Ik vond je concept voor de vaste baan wel leuk, volgens mij op zich een goed thema voor eenmansbedrijf. Maar ik kan je overwegingen volgen. Ik denk dat het voor min of meer verstokte kleinebaantjesbouwers (3x woordwaarde) ook wel lastig is om een wat grotere vaste baan te bouwen (nou ja, laat ik maar voor mezelf spreken). Als je al je ideeën in een vaste baan wilt realiseren, loop je het risico dat het uiteindelijke resultaat niet is wat je voor ogen stond. En lukt het je wel, dan gaat het toch weer jeuken om een volgend idee te bouwen.
Maar goed, industriebaantjes zijn altijd goed, ik ga je aandachtig volgen. Bij mij speelt nog altijd het idee van een papierfabriek door het hoofd. Ik put misschien nog wat inspiratie uit jouw werk. Ik ga dit dus verder aandachtig volgen.

Groeten,
Gerard

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #58 Gepost op: 13 oktober 2021, 17:43:50 »
Langs die lijnen die je schetst liepen ook mijn overwegingen.
En hoewel ik niet uitsluit dat ik best een redelijke thuisbaan zou kunnen bouwen, kriebelen kleine beperkte baantjes toch meer, en die krijg ik dan ook af.

De brainstormsessie liep online via een ander forum en 009 Society leden, en hebben voor nu geresulteerd in een opzet zoals in onderstaande foto. Details e.d. moeten nog verder uitgewerkt worden, maar in grote lijnen zal dit het gaan worden.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #59 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:11:03 »
Een wat vloeiendere opstelling van gebouwen en rails.
Dit zou hem wel eens kunnen worden.
Lucien