Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke kleur blauw beste geschikt voor hemelblauwe achtergrond? door nico99
Vandaag om 15:35:45
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 15:35:42
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Thom
Vandaag om 15:33:44
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 15:31:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 15:28:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door g-j
Vandaag om 15:26:45
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 15:25:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door g-j
Vandaag om 15:23:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 15:22:42
MB-module: Hielan Ware door g-j
Vandaag om 15:20:02
LokSound 5, hoe cabine verlichting schakelbaar? door Gerard
Vandaag om 15:19:54
Probleem bezetmelding, tips gevraagd door Rolfie
Vandaag om 15:15:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 15:08:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:10
Friskorn/Philotrain 6203 door HenkZ
Vandaag om 15:03:05
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 14:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:55:56
Oneindige Overslag 0e RC door joop100
Vandaag om 14:47:41
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door zofman
Vandaag om 14:43:26
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 14:39:48
Roco plastic lichtgeleiders vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 14:32:07
licht uit van loc bij stoppen door VAM65
Vandaag om 14:27:41
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:12:32
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:42
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door janw
Vandaag om 14:08:24
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door tijgernootje
Vandaag om 13:58:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:52:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:49:31
Aansturing wisseldecoders door ucoson
Vandaag om 13:06:09
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door henk
Vandaag om 12:50:55
  

Auteur Topic: Nahmertaler Kleinbahn  (gelezen 9699 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #30 Gepost op: 17 december 2020, 11:40:43 »
Ga maar gewoon bouwen Sven, dat lukt jou best wel. En als er dan een vraag is hoor ik je wel, maak ik wel een plaatje voor je.
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #31 Gepost op: 17 december 2020, 20:39:01 »
Nog een paar kleine aanwinsten voor op de rolwagens. DR en DB, ik ben daar nog niet helemaal uit. Misschien is het mogelijk om met het wisselen van wat voertuigen en opschriften te wisselen tussen de twee landsdelen.
Ook met de aluminium draadrollen ziet de rongenwagen er beet aardig uit. Of met coils, waarvoor dan wel nog iets gemaakt moet worden om ze vast te zetten op de wagen.









Lucien

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7114
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2020, 15:47:42 »
Leuke lading zo.

Ik heb de handleiding met de kit naast me in de trein helemaal doorgelezen. Ziet er inderdaad niet moeilijk uit. Het was meer de intimiderende tekening dat je dingen goed plaats. Maar als je de handleiding nauwkeurig doorleest en alle onderdelen opzoekt, wordt het eigenlijk al snel wat begrijpelijk.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2020, 12:24:44 »
De gehele collectie. De 2 rechts gaan straks weer weg, die zijn voor een vriend.
Maar 3 is ook meer dan genoeg.




Lucien

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #34 Gepost op: 24 december 2020, 12:48:50 »
Ik ben al blij als ik er een af krijg, jij maakt er gelijk 4 (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7114
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #35 Gepost op: 24 december 2020, 14:04:10 »
Ik snap dat wel. Het uitzoeken waar wat moet en de handleiding lezen is eigenlijk het meeste werk. Ik ben ook met die set bezig en de delen hebben weinig nabewerking nodig en het is geen moeilijke kit. Ik denk dat de aandrijfstangen installeren het moeilijkste werk zal zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #36 Gepost op: 24 december 2020, 15:13:59 »
Dan let ik even niet op, en dan heb je al weer een aantal locomotieven in elkaar gezet. Die zien er leuk uit, ben benieuwd hoe dat straks op een baan er uit ziet. Je hebt er overigens best een aardig tempo in.

Groeten,
Gerard

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #37 Gepost op: 24 december 2020, 21:45:41 »
Ik ben al blij als ik er een af krijg, jij maakt er gelijk 4 (y)
Ja, als je er zo opeens 4 hebt terwijl je ze jaren lang niet tegen komt... Daarbij is door alle maatregelen van onze overheid zo langzaam alles wat ik leuk vond verboden, dus blijft er weinig anders over dan veel tijd in je hobby steken. Dan heb je in een paar avonden en weekenden zo een paar lokjes gebouwd.
En het is zoals Sven zegt, het zijn geen moelijke lokjes om te bouwen. Nu vond ik dat tot nu toe van alle Bemo kits, je moet alleen netjes en zorgvuldig werken, goed lezen, op de tekening kijken, en eerst passen voordat je iets vastzet.
En inderdaad.... het drijfwerk wordt denk ik de uitdaging, ik heb nog nooit een drijfwerk met kleine klinknageltjes in elkaar gezet. Gelukkig heb ik voor de VIk locomotieven (zie plaatje, voorde Württembergse collectie) een ander drijfwerk bij Bemo kunnen bestellen waardoor ik nu aardig wat reserve klinknageltjes vanuit die kits heb voor het geval dat ik er een paar verpruts.

Voordat ik ze ga spuiten wil ik echter ook de VIk's (3 in totaal) klaar hebben zodat die meteen meegespoten kunnen worden.



« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 21:48:14 door Lucien »
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #38 Gepost op: 24 december 2020, 21:47:55 »
Dan let ik even niet op, en dan heb je al weer een aantal locomotieven in elkaar gezet. Die zien er leuk uit, ben benieuwd hoe dat straks op een baan er uit ziet. Je hebt er overigens best een aardig tempo in.

Groeten,
Gerard

Soms gaat het opeens hard Gerard, maar ik heb dan ook maandenlang bijna niets gedaan. Opeens jeukt het dan, en gaat het achter elkaar.
Het zijn leuke kleine lokjes, slechts 83 mm. lang volgens de oude Bemo catalogus
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #39 Gepost op: 21 februari 2021, 20:02:11 »
Een gelegenheidskoopje was deze Auhagen fabriekspoort. Stond wel op het verlanglijstje, maar niet voor de 75 euro die ze er tegenwoordig voor verlangen. Voor 1/3 van die prijs vond ik hem toch wel weer interessant.
Na een eerste schilderbeurt heb je dan genoeg om eens mee te gaan schuiven voor een sporenplan.
Eens kijken waar het brein mee komt. Ondertussen moet ik ook nog wat lokjes afmaken, en kriebelt het Franse bloed voor de 0e baan ook weer een beetje.
Zou er ooit iets afkomen hier?






Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #40 Gepost op: 10 september 2021, 15:21:29 »
Zou er ooit iets afkomen hier?
Dat vroeg ik me 6 maanden geleden af.
In de tussentijd heb ik vrij weinig gedaan aan de hobby, en de paar shows die in de planning stonden zijn ook allemaal (voor mij) gecancelled, ofwel omdat zij niets konden met de regelgeving, ofwel dat ik niets kon met het aangepaste eisenlijstje van de organisatoren.
Wie weet, misschien als iedereen weer zonder restricties deel kan nemen aan het normale leven, dat dingen dan weer mogelijk zijn. Om de discussie alvast in de kiem te smoren: laten we hier geen discussie over covid voeren, maar het houden bij het modelspoor

Maar het geheel van de afgelopen maanden en de bijbehorende vooruitzichten geven mij weinig motivatie om dit lopende project als een tentoonstellingsbaan te gaan ontwerpen, en zo ontstond het idee om dan misschien toch maar eens iets min of meer vasts voor mezelf op de zolderkamer te gaan prutsen.

Er is ruimte voor een ongelijke U vormige baan, waarbij het ene been 2,40 m lang is, de onderkant van de U 1,90, en de andere poot 3,20 m. Alles bij elkaar voldoende voor een kleinschalige smalspoorbaan.
Op de korte poot komen 2 niveaus, waarbij ik op de onderste etage Zweifelsfall als eindstation wil integreren. Uiteraard uitneembaar voor de toekomst.
Op het hogere niveau industrie, waarbij ideeën voor de industriebaan worden opgenomen.
De langere poot krijgt een kopstation waarin beide lijnen  van de korte poot bij elkaar komen. Hier dan ook de kleine locloods die ik al eerder liet zien. Het (in kitvorm aanwezige) stationsgebouw van Goyatz (Auhagen) zou hier passen, en wat kleinere stadspanden (ook Auhagen en ik wordt écht niet gesponsord) geven de indruk van een plaatsje van enige regionale betekenis.
De korte poot van de U vertoont de 2 lijnen van beide niveaus, in totaal moet er een hoogteverschil van ca 40 cm overwonnen worden, dus globaal 20 van links naar rechts, en nog eens 20 verder omlaag weer terug van rechts naar links tot aan Zweifelsfall.
Een overgave van normaalspoor op rolwagens komt ofwel op het hogere niveau van de korte poot of op de langere poot. Opgebokte wagens gaan alleen naar het hogere niveau met de industrie, de lijn omlaag naar Zweifelsfall uitsluitend smalsporig, omdat ik in dit station geen opgebokte wagens kwijt kan. Dus moet er ergens een tunneltje met heel krap profiel tussen als raison d'être.
Optioneel (maar niet vereist) zijn een rolbokgroeve (om ook met rolbokken te kunnen rijden, een spoor langs een kade aan een kanaal, en als ze ergens logisch passen, een oude Pola steenfabriek en/of het Jouef watermolencomplex.

Helaas heb ik nog niets om te tonen, er staat nog niets op papier, het zijn nog slechts vage ideeën over een mogelijke vaste baan, waarbij nog alles mogelijk is.

Verwacht nog steeds geen heftig bouwdraadje, het kan wel weer even gaan duren.
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1758
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #41 Gepost op: 10 september 2021, 15:59:19 »
Vergeet niet dat broeden ook bij modelbouw hoort. Veel dingen beginnen met nadenken.
Ik heb vertrouwen in de afloop.

Groet,
Wolter

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #42 Gepost op: 10 september 2021, 22:00:31 »
Klinkt als een goed plan, Lucien. Best leuk, een vaste baan. Ik zie het er zelf voorlopig niet van komen. En een mooi formaat  (y). Ben benieuwd.

Groeten,
Gerard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10527
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #43 Gepost op: 11 september 2021, 12:42:29 »
Wellicht voor jezelf als motivatie,is het een idee om dat wat je qua bakken nog moet maken voor deze baan,dat ook 1st is echt te maken ?
De maten schijn je te weten,dus een basis maken moet dan lukken,toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
  • narrow minded and proud of it
Re: Nahmertaler Kleinbahn
« Reactie #44 Gepost op: 11 september 2021, 13:03:08 »
De motivatie om een baan af te maken is er wel, het is puur het bouwen van tentoonstellingsbaantjes die daarna gaan slapen in opslag wat me voor nu even tegen staat. Veel spullen zijn er al, ik heb nog een heleboel Peco wissels en tientallen meters flex die de afgelopen jaren aan de voorraad zijn toegevoegd, dus als het plan er eenmaal is en het raamwerk getimmerd, kan het sporenplan er vrij snel liggen.

Ik heb een aantal kale modulebakken uit de erfenis van Michael Staats gekregen die ik heb gebruikt om voor de 0e baan een rondlopende baan en fiddleyard te krijgen. Maar ik heb ondertussen andere ideeën voor een soort "universele" 0e/h0/h0e fiddle met  restjes H0/H0e 3rail spoor, dus die bakken zouden deels weer beschikbaar kunnen komen, waarbij ik de mooie slanke Tillig wissels in het normaalspoor kan gebruiken.

Maar nadrukkelijk wil ik me niet weer beperken door vastgestelde modulematen, wel wil ik proberen of ik delen zodanig als zelfstandig onderdeel kan ontwerpen dat deze eenvoudig uit te nemen zijn en met wat kleine toevoegingen zou kunnen tentoonstellen als ik dat ooit zou willen. Hiervoor is me al hulp toegezegd door iemand die daar al heel lang ervaring mee heeft.

Zelfs Buchau (daar is hier ook een draadje van) zou aan de lange kant passen (3×90 cm) maar dan blijft er slechts een krappe boog over (50 cm, straal maximaal 40 cm.) om hem te verbinden met de andere kant. Dus die baan houd ik gewoon apart. Tenzij ik ineens wel heel grote ideeën ga krijgen en die op een tweede (lagere) niveau onder de lange poot wil plakken.
Het kan allemaal....
Lucien