Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: AC loks met fabrieksmatige decoder.  (gelezen 3450 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Gepost op: 25 February 2008, 10:11:49 »
Veel loks en treinstellen worden tegenwoordig af fabriek voor de Wisselspanningsrijders uitgerust met een ingebouwde decoder.
Kunnen/willen AC rijders zelf niet bepalen wat voor decoder men wil gebruiken? Als je bv een sound dec. wil inbouwen kun je de andere er weer uitslopen. Iemand anders misschien goede argumenten waarom dit gedaan wordt?

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2008, 10:22:04 »
Omdat het door het inbouwen van een decoder ineens veel gemakkelijker is om van een gelijkstroomloc een wisselstroomloc te maken. Doe je dit niet, dan moet je een schakelrelais in de gelijkstroomloc inbouwen, wil je hem als wisselstroom analoog in kunnen zetten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2008, 10:25:37 »
Omdat drierailrijders dat zo gewend zijn. Dat heeft weer een specifieke achtergrond.
Al vrij snel na de introductie van digitaal heet Märklin besloten vrijwel alle locs van een decoder te voorzien. De digitaal rijders hoefden zo geen decoder te laten inbouwen en voor de analoogrijders verving de decoder het omschakelrelais. Dat laatste was het cruciale verschil met tweerail. Voor een analoge tweerailrijder was en is een decoder alleen maar kostenverhogende balast. In een analoogdrierailmodel moet toch een omschakelbouwsteen en financieel maakt het niet uit of dat nou een relais of een decoder is.
Er zat nog wel meer aan vast, maar inmiddels zijn drierailrijders zo gewend dat een loc een ingebouwde decoder heeft, dat een drierailmodel zonder decoder moeilijk valt te slijten. Heel wat mensen weten niet eens of ze nou analoog of digitaal rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

L o k S o u n d

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2008, 17:17:36 »
Veel loks en treinstellen worden tegenwoordig af fabriek voor de Wisselspanningsrijders uitgerust met een ingebouwde decoder.
Kunnen/willen AC rijders zelf niet bepalen wat voor decoder men wil gebruiken? Als je bv een sound dec. wil inbouwen kun je de andere er weer uitslopen. Iemand anders misschien goede argumenten waarom dit gedaan wordt?

Han,
je schrijft: kunnen / willen AC riijders niet zelf bepalen...
Nee, ze MOGEN niet zelf bepalen van Märklin.

Anderzijds is het makkelijk.. als je geen contra-stekker monteert een decoder op te dringen...

mvg,

Patrick

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2008, 17:23:18 »
Dat is weer een lekkere kort door de bocht reactie  :-|

Want ook alle andere leveranciers (Mehano, Roco, etc, etc) leveren hun 3-rail locs mét decoder...

En wel om de hier al eerder genoemde reden van het omschakelrelais...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2008, 17:34:01 »
Inderdaad, wat een rare reactie.
Als er onder drierailers zo'n grote behoefte was aan locs zonder decoder, dan waren die al lang door de andere merken op de markt gebracht. Maar die behoefte is er nauwelijks. Een drierailloc zonder ingebouwde decoder raak je tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2008, 18:51:14 »
Hoi,

Op zich is de reactie van patrick niet zo vreemd. Je wordt wel gedwongen om met motorola of MFX te rijden. Ik rij echter DCC en dien de standaard decoder dus te vervangen. Een AC lok zonder decoder zou dus een goede optie zijn.

Het is bovendien een kleine moeite om bij de aankoop van een decoderloze lok er door de winkelier gelijk een decoder in te laten zetten. Of standaard een multiprotocoldecoder erin stoppen, zoals eigenlijk alle merken BEHALVE MARKLIN doen.

Bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2008, 19:02:16 »
Als je alles op een rijtje zet is de handelwijze van Märklin toch wel logisch. Want als er geen decoder in zit, dan moet er een omschakeldinges in. Is in de seriefabricage waarschijnlijk bijna even duur als een decoder. Dus stoppen ze er een decoder in. Dat dat een Motorola of MFX decoder is, dat is een minpuntje. Maar in alle gevallen, als je er iets anders in wilt dan er standaard in zit is veroorzaakt dat kapitaalvernietiging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2008, 19:12:41 »
..Maar in alle gevallen, als je er iets anders in wilt dan er standaard in zit is veroorzaakt dat kapitaalvernietiging...

Helemaal waar. Marklin verdient flink aan de standaard decoders.

Voor de consument maakt het weinig uit. Ik vraag op marktplaats net zoveel als ik voor een DCC decoder moet betalen.

Overigens is de filosofie van roco , met hun geknepen decoders, minstens net zo waardeloos als die van marklin.

Bart

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2008, 20:00:52 »
Overigens is de filosofie van roco , met hun geknepen decoders, minstens net zo waardeloos als die van marklin. Bart
en Piko... en wie vergeet ik ff zo snel  ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2008, 21:23:14 »
Hoi,

Op zich is de reactie van patrick niet zo vreemd. Je wordt wel gedwongen om met motorola of MFX te rijden. Ik rij echter DCC en dien de standaard decoder dus te vervangen. Een AC lok zonder decoder zou dus een goede optie zijn.

Voor jou wel, maar dan behoor je tot een hele kleine minderheid onder de drierailrijders. Zo klein, dat het zakelijk niet erg boeit.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2008, 21:33:25 »
AC Loks, dus loks voor het 3-rail systeem van Märklin. Wat is daar dan onlogisch aan als daar een decoder inzit welke geschikt is voor het digitale systeem van dat zelfde merk??? Dat spreekt immers alleen Motorola of als je de laatste nieuwe hebt ook daarbij MFX. Wat moet je dan met een decoder welke DCC of Selectrix verstaat. Niets toch.

Zo'n decoder rijdt ook op normale wisselspanning en zal niet rijden op normale gelijkspanning, dus ook dat is een logische keus. Verder zal de decoder op de overspanningspuls van de normale wisselspannig reageren, dus kan hij voor en achteruitrijden op de analoge baan. In mijn optiek is er geen andere keus mogelijk, dus het plaatsen van een decoder vanaf fabriek is juist en is alleen maar voordelig voor de eindgebruiker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2008, 22:17:03 »
Behalve dan voor de enkeling die 3-rail in combinatie met DCC rijdt. Maar of je nu een eenvoudige decoder weggooit of een omschakelrelais als je een DCC decoder plaatst, in prijs zal het niet zoveel uitmaken. En levering zonder decoder en zonder relais, zodat er altijd bij aanschaf iets ingebouwd moet worden lijkt me niet erg praktisch.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2008, 08:47:10 »
Ik zie bij geen van de reacties iets over geluid, zijn er zo weinig ac rijders die met geluid willen rijden? Mijn loks ( dcc) rijden vrijwel allemaal met geluid. ALS ik een AC rijder zou zijn wil ik zelf de keus maken in type decoder, wel sound geen sound . De takiek van marklin lijkt erg veel op de mediaplayer taktiek van Microsoft = stikken of slikken tot Tante Neeli er een boete stokje voor steekt.
Maakt mij verder niet uit hoor ik blijf toch wel op 2 rail tuffen. Toch boeiend hoe 3 railers zich de wet laten voorschrijven door een fabriekje. ;)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2008, 08:54:33 »
Tsja, toch boeiend dat je het kennelijk niet wil snappen Han.   ;)
Ik ben nooit te beroerd om iets lelijks over Märklin te zeggen als daar aanleiding voor is, maar in dit geval heeft het bedrijf intertijd voor een oplossing gekozen die niet alleen commercieel interessant, maar ook nog klantvriendelijk was.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 09:09:39 door henk »