Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: AC loks met fabrieksmatige decoder.  (gelezen 3475 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Gepost op: 25 February 2008, 10:11:49 »
Veel loks en treinstellen worden tegenwoordig af fabriek voor de Wisselspanningsrijders uitgerust met een ingebouwde decoder.
Kunnen/willen AC rijders zelf niet bepalen wat voor decoder men wil gebruiken? Als je bv een sound dec. wil inbouwen kun je de andere er weer uitslopen. Iemand anders misschien goede argumenten waarom dit gedaan wordt?
 
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2008, 10:22:04 »
Omdat het door het inbouwen van een decoder ineens veel gemakkelijker is om van een gelijkstroomloc een wisselstroomloc te maken. Doe je dit niet, dan moet je een schakelrelais in de gelijkstroomloc inbouwen, wil je hem als wisselstroom analoog in kunnen zetten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2008, 10:25:37 »
Omdat drierailrijders dat zo gewend zijn. Dat heeft weer een specifieke achtergrond.
Al vrij snel na de introductie van digitaal heet Märklin besloten vrijwel alle locs van een decoder te voorzien. De digitaal rijders hoefden zo geen decoder te laten inbouwen en voor de analoogrijders verving de decoder het omschakelrelais. Dat laatste was het cruciale verschil met tweerail. Voor een analoge tweerailrijder was en is een decoder alleen maar kostenverhogende balast. In een analoogdrierailmodel moet toch een omschakelbouwsteen en financieel maakt het niet uit of dat nou een relais of een decoder is.
Er zat nog wel meer aan vast, maar inmiddels zijn drierailrijders zo gewend dat een loc een ingebouwde decoder heeft, dat een drierailmodel zonder decoder moeilijk valt te slijten. Heel wat mensen weten niet eens of ze nou analoog of digitaal rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

L o k S o u n d

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2008, 17:17:36 »
Veel loks en treinstellen worden tegenwoordig af fabriek voor de Wisselspanningsrijders uitgerust met een ingebouwde decoder.
Kunnen/willen AC rijders zelf niet bepalen wat voor decoder men wil gebruiken? Als je bv een sound dec. wil inbouwen kun je de andere er weer uitslopen. Iemand anders misschien goede argumenten waarom dit gedaan wordt?
 

Han,
je schrijft: kunnen / willen AC riijders niet zelf bepalen...
Nee, ze MOGEN niet zelf bepalen van Märklin.

Anderzijds is het makkelijk.. als je geen contra-stekker monteert een decoder op te dringen...

mvg,

Patrick

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2008, 17:23:18 »
Dat is weer een lekkere kort door de bocht reactie  :-|

Want ook alle andere leveranciers (Mehano, Roco, etc, etc) leveren hun 3-rail locs mét decoder...

En wel om de hier al eerder genoemde reden van het omschakelrelais...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2008, 17:34:01 »
Inderdaad, wat een rare reactie.
Als er onder drierailers zo'n grote behoefte was aan locs zonder decoder, dan waren die al lang door de andere merken op de markt gebracht. Maar die behoefte is er nauwelijks. Een drierailloc zonder ingebouwde decoder raak je tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2008, 18:51:14 »
Hoi,

Op zich is de reactie van patrick niet zo vreemd. Je wordt wel gedwongen om met motorola of MFX te rijden. Ik rij echter DCC en dien de standaard decoder dus te vervangen. Een AC lok zonder decoder zou dus een goede optie zijn.

Het is bovendien een kleine moeite om bij de aankoop van een decoderloze lok er door de winkelier gelijk een decoder in te laten zetten. Of standaard een multiprotocoldecoder erin stoppen, zoals eigenlijk alle merken BEHALVE MARKLIN doen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2008, 19:02:16 »
Als je alles op een rijtje zet is de handelwijze van Märklin toch wel logisch. Want als er geen decoder in zit, dan moet er een omschakeldinges in. Is in de seriefabricage waarschijnlijk bijna even duur als een decoder. Dus stoppen ze er een decoder in. Dat dat een Motorola of MFX decoder is, dat is een minpuntje. Maar in alle gevallen, als je er iets anders in wilt dan er standaard in zit is veroorzaakt dat kapitaalvernietiging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokpaint

  • Gast
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2008, 19:12:41 »
..Maar in alle gevallen, als je er iets anders in wilt dan er standaard in zit is veroorzaakt dat kapitaalvernietiging...


Helemaal waar. Marklin verdient flink aan de standaard decoders.

Voor de consument maakt het weinig uit. Ik vraag op marktplaats net zoveel als ik voor een DCC decoder moet betalen.

Overigens is de filosofie van roco , met hun geknepen decoders, minstens net zo waardeloos als die van marklin.

Bart

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2008, 20:00:52 »
Overigens is de filosofie van roco , met hun geknepen decoders, minstens net zo waardeloos als die van marklin. Bart
en Piko... en wie vergeet ik ff zo snel  ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2008, 21:23:14 »
Hoi,

Op zich is de reactie van patrick niet zo vreemd. Je wordt wel gedwongen om met motorola of MFX te rijden. Ik rij echter DCC en dien de standaard decoder dus te vervangen. Een AC lok zonder decoder zou dus een goede optie zijn.

Voor jou wel, maar dan behoor je tot een hele kleine minderheid onder de drierailrijders. Zo klein, dat het zakelijk niet erg boeit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2008, 21:33:25 »
AC Loks, dus loks voor het 3-rail systeem van Märklin. Wat is daar dan onlogisch aan als daar een decoder inzit welke geschikt is voor het digitale systeem van dat zelfde merk??? Dat spreekt immers alleen Motorola of als je de laatste nieuwe hebt ook daarbij MFX. Wat moet je dan met een decoder welke DCC of Selectrix verstaat. Niets toch.

Zo'n decoder rijdt ook op normale wisselspanning en zal niet rijden op normale gelijkspanning, dus ook dat is een logische keus. Verder zal de decoder op de overspanningspuls van de normale wisselspannig reageren, dus kan hij voor en achteruitrijden op de analoge baan. In mijn optiek is er geen andere keus mogelijk, dus het plaatsen van een decoder vanaf fabriek is juist en is alleen maar voordelig voor de eindgebruiker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2008, 22:17:03 »
Behalve dan voor de enkeling die 3-rail in combinatie met DCC rijdt. Maar of je nu een eenvoudige decoder weggooit of een omschakelrelais als je een DCC decoder plaatst, in prijs zal het niet zoveel uitmaken. En levering zonder decoder en zonder relais, zodat er altijd bij aanschaf iets ingebouwd moet worden lijkt me niet erg praktisch.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2008, 08:47:10 »
Ik zie bij geen van de reacties iets over geluid, zijn er zo weinig ac rijders die met geluid willen rijden? Mijn loks ( dcc) rijden vrijwel allemaal met geluid. ALS ik een AC rijder zou zijn wil ik zelf de keus maken in type decoder, wel sound geen sound . De takiek van marklin lijkt erg veel op de mediaplayer taktiek van Microsoft = stikken of slikken tot Tante Neeli er een boete stokje voor steekt.
Maakt mij verder niet uit hoor ik blijf toch wel op 2 rail tuffen. Toch boeiend hoe 3 railers zich de wet laten voorschrijven door een fabriekje. ;)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: AC loks met fabrieksmatige decoder.
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2008, 08:54:33 »
Tsja, toch boeiend dat je het kennelijk niet wil snappen Han.   ;)
Ik ben nooit te beroerd om iets lelijks over Märklin te zeggen als daar aanleiding voor is, maar in dit geval heeft het bedrijf intertijd voor een oplossing gekozen die niet alleen commercieel interessant, maar ook nog klantvriendelijk was.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 09:09:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.