Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 14:26:29
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden  (gelezen 2100 keer)

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
« Gepost op: 04 November 2020, 22:14:39 »
In de afgelopen decennia zijn door mij van praktisch alle museumspoorlijnen in Zweden en Noorwegen, waar rijdende museumtreinen te zien zijn, filmpjes gemaakt. Als ""bijproduct"" zijn er ook foto's gemaakt. Vandaag de Anten–Gräfsnäs Järnväg. Laatste bezoek was tijdens hun museumdagen 24 en 25 augustus 2019. De trein rijdt over een afstand van 12 km van Anten langs een meer naar het kasteelpark Gräfsnäs. Het is een smalspoorlijn 891 mm. Station Anten is het beginpunt van de spoorlijn.

Deze museumspoorlijn heeft vele stoomlocomotieven van kleine industriële locomotieven tot de grote tenderlocomotieven. Bijzonder vindt ik de twee railbussen, die alleen op deze dagen in bedrijf zijn. Voor wat achtergrondinformatie is ter plekke een boekwerkje gekocht.

De railbus AGJ 101, gebouwd in Kalmar, werd in de 20er jaren van de vorige eeuw  geleverd aan Västergötland - Gothenburg Järnväg  - VGJ. En daarna gereden op de Kalmar - Berga Järnväg . De railbus heeft een teakhouten bekleding en 30 zitplaatsen met houten banken.



De railbus AGJ 102, gebouwd direct na de 2e wereldoorlog, werd oorspronkelijk geleverd aan Nordmark - Klarälven Järnväg - NKlJ,  in Värmland. Het bedrijf was eigendom van Uddeholm AB. De spoorlijn was een van de laatste particuliere spoorwegmaatschappijen in Zweden en is nooit genationaliseerd. De spoorlijn voerde gedurende alle jaren transport uit voor Uddeholms Bruk, maar werd uiteindelijk in 1990 gesloten en afgebroken. Deze railbussen met hun typische uitstraling, zijn erg polulair geweest en gebouwd door Hilding Carlsson in Umeå en heeft een typische uitstraling voor de eerste treinbussen in Zweden. De railbus is bekleed met plaatstaal op een houten frame. Deze heeft 46 zitplaatsen. De maximaal toegestane snelheid is 70 km / u. Bij AGJ mag deze maar 50 km/u rijden. De railbus heeft een oud type versnellingsbak waarbij men moet schakelen met een "dubbel pedaal".



HBA 2 is een unieke locomotief, er zijn er maar 4 van. De locomotief werd in 1957 vervaardigd door het bedrijf Krupp in Duitsland voor Hällefors Bruk AB. Het is een typische industrielok, bedoeld voor rangeren.



Nog wat meer plaatjes.









Ook voor de veiligheid wordt gezorgd; hier op het tussenstation Kvarnabo.
Een bezoek waard, als het weer kan.


Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2020, 23:36:33 »
Hans,

Dankjewel voor deze leuke reportage.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.