BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: hansberekvam op 04 november 2020, 22:14:39

Titel: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
Bericht door: hansberekvam op 04 november 2020, 22:14:39
In de afgelopen decennia zijn door mij van praktisch alle museumspoorlijnen in Zweden en Noorwegen, waar rijdende museumtreinen te zien zijn, filmpjes gemaakt. Als ""bijproduct"" zijn er ook foto's gemaakt. Vandaag de Anten–Gräfsnäs Järnväg. Laatste bezoek was tijdens hun museumdagen 24 en 25 augustus 2019. De trein rijdt over een afstand van 12 km van Anten langs een meer naar het kasteelpark Gräfsnäs. Het is een smalspoorlijn 891 mm. Station Anten is het beginpunt van de spoorlijn.

Deze museumspoorlijn heeft vele stoomlocomotieven van kleine industriële locomotieven tot de grote tenderlocomotieven. Bijzonder vindt ik de twee railbussen, die alleen op deze dagen in bedrijf zijn. Voor wat achtergrondinformatie is ter plekke een boekwerkje gekocht.

De railbus AGJ 101, gebouwd in Kalmar, werd in de 20er jaren van de vorige eeuw  geleverd aan Västergötland - Gothenburg Järnväg  - VGJ. En daarna gereden op de Kalmar - Berga Järnväg . De railbus heeft een teakhouten bekleding en 30 zitplaatsen met houten banken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_S3550014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_S3550014_1.jpg)

De railbus AGJ 102, gebouwd direct na de 2e wereldoorlog, werd oorspronkelijk geleverd aan Nordmark - Klarälven Järnväg - NKlJ,  in Värmland. Het bedrijf was eigendom van Uddeholm AB. De spoorlijn was een van de laatste particuliere spoorwegmaatschappijen in Zweden en is nooit genationaliseerd. De spoorlijn voerde gedurende alle jaren transport uit voor Uddeholms Bruk, maar werd uiteindelijk in 1990 gesloten en afgebroken. Deze railbussen met hun typische uitstraling, zijn erg polulair geweest en gebouwd door Hilding Carlsson in Umeå en heeft een typische uitstraling voor de eerste treinbussen in Zweden. De railbus is bekleed met plaatstaal op een houten frame. Deze heeft 46 zitplaatsen. De maximaal toegestane snelheid is 70 km / u. Bij AGJ mag deze maar 50 km/u rijden. De railbus heeft een oud type versnellingsbak waarbij men moet schakelen met een "dubbel pedaal".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07293.jpg)

HBA 2 is een unieke locomotief, er zijn er maar 4 van. De locomotief werd in 1957 vervaardigd door het bedrijf Krupp in Duitsland voor Hällefors Bruk AB. Het is een typische industrielok, bedoeld voor rangeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07336.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07336.jpg)

Nog wat meer plaatjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07366.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07366.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07350_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07350_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_S3560002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_S3560002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07384.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/m_DSC07384.jpg)

Ook voor de veiligheid wordt gezorgd; hier op het tussenstation Kvarnabo.
Een bezoek waard, als het weer kan.


Titel: Re: Anten–Gräfsnäs Järnväg Zweden
Bericht door: Noordernet op 04 november 2020, 23:36:33
Hans,

Dankjewel voor deze leuke reportage.

Wolter