Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 12:02:29
Stroomdetectie issues.
door
flyerman
Vandaag
om 12:00:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 11:55:40
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 11:52:29
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:13:01
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
Vandaag
om 11:11:18
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:03:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Paul1969
Vandaag
om 10:52:01
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 10:50:37
Configureren van YD8116 via web browser
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:25:17
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:48:11
Project seaside Germany
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0 (gelezen 11134 keer)
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #15 Gepost op:
25 February 2008, 16:18:27 »
Goed verwoord modelspotter, het verhaal over het remsysteem. Alleen een kleine correctie, de treinleidingdruk is normaal 5 bar.
Ter aanvulling:
Als de machinist de treinleidingdruk verlaagd om een remming in te zetten gebeurd deze drukverlaging via de remkraan. Bij lange goederentreinen zou het een eeuwigheid duren voordat de remmen van de laatste wagen ook aanslaan. Daarom heeft men bij oudere triplekleppen de bolkamer geïntroduceerd, hier word bij een remming steeds een hapje lucht uit de treinleiding opgeslagen zodat de drukverlaging sneller verloopt. Bij het lossen van de remmen wordt deze lucht dan weer afgevoerd naar buiten.
Bij de modernere 3-drukken triplekleppen wordt dit hapje lucht meteen naar buiten afgeblazen. Het sissen daarvan is goed te horen als een machinist een remming inzet.
Overigens remt de trein op volle kracht als de treinleidingdruk is verminderd tot 3,5 bar.
Om er zeker van te zijn dat alle remmen loskomen bij het lossen wordt de druk van de treinleiding, in de vulstand, verhoogd tot 5,4 bar.
Na terugplaatsing van de remkraan, in de rijstand, wordt deze overdruk via de remkraan teruggereduceerd.
Groet,
Dolf.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1545
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #16 Gepost op:
25 February 2008, 22:50:30 »
Sorry voor de "late" scan, maar heb je hier wat aan??
Uit voorschrift 40, de hildeband knorr rem uit 1943.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #17 Gepost op:
25 February 2008, 23:10:01 »
Ik heb ook wel wat van die boeken met allerlei mooie tekeningen en schetsen, maar niet goed/duidelijk voor de modelbouwer.
Maar wat je nu laat zien kende ik nog niet.
Dus nu hebben we dankzij de inbreng:
1. theorie
2. praktijk.
Helemaal OK.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2008, 00:26:23 »
Als je het precies wil weten hoe de leidingen lopen... kruip onder een van de goed.wagens bij een van de museum/toeristische lijnen, wel die met luchtrem opzoeken.
@Dolf, helemaal gelijk met je 5 bar, ach het is al zolang geleden dat ik bij de VSM examen deed en reed (32 jaar)
Er zijn nog meer mogelijkheden zoals ik al aangaf. Treinstellen kennen een aparte vulleiding. En bij de Blokkendozen (el.) kon druklucht uit de treinleiding bij een snelremming direct vanuit de treinleiding naar de remcilinders lopen.
Pneumatiek is een vak waar je op af kan studeren!
Modelspotter
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 February 2008, 01:07:13 »
@modelspotter,
altijd een goed idee om (als het kan) bij je 1:1 model te gaan kijken, maar in dit geval ben ik niet voor 1 gat te vangen.
eerlijk is eerlijk, dit is geen goederenwagen, maar de SSN 8811 waar ik van tijd tot tijd wat meehelp bij de restauratie. Maar ik kan je verzekeren, dat ik elders ook onder en op de wagens kruip en klim.....met digitaaltje natuurlijk.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 February 2008, 09:17:25 »
Frits, kruip dan alleen onder stilstaande goederenwagens. Anders bestaat de mogelijkheid dat er weer een treurig bericht in dit forum verschijnt.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 February 2008, 11:05:20 »
Ja, ja, ik weet het.
en voor diegenen die nog wat willen leren :
http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
maar dat je informatieve plaatjes kan schieten, dat is duidelijk.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De onderkant van een goederenwagen, bouwen in schaal 0