Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuig voor plan E  (gelezen 9863 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2020, 10:36:47 »
Een leuk stukje "What if..."  (y)

Twee kanttekeningen: Ik snap dat je een 2e klas rijtuig hebt gebruikt omdat je die dubbel had. In werkelijkheid denk ik dat een RD gebruikt zou zijn. Daar is de bagageruimte immers al voor handen. Zie ook de plan D RD's die zijn omgebouwd tot stuurstand.

Daarnaast vind ik het het front van de stuurstand te plat. Een kleine bolling er in zou al een boel schelen. Maar goed, ik doe het je niet na  ;)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 01 november 2020, 11:05:37 door ingenium secundus »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2020, 11:01:35 »
Hoi Eelco,

Ik snap je kanttekeningen, maar het restauratie rijtuig kan ook gewoon in het midden worden opgenomen. Zit hij beter bereikbaar voor de reizigers. Dit zie je ook bij de plan E stammen waarbij het 1e klasse rijtuig vaak direct gekoppeld is aan de RD. Ook voor de exploitatie is het beter om dit 'speciale' rijtuig universeel inzetbaar te houden. Het enige wat er aan veranderd hoeft te worden is een stuurstroomleiding aanbrengen. Het enige wat je dan hebt is een overschot aan bagageruimte. Handig voor fietsen vervoer! De samenstelling kan dus variabel gemaakt worden naar behoefte. De beperking was in dit geval de verwarmingscapaciteit van de Beel die maximaal 7 rijtuigen kon verwarmen. In de zomer kon dit langer worden.

De kop lijkt plat maar ik had er een knikje in het midden in gemaakt om het wat meer te laten smoelen. Alleen is die in het ongerede geraakt door het schuren. De volgende keer maar iets meer door zetten maken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2020, 12:23:47 »
Bij de kanttekeningen die gemaakt worden wil ik er ook nog wel 1 toevoegen. Weliswaar stond het trekduwverkeer in Nederland nog in de kinderschoenen, cq men dacht er niet over, maar de oosterburen waren een stukje verder. Als je dat interpreteerd op NS is de eenvoudige ombouw alles behalve onlogisch.
Waren die stuurstand rijtuigen in Duitsland een toonbeeld van schoonheid? Niet bepaald. Het haalt het niet bij de schoonheid van de hedendaagse stuurstandrijtuigen. Het ging om de functionaliteit. Het cabine interieur was ook niet echt ruim. Hoe daar over gedacht werd is wel terug te vinden in het spitsneuzen stroomlijn materieel.
Wat ook realistisch is, is dat men trek-trek in combinatie met een energiewagen gereden heeft. Okee, niet met de "Beel", maar toch ..............
Punt is daarbij dat je niet hoeft om te lopen met een loc wat en tijd en rangeer capaciteit scheelt. Klaarblijkelijk was NS nogal huiverig voor trek-duw treinen, wat dan ook niet zo verwonderlijk is gezien de infra.

Kortom Rob, goed in de weer! En tja ik denk dat je zelf ook hier en daar nog bedenkingen hebt. Misschien zou je bijvoorbeeld die schortplaat gewoon moeten vergeten. Het mocht uiteraard niet teveel geld kosten. Maar daarbij dan weer de kanttekening dat het hier om een prototype gaat.

Freek

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2020, 12:38:13 »
Geinig idee zo (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2020, 14:08:06 »
Freek,

Ik denk dat je de NS iets te kort doet door te zeggen dat de NS geen ervaring had met trek duw treinen. Want die was er wel degelijk.
De eerste keer was bij de ZHESM zelfs! Daar werd een Ces gebouwd om met een mBd de stoptreinen te kunnen doen. Uiteraard kleinschalig en beperkt door het beperkte vermogen van de motorwagen maar toch waren de voordelen voor de exploitatie al snel duidelijk.
De NS heeft dit met de blokkendozen ook herhaald voor de dienst op IJmuiden. Later hebben ze een aantal Cec rijtuigen omgebouwd naar Cesc voor de stoptreindienst  tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar liepen de stuurstandrijtuigen met 100 km/u vrolijk voorop.
Na de oorlog is dit niet meer opnieuw gebruikt maar dat had denk ik meer te maken met de materieelschaarste in combinatie met het enorme reizigersaanbod. De blokkendoosmotorwagens waren simpelweg niet sterk genoeg.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2020, 14:34:57 »
Daar heb je een punt. Maar het was in principe op elkaar gebouwd.
Iets bestaands ombouwen met die combinatie waamee geen rekening is gehouden  is andere koek. 
Daarbij komt dat de infra, en met name de wisselstraten "krapper" werden.

Het is niet voor niets dat er bij de BNL-TD wielflenssmering bij het kopdraaistel werd toegepast.
Ook voor het huidige (ICrm) HSL park heeft men nagedacht over stuuurstanden en daar was nogal wat tegenstand. Bezwaar was met name gebaseerd op de klassieke infra.

Freek

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2020, 15:54:16 »
En ook de DE-IV was trek/duw.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2020, 16:12:31 »
Leuk idee, en het ziet er apart uit.
in de bagageruimte nog een hoekje voor de conducteur inrichten, een beetje zoals de BD 5900 of de BD 6800 uit dezelfde periode.  Ik zou zelf er een enkele schuifdeur in bouwen op de plaats van de normale schuifdeur, valt ie beter op. Voor de machinist nog wel een cabinedeur, dat was wel gebruikelijk. (messing deur van Frie? ) Maar het is jouw model, dus ook jouw keuzes.

NS heeft meer van dit soort ideëen gehad, er is zelfs een ontwerpstudie voor een trek-duw plan W met een mP neus.
Dus zo vreemd is dit niet.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2020, 16:54:34 »
De vorige keer heb ik verteld hoe ik de kop wand verwijderd heb en vervangen door een gesloten kopwand. De vormgeving van de kop is een mengeling van de beel en de 1100.
Ik heb een proefrit gemaakt om te kijken of het kop draaistel voldoende vrijheid heeft om te bewegen. Voor alle duidelijkheid, ik heb het kortkoppel mechanisme aan de stuurstandkant  verwijderd daar ik er niets achter ga hangen. Levert dan geen problemen op  en je kan je dan helemaal uitleven op een aangeklede stuurstand.
Wat ik als eerste heb gedaan is twee toegangsdeuren gemaakt aan de stuurstand. Voor de afmetingen van de deur heb ik de 2600 als voorbeeld gebruikt. Voor de plaats heb ik gebruik gemaakt van het wc-raam van de plan E. De uitlijning aan de onderkant heb ik gedaan op de onderste gele lijn. Het enige wat er dan nog moet gebeuren is een vulstukje voor het raam. De deur is verzonken in de zijwand om het wat meer te visualiseren. Vervolgens vier gatjes boren voor de handgrepen naast de deur en één gatje voor de deurklink. De handgrepen heb ik gebogen van messingdraad 0,3 en de deurklink komt uit de bouwset van de 2801, zaten er toch genoeg in



Voor de frontseinen heb ik gebruik gemaakt van een Philotrain gietdeeltje. Het is het bestelnummer 870/­60104 op de website van Phildie
Phildie.

Voor de buffers heb ik de originele verende buffers van Artitec gebruikt. Ik heb lange tijd overwogen om hier rechthoekige buffers te gebruiken maar die kon ik nergens vinden in mijn voorraad. Ik had er wel een paar maar die waren van een rijtuig afkomstig en zagen er niet uit.
Verder een loopplankje gemaakt boven de bufferbalk zodat er eenvoudig de ruiten schoongemaakt konden worden. Verder een handrail onder het raam gesoldeerd en gatjes voor de ruitenwisser die op hun beurt afkomstig waren van de Beel bouwset. Zo zie je dat er toch iets van de Beel in de stuurstand is terecht gekomen.



Ik ben vergeten te vertellen dat het voorfrontje dat ik er op geplakt heb helemaal doorliep naar het dak. Het is dus een stuk. Nu het moment is gekomen om een interieur in de cabine te plaatsen. Daarvoor ga ik het dak van de zijwand te scheiden. Dat doe ik met mijn cirkelzaagje te zagen net onder de sierlijst. Uiteraard kan dit ook met het bekende roco zaagje. Voordeel van deze methode is dat de naad tussen dak en zijwand  geen kier is.
Interieurtje in de cabine is een paar stukjes plastikplaat op elkaar geplakt met een paar handwieltjes voor de handrem en de regulateur. Aan de achterwand nog een brandblusser plaatsen en een stoeltje voor de machinist en klaar is Klara.





Nu de buitenwerkzaamheden gedaan zijn pakken we het interieur aan. Voor de bagageruimte heb ik simpel het Artitec interieur er uit gehaald. Vervolgens met de Artitec tussenwandjes een nieuwe indeling maken, waaronder een hok voor de conducteur. Om de gaten in de Artitec vloer te camoufleren heb ik er een dun plaatje kunststof op gelijmd met een paar dunne stripjes er op als slijtstrips bij de deur.



Het laatste wat ik heb gedaan is verlichting, de front en sluitseinen en de functiedecoder pas maken.
De decoder en een stroombuffer heb ik in het onderstel geplaats onder het ballastgewicht, daar is voldoende ruimte voor.
Ik heb daarbij de volgende functies gebruikt.
•   F0 wisselende front en sluitlicht
•   F3 cabineverlichting voor de machinist in juiste rijrichting
•   F6 rangeerlicht
Uiteraard komen deze overeen met de functies van de Beel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2020, 15:10:42 »
En nog een opstapje voor de MCN?

Freek

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #25 Gepost op: 02 november 2020, 16:24:59 »
En misschien dubbele deurklinken? Kan de mcn instappen vanuit de ballast of vanaf een perron.
Gaaf dit model. (y)
Groet, Frank

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #26 Gepost op: 02 november 2020, 19:29:25 »
Freek,

Het trapje voor de  machinist had ik gemaakt maar dat zat in de weg van de uitslag het draaistel. Ik heb gekeken of het draaistel afgeschuind kom worden maar dat moest zoveel zijn op de hoek dat de sterkte uit het draaistel verdwijnt en de draaistellen van Artitec zijn erg mooi maar niet bepaald vormvast. En aangezien mijn minimale boogstraal R2 heb ik besloten om hem weg te laten.
Maar met trapje zou het een stoer ding zijn geworden dat ben ik direct met je eens.

Maar het hoeft een ander niet te weer houden om voor zijn projectje.....

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #27 Gepost op: 03 november 2020, 21:15:38 »
Nu rest alleen nog het schilderen en afwerken van het stuurstandrijtuig.

De kleur is gewoon het bekende berlijnsblauw van de NS afgezet met de creme biezen. Voor de zichtbaarheid  heb ik op de kop een creme snor gemaakt gelijk aan wat de Beel had. Was even afplakken om dat goed te krijgen maar ik ben er tevreden mee. Een transfer zou beter en scherper zijn maar aangezien ik dit niet kan printen doe ik het maar old scool

Het interieur van de bagageruimte heb ik nog voorzien van tralies om de ruiten te beschermen. Deze tralies zijn afkomstig van een etsplaatje van een spijlenhek dat ik gevonden had bij een zwitserse modelbouwer die een standje had op de beurs in Houten
Hier dus het eind resultaat.







En hier als treinstam.



Rest nu nog de inzet op de modelbaan. De eerste testritten hadden gemengde resultaten. Dit werd in hoofdzaak veroorzaakt door het kortkoppelingsmechanisme van de plan E. Daar zit gewoon teveel speling op. Verbeteringen moet ik daar nog op doen. Bij vier rijtuigen gaat het nog net goed daarboven komen de ontsporingen vaker voor en zeker op onbereikbare plaatsen 😉

Zijn er dingen die ik anders zou willen doen of verbeteren aan dit project? Ja hoor die zijn er genoeg.
Bijvoorbeeld het dak van de Beel omschilderen in grijs. Of van een plan E RD de bagage afdeling er af te zagen en dit te gebruiken voor de bagage afdeling. Maar ja om een rijtuig van 50 € in stukken te zagen is ook wat.
Je kan ook denken aan een ander kleurenschema zoals die van de BeNeLux .
Of de Beel moderniseren in geel grijs of helemaal geel met groot logo zoals de 1300.

Deze is voor mij klaar en heb al een hoop plezier gehad tijdens de bouw. Vooral omdat dit niet heeft bestaan en je dus lekker uit de vrije hand kan bouwen. Je moet dan ook echt alles bedenken. Gelukkig had ik nog een bak met onderdelen die hierbij zijn diensten heeft gedaan. Dit is wat anders dan een bouwsetje.
Het rijden met met de stuurstand voorop en een blauwe rups erachter is toch wel een apart gezicht en zeker met zo een bruut ding als de Beel als duwpaardje. En die ontsporingen? Ach daar kan ik mee leven, moet ik maar eens wat meer gaan doen aan de baan.

Wie weet levert dit inspiratie op om voor iemand om dit ook eens te proberen.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2020, 21:21:19 »
Ik vind het zeer geslaagd Rob.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2020, 21:34:57 »
Werkelijk prachtig gedaan!! (y)
Groeten Eeg