BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Rob Bennis op 29 oktober 2020, 20:06:00

Titel: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 29 oktober 2020, 20:06:00
Het duurde even voordat ik weer de zin had om een verhaal te maken van mijn bouwactiviteiten. Ook de afgelopen periode deed er geen goed aan, maar nu de avonden weer langer donker worden kwam de zin vanzelf weer.
Als eerste de aanleiding voor dit project.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-27.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-23.jpg)

Na het voltooien van mijn NS 2600, de Beel, kwam bij mij het idee naar voren om hier een trein achter kunnen hangen. Dat is uiteindelijk gelukt met een paar C12 rijtuigen een AB 7520 rijtuig en een bagage koets DIV.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2600-29.jpg)

Leuk en smoelt goed maar toch zat ik te kijken naar iets moderners dat beter past bij de blauwe Beel. Een paar plan E tjes er achter zou als een heel ander beeld geven. Er zijn wel foto’s bekend dat er een is opgenomen in de trein maar niet een hele complete stam van alleen maar E tjes. In modelbouwwereld is echter veel mogelijk als er maar een goed verhaal achter zit toch?

Dus wat als……

In 1955 was de 2605 met motorschade terug gestuurd naar Stork voor onderzoek naar de mogelijkheden voor een afdoende motorreparatie. Alle problemen met motoren van de serie 2600 werden ook onderzocht. Dit onderzoek is gedaan samen met Werkspoor en uiteraard de NS.
Stork deed dit om te voorkomen dat verdere reputatieschade zou optreden voor hun als motorenleverancier. Werkspoor deed dit om de verzuurde verhoudingen met de NS te herstellen door de Argentinië order die alle Werkspoorcapaciteit had weggezogen. En de NS realiseerde zich dat diesels en omgeschoolde stokers geen gelukkige combinatie was waardoor ten gevolge van bedieningsfouten schade is ontstaan aan de motoren.

Uit dit onderzoek kwamen een aantal punten naar voren die aan de motorkoeling en cylinderkoppen verbeterd moesten worden. In hoofdlijnen kwam het op de volgende punten neer:
•   Verzwaring van de cilinderbussen.
•   Versterking van de cylinderkopbouten
•   Koppakingen verbeteren.
•   Koel water pomp niet meer gekoppeld aan de hoofdmotor zodat het koelen door kan gaan na stoppen van de motor.
•   Koeling thermostatisch regelen en niet meer met de hand
•   Brandstoftoevoer verbeteren

Stork die geloofde in de motor deed het aanbod dat zij de kosten voor de ombouw zouden voor financieren en dat de NS alleen zou betalen als de ombouw geslaagd zou zijn na een testperiode van een half jaar. De NS ging hiermee akkoord onder de voorwaarde dat de loc gereed zou zijn voor de winterdienstregeling 1955-1956.

Het lukte Stork om eind oktober 1955 de loc te overhandigen aan de NS. Deze zette deze eerst in op de lijn Eindhoven Venlo om het maar eens te proberen. Na twee maanden zonder enig probleem te hebben gereden werd de diensten van de loc uitgebreid met de sneltreinen tussen Rotterdam en Venlo. Ook hier weer geen storingen van betekenis. De Beel ronkte vrolijk betrouwbaar over het spoor. Dit stelde de NS nu voor de keuze wat ze dus met de overige Beelen zouden doen.

Op dat moment was de BeneLux in opkomst, de electrificatie tussen Roosendaal en Antwerpen zorgde voor een nieuwe impuls. De NS dacht hierbij aan een nieuwe BeNeLux verbinding tussen de textielstad Enschede, Arnhem, Maastricht en dan de grens over naar de industrie stad Luik.

Het materieel dat hiervoor nodig zou zijn zou een vervolg order worden van de plan E en de omgebouwde Beelen.
Om het keren op de eindpunten sneller te laten verlopen zou hier gebruik worden gemaakt van trek-duw trein.

De NS besloot snel te handelen en stuurde de resterende Beelen naar Stork voor de motorombouw en de aanpassing voor trekduw werk.
Werkspoor bouwde de benodigde rijtuigen voor vier stammen van vijf rijtuigen. Een stam bestond uit een 2e klasse rijtuig, drie 3e klasse rijduigen en een gecombineerd 3e klasse, bagage en stuurstandrijtuig. Voor de NS was een eis dat de stuurstandrijtuigen eenvoudig weer terug te bouwen zou zijn tot een gewonen 3e klasser.
In het voorjaar waren de trekduw stammen gereed voor de dienstregeling Vooralsnog tussen Enschede en Roermond samen met de DE V en. Wat  opviel was dat de trekduw stellen instaat waren om de dienstregeling die voor de diesel vijfen was geschreven te verbeteren door het snellere optrekken. Nadat de SNCB toestemming had gegeven voor het berijden van het traject Eijsden – Luik kon de tweede BeNeLux dienst feestelijk worden geopend.
Een kleine aanpassing die nog in de samenstelling van trek duw stellen is gedaan is het omdraaien van de Beel zodat machinist niet meer aan de koelventilator zijde hoeft te besturen.
En zo reed de Beel nog vele jaren in deze dienst.

Rob

Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eric B op 29 oktober 2020, 20:13:36
Dat is een interessante 'wat als?' Rob  (y)
Daar ga ik je ongegeneerd bij op de vingers kijken  ;D
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 29 oktober 2020, 20:32:08
Voor de liefhebbers van een Beel hier een filmpje van mijn hoestbui op wielen.

https://youtu.be/4J5EP_I6UR0 (https://youtu.be/4J5EP_I6UR0)

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 31 oktober 2020, 16:50:45
Na de inleidende beschietingen van de vorige keer nu maar eens aan de gang met het maken van het stuurstand rijtuig. Mijn uitgangspunt was een 2e klasse rijtuig  dat ik dubbel had. Krijg je er van als je zonder lijstje in Houten rondsnuffeld.

Terug naar de trekduwstam wat als..
De NS had bepaald dat de minimale grootte zou moeten zijn 4 rijtuigen, één 1e klasse, twee 2e klasse en een 2e klasse met bagageafdeling. Hiermee werd dezelfde zitplaatscapaciteit bereikt als de diesel vijfen. De stam kon worden uitgebreid met maximaal drie rijtuigen, wat de bepaald werd door de verwarmingscapaciteit van de 2600.

Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden. Zo mocht er voor de bagage afdeling geen grotere deur worden gemonteerd. Ook de gewone ramen bleven zitten, alleen werd er ter bescherming tralies voor geplaatst. Ook werd er in de bagageruimte een ruimte gemaakt voor de conducteur. Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.

En nu de bouw.
Je begint met het uit elkaar halen van het rijtuig, want we moeten in het dak en de zijwanden gaan zagen. Waar we gaan zagen is vlak achter de kopwand.
Het eerste wat ik gedaan heb is om van het dak het waterreservoir weg te halen. Aan de binnenkant in de deuk van het waterreservoir een plaatje kunststof lijmen ter versteviging want het dak is daar erg dun.

Om de stevigheid er in te houden heb ik het dak weer op gezet. Dit helpt ook bij het uitlijnen van de zaagsnede. De zaagsnede heb ik gemarkeerd met een stuk breed tamiya tape. Met de tape kan je goed uitlijnen zodat links en rechts goed uitkomen. Het zagen doe ik met mijn zaagblaadje in de proxxon . rustig langs het tapeje zagen.

Vervolgens een plaatje kunststof van 1 ½ mm op maat gemaakt en tegen het rijtuig geplakt.  Aan de onderkant nog in het rijtuig een versterkings plaatje gelijmd zodat de zijwand niet naar binnen kan buigen. Dit heb ik vervolgens 24 uur laten uitharden voor een goede stevigheid.
Nu de afwerking van de kop doen door met een vijltje en schuurpapier netjes te laten aansluiten op de zijwand en het dak. Daarna een afronding er in maken met een vijltje.
Dan de kopramen aftekenen en uitsnijden. En vervolgens de nodige details aanbrengen zoals sierlijsten, bufferbalk, schortplaten en lampringetjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand02.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand03.jpg)

Hier de aanpassingen van het interieur
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand04.jpg)

Sorry voor de gele buffers, die zijn het uiteindelijk niet geworden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand05.jpg)

Vervolgens een proefrit gemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand06.jpg)

Na deze proefrit, waarin alleen de bekende Artitec plan E ontsporingen optraden,  kan er verder gewerkt worden aan het rijtuig.

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: VAM65 op 31 oktober 2020, 17:01:51
Wat een leuk fantasiemodel!
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Martijn193 op 31 oktober 2020, 17:07:56
Cool
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Tomasso op 31 oktober 2020, 20:28:40
Heel cool

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Hendrik Jan op 31 oktober 2020, 20:34:10
Koel ding!

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: RikJ op 31 oktober 2020, 20:37:00
Haha, mooi ding  ;D

Rik
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: NS264 op 31 oktober 2020, 20:43:58
Fraaie loc en dito rijtuigen.

Gr Koen.
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 31 oktober 2020, 22:09:49
Grappig Cool had ik niet gedachten bij dit vierkante hok. Misschien cool vanwege zijn lelijkheid zou kunnen.

Net als de belgische M1 en M2 stuurstandrijtuigen, foeilelijk  maar toch hebben die dingen toch wat.

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Carel Ruysink op 31 oktober 2020, 23:18:33
 (y) Heel BEELig die stuurstandkop.
Uglyness is in the eye of the beholder  ;D

Carel
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Montanbahn op 01 november 2020, 00:08:43
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ? 
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Karben op 01 november 2020, 09:07:04
Ik vind het eigenlijk wel een 'mooie' kop geworden. Mooier dan die Belgische tuinhuisjes.
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eric B op 01 november 2020, 10:06:16
Leuk idee maar was een ‘echte’ Beel neus niet mooier geweest’ ?
Dat was wellicht mooier geweest ... Echter diende Rob zich te houden aan van 'hogerhand' opgelegde beperkingen:
Citaat
Voor het uitgangspunt van het stuurstand rijtuig besloot de NS dat het moest zijn op basis van de standaard 2e klasse waaraan minimale aanpassingen gedaan mochten worden.  ...  Achtergrond voor deze beperkingen was dat de NS de rijtuigen makkelijk weer terug wou bouwen naar gewone rijtuigen.
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eelco Storm op 01 november 2020, 10:36:47
Een leuk stukje "What if..."  (y)

Twee kanttekeningen: Ik snap dat je een 2e klas rijtuig hebt gebruikt omdat je die dubbel had. In werkelijkheid denk ik dat een RD gebruikt zou zijn. Daar is de bagageruimte immers al voor handen. Zie ook de plan D RD's die zijn omgebouwd tot stuurstand.

Daarnaast vind ik het het front van de stuurstand te plat. Een kleine bolling er in zou al een boel schelen. Maar goed, ik doe het je niet na  ;)

Eelco
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 01 november 2020, 11:01:35
Hoi Eelco,

Ik snap je kanttekeningen, maar het restauratie rijtuig kan ook gewoon in het midden worden opgenomen. Zit hij beter bereikbaar voor de reizigers. Dit zie je ook bij de plan E stammen waarbij het 1e klasse rijtuig vaak direct gekoppeld is aan de RD. Ook voor de exploitatie is het beter om dit 'speciale' rijtuig universeel inzetbaar te houden. Het enige wat er aan veranderd hoeft te worden is een stuurstroomleiding aanbrengen. Het enige wat je dan hebt is een overschot aan bagageruimte. Handig voor fietsen vervoer! De samenstelling kan dus variabel gemaakt worden naar behoefte. De beperking was in dit geval de verwarmingscapaciteit van de Beel die maximaal 7 rijtuigen kon verwarmen. In de zomer kon dit langer worden.

De kop lijkt plat maar ik had er een knikje in het midden in gemaakt om het wat meer te laten smoelen. Alleen is die in het ongerede geraakt door het schuren. De volgende keer maar iets meer door zetten maken.

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Freek Jonkers op 01 november 2020, 12:23:47
Bij de kanttekeningen die gemaakt worden wil ik er ook nog wel 1 toevoegen. Weliswaar stond het trekduwverkeer in Nederland nog in de kinderschoenen, cq men dacht er niet over, maar de oosterburen waren een stukje verder. Als je dat interpreteerd op NS is de eenvoudige ombouw alles behalve onlogisch.
Waren die stuurstand rijtuigen in Duitsland een toonbeeld van schoonheid? Niet bepaald. Het haalt het niet bij de schoonheid van de hedendaagse stuurstandrijtuigen. Het ging om de functionaliteit. Het cabine interieur was ook niet echt ruim. Hoe daar over gedacht werd is wel terug te vinden in het spitsneuzen stroomlijn materieel.
Wat ook realistisch is, is dat men trek-trek in combinatie met een energiewagen gereden heeft. Okee, niet met de "Beel", maar toch ..............
Punt is daarbij dat je niet hoeft om te lopen met een loc wat en tijd en rangeer capaciteit scheelt. Klaarblijkelijk was NS nogal huiverig voor trek-duw treinen, wat dan ook niet zo verwonderlijk is gezien de infra.

Kortom Rob, goed in de weer! En tja ik denk dat je zelf ook hier en daar nog bedenkingen hebt. Misschien zou je bijvoorbeeld die schortplaat gewoon moeten vergeten. Het mocht uiteraard niet teveel geld kosten. Maar daarbij dan weer de kanttekening dat het hier om een prototype gaat.

Freek
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Ellerman op 01 november 2020, 12:38:13
Geinig idee zo (y)

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 01 november 2020, 14:08:06
Freek,

Ik denk dat je de NS iets te kort doet door te zeggen dat de NS geen ervaring had met trek duw treinen. Want die was er wel degelijk.
De eerste keer was bij de ZHESM zelfs! Daar werd een Ces gebouwd om met een mBd de stoptreinen te kunnen doen. Uiteraard kleinschalig en beperkt door het beperkte vermogen van de motorwagen maar toch waren de voordelen voor de exploitatie al snel duidelijk.
De NS heeft dit met de blokkendozen ook herhaald voor de dienst op IJmuiden. Later hebben ze een aantal Cec rijtuigen omgebouwd naar Cesc voor de stoptreindienst  tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar liepen de stuurstandrijtuigen met 100 km/u vrolijk voorop.
Na de oorlog is dit niet meer opnieuw gebruikt maar dat had denk ik meer te maken met de materieelschaarste in combinatie met het enorme reizigersaanbod. De blokkendoosmotorwagens waren simpelweg niet sterk genoeg.

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Freek Jonkers op 01 november 2020, 14:34:57
Daar heb je een punt. Maar het was in principe op elkaar gebouwd.
Iets bestaands ombouwen met die combinatie waamee geen rekening is gehouden  is andere koek. 
Daarbij komt dat de infra, en met name de wisselstraten "krapper" werden.

Het is niet voor niets dat er bij de BNL-TD wielflenssmering bij het kopdraaistel werd toegepast.
Ook voor het huidige (ICrm) HSL park heeft men nagedacht over stuuurstanden en daar was nogal wat tegenstand. Bezwaar was met name gebaseerd op de klassieke infra.

Freek
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Karben op 01 november 2020, 15:54:16
En ook de DE-IV was trek/duw.
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: AB 7216 op 01 november 2020, 16:12:31
Leuk idee, en het ziet er apart uit.
in de bagageruimte nog een hoekje voor de conducteur inrichten, een beetje zoals de BD 5900 of de BD 6800 uit dezelfde periode.  Ik zou zelf er een enkele schuifdeur in bouwen op de plaats van de normale schuifdeur, valt ie beter op. Voor de machinist nog wel een cabinedeur, dat was wel gebruikelijk. (messing deur van Frie? ) Maar het is jouw model, dus ook jouw keuzes.

NS heeft meer van dit soort ideëen gehad, er is zelfs een ontwerpstudie voor een trek-duw plan W met een mP neus.
Dus zo vreemd is dit niet.

Groeten Arjen

Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 01 november 2020, 16:54:34
De vorige keer heb ik verteld hoe ik de kop wand verwijderd heb en vervangen door een gesloten kopwand. De vormgeving van de kop is een mengeling van de beel en de 1100.
Ik heb een proefrit gemaakt om te kijken of het kop draaistel voldoende vrijheid heeft om te bewegen. Voor alle duidelijkheid, ik heb het kortkoppel mechanisme aan de stuurstandkant  verwijderd daar ik er niets achter ga hangen. Levert dan geen problemen op  en je kan je dan helemaal uitleven op een aangeklede stuurstand.
Wat ik als eerste heb gedaan is twee toegangsdeuren gemaakt aan de stuurstand. Voor de afmetingen van de deur heb ik de 2600 als voorbeeld gebruikt. Voor de plaats heb ik gebruik gemaakt van het wc-raam van de plan E. De uitlijning aan de onderkant heb ik gedaan op de onderste gele lijn. Het enige wat er dan nog moet gebeuren is een vulstukje voor het raam. De deur is verzonken in de zijwand om het wat meer te visualiseren. Vervolgens vier gatjes boren voor de handgrepen naast de deur en één gatje voor de deurklink. De handgrepen heb ik gebogen van messingdraad 0,3 en de deurklink komt uit de bouwset van de 2801, zaten er toch genoeg in

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand08.jpg)

Voor de frontseinen heb ik gebruik gemaakt van een Philotrain gietdeeltje. Het is het bestelnummer 870/­60104 op de website van Phildie
Phildie (https://www.phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_H0.htm).

Voor de buffers heb ik de originele verende buffers van Artitec gebruikt. Ik heb lange tijd overwogen om hier rechthoekige buffers te gebruiken maar die kon ik nergens vinden in mijn voorraad. Ik had er wel een paar maar die waren van een rijtuig afkomstig en zagen er niet uit.
Verder een loopplankje gemaakt boven de bufferbalk zodat er eenvoudig de ruiten schoongemaakt konden worden. Verder een handrail onder het raam gesoldeerd en gatjes voor de ruitenwisser die op hun beurt afkomstig waren van de Beel bouwset. Zo zie je dat er toch iets van de Beel in de stuurstand is terecht gekomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand07.jpg)

Ik ben vergeten te vertellen dat het voorfrontje dat ik er op geplakt heb helemaal doorliep naar het dak. Het is dus een stuk. Nu het moment is gekomen om een interieur in de cabine te plaatsen. Daarvoor ga ik het dak van de zijwand te scheiden. Dat doe ik met mijn cirkelzaagje te zagen net onder de sierlijst. Uiteraard kan dit ook met het bekende roco zaagje. Voordeel van deze methode is dat de naad tussen dak en zijwand  geen kier is.
Interieurtje in de cabine is een paar stukjes plastikplaat op elkaar geplakt met een paar handwieltjes voor de handrem en de regulateur. Aan de achterwand nog een brandblusser plaatsen en een stoeltje voor de machinist en klaar is Klara.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand09.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand10.jpg)

Nu de buitenwerkzaamheden gedaan zijn pakken we het interieur aan. Voor de bagageruimte heb ik simpel het Artitec interieur er uit gehaald. Vervolgens met de Artitec tussenwandjes een nieuwe indeling maken, waaronder een hok voor de conducteur. Om de gaten in de Artitec vloer te camoufleren heb ik er een dun plaatje kunststof op gelijmd met een paar dunne stripjes er op als slijtstrips bij de deur.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand04.jpg)

Het laatste wat ik heb gedaan is verlichting, de front en sluitseinen en de functiedecoder pas maken.
De decoder en een stroombuffer heb ik in het onderstel geplaats onder het ballastgewicht, daar is voldoende ruimte voor.
Ik heb daarbij de volgende functies gebruikt.
•   F0 wisselende front en sluitlicht
•   F3 cabineverlichting voor de machinist in juiste rijrichting
•   F6 rangeerlicht
Uiteraard komen deze overeen met de functies van de Beel.

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Freek Jonkers op 02 november 2020, 15:10:42
En nog een opstapje voor de MCN?

Freek
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: spoorzeven op 02 november 2020, 16:24:59
En misschien dubbele deurklinken? Kan de mcn instappen vanuit de ballast of vanaf een perron.
Gaaf dit model. (y)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 02 november 2020, 19:29:25
Freek,

Het trapje voor de  machinist had ik gemaakt maar dat zat in de weg van de uitslag het draaistel. Ik heb gekeken of het draaistel afgeschuind kom worden maar dat moest zoveel zijn op de hoek dat de sterkte uit het draaistel verdwijnt en de draaistellen van Artitec zijn erg mooi maar niet bepaald vormvast. En aangezien mijn minimale boogstraal R2 heb ik besloten om hem weg te laten.
Maar met trapje zou het een stoer ding zijn geworden dat ben ik direct met je eens.

Maar het hoeft een ander niet te weer houden om voor zijn projectje.....

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 03 november 2020, 21:15:38
Nu rest alleen nog het schilderen en afwerken van het stuurstandrijtuig.

De kleur is gewoon het bekende berlijnsblauw van de NS afgezet met de creme biezen. Voor de zichtbaarheid  heb ik op de kop een creme snor gemaakt gelijk aan wat de Beel had. Was even afplakken om dat goed te krijgen maar ik ben er tevreden mee. Een transfer zou beter en scherper zijn maar aangezien ik dit niet kan printen doe ik het maar old scool

Het interieur van de bagageruimte heb ik nog voorzien van tralies om de ruiten te beschermen. Deze tralies zijn afkomstig van een etsplaatje van een spijlenhek dat ik gevonden had bij een zwitserse modelbouwer die een standje had op de beurs in Houten
Hier dus het eind resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand11.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand12.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand14.jpg)

En hier als treinstam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stuurstand13.jpg)

Rest nu nog de inzet op de modelbaan. De eerste testritten hadden gemengde resultaten. Dit werd in hoofdzaak veroorzaakt door het kortkoppelingsmechanisme van de plan E. Daar zit gewoon teveel speling op. Verbeteringen moet ik daar nog op doen. Bij vier rijtuigen gaat het nog net goed daarboven komen de ontsporingen vaker voor en zeker op onbereikbare plaatsen 😉

Zijn er dingen die ik anders zou willen doen of verbeteren aan dit project? Ja hoor die zijn er genoeg.
Bijvoorbeeld het dak van de Beel omschilderen in grijs. Of van een plan E RD de bagage afdeling er af te zagen en dit te gebruiken voor de bagage afdeling. Maar ja om een rijtuig van 50 € in stukken te zagen is ook wat.
Je kan ook denken aan een ander kleurenschema zoals die van de BeNeLux .
Of de Beel moderniseren in geel grijs of helemaal geel met groot logo zoals de 1300.

Deze is voor mij klaar en heb al een hoop plezier gehad tijdens de bouw. Vooral omdat dit niet heeft bestaan en je dus lekker uit de vrije hand kan bouwen. Je moet dan ook echt alles bedenken. Gelukkig had ik nog een bak met onderdelen die hierbij zijn diensten heeft gedaan. Dit is wat anders dan een bouwsetje.
Het rijden met met de stuurstand voorop en een blauwe rups erachter is toch wel een apart gezicht en zeker met zo een bruut ding als de Beel als duwpaardje. En die ontsporingen? Ach daar kan ik mee leven, moet ik maar eens wat meer gaan doen aan de baan.

Wie weet levert dit inspiratie op om voor iemand om dit ook eens te proberen.

Rob

Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Deetrein op 03 november 2020, 21:21:19
Ik vind het zeer geslaagd Rob.

Mvg, Erich
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eegtrain op 03 november 2020, 21:34:57
Werkelijk prachtig gedaan!! (y)
Groeten Eeg
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: RikJ op 03 november 2020, 22:15:29
Dat ding is geweldig   ;D
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: AB 7216 op 03 november 2020, 22:55:38
Die snor maakt het gewoon af, gewoon mooi  (y)

Groeten Arjen
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Reinout van Rees op 04 november 2020, 08:53:44
Leuk project en goed geslaagd.

Reinout
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Pauldg op 04 november 2020, 09:03:30
Ik vind hem prachtig. Het rijtuig zou het goed doen al balancerend op een walvisstaart  :)

(Het doet dan ook serieus denken aan het eerste Rotterdamse metromaterieel)

Mvg, Paul
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Ellerman op 04 november 2020, 09:19:43
Ge-wel-dig (y). Wat temeer aangeeft dat je serieuze modelbouw ook met een knipoog kunt doen met de gedachte ‘stel dat’....

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Overlast op 04 november 2020, 09:21:46
Echt goed gedaan! Zeker met die snor komt hij zeer geloofwaardig over (y).

Maarten
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Tomasso op 04 november 2020, 10:53:17
Gaaf! Heel leuk gedaan!

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: VAM65 op 04 november 2020, 11:46:22
Echt heel leuk. Die snor maakt hem echt áf, en die tralies vind ik het ei van Columbus! Mijn complimenten!
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Ben op 04 november 2020, 11:48:04
Lol, gaaf ding. Goed gemaakt.  :)

Gr, Ben.
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: VAM65 op 04 november 2020, 12:03:16
Een filmpje van de hele stam, rijdend uiteraard, zou ik helemaal tof vinden  ;)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Jelmer op 04 november 2020, 14:25:59
Mooi ding geworden zeg!  (y)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eric B op 04 november 2020, 17:48:48
Mooi resultaat Rob  (y)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 04 november 2020, 17:51:22
Hoi,

Dank u voor de veren in mijn ...  ;D
Ik zal binnenkort een filmpje  maken maar kan even duren want bepaalde faciliteiten zijn voor mij niet beschikbaar i.v.m. Corona.

Wat als ..  thema is leuk om te doen. Velen zijn mij hier voorgegaan zoals de NS 1400, hoe staat het hier trouwens mee, een diesel 1200 en een dubbeldekker mat 46 voor wat ik mij kan herinneren.

Er zijn genoeg andere leuke dingen te vinden hierbij denk ik aan b.v. de werkspoor ontwerpen voor de 1000, een mat 46 zeswagenstel, plan O of een stuurstand plan W. Ook op het diesel gebied is er leuke dingen te vinden kijk maar eens in het boek de locomotieven van Werkspoor. Trouwens Beijnes moet toch ook het een en ander ontworpen hebben?

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rik op 04 november 2020, 19:25:57
Erg leuk gemaakt!
Het doet mij dan weer denken aan 'de cycloop' die de SNCF had gebouwd. Een stuurstandrijtuig op basis van een USI rijtuig dat in de reguliere dienst testte hoe het allemaal ging met trek-duw combinaties.

(http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/USI/original/SNCF_USI_B10tx_2.jpg)
Bron: railfaneurope (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/USI/original/pix.html)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 04 november 2020, 19:31:42
Oeh  die is eng brrr
De haloween uitvoering soms?

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: jjg koopmans op 04 november 2020, 20:48:21
Hoi,
...........
Er zijn genoeg andere leuke dingen te vinden hierbij denk ik aan b.v. de werkspoor ontwerpen voor de 1000, een mat 46 zeswagenstel, plan O of een stuurstand plan W. Ook op het diesel gebied is er leuke dingen te vinden kijk maar eens in het boek de locomotieven van Werkspoor. Trouwens Beijnes moet toch ook het een en ander ontworpen hebben?

Rob
Sinds jaar en dag heb ik een 1400 met een plan W stuurstand. De foto's moeten ergens op het forum rondzwalken. Kan overigens best verdwenen zijn met die fotostalling op het web!
Mvrgr
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Eric B op 04 november 2020, 21:28:21
Deze toevallig? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2523.msg161257#msg161257)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: jjg koopmans op 04 november 2020, 22:53:23
Idd, 12 jaar geleden.
Mvrgr
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Rob Bennis op 06 november 2020, 19:27:49
Vandaag was ik in de gelegenheid om een paar filmpjes te maken van het stuurstandrijtuig en nog een paar andere projecten van me.
Lekker de Beel even laten pruttelen en stampen.

Kijk maar

De eerste (https://youtu.be/gv-PJLpb42Q)

De tweede (https://youtu.be/S6QWUNRW1tk)

De derde (https://youtu.be/JjDyK-2KHrA)

De laatste (https://youtu.be/vmqoRBMxe-0)

De kwaliteit van het filmpje is niet bijzonder maar het geeft wel een goede indruk.
Veel kijk plezier!!!

Rob
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Carl op 07 november 2020, 21:14:20
Lekker creatief bezig geweest Rob, ik heb genoten van het speciale topic stuurstandrijtuig voor plan E, goede uitleg en mooie foto's  (y)

De filmpjes vindt ik ook super, niets op aan te merken  :)
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: VAM65 op 07 november 2020, 21:39:37
Mooie filmpjes hoor, dank!
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: Freek Jonkers op 09 november 2020, 23:20:56
Rob hij is hartstikke mooi geworden. Die snor mistaat niet.

Freek
Titel: Re: Stuurstandrijtuig voor plan E
Bericht door: joepDE2 op 10 november 2020, 09:02:01
Wat een fantastisch geluid heb je aan die  Beel gegeven. Ik heb niet zo veel met soundlocs, maar deze langzaamlooer klinkt erg goed en overtuigend, zeker zo in het voorbijgaan. Dat is wat ik een beetje tegen de sound heb, je hoort op je baann de hele tijd dat gepruttel in zelfde volume doorgaan.... Maar dat is persoonlijk.