Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Relaisbesturing of toch Arduino?  (gelezen 6142 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Relaisbesturing of toch Arduino?
« Gepost op: 29 oktober 2020, 00:54:30 »
Ik werk graag met relais, maar soms denk je bij jezelf: "waar begin ik aan?"
Dat is het moment om af te wegen: relais-aanpak of arduino-aanpak?

Relais-aanpak


Het bijzondere aan deze wisselstraat is spoor B (met uitsluitend getrokken treinen),
met een rijweg met maar 1 rijrichting, en maar 1 doelspoor,
en die niet over het kruiswissel komt. Dat is een bewuste keus.
Getrokken treinen worden bij aankomst apart afgehandeld.

Voor dit baanplan zijn 12 SPNO relais nodig (12 rijwegen, en dan vul ik de rest van kopspoor 6 en de relatie met de loc-depots nog even niet in)  om een diodematrix aan te sturen.

De diodematrix zet per rijweg:
-alle te passeren wissel-relais
-rijrichtingrelais op de wisselstraat (2x, en kopspoor of V)
-2/3 rail relais op de wisselstraat (A,B en kopspoor of V)
-kruising relais (indien van toepassing: diagonalen relais, rijrichting relais en 2/3-rail relais)

Bij elkaar verstoken al die relais (aangestuurd door de matrix) 12 VA maximaal per rijweg , bij een maximum van 5 wissels. Er zijn naast de benodigde wisselrelais een stuk of 10 bistabiele hulprelais bij betrokken. Bij twee gelijktijdige rijwegen kost het circa 20 VA, en bij 3 gelijktijdige 24 VA. Er zijn twee  bijna identieke stations gepland ....

De schakellogica bevindt zich op een aparte 12 vDc trafo. Een rijrichting relais schakelt tussen twee DC rijspanningtrafo's (Aankomst-trafo, Vertrek-trafo). En 3-rail locs rijden en schakelen hun rijrichting om met DC.

Voor de relais-liefhebbers:
De keus welke rijweg(en) gekozen worden, wordt deels bepaald door de achterkant van de vertrekkende trein bij V. Die trein bepaalt eerst waar hij vandaan kwam, om dat kopspoor vrij te kunnen geven. Pas daarna kan een nieuwe rijweg "gekozen" worden. In geval van een stopknop procedure is herstart/keuze via een stoppen (Ja/Nee) hulprelais geleid.

Ook elke kopspoor-aankomst bepaalt een nieuwe rijwegkeuze. In geval van een stopknop procedure is deze herstart/keuze via een stoppen (Ja/Nee) hulprelais geleid.

Geautomatiseerd werkt het geheel op basis van diefje-met-verlos:
een kopspoor dat vrij komt, wordt zo snel mogelijk opgevuld.

Methode: Als er een kopspoor van een strijdige vertrek-rijweg bezet is,
laat je die eerst vertrekken. Eventueel meerdere achter elkaar. B.v. V4, V5, *V6
Daarmee open je de mogelijkheid om parallelle rijwegen te kiezen: (A4 of A5) AND *B6//(V1 of V2 of V3). Die reeksen sluit je af met een strijdige rijweg reeks: A1,A2,A3 of V4, V5, *V6
Waarna je met de parallelle rijwegen weer gewoon verder kunt. Tot sint juttemis.

Er is maar 1 vertrekspoor, op 2 aankomst-sporen en dat betekent dat er maximaal 3 gelijktijdige treinbewegingen mogelijk zijn, in praktijk 2 treinbewegingen, omdat de loc-wissel op kopspoor 6 wel wat langer duurt, dan het keren van een pendeltrein. Maar bij kopspoor 6 zijn natuurlijk ook treinbewegingen in beide richtingen, t.b.v. loc-wissel.

*Let op: kopspoor6 heeft een hulprelais Procedure-klaar
Niet Klaar? Dan zijn B6 en V6 niet mogelijk.
 
Arduino
Als je met deze wensen en uitwerking kijkt naar een Arduino toepassing, wat bespaar je dan op de schakelingen?
  • Ik kan me voorstellen dat de 12 SPNO relais en de diodematrix vervallen, omdat je de max 5 wisselrelais per rijweg (en de 10 hulprelais) ook op een andere manier kunt aansturen.
  • Ik kan me voorstellen dat de twee rijspanningtrafo's vervallen, en vervangen worden door motor drivers. Maar hoeveel je er dan nodig hebt? Geen idee.
  • Ik kan me voorstellen dat je minder lichtsluizen nodig hebt, mits je een andere detectie op de kopsporen toepast.
Veel verder kom ik nog niet.

Dus schiet er maar op los.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 01:32:36 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2020, 06:55:22 »
Als je met een arduino een en ander wil gaan aansturen, heb je ook relais nodig, dus daar ontkom je vaak niet aan.
Het is alleen gemakkelijker om een arduino een software update te geven dan een schakelpaneel/kast om te bouwen.  ;D

Je hebt 2 keuzes om wissel sturing te kiezen, om zetten via een relais gestuurd wisselspoelen, of servo sturingen om je wissels om te zetten, dan kunnen de relais vervallen.

Heb je wissels met kunststof puntstukken of zijn ze van metaal? bij kunststof puntstukken, heb je geen ompoling nodig, bij metaal wel en dus een relais.

Èn met een arduno kan je wissel voor wissel laten omzetten en dat gaat met relais weer wat lastiger.

Succes met je keuze.

Nog een tip; begin met een ali arduno, en als je klaar bent met testen zet er dan een echte in, die gaan langer mee en kunnen ook meer.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 07:05:42 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2020, 08:34:01 »
[...] en kunnen ook meer.
Kun je dat nader uitleggen?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2020, 09:01:55 »
Citaat
Ik werk graag met relais, maar soms denk je bij jezelf: "waar begin ik aan?"
Een spinneweb aan draad, had ik vroeger ook. Vooral leuk als je je schema niet meer kan vinden en iets moet repareren of aanpassen.

Citaat
Bij elkaar verstoken al die relais (aangestuurd door de matrix) 12 VA maximaal per rijweg
Help me even. De relais waar ik je laatst op wees, verbruiken iets van 40~50mA per stuk p 5V. Stel dat ik er 10 tegelijk aanzet dan verbruik ik 10 x 0.050 * 5= 2.5VA. Wat voor relais gebruik jij?

Citaat
Als je met deze wensen en uitwerking kijkt naar een Arduino toepassing, wat bespaar je dan op de schakelingen?
Een aantal dingen, denk ik. Ik begrijp nog slechts de grote lijnen van wat je wilt doen, maar volgens mij kan je een aantal relais weglaten, en je kan er nog meer weglaten door wissels bijvoorbeeld met mosfets aan te sturen. En zoals Richard & ik al vermeldden, kan je ook servo's gebruiken, met servo's bespaar je ook minimaal 15€ per magnetische wisselaandrijving. Je bespaart, denk ik ook tijd en stress. Het lijkt me best een nare nare klus om een schakeling met 20+ relais te bouwen.

Citaat
Ik kan me voorstellen dat de twee rijspanningtrafo's vervallen, en vervangen worden door motor drivers. Maar hoeveel je er dan nodig hebt? Geen idee.
In een zo'n H-brug driver die ik je opstuurde, kan je 2 treinen onafhankelijk aansturen met PWM in beide richtingen. Dus als je nu maar 2 regel trafo's heb dan zou ik zeggen: je hebt er 1 nodig. En ze zijn ook maar ~€3,50 per stuk, dus schoom vooral niet om een 2e er bij te kopen  ;)

Citaat
..... de diodematrix vervallen,

Ja dat klopt ook. Een diodematrix is iets wat je heel makkelijk kan coderen in software. Ik heb voor een project waarbij ik alle wissels met 2 drukknoppen wilt bedienen, een programma geschreven die bijhoudt waar de trein is zodat de arduino snapt wanneer hij welke wissel moet omzetten. De blinde wissels gaan dan van zelf om wanneer de trein er 1 tegenkomt. En de eerstvolgende niet-blinde wissel kan ik met de knopjes bedienen. Hiervoor heb ik uiteindelijk ook een matrix gemaakt waar mijn hele layout in staat.

Section section[ sectionAmount ] = { // this table is the layout
    ( NA, NA,    NA, NA,    NA, NA,    NA, NA,   NA, NA ), //  dummy
    ( NA,  1,    NA,  2,   1|C, NA,    NA, NA,    4,  5 ), //  1
    ( NA,  1,    NA,  2,   1|S, NA,    NA, NA,    4,  5 ), //  2
    ( NA,  2,    NA,  3,    NA, NA,    NA, NA,    7,  6 ), //  3
    (  1,  3,     1,  3,   2|C, NA,     2,  1,    8,  9 ), //  4
    (  1,  4,     1, NA,   2|S, 4|S,    2,  1,   10, 10 ), //  5
    (  2,  4,    NA, NA,   5|C, 4|C,    3,  3,   10, 10 ), //  6
    (  2, NA,    NA, NA,    NA, NA,     3,  3,   NA, NA ), //  7
    (  3, NA,     1, NA,    NA, NA,     4,  4,   NA, NA ), //  8
    (  3,  6,    NA,  6,   3|C, 7|C,    4,  4,   11, 11 ), //  9
    (  4,  5,     4,  6,    NA, NA,     5,  6,   11, 12 ), // 10
    (  6, NA,     7, NA,    NA, NA,    10, 9,    NA, NA ), // 11
    (  5, NA,     4, NA,   6|C, NA,    10, 10,   13, NA ), // 12
} ;
Zou ik ooit een nieuwe baan maken, kan ik deze code zo recyclen. Zou mijn layout veranderen, hoef ik alleen in deze tabel een paar nummertjes aan te passen.

Ik heb trouwens nog een vraagje over je pendelsysteem, misschien dat ik het gemist heb. Maar hoe regel jij het afremmen en optrekken van je treinen?
En heb je al iets van een relais schema gemaakt? Het klinkt alsof je het al helemaal heb uitgewerkt als ik dit zo lees  (y)

Hennik was me voor maar
Citaat
[...] en kunnen ook meer.
Het zijn dezelfde atmega328 chips die er op zitten?

Citaat
[..] die gaan langer mee
Hoewel ik dit nog wel 'plausibel'  wil achten, ben ik wel erg nieuwsgierig naar de reden hier achter? Volgens mij doen de bedrijven die de klonen bestuken niet echt slecht werk. Ik heb zelfs een keer gelezen dat de afgedrukte teksten op de klonen nog zelfs van betere kwaliteit waren dan de originele.

En je vergeet een belangrijk puntje. Een echte originele arduino kost tussen de 20 en 25 euro. Ik koop nano's in voor €1,70 en ze doen het nog steeds prima. Zelfs al zou er een voortijdig overleden, kan je hem gewoon uitwisselen voor een nieuwe kloon. En na 10x dat gedaan te hebben, ben je nog steeds goedkoper uit, en tegen de tijd dat dat gebeurt, ben je wss boven de 150 jaar  ;D

Dus ik deel niet dit advies om een 'originele' arduino te kopen puur om het feit dat die gewoon belachelijk duur zijn.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2020, 09:50:12 »
Ik ben zelf met een soortgelijk projectje bezig, en heb gekozen voor Arduino's.
Eigenlijk om 2 basisredenen:
1 - wissels wilde ik aansturen met servo's
2 - software is makkelijker aan te passen dan hardware, als er onverhoopt toch iets fout zit (en die kans achtte ik voor mezelf vrij hoog)

Maar ook met Arduino's is het toch best nog wel een complex projectje.

Ik heb gekozen om het in delen op te knippen:

1 - Eén Arduino Nano om de servo's voor de wissels aan te sturen. Zoals Richard als idee al opperde, laat ik die sequentieel achter elkaar aansturen, gewoon omdat het kan en omdat dat leuk is. De servo's zijn daardoor ook rechtstreeks op de Arduino aan te sluiten.

2 - Eén Arduino Nano voor de rijregelaars. Jij hebt tenminste 3 rijregelaars nodig omdat er theoretisch 3 treinen tegelijk kunnen rijden. Misschien nog een paar extra om de relaisschakeling op de wisselstraat zo simpel mogelijk te houden. Dat kan één Arduino Nano prima aan. Enige hardware die ik extra gebruik is een Mosfet, diode, condensator, 3 weerstanden en een optocoupler (kan waarschijnlijk ook zonder) per rijregelaar. Er passen 5 van die rijregelaars op één gaatjesprint van 6 bij 4,5 cm.

Ik heb eerst met de bekende H-brugjes geprobeerd, maar ik merkte forse kortsluitingen bij de overgang van de ene sectie naar de andere, daarom gekozen voor PWM met een enkele Mosfet. Nadeeltje is toch een relais nodig voor de rijrichting. Die kan via een weerstand, een transistor en een vrijloopdiode op dezelfde Arduino worden aangesloten.

Overigens maak ik hier dankbaar gebruik van de Weistra Regelaar die Bas (bask185) hier voorgesteld heeft: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92349.msg3222111961#msg3222111961 (maar dan 5x in één sketch).

3 - Eén Arduino Mega voor de sensoren, bedienknoppen en wat relais voor aan/uit en mogelijk toch wat secties schakelen naar de juiste rijregelaar bijv in de wisselstraat.
Het aantal sensoren zal in theorie niet verschillen van wat je voor volledige relais-constructie nodig hebt, Stroomdetectie, IR-sluisje etc. De Mega heeft voldoende aansluitmogelijkheden.
In deze Arduino komt dan ook alle logica om alles op basis van de input-signalen te regelen. Via een simpele I2C verbinding kunnen opdrachten worden doorgegeven aan de beide andere Arduino's. Omdat ze alle 3 naast elkaar zitten, volstaat I2C prima.

Dus ik heb toch nog wat relais nodig, maar de schakeling kan zeer basic blijven, en blijft verstoken van alle logica.

Ik heb voor dit baandeel één 5V= voeding voor de Arduino's, servo's en relais. Mijne kan 2A aan, ik denk eigenlijk dat 1A al wel volstaat.
En ik heb één voeding voor de rijspanning (bij voorkeur een vlakke gelijkspanning die gelijk is aan de maximum snelheid die je je treinen wilt laten rijden, dan werkt de PWM rijregelaar het mooist)

Wellicht heb je hier wat aan.

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 09:57:24 door Hennik »

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2020, 10:20:51 »
Als ik nog een bijdrage mag leveren..?

Je geeft aan dat je allemaal kopsporen hebt. Als die allemaal recht zijn, dan zou je voor sensoren eens aan deze kunnen denken:
https://nl.aliexpress.com/store/2138141/search?origin=y&SearchText=VL53L0X
Een Time-of-Flight laser afstandssensor.

Die plaats je bij het stootblok, en je schijnt behoorlijk precies te kunnen meten als er een trein op 30cm nadert, en op 1 cm voor het stootblok laten stoppen.
Nadeel (pfff altijd weer een nadeel hè): ze zijn lastig uit het zicht weg te werken.

Zie hier hoe dat kan werken: https://youtu.be/t7dPz7Q2Rig?t=637

VvKan

  • Gast
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2020, 11:13:19 »
Misschien een bruikbare (analoge) tip:  kijk eens naar Tillig wisselmotoren en de mogelijkheden voor instellingen van wisselstraten.
Normaal gesproken:  bij 1 inkomend spoor, alleen de knop van het bestemde eindspoor bedienen.  Alle betreffende wissels schakelen na elkaar.
Bij dit railplan heb je meerdere mogelijkheden, dus krijg je dan een 2-knops bediening.  Motoren zijn eind-afgeschakeld.  Scheelt volgens mij een hoop in de diodematrix en/of relais.

Geen kant en klare oplossing maar misschien brengt je dit op aanvullende ideeën.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2020, 12:09:55 »
Hennik geeft me nog een idee. Je kan ook een arduino inzetten om met een enkele mosfet en stroomdetectie (of lichtsluis) een trein te laten remmen tot stilstand. De arduino stuurt het baanvlak aan met een enkele mosfet op 100%, als de trein dan aan komt rijden op de sectie, dan kan de arduino geregeld het pwm verlagen totdat de trein stilstaat. Dan kan je met een potmeter er bij de afstand een beetje finetunen. Dit fungeert dan eigenlijk ook als een diode fuik. Als de spanning dan ompoolt, dan geleidt de mosfet als het goed is. En dan kan je de andere kant op rijden.

Je kan een arduino ook al je sporen tegelijk op dezelfde manier afhandelen, misschien ook interessant voor je?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2020, 12:11:44 »
Bij elkaar verstoken al die relais (aangestuurd door de matrix) 12 VA maximaal per rijweg

Je zou bistabiele relais kunnen gebruiken: die hoef je maar even te bekrachtigen, blijven dan in die stand staan, en gebruiken dus ook geen energie meer.

Nog een tip; begin met een ali arduno, en als je klaar bent met testen zet er dan een echte in, die gaan langer mee en kunnen ook meer.

Dit is niet waar.

arduino geregeld het pwm verlagen

Kijk uit: digitale decoders kunnen slecht tegen PWM-spanning!
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 12:14:15 door Erik Baas »

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2020, 12:23:16 »
Kijk uit: digitale decoders kunnen slecht tegen PWM-spanning!
We zitten in de rubriek "Elektronica en analoog" dus hebben het niet over decoders.
In voorkomend geval zet je er een elco over de PWM-uitgang, maar dan mis je de voordelen van PWM

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2020, 12:27:57 »
We zitten in de rubriek "Elektronica en analoog" dus hebben het niet over decoders.

Een digitale loc kan ook op analoge spanning rijden. Vandaar mijn waarschuwing.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2020, 13:47:10 »
Oke.. doorborduren..

Ik heb je plaatje iets ingekleurd met wat ik denk dat je als secties voor rijregelaars zou kunnen zien:


Op V, A en B kan je de vaste voeding laten zoals je zelf al voorgesteld had.

Dan een rijregelaar voor 1, 2 en 3
eentje voor 4 en 5
en eentje voor 6

Deze bedienen tegelijk ieder ook een stukje van de wisselstraten.

Even uitgaande van mijn methode met de enkele Mosfet, schakel je de voeding van de rijregelaar naar V, A, of B afhankelijk van waar de trein vandaan komt of naartoe gaat. Daarmee heb je gelijk de juiste rijrichting of rijspanning als je 3-rail wilt rijden.
Als ik het zo bekijk heb je voor elke rijregelaar maar één relais nodig met 2 aan-aan-contacten (en iets aanvullends voor 3 rail, maar dat zul je zelf wel iets voor uitgedacht hebben)
En dan nog voor ieder kopspoor een relais om dat spoor geheel af te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 13:54:38 door Hennik »

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:18:01 »
Section section[ sectionAmount ] = { // this table is the layout
    ( NA, NA,    NA, NA,    NA, NA,    NA, NA,   NA, NA ), //  dummy
    ( NA,  1,    NA,  2,   1|C, NA,    NA, NA,    4,  5 ),  //  1
    ( NA,  1,    NA,  2,   1|S, NA,   etc...

Zou je de betekenis van die codes wat nader willen toelichten? Ik ben nieuwsgierig hoe je dat bedacht hebt...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:32:27 »
Een digitale loc kan ook op analoge spanning rijden. Vandaar mijn waarschuwing.
Ja, maar als je PWM gaat sturen dan ziet de decoder dat als digitaal signaal maar hij snapt niks van het protocol. Dus hij doet niks. Zelf geprobeerd met het enige digitale model dat ik ooit heb gehad. Is nu echt analoog, weg met die decoder.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Relaisbesturing of toch Arduino?
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:53:15 »
Ik lees mee. (Gek  ;D)

Eerste reactie:
1. Relais, er zijn hier allerlei types uit de oude doos. Ik koos de meest beroerde voor de berekening wat een rijwegkeus maximaal vreet. Al die relais (incl die van de wissels) zijn bistabiel. Ze schakelen dus korte tijd, en het piekverbruik komt weliswaar hoog uit, maar de rijwegkeuzen vallen nooit exact tegelijkertijd (dus effectief kom je veel lager uit).  Alleen de rijweg-relaismatrix is monostabiel.
2. Ik heb servo's maar dit eerste station moet een schaduwstation worden, dus dacht ik relais voor wissels in te zetten. De zichtbaarheid van sensors is dus ook geen enkel punt.
3. Kopsporen zijn alle 6 recht en ongeveer 2,40 meter lang. Als ze langer moten worden, dan komen ze in een boog, en aangezien op kopspoor 6 (het voorste spoor) loc-wissel moet plaats vinden, zou die boog zeer ruim moeten worden (waar geen ruimte voor is).
4, Afremmen/optrekken heb ik niet overwogen (schaduwstation), maar door het rijrichting relais te laten schakelen tussen twee trafo's in de aankomstsnelheid altijd lager dan de vertreksnelheid.
 
Kijk uit: digitale decoders kunnen slecht tegen PWM-spanning!
Is me bekend. Er is 1 loc: een omgebouwde Fleischmann met een Märklin Alzheimer decoder. Die bouw ik terug naar 2-rail. Ik heb toch al niet zo op met decoders.  ;D

Die decoder kan ook niet zo goed tegen Kleinbahn trafo's. Kleinbahn was in de jaren '80 een van de eerste leveranciers van een zgn. elektronische DC-trafo. Hoewel ze nooit hebben prijsgegeven wat er in zat, en het ding er hitte-gesealed uit ziet aan de buitenkant (dus bij mij nooit open geweest), rijden treinen erop alsof het PWM is. Nep-PWM zeg maar, oftewel gewoon afgevlakt. De enige locs die er op kruipsnelheid niet mee van hun plaats komen, zijn die van Lima (uit de jaren '80). Afijn dat was al jaren bekend (alleen nog niet toen ik ze kocht).
Alle analoge merk-locs (Fleischmann, HAG, Liliput, Märklin, Metrop, Roco) kunnen kruipen, zowel 2-rail als 3-rail locs.

plaatje iets ingekleurd met wat ik denk dat je als secties voor rijregelaars zou kunnen zien:
Dat is zinvol voor m'n denkproces over wat die Arduino-rijregelaars anders zouden kunnen doen.
Bedankt nog, daarvoor.

Dat youtube filmpje heb ik ook bekeken. Als je toch ook kijkt naar Neil Armstrong, lopend op de maan, waarom dan niet naar dit? Interessant, altijd weer, nieuwe technieken, nieuwe kansen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 17:09:28 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail