Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen  (gelezen 1419 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Gepost op: 28 oktober 2020, 17:39:19 »
Een tijdje terug liep hier een draadje over 1 lichtsluis, met twee signalen, onder de titel
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
.
Dat draadje is inmiddels verplaatst naar de rubriek Digitaal, want vragensteller rijdt digitaal, en maakt er digitaal van gebruik. De vragensteller lijkt afgehaakt te hebben, of weet genoeg om z'n probleem verder zelf uit te zoeken, maar ik niet. Ik maak ook gebruik van lichtsluizen, maar dan analoog.

Een lichtsluis (de mijne op basis van IS471FE) is een middel om de achterkant van treinen te bewaken.
Maar soms is een voorkant-signaal ook gewenst, en waarom zou je niet beide signalen aftappen uit dezelfde sensor, gewoon door de signalen van de opgaande en neergaande flank beide te benutten?

Een van de mogelijkheden is gebruik te maken van een edge-triggering IC of om een condensator tussen de lichtsluis-uitgang en een transistor te plaatsen, waarna de twee signalen moeten worden opgepept, met nog een transistor en een weerstandje.

Daar houd mijn verstand van elektronica ook wel wel zo'n beetje op. Ik begrijp dat het moet kunnen, en dat er meerdere wegen zijn om het zelfde te bereiken, maar het liefst zou ik het zo simpel willen dat ik het 30 keer identiek kan nabouwen, zonder van de leg te raken.

Waarom: Fransx gaf het al zo'n beetje aan: om een (bistabiel) relais 2x te schakelen, of anders gezegd (met wat ik wil), om twee verschillende relais te schakelen: het ene met de ene flank, en het andere met de andere flank.
Waartoe: blokbesturing en kopspoor-vergrendeling (een soort blok).
Waarbij:  rijwegen over complexe wisselstraten.

Daarom doe ik graag een beroep op de technisch meer onderlegde mede-forummers.
Help, hoe doe ik dit op de ene (ic) of op de andere (condensator) wijze, zodat het wel gaat werken?

(de relais zijn van Takamisawa, 12 vDC, en de specs die er toe doen
resistance per coil 960Ω
nominal power 150  mW
Time Value
operate 6 ms (maximum)
Release 6 ms (maximum)
).


Klopt het dat de ic (54123/74123) te snel reageert voor de snelheid van (deze) relais?


« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 01:45:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

locofiel

  • Gast
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2020, 19:40:55 »
Beste Te 2/2,

IC's uit de 75XX(X) serie werken doorgaans met pulsbreedtes van 20 - 30 ns.
M.a.w. het relais werkt dus met bijv. 6 ms, dan valt de IC-puls (aansturing) binnen de Relais-puls.
Overigens, de 54XX(X) serie is de mil uitvoering en minder eenvoudig te bekomen en zijn duurder.  ;)
Wel heeft deze betere temp karakteristieken, maar dat is (denk ik) niet van toepassing (-40 - +60).

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:37:08 »
Je wil 2 relais schakelen, maar wat moeten die relais precies doen? Een puls afgeven, of door een andere gebeurtenis weer afvallen?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2020, 23:57:18 »

Die vraag is goed. dat dwingt me tot nadenken:
 
1. Op blokniveau:
De latched relais zelf zouden een puls moeten doorgeven via een van de stroomkringen naar een blok eerder of een blok later, net hoe je dat ziet. Zo kan de achterkant van de trein aangeven dat een vorig blok vrij is, en de voorkant van die zelfde trein dat het volgende blok bezet is door een (of gereserveerd is voor een bepaald type) trein.

2. Op kopspoorniveau: lastiger te zeggen

Er moeten meerdere dingen gebeuren met een (gering) tijdsverschil.
In m'n jeugd (3-rail) zou ik 2 schakelrails hebben benut voor dat tijdsverschil.
B.v. je moet eerst een spoor vrijgeven (daar heb je de wisselstand voor nodig) en daarna dat wissel omleggen (want als je eerst het wissel omlegt, kun je niet meer achterhalen waar die trein vandaan kwam).

Procedureel: er bestaan opeenvolgingen (van handelingen) die logisch bezien niet gelijktijdig plaats kunnen vinden, en dus ook niet gelijktijdig te schakelen zijn. Je kan dan twee sensoren nemen of eentje dubbel benutten ....
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2020, 01:44:39 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2020, 15:18:32 »
Sorry, voor de vraag. Ik heb m'n verstand (lees: duckduckgo)  aan het werk gezet.

Op deze site staat een posting n.a.v. een bijna identieke vraag: Pulsgever bij opkomen en wegvallen spanning.
En het gaat daar om een button (wat is een lichtsluis anders dan een schakelaar?).
Uitleg bij de vraag:
Citaat
Ik ben een pulsgever nodig die bij opkomen 12v (DC) een pulsspanning geeft van ongeveer 1 seconde en bij het afschakelen opnieuw een puls geeft van ongeveer 1 seconde

En daar rolt na enig heen en weren een schema uit op basis van een CD4093 (quad 2-input nand gate met schmitt triggers).   

En als je dat eenmaal weet, dan vind je ineens van alles.

Ik snap dat mijn vraagstelling niet interessant is voor digitaalrijders die een lichtsluis alleen maar zien als een duur detectiespeeltje. Ik zie analoge toepassingen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2020, 20:10:58 »
Hoi
Ik snap dat mijn vraagstelling niet interessant is voor digitaalrijders die een lichtsluis alleen maar zien als een duur detectiespeeltje. Ik zie analoge toepassingen.
Terugkomend op IR detectie, lichtsluis of reflectie, is geen duur speeltje, de IS471 is niet eens zo duur meer en het gebruik heeft veel, maar dan ook heel veel voordelen ten opzichte van stroom detectie. Is niet afhankelijk van baan spanning, dus bij analoog, als de trein stilstaat, toch detectie.
Al die logica kan opgelost worden door het eenvoudige gebruik van de micro controller, deze zijn speciaal voor dit gebruik, logische schakelingen, ontworpen. Andere functie's zoals rekenkundige taken zijn ze minder geschikt, gebruik het wel maar in mindere mate, daar zijn andere microprocessors voor ontworpen.
Op dit moment heb ik nog steeds liggen de 74123 en als je daar achter elk circuit de 555 zet kan je er een goede puls met voldoende lengte voor het aansturen van een relais verkrijgen.
Zelf te druk om dit uit te testen, ben met bouw spoorbaan bezig en tussendoor mijn CV instalatie hybride aan het maken, gedeeltelijk gas en elektrisch.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 20:12:44 door Fransx »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoog 1 lichtsluis, 2 signalen
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2020, 18:12:02 »
is geen duur speeltje, de IS471 is niet eens zo duur meer
Chargeren is kunst.

Het is "niet duur", en het is "geen speeltje".
Analoog niet, en digitaal ook niet.

Wat zou er in de topdrie staan van toepassingen?
- overweg
- ontkoppelen/rangeren
- keerlus
- blokdetectie

Op een Duitse site kwam ik uiteenlopende toepassingen tegen zoals
-kruising-polarisatie
-wissel-polarisatie
-stootblok-bewaking
-keerlus
-keerdriehoek
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 10:26:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail