Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:10:56
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 19:59:37
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
  

Auteur Topic: Digitaal aansluiten van een rondlopende baan  (gelezen 982 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Digitaal aansluiten van een rondlopende baan
« Gepost op: 18 October 2020, 21:13:10 »
Waarschijnlijk is het een heel domme digibetenvraag, maar ik benieuwd naar een antwoord van de digispecialisten hier:
Ik heb een baan (in aanbouw) waarop ik straks rondjes kan rijden. De centrale voorziet deze baan van stroom middels een aftakking naar links en naar rechts onder de baan met meerdere verbindingen naar de rails



De vraag:
wat heeft de voorkeur: A en B verbinden of juist niet doen. En wat is de gedachte daarachter?
Of maakt het helemaal niets uit (omdat de rails al voor een doorverbinding zorgen)?

Alvast dank!

Frans
« Laatst bewerkt op: 18 October 2020, 21:20:58 door Bert van Gelder »
Groet!  Frans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re: digitaal aansluiten van een rondlopende baan
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2020, 21:16:27 »
Daar zijn al heel wat berichten aan gewijd, maar de gebruikelijke conclusie is: maakt niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re: digitaal aansluiten van een rondlopende baan
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2020, 21:20:12 »
Doorverbinden van A en B heeft als voordeel dat op elk punt van de baan de stroom van twee kanten kan komen. Dus iets minder spanningverlies. Er zijn geen nadelen, dus ik zou het gewoon doorverbinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Digitaal aansluiten van een rondlopende baan
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2020, 22:03:21 »
Heren, dank!
Ik ga doorverbinden!
Groet!  Frans

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Digitaal aansluiten van een rondlopende baan
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2020, 00:41:16 »
Zoiets ben ik op mijn baan ook van plan. Eind dit jaar begin in met de laatste (10e) module. Ik maak het wel zodanig dat ik de rondgaande leiding kan onderbreken. Dat lijkt mij handig om een eventuele storing te kunnen lokaliseren.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.