Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 07:51:56
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Van Artitec 3756 naar 3788
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Van Artitec 3756 naar 3788 (gelezen 7523 keer)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Van Artitec 3756 naar 3788
«
Gepost op:
10 oktober 2020, 17:36:09 »
Hoi allemaal,
De afgelopen tijd me bezig gehouden met de ombouw van een Artitec 3700. Ik heb een tijdje terug één van de laatste exemplaren weten te bemachtigen: de 3756. Een voor-oorlogse uitvoering zonder remwerk op de bogie, stookbeugel en windleirand aan het dak.
Één van de hier aanwezige leden heeft een leuk ombouwsetje gemaakt om een 3-assige scheepstender mee te kunnen bouwen. De loc's 3785 t/m 3790 werden hiermee in 1921 afgeleverd. De tenders konden een aanzienlijke hoeveelheid extra water meevoeren, wat de machines een grotere actieradius gaf. Artitec heeft deze relatief kleine serie nooit uitgebracht, dus dit is een leuke aanvulling.
Met de ombouw neem ik meteen de wat extra zaken mee omdat de machine toch uit elkaar ligt:
3e frontsein brandend maken
automatische koppeling op de tender maken.
Verder met functiemapping wat verschillende seinbeelden mogelijk maken en het soundbestand wat annpassen.
Welnu, de bouw van de kit is mede door de uitgebreide handleiding geen ingewikkelde klus. Het enige wat even aandacht vraagt is het rondzetten van de zijwanden. Dat ging bij mij de eerste keer mis: de kromming te hoog ingezet. Aangezien het etswerk van nieuwzilver is wat dat buigen nét even wat lastiger. Nieuwzilver is stugger dan messing. Een echt bouwverslag is voor dt setje niet nodig, ik laat wat stappen in het tot stand komen van de loc zien.
Het tenderchassis moet wat aangepast worden: er moet 1 mm aan beide lange zijden weg gefreesd worden. Op de foto hieronder goed te zien. Op dezelfde foto is te zien dat ik wat extra kabels getrokken heb voor de rookkast lantaarn en de koppeling. De aanwezige weerstand is voor de motor van de koppeling. Later zal deze onder de print komen.
Omdat de 3700 achter toch geen verlichting heeft heb ik het me makkelijk gemaakt: de gele draad (verlichting achter) zal de lantaarn gaan laten branden. De ontkoppeling komt op aux 2, simpelweg omdat de soldeerpad daarvan goed bereikbaar is. De weerstand vind daarop zijn plekje.
Aan de onderzijde komt het motortje dat de koppeling zal bedienen:
Het setje voor de koppeling dat ik gebruik is van Preci en speciaal voor Kadee ontwikkeld:
Als dit gedaan is kan de tender gespoten, en de loc aangepast worden:
Het setje is compleet met nummerplaten, transfers en fabrieksplaatjes voor de tender. Ook de wielkapplaten zijn conform grote voorbeeld en hebben dus de correcte nummers.
De tender werd uiteindelijk gespoten met Revell 363, een kleur die zeer dicht bij de Artitec kleur komt. Normaal spuit ik nooit met de Revell, maar in dit geval koos ik voor de grote gelijkenis. Twee spuitbussen die ik op kleurcode had laten maken waren té afwijkend. Uiteindelijk heb ik het groen nog wat donkerder gemaakt door er "vuile" blanke lak op te zetten. Gewoon wat zwart in de blanke lak gedaan. Beetje op gevoel. En daarna wat proef spuitinkjes gedaan. Het kleurverschil is nu nihil.
Nadat dit allemaal achter de rug was heb ik de loc nog van een stookbeugel voorzien. Die werden vanaf 1924 op alle lijnloc's geplaatst, na ongewenste aanraking van de rijdraad met stook gereedschap... Artitec heeft in zijn modellen reeks de jaren '31-'36 en '36-'40 voor de vooroorlogse olijfgroene loc aangehouden. De eerste zonder de beugel, de tweede mét. Ikzelf kan mij niet voorstellen dat een CW die de veiligheid betrof na 12 jaar niet was uitgevoerd. Sterker nog, ik denk dat dit versneld werd aangebracht. Zodra een loc voor het één of ander "binnen" was in een werkplaats zal dit zo belangrijke onderdeel meteen aangebracht zijn. Die zullen naar alle waarschijnlijkheid op voorraad gelegen hebben en het aanbrengen zal geen grote klus geweest zijn. Vandaar dat ik mijn loc dus de beugel gegeven heb, zónder de windleirand, die pas later aangebracht werd.
De foto laat meteen zien dat ik er een bemanning in geplaatst- en de kolenvoorraad wat realistischer aangebracht heb. Ik heb naar aanleiding van foto's de rand van de tender met briketten verhoogd. Er zijn foto's waarop complete muren van briketten gestapeld zijn om zo de kolenvoorraad ook meteen te vergroten. Bij deze machine zijn ze waarschijnlijk onderweg op een lange rit, maar aan de slinkende voorraad te zien zijn ze halverwege...
Verder heb ik nog wat gereedschap en sluitlantaarns en -borden op de tender gelegd om er wat meer leven in te brengen.
De loc in vol ornaat.
En de tender in het middelpunt. Hier is de "brikettenmuur" goed te zien.
De loc digitaal dus ook aangepakt. Ik heb de snelheid omlaag gebracht, de cilinderslagen aangepast en de verlichting dus ook. Dat levert de volgende mogelijkheden op:
tweepunts frontsein
driepunts frontsein
alleen de toplantaarn
Als de verlichting met F0 ingeschakeld is branden de twee voetplaat lantaarns. Druk ik nu F12 dan komt de toplantaarn erbij. Dus A frontsein.
Zet ik met F6 de rangeerstand in werking zal alleen de toplantaarn branden, als "rangeerpit". In werkelijkheid zal dat zo niet geweest zijn, maar ach, het kon en het ziet wel leuk uit. Wel heb ik even moeten pielen om de led's dezelfde kleur te laten uitstralen. Met wat Revell doorzichtig geel waar een minuscule hoeveelheid zijdeglans rood aan toegevoegd is, is dat uiteindelijk goed gekomen.
De seinbeelden in beeld:
Voor wie de koppeling in werking wil zin heb ik snel een filmpje op Youtube gezet.
Hier te zien:
https://youtu.be/rQ2ZyIxCWDg
Al met al een leuke verbouwing die een unieke variant van de 3700 oplevert. In een rij met origineel gebleven soortgenoten valt niet op dat het om een omgebouwde loc gaat.
Ik ben er blij mee!
Tot zover.
«
Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 01:00:08 door Gerke. Reden: tik- en stijlfouten verbeterd...
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
Roy van Dijk
Offline
Berichten: 450
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #1 Gepost op:
10 oktober 2020, 20:46:26 »
Mooi geworden Ger!
Gelogd
· DR · DB · NS · '85 - '89 ·
TREINFILMPJES!
·
Haradigi
Offline
Berichten: 943
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #2 Gepost op:
10 oktober 2020, 21:08:49 »
Hi Ger,
Mooi gedaan, veel plezier ermee.
groet
Harald
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
Eric B
Offline
Berichten: 6810
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #3 Gepost op:
10 oktober 2020, 21:31:56 »
Mooie kar geworden Ger
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
roadster36
Offline
Berichten: 5541
Team Mitropa
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #4 Gepost op:
10 oktober 2020, 21:50:33 »
Mooie aanvulling Ger
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #5 Gepost op:
11 oktober 2020, 00:47:03 »
Ja, tof hè! Dank zover, heren. Met dank aan de ontwerper van de ombouwset, natuurlijk.
Zonder ombouwset geen scheepstender.
Gelogd
Met groet,
Ger.
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #6 Gepost op:
11 oktober 2020, 08:37:03 »
Mooi!
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
008200
Offline
Berichten: 757
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #7 Gepost op:
11 oktober 2020, 09:52:31 »
Knap dat je de toplantaarn aan de praat hebt gekregen.
Hoe je dat gedaan hebt, daar zou ik wel iets meer van willen zien:
een smd-led in de bestaande lantaarn prutsen is knap werk
met daarbuiten in serie uiteraard een smd weerstand.
En dan de topsein-draad door de loc naar de tender: heb je die aangesloten op
een van de onversterkte aux3-4..-uitgangen, of is er een Loksound5 gebruikt met versterkte uitgangen?
En zie ik goed dat je voor je koppelings-aandrijving drie(!) smd-weerstanden in serie
aan de gele draad hebt gesoldeerd.
Je ziet er, valt nog meer te vragen over je werkzaamheden!
Het resultaat is in elk geval prachtig!
François
«
Laatst bewerkt op: 12 oktober 2020, 09:26:42 door 008200
»
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #8 Gepost op:
11 oktober 2020, 10:31:50 »
Dank, Jaap.
@ François: Van voor begonnen: de SMD led plak ik op een drager: in dit geval een schijfje dat ik met een gatentang uit vivak pons. Dat schijfje past mooi in de lantaarn. Dan zit de led meteen mooi uitgelijnd en het risico op loslatend lakdraad is een stuk kleiner. Daarvoor heb ik natuurlijk een gaatje in de lantaarn geboord om de draden door te voeren, idem in de rookkast. Schuin van bovenaf achter het lantaarnijzer naar binnen doorboren. Dan de loc uit elkaar halen. Ketelgewicht even lossen en de smd draden doorhengelen. Dat gaat vrij simpel. Het lakdraad zet ik met wat Kristal Klear vast. Aan één zijkant van de rookkast zet ik een stukje printplaat vast waarop ik de beide lakdraden aan de ene en twee zwarte decoderdraadjes aan de andere kant vast soldeer. Die voer ik dan met de andere kabels richting tender. Op de foto liggen die zwarte kabeltjes al klaar. Met een micro stekkertje die uiterst rechts op het groene printplaatje gelijmd wordt komt de verbinding met de gele en blauwe draad tot stand. De drie smd weerstanden zijn van de led, het is even proefondervindelijk vaststellen wanneer de led ver genoeg "geknepen" is om vervolgens de laatste fijnafstelling met de decoderinstellingen te kunnen doen. De lichtsterkte is nl. niet gelijk met de Artitec led's. Ik had de som van de waardes natuurlijk ook kunnen vervangen door één exemplaar, maar die had ik even niet voor handen. Ik heb er bewust voor gekozen om dit alles in de tender te zetten, zo hoeft de loc normaal gesproken niet meer geopend te worden.
Ik gebruik de uitgang voor de verlichting achter, vandaar de gele draad. De loc heeft immers geen verlichting achter en dat maakt deze oplossing de makkelijkste. Met het nodige functiemappen én het aanpassen van de naam van de uitgang via de Lokprogrammer is alles correct aangepast. Er zit een loksound 4.0 in, die heeft in deze setting genoeg versterkte uitgangen.
Aux 3 of 4 kan natuurlijk ook, maar dan moet er een versterkertje bij. Had ik ook voor kunnen kiezen, maar dit is prima zo. De aandrijving van de koppeling maakt gebruik van de "normale" weerstand die op aux2 zit, gewoon omdat aux2 door de positie op de print het makkelijkst te gebruiken is.
Ik zal straks de kap nog even een keer los halen om het stekkertje voorop nog een keer te tonen. Ook heb ik een paar geprefabte lantaarns liggen. Zie je een beetje hoe het in elkaar steekt.
Tot zover!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #9 Gepost op:
11 oktober 2020, 11:12:20 »
Even een aantal extra foto's gemaakt:
De lantaarn:
Rechts de uitgeponste schijfjes waarop de led vastgelijmd is en waarmee de glaasjes gemaakt zijn.
Lakdraad in de Kristal Klear en -in de gele cirkel- het printje waar de lakdraadjes overgaan op decoder draad.
Het stekkertje en de twee extra draadjes nogmaals in beeld.
In de cirkel de weerstand voor de Kadee aandrijving. Het lijkt net alsof de gele draad hierop is aangesloten, maar die gaat achter de weerstand naar de 3 smd leds toe.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik heb gedaan.
Tot zover!
Gelogd
Met groet,
Ger.
008200
Offline
Berichten: 757
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #10 Gepost op:
11 oktober 2020, 12:25:16 »
Dank
voor deze extra uitleg!
François
Gelogd
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #11 Gepost op:
11 oktober 2020, 13:52:54 »
Geen dank!
Gelogd
Met groet,
Ger.
Dave.......
Offline
Berichten: 3843
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #12 Gepost op:
11 oktober 2020, 15:07:40 »
Hoi Ger
Erg mooi gedaan.
Waar ik benieuwd naar ben is wat je qua geluid hebt omgeprogrammeerd?
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2262
NS 4503!
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #13 Gepost op:
11 oktober 2020, 16:11:41 »
Dat ligt wat ingewikkelder.... Ik heb het koppelingsgeluid "uitelkaar getrokken" d.m.v. extra containers toe voegen zodat dit beter bij de kupplungswalzer past en ik heb de cilinderslagen aangepast naar 4 slagen per wiel omwenteling. Dat is bij de originele sound sowieso niet goed, (héél oud nieuws) maar omdat ik tevens de linieare snelheidslijn vervangen heb door de paraboollijn én de max. snelheid naar beneden gegaan is moest dat allemaal opnieuw. Met de Programmer is dat easypeasy.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
«
Reactie #14 Gepost op:
11 oktober 2020, 16:38:21 »
Dat doet me er aan denken, ik heb hier ook nog zo'n tender liggen. Maar dan voor de 3786. Hoe heb je de ronding van de tenderbak gemaakt?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Van Artitec 3756 naar 3788