Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Van Artitec 3756 naar 3788  (gelezen 7519 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Van Artitec 3756 naar 3788
« Gepost op: 10 oktober 2020, 17:36:09 »
Hoi allemaal,

De afgelopen tijd me bezig gehouden met de ombouw van een Artitec 3700. Ik heb een tijdje terug één van de laatste exemplaren weten te bemachtigen: de 3756. Een voor-oorlogse uitvoering zonder remwerk op de bogie, stookbeugel en windleirand aan het dak.
Één van de hier aanwezige leden heeft een leuk ombouwsetje gemaakt om een 3-assige scheepstender mee te kunnen bouwen. De loc's 3785 t/m 3790 werden hiermee in 1921 afgeleverd. De tenders konden een aanzienlijke hoeveelheid extra water meevoeren, wat de machines een grotere actieradius gaf. Artitec heeft deze relatief kleine serie nooit uitgebracht, dus dit is een leuke aanvulling.

Met de ombouw neem ik meteen de wat extra zaken mee omdat de machine toch uit elkaar ligt:

3e frontsein brandend maken
automatische koppeling op de tender maken.
Verder met functiemapping wat verschillende seinbeelden mogelijk maken en het soundbestand wat annpassen.

Welnu, de bouw van de kit is mede door de uitgebreide handleiding geen ingewikkelde klus. Het enige wat even aandacht vraagt is het rondzetten van de zijwanden. Dat ging bij mij de eerste keer mis: de kromming te hoog ingezet. Aangezien het etswerk van nieuwzilver is wat dat buigen nét even wat lastiger. Nieuwzilver is stugger dan messing. Een echt bouwverslag is voor dt setje niet nodig, ik laat wat stappen in het tot stand komen van de loc zien.

Het tenderchassis moet wat aangepast worden: er moet 1 mm aan beide lange zijden weg gefreesd worden. Op de foto hieronder goed te zien. Op dezelfde foto is te zien dat ik wat extra kabels getrokken heb voor de rookkast lantaarn en de koppeling. De aanwezige weerstand is voor de motor van de koppeling. Later zal deze onder de print komen.
Omdat de 3700 achter toch geen verlichting heeft heb ik het me makkelijk gemaakt: de gele draad (verlichting achter) zal de lantaarn gaan laten branden. De ontkoppeling komt op aux 2, simpelweg omdat de soldeerpad daarvan goed bereikbaar is. De weerstand vind daarop zijn plekje.



Aan de onderzijde komt het motortje dat de koppeling zal bedienen:



Het setje voor de koppeling dat ik gebruik is van Preci en speciaal voor Kadee ontwikkeld:



Als dit gedaan is kan de tender gespoten, en de loc aangepast worden:





Het setje is compleet met nummerplaten, transfers en fabrieksplaatjes voor de tender. Ook de wielkapplaten zijn conform grote voorbeeld en hebben dus de correcte nummers.
De tender werd uiteindelijk gespoten met Revell 363, een kleur die zeer dicht bij de Artitec kleur komt. Normaal spuit ik nooit met de Revell, maar in dit geval koos ik voor de grote gelijkenis. Twee spuitbussen die ik op kleurcode had laten maken waren té afwijkend. Uiteindelijk heb ik het groen nog wat donkerder gemaakt door er "vuile" blanke lak op te zetten. Gewoon wat zwart in de blanke lak gedaan. Beetje op gevoel. En daarna wat proef spuitinkjes gedaan. Het kleurverschil is nu nihil.

Nadat dit allemaal achter de rug was heb ik de loc nog van een stookbeugel voorzien. Die werden vanaf 1924 op alle lijnloc's geplaatst, na ongewenste aanraking van de rijdraad met stook gereedschap... Artitec heeft in zijn modellen reeks de jaren '31-'36 en '36-'40 voor de vooroorlogse olijfgroene loc aangehouden. De eerste zonder de beugel, de tweede mét. Ikzelf kan mij niet voorstellen dat een CW die de veiligheid betrof na 12 jaar niet was uitgevoerd. Sterker nog, ik denk dat dit versneld werd aangebracht. Zodra een loc voor het één of ander "binnen" was in een werkplaats zal dit zo belangrijke onderdeel meteen aangebracht zijn. Die zullen naar alle waarschijnlijkheid op voorraad gelegen hebben en het aanbrengen zal geen grote klus geweest zijn. Vandaar dat ik mijn loc dus de beugel gegeven heb, zónder de windleirand, die pas later aangebracht werd.



De foto laat meteen zien dat ik er een bemanning in geplaatst- en de kolenvoorraad wat realistischer aangebracht heb. Ik heb naar aanleiding van foto's de rand van de tender met briketten verhoogd. Er zijn foto's waarop complete muren van briketten gestapeld zijn om zo de kolenvoorraad ook meteen te vergroten. Bij deze machine zijn ze waarschijnlijk onderweg op een lange rit, maar aan de slinkende voorraad te zien zijn ze halverwege...  ;)



Verder heb ik nog wat gereedschap en sluitlantaarns en -borden op de tender gelegd om er wat meer leven in te brengen.





De loc in vol ornaat.



En de tender in het middelpunt. Hier is de "brikettenmuur" goed te zien.

De loc digitaal dus ook aangepakt. Ik heb de snelheid omlaag gebracht, de cilinderslagen aangepast en de verlichting dus ook. Dat levert de volgende mogelijkheden op:
tweepunts frontsein
driepunts frontsein
alleen de toplantaarn

Als de verlichting met F0 ingeschakeld is branden de twee voetplaat lantaarns. Druk ik nu F12 dan komt de toplantaarn erbij. Dus A frontsein.
Zet ik met F6 de rangeerstand in werking zal alleen de toplantaarn branden, als "rangeerpit".  In werkelijkheid zal dat zo niet geweest zijn, maar ach, het kon en het ziet wel leuk uit. Wel heb ik even moeten pielen om de led's dezelfde kleur te laten uitstralen. Met wat Revell doorzichtig geel waar een minuscule hoeveelheid zijdeglans rood aan toegevoegd is, is dat uiteindelijk goed gekomen.
De seinbeelden in beeld:







Voor wie de koppeling in werking wil zin heb ik snel een filmpje op Youtube gezet.

Hier te zien: https://youtu.be/rQ2ZyIxCWDg



Al met al een leuke verbouwing die een unieke variant van de 3700 oplevert. In een rij met origineel gebleven soortgenoten valt niet op dat het om een omgebouwde loc gaat.

Ik ben er blij mee!  (y) Tot zover.




« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 01:00:08 door Gerke. Reden: tik- en stijlfouten verbeterd... »
Met groet,

Ger.

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2020, 20:46:26 »
Mooi geworden Ger! (y)
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:08:49 »
Hi Ger,

Mooi gedaan, veel plezier ermee.

groet
Harald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:31:56 »
Mooie kar geworden Ger  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:50:33 »
Mooie aanvulling Ger (y)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2020, 00:47:03 »
Ja, tof hè! Dank zover, heren. Met dank aan de ontwerper van de ombouwset, natuurlijk.
Zonder ombouwset geen scheepstender.  ;)
Met groet,

Ger.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2020, 08:37:03 »
Mooi! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2020, 09:52:31 »
Knap dat je de toplantaarn aan de praat hebt gekregen.
Hoe je dat gedaan hebt, daar zou ik wel iets meer van willen zien:
een smd-led in de bestaande lantaarn prutsen is knap werk
met daarbuiten in serie uiteraard een smd weerstand.
En dan de topsein-draad door de loc naar de tender: heb je die aangesloten op
een van de onversterkte aux3-4..-uitgangen, of is er een Loksound5 gebruikt met versterkte uitgangen?
En zie ik goed dat je voor je koppelings-aandrijving drie(!) smd-weerstanden in serie
aan de gele draad hebt gesoldeerd.
Je ziet er, valt nog meer te vragen over je werkzaamheden!
Het resultaat is in elk geval prachtig!
François
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2020, 09:26:42 door 008200 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2020, 10:31:50 »
Dank, Jaap.

@ François: Van voor begonnen: de SMD led plak ik op een drager: in dit geval een schijfje dat ik met een gatentang uit vivak pons. Dat schijfje past mooi in de lantaarn. Dan zit de led meteen mooi uitgelijnd en het risico op loslatend lakdraad is een stuk kleiner. Daarvoor heb ik natuurlijk een gaatje in de lantaarn geboord om de draden door te voeren, idem in de rookkast. Schuin van bovenaf achter het lantaarnijzer naar binnen doorboren. Dan de loc uit elkaar halen. Ketelgewicht even lossen en de smd draden doorhengelen. Dat gaat vrij simpel. Het lakdraad zet ik met wat Kristal Klear vast. Aan één zijkant van de rookkast zet ik een stukje printplaat vast waarop ik de beide lakdraden aan de ene en twee zwarte decoderdraadjes aan de andere kant vast soldeer. Die voer ik dan met de andere kabels richting tender. Op de foto liggen die zwarte kabeltjes al klaar. Met een micro stekkertje die uiterst rechts op het groene printplaatje gelijmd wordt komt de verbinding met de gele en blauwe draad tot stand. De drie smd weerstanden zijn van de led, het is even proefondervindelijk vaststellen wanneer de led ver genoeg "geknepen" is om vervolgens de laatste fijnafstelling met de decoderinstellingen te kunnen doen. De lichtsterkte is nl. niet gelijk met de Artitec led's. Ik had de som van de waardes natuurlijk ook kunnen vervangen door één exemplaar, maar die had ik even niet voor handen. Ik heb er bewust voor gekozen om dit alles in de tender te zetten, zo hoeft de loc normaal gesproken niet meer geopend te worden.

Ik gebruik de uitgang voor de verlichting achter, vandaar de gele draad. De loc heeft immers geen verlichting achter en dat maakt deze oplossing de makkelijkste. Met het nodige functiemappen én het aanpassen van de naam van de uitgang via de Lokprogrammer is alles correct aangepast. Er zit een loksound 4.0 in, die heeft in deze setting genoeg versterkte uitgangen.
Aux 3 of 4 kan natuurlijk ook, maar dan moet er een versterkertje bij. Had ik ook voor kunnen kiezen, maar dit is prima zo. De aandrijving van de koppeling maakt gebruik van de "normale" weerstand die op aux2 zit, gewoon omdat aux2 door de positie op de print het makkelijkst te gebruiken is.

Ik zal straks de kap nog even een keer los halen om het stekkertje voorop nog een keer te tonen. Ook heb ik een paar geprefabte lantaarns liggen. Zie je een beetje hoe het in elkaar steekt.

Tot zover!
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2020, 11:12:20 »
Even een aantal extra foto's gemaakt:

De lantaarn:





Rechts de uitgeponste schijfjes waarop de led vastgelijmd is en waarmee de glaasjes gemaakt zijn.





Lakdraad in de Kristal Klear en -in de gele cirkel- het printje waar de lakdraadjes overgaan op decoder draad.







Het stekkertje en de twee extra draadjes nogmaals in beeld.



In de cirkel de weerstand voor de Kadee aandrijving. Het lijkt net alsof de gele draad hierop is aangesloten, maar die gaat achter de weerstand naar de 3 smd leds toe.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik heb gedaan.

Tot zover!






Met groet,

Ger.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2020, 12:25:16 »
Dank  :D voor deze extra uitleg!
François

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2020, 13:52:54 »
Geen dank!  (y)
Met groet,

Ger.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2020, 15:07:40 »
Hoi Ger

Erg mooi gedaan.
Waar ik benieuwd naar ben is wat je qua geluid hebt omgeprogrammeerd?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2020, 16:11:41 »
Dat ligt wat ingewikkelder.... Ik heb het koppelingsgeluid "uitelkaar getrokken" d.m.v. extra containers toe voegen zodat dit beter bij de kupplungswalzer past en ik heb de cilinderslagen aangepast naar 4 slagen per wiel omwenteling. Dat is bij de originele sound sowieso niet goed, (héél oud nieuws) maar omdat ik tevens de linieare snelheidslijn vervangen heb door de paraboollijn én de max. snelheid naar beneden gegaan is moest dat allemaal opnieuw. Met de Programmer is dat easypeasy.
Met groet,

Ger.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Artitec 3756 naar 3788
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2020, 16:38:21 »
Dat doet me er aan denken, ik heb hier ook nog zo'n tender liggen. Maar dan voor de 3786. Hoe heb je de ronding van de tenderbak gemaakt?