Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 6012 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2020, 10:27:59 »
Even een vraagje aan Karst.

Deze boosters hebben een ompoolfunctie bij kortsluiting als ik de handleiding goed begrijp.
Die zou dan dit probleem toch moeten tackelen?

Gr.
Eric

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #31 Gepost op: 28 October 2020, 11:52:46 »
Doettie ook, dat is dat geluid dat Ruud hoort ;)

Overigens moet dan ook het blauwe LEDje aangaan...

Anywee, ik adviseer altijd die ompoling uit te zetten...  :P (is veel te langzaam om "netjes" te zijn)


Grtzz,

Karst


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #32 Gepost op: 28 October 2020, 12:29:56 »
Dank je  ;D
Gr.
Eric

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2020, 16:44:49 »
Hallo Allen,

Even weer een update. Ik ben nu weer een tijdje aan het testen. Ook de 3de booster zit er weer tussen dus de baan is weer op volle sterkte terug. Locs rijden en zonder problemen rijden ze van booster naar booster. Wat mijn vraag betreft is die dan ook beantwoord.

Als het mag nog even een andere vraag. Past in de topic als ik hem verkeerd aan sluit. Maar.....

In mijn baanontwerp is het een pré dat de locs en treinen terug kunnen komen. Situatieschets:
Mijn baan is opgebouwd rondom het thema lange treinen in Duitsland. Het thema verraad dat er lange treinen op de baan rijden. Vanuit schaduwstations rijden treinen over een paradestrekke. Echter zitten er ook speelelementen in de baan natuurlijk. Een daarvan is een containerterminal. Treinen worden daar beladen, naar het rangeerterrein gereden en vandaaruit vertrekken ze naar de schaduwstations. Wanneer ze daar vertrekken komen ze een tegenklokse koers op de baan. Om het rangeergebied weer te kunnen bereiken moeten ze ergens draaien. Deze locatie is op dit moment in aanbouw. De treinen komen beneden en moeten dan een draai maken om met de klok mee weer in het rangeergebied moeten kunnen rijden.

Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?
Ter verduidelijking een foto met rijrichtingen. Hoop dat dit duidelijkheid brengt.
Even een foto. De  keerlus loopt van booster 3 naar booster 4.



Ik hoor graag.
Groet, Ruud
DB periode V-VI

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2020, 19:18:53 »
Ik zie 2 keerlussen.  In die dubbelsporige baan van boosterbereik 3 naar 4  boven de opstelsporen.  Beide sporen keren om.

De vraag beantwoordend:  nee, dat kan niet.  Dat is hetzelfde alsof je geen isolaties tussen de boosterbereiken zet.

Maar waarom dat zo moeilijk zien?  Je kunt toch simpelweg de keerlus geheel aan 1 booster toewijzen ?  Dat heeft toch niks te maken met een rode potloodstreep ?
En als je er dan toch 2 hebt:  eentje aan 3  en de andere aan 4.  Klaar.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #35 Gepost op: 06 November 2020, 00:16:13 »
Hallo veroniek,
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Nee die potlood strepen geven alleen aan zoals het nu geregeld is. Alles is te wijzigen natuurlijk.

Groet Ruud
DB periode V-VI

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #36 Gepost op: 06 November 2020, 07:02:33 »
In mijn baan zitten 2 boosters met in totaal 4 overgangen.
Elke overgang is voorzien van een aangepaste keerlusmodule (cfr zelfbouw op basis van bezetmelding, niet op basis van kortsluiting).
Bij een standaard keerlusmodule is de in-en uitgang hetzelfde maar feitelijk schakel je ook om tussen 2 delen die anders gevoed zijn.
In mijn gewijzigde zelfbouw boosterovergangmodule wordt de boosteraansluiting voor de in- en uitgang afzonderlijk naar buiten gebracht. Meer is het niet.
Zo wordt de in- en uitgang van de keerlus gevoed door verschillende boosters en op die manier krijg je een nette overgang tussen boosters.
Maakt verder niet uit om het wel/niet common ground of H-brug zijn en of je wel/niet een gemeenschappelijke trafo gebruikt.
Het idee heb ik jaren geleden ook gedeeld met een commerciële aanbieder van een keerlusmodule op basis van bezetmelding. Mogelijk is die variant dus ook commercieel beschikbaar.
Meer nog, eigenlijk heb je enkel de variant nodig waar de booster-ingangen apart aan te sluiten zijn. Bij een gewone keerlus zijn het 2 draadjes extra (zelfde booster dan op beide ingangen).

mvg, Patrick Smout

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #37 Gepost op: 06 November 2020, 07:37:20 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #38 Gepost op: 06 November 2020, 08:12:56 »
Citaat van: pallie
Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?

Nee, dat kan/mag niet.

Citaat van: Pagina 24 Handleiding
Attentie! Bij alle hier getoonde aansluitvoorbeelden moet erop worden gelet dat de DR5013 [TRACK INPUT]-aansluiting met
dezelfde centrale of booster moet worden gevoed als de omliggende railsecties S0 en S3
!

Uiteraard geldt dit ook zonder gebruik van de S0/S3 secties.

De handleiding vind je hier: Handleiding (klik)

Grtzz,
Karst

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #39 Gepost op: 06 November 2020, 20:57:22 »
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Ja, dat bedoel ik.  2 keerlussen = 2 modules, tenzij je absoluut zeker weet, dat er werkelijk NOOIT 2 treinen tegelijk een keerlus binnen kunnen rijden.  Maar dan  had je het stuk beter enkelspoor kunnen maken en beveiligen.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #40 Gepost op: 06 November 2020, 21:03:43 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
Correct, echter ik heb die van Rosoft nooit gebruikt maar ik ga ervan uit dat ze doen wat ze moeten doen.

mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #41 Gepost op: 08 November 2020, 21:11:17 »
Hallo Allen,

Dank voor jullie meedenken. Ik kan weer verder. Alles loopt naar behoren en zal vast zo blijven. Volgende stap is het uitzoeken van de terugmeldingen. Voor mij is deze topic gesloten maar voel ej vrij om verder te gaan.

Groet en dank, Ruud
DB periode V-VI