Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door Ivo tB
Vandaag om 12:07:41
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Chris Westerduin
Vandaag om 12:07:05
BNLS werkspoor - NS 3908 door Ivo tB
Vandaag om 12:05:08
NL baan: Frotterdam in h0 door Floris
Vandaag om 12:02:42
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:01:40
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 12:01:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Reints
Vandaag om 12:00:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:59:49
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:56:40
Een Rotterdams gebouw door Kees Hoeks
Vandaag om 11:56:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:27:55
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 11:21:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:19:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 11:10:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:08:36
Stoommachine door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:08:12
E Loc BR 120 Ls Models - probleem frontlichten door ebs2650
Vandaag om 11:04:35
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
Vandaag om 11:00:07
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 09:37:21
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:27:36
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:53:49
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 08:42:00
Modelbouwen in een lijstje door Tulpendaal
Vandaag om 06:00:21
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door EddyK
Vandaag om 04:13:43
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 02:22:53
PIKO Fabriek #61149 door Noordernet
30 november 2020, 23:05:31
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
30 november 2020, 22:52:32
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
30 november 2020, 22:50:42
Laag-Baarlo door Mark Lin
30 november 2020, 22:33:29
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 2525 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6738
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2020, 10:27:59 »
Even een vraagje aan Karst.

Deze boosters hebben een ompoolfunctie bij kortsluiting als ik de handleiding goed begrijp.
Die zou dan dit probleem toch moeten tackelen?

Gr.
Eric

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9511
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:52:46 »
Doettie ook, dat is dat geluid dat Ruud hoort ;)

Overigens moet dan ook het blauwe LEDje aangaan...

Anywee, ik adviseer altijd die ompoling uit te zetten...  :P (is veel te langzaam om "netjes" te zijn)


Grtzz,

Karst


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6738
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2020, 12:29:56 »
Dank je  ;D
Gr.
Eric

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2020, 16:44:49 »
Hallo Allen,

Even weer een update. Ik ben nu weer een tijdje aan het testen. Ook de 3de booster zit er weer tussen dus de baan is weer op volle sterkte terug. Locs rijden en zonder problemen rijden ze van booster naar booster. Wat mijn vraag betreft is die dan ook beantwoord.

Als het mag nog even een andere vraag. Past in de topic als ik hem verkeerd aan sluit. Maar.....

In mijn baanontwerp is het een pré dat de locs en treinen terug kunnen komen. Situatieschets:
Mijn baan is opgebouwd rondom het thema lange treinen in Duitsland. Het thema verraad dat er lange treinen op de baan rijden. Vanuit schaduwstations rijden treinen over een paradestrekke. Echter zitten er ook speelelementen in de baan natuurlijk. Een daarvan is een containerterminal. Treinen worden daar beladen, naar het rangeerterrein gereden en vandaaruit vertrekken ze naar de schaduwstations. Wanneer ze daar vertrekken komen ze een tegenklokse koers op de baan. Om het rangeergebied weer te kunnen bereiken moeten ze ergens draaien. Deze locatie is op dit moment in aanbouw. De treinen komen beneden en moeten dan een draai maken om met de klok mee weer in het rangeergebied moeten kunnen rijden.

Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?
Ter verduidelijking een foto met rijrichtingen. Hoop dat dit duidelijkheid brengt.
Even een foto. De  keerlus loopt van booster 3 naar booster 4.



Ik hoor graag.
Groet, Ruud
DB periode V-VI

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2020, 19:18:53 »
Ik zie 2 keerlussen.  In die dubbelsporige baan van boosterbereik 3 naar 4  boven de opstelsporen.  Beide sporen keren om.

De vraag beantwoordend:  nee, dat kan niet.  Dat is hetzelfde alsof je geen isolaties tussen de boosterbereiken zet.

Maar waarom dat zo moeilijk zien?  Je kunt toch simpelweg de keerlus geheel aan 1 booster toewijzen ?  Dat heeft toch niks te maken met een rode potloodstreep ?
En als je er dan toch 2 hebt:  eentje aan 3  en de andere aan 4.  Klaar.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2020, 00:16:13 »
Hallo veroniek,
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Nee die potlood strepen geven alleen aan zoals het nu geregeld is. Alles is te wijzigen natuurlijk.

Groet Ruud
DB periode V-VI

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2020, 07:02:33 »
In mijn baan zitten 2 boosters met in totaal 4 overgangen.
Elke overgang is voorzien van een aangepaste keerlusmodule (cfr zelfbouw op basis van bezetmelding, niet op basis van kortsluiting).
Bij een standaard keerlusmodule is de in-en uitgang hetzelfde maar feitelijk schakel je ook om tussen 2 delen die anders gevoed zijn.
In mijn gewijzigde zelfbouw boosterovergangmodule wordt de boosteraansluiting voor de in- en uitgang afzonderlijk naar buiten gebracht. Meer is het niet.
Zo wordt de in- en uitgang van de keerlus gevoed door verschillende boosters en op die manier krijg je een nette overgang tussen boosters.
Maakt verder niet uit om het wel/niet common ground of H-brug zijn en of je wel/niet een gemeenschappelijke trafo gebruikt.
Het idee heb ik jaren geleden ook gedeeld met een commerciële aanbieder van een keerlusmodule op basis van bezetmelding. Mogelijk is die variant dus ook commercieel beschikbaar.
Meer nog, eigenlijk heb je enkel de variant nodig waar de booster-ingangen apart aan te sluiten zijn. Bij een gewone keerlus zijn het 2 draadjes extra (zelfde booster dan op beide ingangen).

mvg, Patrick Smout


Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #37 Gepost op: 06 november 2020, 07:37:20 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9511
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #38 Gepost op: 06 november 2020, 08:12:56 »
Citaat van: pallie
Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?

Nee, dat kan/mag niet.

Citaat van: Pagina 24 Handleiding
Attentie! Bij alle hier getoonde aansluitvoorbeelden moet erop worden gelet dat de DR5013 [TRACK INPUT]-aansluiting met
dezelfde centrale of booster moet worden gevoed als de omliggende railsecties S0 en S3
!

Uiteraard geldt dit ook zonder gebruik van de S0/S3 secties.

De handleiding vind je hier: Handleiding (klik)

Grtzz,
Karst

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Veroniek
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #39 Gepost op: 06 november 2020, 20:57:22 »
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Ja, dat bedoel ik.  2 keerlussen = 2 modules, tenzij je absoluut zeker weet, dat er werkelijk NOOIT 2 treinen tegelijk een keerlus binnen kunnen rijden.  Maar dan  had je het stuk beter enkelspoor kunnen maken en beveiligen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #40 Gepost op: 06 november 2020, 21:03:43 »
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
Correct, echter ik heb die van Rosoft nooit gebruikt maar ik ga ervan uit dat ze doen wat ze moeten doen.

mvg, Patrick

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #41 Gepost op: 08 november 2020, 21:11:17 »
Hallo Allen,

Dank voor jullie meedenken. Ik kan weer verder. Alles loopt naar behoren en zal vast zo blijven. Volgende stap is het uitzoeken van de terugmeldingen. Voor mij is deze topic gesloten maar voel ej vrij om verder te gaan.

Groet en dank, Ruud
DB periode V-VI