Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 19:28:40
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:27:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 19:17:47
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Rob Ellerman
Vandaag om 19:16:11
Een Rotterdams gebouw door BartvD
Vandaag om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 18:50:08
Minder wissels door AP3737
Vandaag om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
Vandaag om 17:54:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:52
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door hmmglaser
Vandaag om 17:34:17
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 17:26:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
  

Auteur Topic: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.  (gelezen 3114 keer)

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Hallo medespoorders,

Ik ben verhuisd en kon daardoor een nieuw begin maken met de hobby. Ik had een baan in N met analoge loc's, maar ben overgestapt naar H0.
Al gemaakte keuzes:
DR5000, ITrain, tweerail, Roco geoline, Nederlands materiaal, periode III
Afmetingen: 270 (links) x 450 x 380 (rechts) cm
Het plan:
Beneden: schaduwstation met 8 sporen,
Boven: Brug, dorp, station en rangeerterrein
Toekomst: ook rijdende auto's
Al gerealiseerd: schaduwstation en ben bezig met de afbouw van de helixen.

Ik kijk uit naar opmerkingen over mijn plan voor het bovendeel.

Groet, Arie

« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 16:01:24 door Bert van Gelder »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Naar een nieuwe baan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2020, 15:56:08 »
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2020, 16:19:38 »
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2020, 11:54:07 »
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
Hoi Marc,
Dat kan ik me voorstellen als ik zo naar mijn ontwerp kijk. De bedoeling is dat er links vanuit de helix over een rivier wordt gereden, niveau plus 9 cm. Daarna daalt het spoor naar plus 4,5 cm bij het station. Op niveau nul is het dorp om het het station met in de toekomst rijdende auto's die onder het spoor ook door kunnen rijden. Het rangeerterrein is ook op niveau 0. De buitenste sporen van het station dalen ook naar 0 als ze bij het rangeerterrein aankomen.
Wellicht geeft deze toelichting al wat meer zicht.
Bedankt,
Arie

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2020, 12:15:54 »
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
Hallo Klaas,
Mijn ontwerp verdient inderdaad geen hoofdprijs als het om de uitvoering gaat. Misschien dat het helpt dat ik ook meer de bedoeling heb om schematisch aan te geven wat mijn bedoeling is. Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen. Wat betreft de "vreemde kreukel" geeft mijn reactie op Marc al aan dat die onder de sporen doorloopt en straks hopelijk in het echt ook beter dan in het ontwerp. De S links is er omdat ik met een stijgen naar een brug over een rivier en dalen aan de andere kant naar het station wil werken.
Bedankt voor je reactie!
Arie

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2020, 12:40:49 »
Van het station klopt niet veel.
Als je van de linkse helix Rechtsrijdend zoals gebruikelijk het station inrijd en daarna vertrekt loop je dood op rangeerterrein rechts.
Bovendien moet je ervoor zorgen dat de stationssporen van beiderijrichtingen allemaal bereikbaar zijn.
Idem bij vertrek van een stationsspoor.

Mvg Theo

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2020, 14:10:41 »
Hallo Theo,
Het ligt echt aan mijn beroerde tekenwerk! De twee onderste sporen rijden inderdaad van links naar rechts. De bovenste ervan rijdt echt rechtstreeks naar de helix. De onderste voegt er eventueel in en gaat anders naar het rangeerterrein! Voor de bovenste geldt ongeveer hetzelfde: de onderste gaat rechtstreeks naar de linkse helix, de bovenste komt vanaf de hoofdbaan of het rangeerterrein.
Sorry, maar bedankt dat je wilt reageren!
Arie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2020, 15:02:19 »
Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen.
Dat is een keuze die ik kan waarderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arievdzee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2020, 16:52:16 »
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?

Mvg Arie

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2021, 16:08:35 »
Hey Arie,

Geen idee hoe ver je intussen staat met plannen van je nieuwe baan. Maar hier een paar ideeën.

Persoonlijk zou ik de opstelsporen in het schaduwstation langer maken, sowieso links de bocht om. Nu heb je veel waisted space onderin. Ook liggen de sporen nogal recht op recht. 't is mooier om alles een beetje schuin te leggen, zeker als je er de plaats voor hebt. Ik ben zelf momenteel ook aan het plannen, en ben daar ook tegenaan gelopen.

Benieuwd hoe ver je staat met je baan, en ook welk stuff je gaat gebruiken voor de dcc sturing. Zelf ben ik daar ook nog niet helemaal uit.

Grts

Dennis

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5027
Re: Een nieuwe baan in H0, NL, Periode III. Roco Geoline en DR5000 met Itrain.
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2021, 12:31:36 »
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?
Aangezien je toch met flex werkt...

Misschien dat een gebogen station je bevalt.

Handige harry dat ik was, ik was met peco rails aan het krabbelen in anyrail, en heb de slankste wissels gepakt. Toen was ik klaar en dacht ik, o ja... roco geoline



Zoals je in de linker bovenhoek kan zien, met roco geoline zou het er totaal anders uitzien. Van wat ik in Anyrail zie, zou ik persoonlijk ver weg blijven van roco geoline, die wissels zijn me veel krap en dan die hart tot hart afstand  :-X. Maar goed ieder zijn ding.

Ik heb hier ook overloopwissels voor de stations geplaatst, zodat je van elk spoor naar elk spoor kan rijden. Misschien dat je er iets aan heb, dan hoor ik het wel  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)