Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: NS 2400, spoor 0 (print)  (gelezen 6588 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:53:48 »
Ziet er geweldig uit  (y)  Moet gaan onthouden dat dit geprint is in Accura Xtreme. Dit is een heel goed resultaat!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:23:54 »
Prachtig Okke
Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:32:44 »
Machtig mooi. Nu nog geëtste loc nummerplaten op het machinistenhuis. Dan is het 10+!
Met groet,

Ger.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:03:47 »
Mooie loc Okke
Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:31:38 »
Dank allen,

had graag wat fotoos gezien van het draaistel met de motoren er in.

Gr Cees.



Ik blijk niet echt goede foto's ervan gemaakt te hebben, deze kon ik nog vinden. Er zitten 3 motoren, onder de cabine zit het motorloze wielstel. Eigenlijk had de lok ook wel met 2 motoren afgekund. De wielstellen draaien in latoenkoper (als zijnde lagering).
Onder het schroefje in de bolling zit aan de binnenkant een zeskantige uitsparing waar een moertje in valt zodat het schroefje te stellen is. Met het schroefje wordt de motor geborgd zodat je hem kan positioneren op het tandwiel van het wielstel.
De draaistel zijkanten schuif je er tegenaan en bovenaf draai je een schroef erin die de zaak borgt.

Ik ben het met mijn voorganger eens dat de nummerschilden beter van Philo konden zijn. Ook zie je de naden van de deuren niet zo goed. Maar verder dus  (y).

Michiel

Ik vind de nummerplaten van Philo juist persoonlijk niet kloppen met de werkelijkheid, zeker de frontplaten. Als je bijvoorbeeld een 2200 hebt dan heb je inderdaad een platte plaat met de nummers en logo's erin gefreesd. Echter bij de 2400, en zeker de frontplaat, is dit dik gegoten aluminum met het nummer en de tekst recht naar voren lijnend met de bufferbalk, maar de vleugels met de V-vorm in de neus weglopend.
Daarbij ook is de nummerplaat van Philo nieuwzilver, de werkelijke platen waren of blank aluminium wat snel oxideert of met aluminium kleurige verf behandeld.
Ik zou nog kunnen overwegen de nummerplaten op de zijkant in te leggen met een ge-etste plaat.

De deurspleten zijn er wel degelijk, echter bij de deuren is het kozijn altijd dieper zichtbaar, tussen deuren bevind zich een ruberen afdichting die de spleet ondieper maakt. Ik heb de originele maten vertaald naar schaal 1:43,5 dan kreeg ik dit effect.


Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Nee sorry, ik waak ervoor dat ik geen winkel wordt, ik heb gezien dat sommige die fout maakten en eraan onderdoor gingen haast. Ik heb daarbij ook niet de dicipline me constant op een object te storten, hij staat nu op de plank te wachten tot ik weer zin heb verder ermee te gaan. Daarbij komt dat de onderdelen bij shapeways niet door de keuring komen en enkel te printen zijn in een "print it anyway" optie, wat enkel door de tekenaar op die manier besteld kan worden.

Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Er zit ook geen ATB op, elke lok heeft baanruimers, ook deze.
De Philo heeft ten onrechte baanruimers met ATB uitsparingen voor de spoelen op het blauwe en bruine model. Er zijn er meerdere 2400en hiermee voorbereid geweest, echter enkel in de gele uitvoering.

Ik krijg PA12 met geen mogelijkheid gelijmd of zelfs goed geprimerd, de primer ligt er als een rubber laagje op, en trek je zo los of krab je er zo weer af... hoe behandel jij PA12?

Apart, ik heb geen problemen ondervonden. Ik spuit het eerst in de Motip primer, meestal een paar keer omdat ik merk dat het deels de verf opzuigt en daarna de aflak eroverheen. Het hechte door dat zuigende effect juist bijzonder goed.


Ben benieuwd wat het volgende project wordt.

Vriendelijke groet Ruud B.

Het volgende project loopt al, mijn 2100, zoals ik aangaf heb ik moeite me op één ding tegelijk te storten dus er lopen altijd meerdere dingen tegelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93954.0

Groeten Okke


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:45:50 »
Hierbij mijn nagekomen complimenten (y) (y)
Prachtig!

Groet, Bas

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:50:49 »
Bedankt voor de foto van het onderstel met motor.......ben altijd benieuwd hoe een ander de aandrijving op lost.....
dit ziet er solide uit,ben zelf met de NS 2000 bezig( schaal 0)........en ben er nog niet uit hoe ik het ga doen....denk ook om eens bij Wim M te gaan spieken.
Gr Cees.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2020, 19:22:54 »
Hoe kom je aan de originele maten/tekeningen? Even aangenomen dat je dit niet uit je hoofd doet of van foto's...

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2020, 19:33:57 »
Ik had wat bouwtekeningen van Alstom.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2020, 22:48:21 »
Okke, een heel fraai model met mooie constructieve oplossingen!! (Ik zou bijna van N naar 0 overstappen  ;))

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #25 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:06:38 »
Overstappen naar 0 is so-wie-so verstandig. (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #26 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:42:15 »
Inderdaad!

Wellicht ontschoten, maar welk tekenpakket gebruik je?
Fraai hoor. Waar heb je dit in uitgetekend?

No dress rehearsel, this is our life.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #27 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:48:32 »
Ow pardon, ik dacht dat ik alles had beantwoord...

Ik teken nog met een oude versie vectorworks, ik ben zelf Mac gebruiker.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #28 Gepost op: 02 oktober 2020, 10:50:42 »
Okke,

Wat een prachtige NS 2400 heb je gemaakt ! (y) 

"Het was mijn eerste lok in 3D print, niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon."

Lijkt mij alles behalve makkelijk, en mooi is hij nu zeker weten !  :o

Je kan zo een klein serie bedrijfje beginnen als je het mij vraagt.  :laugh:
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #29 Gepost op: 02 oktober 2020, 11:14:43 »
Dag Frank,

Het is makkelijk in de zin dat de draaistellen ongelooflijk simpel zijn, enkel primaire vering, banaal remwerk etc. En de kap heeft enkel enkelvoudige krommingen wat het een stuk meer behapbaar maakt als eerste 3d proef.
Dit wil niet zeggen dat het niet veel werk is, maar de moeilijkheidsgraad qua complexiteit ligt lager hierdoor.
De kap van een 1200 is bijvoorbeeld ook relatief simpel, echter de draaistellen met het gegoten bovenframe en de vele bijkomstige onderdelen is weer een pens werk wil je het echt correct uitvoeren, laat staan de pantografen.....

Ik zie wel vaker 3d tekenwerk van draaistellen, maar dan zie je duidelijk dat de tekenaar geen kaas gegeten heeft van de technische werking van een draaistel. Ik vind het van belang dat als ik iets teken ik ook snap hoe het technisch in de werkelijkheid werkt en of dan de tekening ook klopt in die zin.