BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Okke op 30 september 2020, 21:29:24
-
Sedert 2 jaar ben ik bezig met een 2400, elke keer met pauzes van maanden ertussen omdat ik dan de zin even kwijt ben. Het was mijn eerste lok in 3D print, niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon.
Ik ben begonnen met de lok uit te tekenen in schaal 1:1 om zo de dimensies correct te krijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50402208497_4cc681dd0b_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50401375468_18983f5e8a_k.jpg)
Ik heb het model vervolgens x 0,02299 verschaald om zo schaal 1:43,5 te krijgen. Hierna kwam de moeizame stap hem te construeren op een zodanige manier dat ik hem zou kunnen opbouwen tot een rijvaardig model. Hierbij is rekening gehouden met de motoren, fauhaber 20/20B, stroomafname middels nieuwzilveren pick-ups, tandwielen modul 0,5 etc etc.
(https://live.staticflickr.com/65535/50402208017_6ce21258b0_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50402208322_d325e577d0_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50402051551_f06a715b1a_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50401355328_58fbff05ac_k.jpg)
Afijn toen kwam het moment van wat voor materiaal moet het worden. PA12 was net verkrijgbaar in grote maten dus daar is het 1e frame in geprint alsmede de draaistellen. De kappen zijn in Grey Resin, dit vanwege de strakke afwerking.
(https://live.staticflickr.com/65535/50401389783_d8790b7989_k.jpg)
Omdat ik niet goed wist hoe materialen zouden uitpakken zijn er diverse proefprintjes gemaakt.
(https://live.staticflickr.com/65535/50401390288_1057747e34_k.jpg)
Uiteindelijk had ik de lok redelijk compleet staan inclusief aandrijving, echter nog zonder messing gietdelen etc.
(https://live.staticflickr.com/65535/50402093356_c65209e3b9_k.jpg)
Dit was genoeg om in iedergeval een keer een testrit te kunnen rijden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50401394578_dc8d5dafd1_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50402091786_2be3d7f199_k.jpg)
Gelijk is van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een vergelijk te maken met de aanwezige Philo's.
Goed, na dit gespeel verdween de lok bijna vergeten in een kist om een jaar later weer op te pakken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50402259387_50c214684a_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50402259197_3af6c99529_k.jpg)
De tijd niet stil blijven staan en bleek het Resin, nu in Accura Xtreme ook in grote maten te krijgen te zijn, dus is het frame opnieuw geprint, met een veel strakker resultaat. Ook had ik de moed verzameld de gietbomen af te tekenen.
Echter bleken in de Accura Xtreme de remslangen te fragiel waardoor ik deze ook alsnog in messing heb laten gieten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50400996238_43a617667d_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50401692396_e70c8383e9_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/50401850257_cc17da1c5c_k.jpg)
Nu staat het lokje in zijn uiteindelijke kleur.
Gelijk heb ik de lok voorzien van een nieuwe decoder met powerpack zodat ook op vuil spoor de lok nog goed blijft rijden.
Er zijn nog genoeg open puntjes, zoals ruitenwissers, ruiten, lampglaasjes, misschien nog verlichting inbouwen etc.
Groeten Okke
-
Prachtig gedaan Okke, complimenten (y) (y). Ik heb direct serieuze belangstelling :).
Rob
-
Überstrak Okke! (y)
-
Knap werk (y)
Tom
-
Bizar strak! Mooier dan het origineel bijna... :laugh:
-
Fraai hoor. Waar heb je dit in uitgetekend?
-
Fraai.
-
Die is heel erg fraai geworden. Wat ik me wel afvraag: waarom de nummerplaten mee geprint, in plaats van ze bij Philotrain oid te kopen?
-
omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon.
Ik denk dat je met dit prachtwerk bewezen hebt dat je dit heel goed kan! (y)
-
Heel mooi,
Met de huidige techniek is er veel mogelijk..staat er super strak op,had graag wat fotoos gezien van het draaistel met
de motoren er in.
Gr Cees.
-
Ik krijg PA12 met geen mogelijkheid gelijmd of zelfs goed geprimerd, de primer ligt er als een rubber laagje op, en trek je zo los of krab je er zo weer af... hoe behandel jij PA12?
-
Ha Okke,
Wat een een ongelooflijk strak model. Op het frame zie je als je heel goed kijkt nog wat streepjes maar acceptabel. De kap is echt heel fraai. Ik wil niet overkomen als een bene-zeur en zie dit als opbouwende kritiek aub;
Ik ben het met mijn voorganger eens dat de nummerschilden beter van Philo konden zijn. Ook zie je de naden van de deuren niet zo goed. Maar verder dus (y).
Als dit een vingeroefening is voor je, ben ik benieuwd wat het volgende project is. Ik kan me voorstellen dat met dit 3D gebeuren een kapje als die van een gewone sik, met alle klinknagels, heel goed mogelijk is. En dan ook in spoor 1 ;) jammer dat ik zo’n digi-noob ben....ik benijd je skills!
Michiel
-
:o wauww, diep onder de indruk, respect (y)
-
Zoooooo echt baggervet geworden zeg. Alleen de tekeningen van de complete 2400 zijn al waanzinnig. Maar een zelfgebouwd model waar mee gereden kan worden is nog veel waanzinniger. (y) (y)
En dan zie ik opeens de regel; niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde......
Nou, ik zou willen dat ik zoiets makkelijk zou vinden.
Ben benieuwd wat het volgende project wordt.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Wel wat voor jou Huib. Kan je jou Philotrain aan mij verkopen.
-
Ziet er geweldig uit (y) Moet gaan onthouden dat dit geprint is in Accura Xtreme. Dit is een heel goed resultaat!
mvg,
Ivo
-
Prachtig Okke
Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan
-
Machtig mooi. Nu nog geëtste loc nummerplaten op het machinistenhuis. Dan is het 10+!
-
Mooie loc Okke
Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.
-
Dank allen,
had graag wat fotoos gezien van het draaistel met de motoren er in.
Gr Cees.
(https://live.staticflickr.com/65535/50404680917_851d33aa18_k.jpg)
Ik blijk niet echt goede foto's ervan gemaakt te hebben, deze kon ik nog vinden. Er zitten 3 motoren, onder de cabine zit het motorloze wielstel. Eigenlijk had de lok ook wel met 2 motoren afgekund. De wielstellen draaien in latoenkoper (als zijnde lagering).
Onder het schroefje in de bolling zit aan de binnenkant een zeskantige uitsparing waar een moertje in valt zodat het schroefje te stellen is. Met het schroefje wordt de motor geborgd zodat je hem kan positioneren op het tandwiel van het wielstel.
De draaistel zijkanten schuif je er tegenaan en bovenaf draai je een schroef erin die de zaak borgt.
Ik ben het met mijn voorganger eens dat de nummerschilden beter van Philo konden zijn. Ook zie je de naden van de deuren niet zo goed. Maar verder dus (y).
Michiel
Ik vind de nummerplaten van Philo juist persoonlijk niet kloppen met de werkelijkheid, zeker de frontplaten. Als je bijvoorbeeld een 2200 hebt dan heb je inderdaad een platte plaat met de nummers en logo's erin gefreesd. Echter bij de 2400, en zeker de frontplaat, is dit dik gegoten aluminum met het nummer en de tekst recht naar voren lijnend met de bufferbalk, maar de vleugels met de V-vorm in de neus weglopend.
Daarbij ook is de nummerplaat van Philo nieuwzilver, de werkelijke platen waren of blank aluminium wat snel oxideert of met aluminium kleurige verf behandeld.
Ik zou nog kunnen overwegen de nummerplaten op de zijkant in te leggen met een ge-etste plaat.
De deurspleten zijn er wel degelijk, echter bij de deuren is het kozijn altijd dieper zichtbaar, tussen deuren bevind zich een ruberen afdichting die de spleet ondieper maakt. Ik heb de originele maten vertaald naar schaal 1:43,5 dan kreeg ik dit effect.
Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan
Nee sorry, ik waak ervoor dat ik geen winkel wordt, ik heb gezien dat sommige die fout maakten en eraan onderdoor gingen haast. Ik heb daarbij ook niet de dicipline me constant op een object te storten, hij staat nu op de plank te wachten tot ik weer zin heb verder ermee te gaan. Daarbij komt dat de onderdelen bij shapeways niet door de keuring komen en enkel te printen zijn in een "print it anyway" optie, wat enkel door de tekenaar op die manier besteld kan worden.
Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.
Er zit ook geen ATB op, elke lok heeft baanruimers, ook deze.
De Philo heeft ten onrechte baanruimers met ATB uitsparingen voor de spoelen op het blauwe en bruine model. Er zijn er meerdere 2400en hiermee voorbereid geweest, echter enkel in de gele uitvoering.
Ik krijg PA12 met geen mogelijkheid gelijmd of zelfs goed geprimerd, de primer ligt er als een rubber laagje op, en trek je zo los of krab je er zo weer af... hoe behandel jij PA12?
Apart, ik heb geen problemen ondervonden. Ik spuit het eerst in de Motip primer, meestal een paar keer omdat ik merk dat het deels de verf opzuigt en daarna de aflak eroverheen. Het hechte door dat zuigende effect juist bijzonder goed.
Ben benieuwd wat het volgende project wordt.
Vriendelijke groet Ruud B.
Het volgende project loopt al, mijn 2100, zoals ik aangaf heb ik moeite me op één ding tegelijk te storten dus er lopen altijd meerdere dingen tegelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93954.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93954.0)
Groeten Okke
-
Hierbij mijn nagekomen complimenten (y) (y)
Prachtig!
Groet, Bas
-
Bedankt voor de foto van het onderstel met motor.......ben altijd benieuwd hoe een ander de aandrijving op lost.....
dit ziet er solide uit,ben zelf met de NS 2000 bezig( schaal 0)........en ben er nog niet uit hoe ik het ga doen....denk ook om eens bij Wim M te gaan spieken.
Gr Cees.
-
Hoe kom je aan de originele maten/tekeningen? Even aangenomen dat je dit niet uit je hoofd doet of van foto's...
-
Ik had wat bouwtekeningen van Alstom.
-
Okke, een heel fraai model met mooie constructieve oplossingen!! (Ik zou bijna van N naar 0 overstappen ;))
Fred
-
Overstappen naar 0 is so-wie-so verstandig. (y)
-
Inderdaad!
Wellicht ontschoten, maar welk tekenpakket gebruik je?
Fraai hoor. Waar heb je dit in uitgetekend?
-
Ow pardon, ik dacht dat ik alles had beantwoord...
Ik teken nog met een oude versie vectorworks, ik ben zelf Mac gebruiker.
-
Okke,
Wat een prachtige NS 2400 heb je gemaakt ! (y)
"Het was mijn eerste lok in 3D print, niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon."
Lijkt mij alles behalve makkelijk, en mooi is hij nu zeker weten ! :o
Je kan zo een klein serie bedrijfje beginnen als je het mij vraagt. :laugh:
-
Dag Frank,
Het is makkelijk in de zin dat de draaistellen ongelooflijk simpel zijn, enkel primaire vering, banaal remwerk etc. En de kap heeft enkel enkelvoudige krommingen wat het een stuk meer behapbaar maakt als eerste 3d proef.
Dit wil niet zeggen dat het niet veel werk is, maar de moeilijkheidsgraad qua complexiteit ligt lager hierdoor.
De kap van een 1200 is bijvoorbeeld ook relatief simpel, echter de draaistellen met het gegoten bovenframe en de vele bijkomstige onderdelen is weer een pens werk wil je het echt correct uitvoeren, laat staan de pantografen.....
Ik zie wel vaker 3d tekenwerk van draaistellen, maar dan zie je duidelijk dat de tekenaar geen kaas gegeten heeft van de technische werking van een draaistel. Ik vind het van belang dat als ik iets teken ik ook snap hoe het technisch in de werkelijkheid werkt en of dan de tekening ook klopt in die zin.
-
Ik antwoord eigenlijk nooit in dit soort draadjes,maar hiervoor maak ik een uitzondering.
Voor iemand die iets makkelijks wilde en dit voor t 1st doet,neem ik een hele winkel met petjes af (y)
Bijzonder fraai gemaakt 8)
-
Ja, inderdaad, heel fraai gemaakt Okke!
Grtn, Ruud
-
Ik sluit mij bij al die complimenten aan. Schitterende loc geworden (y)
-
Allen dank! Veel lof gaat naar de printers natuurlijk!
Ten tijde van de levering van Philo van de 2400 was ik niet financieel bij machte zo'n lok te kopen. Daarbij geld dat ook al zou dat nu wel het geval zijn, het zelf maken veel meer lol geeft dan het zelf kopen van een lok.
Kijk bijvoorbeeld naar Frits en Edwin, het gehele vooronderzoek geeft inzicht in wat je maakt maar is ook groot deel van de fun.
Ik hou er van onderzoek te doen in archieven, bouwtekeningen uitpluizen etc. Dit helpt erg bij het bouwen van een lok, zeker aangezien veel op elkaar gebaseerd is qua techniek in de loop van jaren. Daarbij heb ik ook de nodige bouwpakketjes in elkaar gezet en waar nodig zelf gemotoriseerd waarbij je veel ervaring op doet met wat wel en wat niet werkt.
Het mag dan weliswaar mijn eerste 3d print lok zijn, eerder opgedane ervaringen met die bouwpakketjes en gekochte loks heeft ertoe geleid dat dit ook enigszins tot een kloppend geheel heeft kunnen leiden.
Een filmpje van de 2400 voorbijrijdend:
https://youtu.be/1zT7Tf_zvzo (https://youtu.be/1zT7Tf_zvzo)
Groeten Okke
-
Whow prachtig.
Wat ontzettend gaaf dat je zo je eigen loks kunt maken.
Ik las dat de nummerplaten zijn mee gegoten op het model.
Mijn vraag:ben je de fabrieksplaat (Alstom France) tussen het raam en loknummer vergeten,of was dit een bewuste keuze?
Of hoort de fabrieksplaat er bij deze versie kleurstelling/fabrieksnummer er juist niet op?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-10-06-om-16.39.42.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-10-06-om-16.39.42.png)
Mvg Jamie
-
Dag onderdeeltje staat nog in de planning als etsdeel, dit is te fijn om in relief te printen.
Hierbij was ik ook van plan een inleg mee te etsen voor de zijplaten, maar dat komt tzt nog wel.
Dit hoort bij het to do lijstje waar ook de ruitenwissers en de ruiten etc nog op staan.