Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:41:39
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: NS 2400, spoor 0 (print)  (gelezen 8469 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2020, 14:53:48 »
Ziet er geweldig uit  (y)  Moet gaan onthouden dat dit geprint is in Accura Xtreme. Dit is een heel goed resultaat!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2020, 15:23:54 »
Prachtig Okke
Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2020, 15:32:44 »
Machtig mooi. Nu nog geëtste loc nummerplaten op het machinistenhuis. Dan is het 10+!
Met groet,

Ger.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2020, 16:03:47 »
Mooie loc Okke
Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2020, 16:31:38 »
Dank allen,

had graag wat fotoos gezien van het draaistel met de motoren er in.

Gr Cees.



Ik blijk niet echt goede foto's ervan gemaakt te hebben, deze kon ik nog vinden. Er zitten 3 motoren, onder de cabine zit het motorloze wielstel. Eigenlijk had de lok ook wel met 2 motoren afgekund. De wielstellen draaien in latoenkoper (als zijnde lagering).
Onder het schroefje in de bolling zit aan de binnenkant een zeskantige uitsparing waar een moertje in valt zodat het schroefje te stellen is. Met het schroefje wordt de motor geborgd zodat je hem kan positioneren op het tandwiel van het wielstel.
De draaistel zijkanten schuif je er tegenaan en bovenaf draai je een schroef erin die de zaak borgt.

Ik ben het met mijn voorganger eens dat de nummerschilden beter van Philo konden zijn. Ook zie je de naden van de deuren niet zo goed. Maar verder dus  (y).

Michiel

Ik vind de nummerplaten van Philo juist persoonlijk niet kloppen met de werkelijkheid, zeker de frontplaten. Als je bijvoorbeeld een 2200 hebt dan heb je inderdaad een platte plaat met de nummers en logo's erin gefreesd. Echter bij de 2400, en zeker de frontplaat, is dit dik gegoten aluminum met het nummer en de tekst recht naar voren lijnend met de bufferbalk, maar de vleugels met de V-vorm in de neus weglopend.
Daarbij ook is de nummerplaat van Philo nieuwzilver, de werkelijke platen waren of blank aluminium wat snel oxideert of met aluminium kleurige verf behandeld.
Ik zou nog kunnen overwegen de nummerplaten op de zijkant in te leggen met een ge-etste plaat.

De deurspleten zijn er wel degelijk, echter bij de deuren is het kozijn altijd dieper zichtbaar, tussen deuren bevind zich een ruberen afdichting die de spleet ondieper maakt. Ik heb de originele maten vertaald naar schaal 1:43,5 dan kreeg ik dit effect.


Komt hij ook voor anderen beschikbaar?
Gr Jan

Nee sorry, ik waak ervoor dat ik geen winkel wordt, ik heb gezien dat sommige die fout maakten en eraan onderdoor gingen haast. Ik heb daarbij ook niet de dicipline me constant op een object te storten, hij staat nu op de plank te wachten tot ik weer zin heb verder ermee te gaan. Daarbij komt dat de onderdelen bij shapeways niet door de keuring komen en enkel te printen zijn in een "print it anyway" optie, wat enkel door de tekenaar op die manier besteld kan worden.

Een puntje van kritiek de serie 2400/250 heeft geen ATB gehad.

Er zit ook geen ATB op, elke lok heeft baanruimers, ook deze.
De Philo heeft ten onrechte baanruimers met ATB uitsparingen voor de spoelen op het blauwe en bruine model. Er zijn er meerdere 2400en hiermee voorbereid geweest, echter enkel in de gele uitvoering.

Ik krijg PA12 met geen mogelijkheid gelijmd of zelfs goed geprimerd, de primer ligt er als een rubber laagje op, en trek je zo los of krab je er zo weer af... hoe behandel jij PA12?

Apart, ik heb geen problemen ondervonden. Ik spuit het eerst in de Motip primer, meestal een paar keer omdat ik merk dat het deels de verf opzuigt en daarna de aflak eroverheen. Het hechte door dat zuigende effect juist bijzonder goed.


Ben benieuwd wat het volgende project wordt.

Vriendelijke groet Ruud B.

Het volgende project loopt al, mijn 2100, zoals ik aangaf heb ik moeite me op één ding tegelijk te storten dus er lopen altijd meerdere dingen tegelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93954.0

Groeten Okke


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
  • Aachenau West
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2020, 16:45:50 »
Hierbij mijn nagekomen complimenten (y) (y)
Prachtig!

Groet, Bas

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2020, 18:50:49 »
Bedankt voor de foto van het onderstel met motor.......ben altijd benieuwd hoe een ander de aandrijving op lost.....
dit ziet er solide uit,ben zelf met de NS 2000 bezig( schaal 0)........en ben er nog niet uit hoe ik het ga doen....denk ook om eens bij Wim M te gaan spieken.
Gr Cees.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2020, 19:22:54 »
Hoe kom je aan de originele maten/tekeningen? Even aangenomen dat je dit niet uit je hoofd doet of van foto's...

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2020, 19:33:57 »
Ik had wat bouwtekeningen van Alstom.

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • Fred
    • NSinN by 3Dbuildr, 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2020, 22:48:21 »
Okke, een heel fraai model met mooie constructieve oplossingen!! (Ik zou bijna van N naar 0 overstappen  ;))

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Thangs, Facebook en Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #25 Gepost op: 02 October 2020, 10:06:38 »
Overstappen naar 0 is so-wie-so verstandig. (y)
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #26 Gepost op: 02 October 2020, 10:42:15 »
Inderdaad!

Wellicht ontschoten, maar welk tekenpakket gebruik je?
Fraai hoor. Waar heb je dit in uitgetekend?

No dress rehearsel, this is our life.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2020, 10:48:32 »
Ow pardon, ik dacht dat ik alles had beantwoord...

Ik teken nog met een oude versie vectorworks, ik ben zelf Mac gebruiker.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #28 Gepost op: 02 October 2020, 10:50:42 »
Okke,

Wat een prachtige NS 2400 heb je gemaakt ! (y) 

"Het was mijn eerste lok in 3D print, niet gekozen omdat ik hem perse heel mooi vind, maar omdat ik iets makkelijks wilde om te kijken of ik dit überhaupt kon."

Lijkt mij alles behalve makkelijk, en mooi is hij nu zeker weten !  :o

Je kan zo een klein serie bedrijfje beginnen als je het mij vraagt.  :laugh:
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2400, spoor 0 (print)
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2020, 11:14:43 »
Dag Frank,

Het is makkelijk in de zin dat de draaistellen ongelooflijk simpel zijn, enkel primaire vering, banaal remwerk etc. En de kap heeft enkel enkelvoudige krommingen wat het een stuk meer behapbaar maakt als eerste 3d proef.
Dit wil niet zeggen dat het niet veel werk is, maar de moeilijkheidsgraad qua complexiteit ligt lager hierdoor.
De kap van een 1200 is bijvoorbeeld ook relatief simpel, echter de draaistellen met het gegoten bovenframe en de vele bijkomstige onderdelen is weer een pens werk wil je het echt correct uitvoeren, laat staan de pantografen.....

Ik zie wel vaker 3d tekenwerk van draaistellen, maar dan zie je duidelijk dat de tekenaar geen kaas gegeten heeft van de technische werking van een draaistel. Ik vind het van belang dat als ik iets teken ik ook snap hoe het technisch in de werkelijkheid werkt en of dan de tekening ook klopt in die zin.