Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeersein maken in Elotrains 1500 door Biesje
Vandaag om 02:02:05
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:27:15
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
Vandaag om 01:16:07
Paul's model train stuff door coldforged
Vandaag om 01:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:10:21
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door janw
Vandaag om 00:00:32
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door M@rk
05 december 2020, 23:50:23
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door mdjr78
05 december 2020, 23:09:13
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door mDDM
05 december 2020, 23:05:32
ESU LokPilot v5, waar zijn roze en turquoise draden voor? door luutjelewis
05 december 2020, 23:05:19
Rondom Charlois door NS264
05 december 2020, 22:43:30
Fleischmann 1306 probeersels door Ferdinand Bogman
05 december 2020, 22:30:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
05 december 2020, 22:26:38
Lima TEE SNCF X2780: tandwielprobleem? door MOVisser
05 december 2020, 22:25:57
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
05 december 2020, 22:25:01
Gezocht: tekening IRM, om 3D print te maken. door Twanvuurens
05 december 2020, 22:20:23
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Klaas Zondervan
05 december 2020, 22:11:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
05 december 2020, 21:54:08
Raadplaatje door BartvD
05 december 2020, 21:41:28
19 Toen door mDDM
05 december 2020, 21:21:12
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
05 december 2020, 20:35:18
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
05 december 2020, 20:15:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
05 december 2020, 19:22:17
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
05 december 2020, 19:17:05
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Fritsprt
05 december 2020, 19:12:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
05 december 2020, 19:07:34
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
05 december 2020, 19:04:34
Artitec CSA-1, stadsbus door MOVisser
05 december 2020, 19:04:25
Martin's geknoei met groen.. door lokloods
05 december 2020, 18:08:40
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Forever Rocofan
05 december 2020, 17:48:26
  

Auteur Topic: Treinspotten - Camera instellingen  (gelezen 926 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Treinspotten - Camera instellingen
« Gepost op: 26 september 2020, 12:52:16 »
Hoi allemaal,

Op dit moment zit ik in Zwitserland (Graubunden), bij uitstek een mooie plek om treinen mooi op de foto te zetten. Het kan eigenlijk niet misgaan met zo'n mooie omgeving. En toch is het lastig om dit goed voor elkaar te krijgen. Ik fotografeer eigenlijk nooit treinen maar omdat ik hier waarschijnlijk niet snel weer terug kom ben ik lekker een mini database aan het opbouwen voor later als ik eindelijk eens begin aan een rhb baan ;)

Ik maak best wel wat foto's normaal, voornamelijk landschap, maar dat is toch heel anders. Die bewegen toch wat minder dan treinen. Ik vraag me dus ook af; hoe schieten jullie foto's van treinen? Met regelmaat zie ik schitterende foto's, maar hoe maken jullie die eigenlijk. En omdat ik op het forum hier weinig over kon vinden een nieuw draadje aangemaakt.

Graag zou ik willen weten wat jullie doen met bijvoorbeeld:

- Camerainstellingen diafragma/sluitertijd/iso
- Standpunt (kikkerperspectief/ooghoogte/hoger?)
- compositie
- en waar nog meer rekening mee te houden?

Zelf schiet ik met een Fujifilm X-t2 (aps-c/1,5x crop t.o.v. ff/35mm klein heel) en dan meestal met een 35mm f/1.4 (+-50mm ff) prime lens. Dat is lekker "compact" en niet al te zwaar, imln ieder geval voor mijn eisen.

Onderstaand een paar foto's van gisteren (Chur & Landquart) deze komen zo uit de camera dus niet bewerkt (sooc). Omdat het gisteren enorm slecht weer was hier alleen maar foto's op het station zodat ik relatief droog kon staan. Ben er zelf tevreden mee maar zou graag horen wat jullie doen, het mooiste zou zijn met voorbeeld-foto's i.c.m. instellingen natuurlijk, en de keuzes om het zo te maken.

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!  ;D

Groetjes, Allard



Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/4,0 - 1/125 - ISO500



Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/2,2 - 1/60 - ISO200



Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/2,2 - 1/125 - ISO200



Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/4,0 - 1/250 - ISO800



Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/2,0 - 1/125 - ISO200




Fujifilm X-T2 + xf 35mm - f/2,0 - 1/125 - ISO200

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 19:23:42 door Allard »
Allard

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2722
    • Flickr
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2020, 13:15:55 »
Ten eerste: ik zou niet weten waarom anderen je zouden moeten vertellen hoe jij wilt fotograferen  ;D En zo te zien gaat het je heel prima af. Als je gaat doen wat je zelf wellicht niet het mooist vind is de lol er snel af lijk me. Smaak is persoonlijk.

Wat ik anno nu belangrijk vind met zoveel mensen met zoveel camera's is: probeer je eigen stijl te ontwikkelen en juist niet te doen zoals alle anderen.

Vroeger (jaren negentig) was de 'gemeenschap' een stuk kleiner en was er wat meer 'groepsdruk' om allemaal op dezelfde manier plaatjes te maken. Denk dan aan
- verdwijnpunt
- motief in de omgeving
- 45 graden voor de trein
- trein altijd naar je toe fotograferen
- 3/4e regel
- zon in de rug (of licht vanuit je rug in elk geval)
- op 50 mm (analoog, is doorgaans 35mm digitaal)
- draaistellen vrij/geen 'rommel' voor de trein
etc.

Zoals gezegd lijkt dit nu allemaal wat strikt. Ik ben (als fotograaf) 'opgegroeid' in die tijd en ik vind een aantal van die regels nu echt vreselijk beperkend, toch zie je er nog heel veel die zich daaraan vasthouden. Wat natuurlijk ook prima is. Sommige vind ik persoonlijk wel belangrijk, zoals het voorkomen van groothoek en schauwzijde. Maar ik zie bijvoorbeeld tegenwoordig liever een compositie zoals je laatste foto, dat springt er net wat meer uit dan al die standaard 45-graden 3/4e beeldvulling foto's....
wat weet ik er nou van.....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19974
    • Pagina van klaas
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2020, 13:20:19 »
Er is weinig mis met je foto's.
Op de 1 na laatste foto is er weinig detail te zien in de bufferpartij, maar dat komt doordat je camera werd gefopt door de witte loc en de priemende frontseinen. Zoiets kun je voorkomen door bij het instellen de camera op een donkerder gebied te richten. Maar dan heb je weer kans dat de lichte partijen overstraald worden.

Zelf zet ik mijn camera meestal op volautomatisch, dat vind ik gewoon makkelijk.

Wat standpunt en compositie betreft, het gaat er maar om wat je wil laten zien. In het algemeen probeer ik een trein zo veel mogelijk in het midden van de foto te krijgen. Op je laatste foto staat de tram uit het midden, maar dat vind ik in dit geval gerechtvaardigd omdat de toren er daardoor ook mooi op komt.
Verder is het een kwestie van zo'n foto goed te bekijken en je af te vragen: als ik het nog eens zou doen, zou ik dan dezelfde compositie kiezen?

Als het gaat om technische foto's, dat zijn foto's die je b.v. wil gebruiken om iets na te bouwen, dan moet je je helemaal niet druk maken over de compositie. Gewoon dat wat je wil vastleggen er zo groot en scherp mogelijk op zien te krijgen.

"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6124
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 13:25:18 »
Ik kan me zo voorstellen dat je meestal geen bewegingsonscherpte wilt.
(tenzij je eens een arty-farty plaatje wilt schieten, wat ook een leuke uitdaging kan zijn ;))

Dat heeft wel degelijk gevolgen vor je instellingen.
Bij een trein op volle snelheid kun je ook op 1/80 nog onscherpte krijgen.
Want dat ding gaat wellicht 40m/seconde. In 1/80ste rijdt ie dan toch nog een halve meter.
Genoeg om de foto te verpesten.

Maar op het station, bij langzaam rijdende treinen kun je soms prima toe met 1/80ste.
En dat komt dan weer ten goede aan de scherptediepte.

nou ja, zo maar wat gedachten

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2722
    • Flickr
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 13:32:24 »
Ik heb alles op manueel staan

Snelheid van de trein is inderdaad belangrijk, dus een hoge sluitertijd bij snelle treinen. Ik probeer standaard 1/800e te doen, of 1/640e als er niet genoeg licht is. Bij 1/500e worden treinen al niet meer haarscherp boven de zeg 120-130 km/h, goederentreinen kan er nog net mee.
Diafragma: kan je lager zetten als je licht tekort komt, maar dat gaat wat ten koste van je scherptediepte.
Het hangt van de situatie af. Fotografeer je in het bos of in schaduwen, dan wil je vooral op je diafragma letten en die zo hoog mogelijk hebben voor het beste contrast en scherptediepte.
ISO-waarden: des te hoger des te gunstiger je bovenstaande kunt krijgen met minder licht, maar des te meer korrel/ruis en verlies van scherptediepte. Met moderne, goede camera's is de ruis vaak al verholpen, maar je ziet het vooral aan het verlies van scherptediepte. tot en met 400 ISO ziet je eigenlijk nog geen effect, de volgende stappen begin je het te zien. Mara soms moet je, om een rijdende trein bij slecht licht (erg somber weer of in de vroege ochtend/late avond) scherp te krijgen
wat weet ik er nou van.....

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
    • flickr fotopagina
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 13:57:54 »
Hallo,
Wat de "technische" kant van het fotograferen betreft: je wilt een goed belichte (mooi doortekende) foto hebben, waarbij het onderwerp vooral scherp is.
Met de  belichtingstijd, diafragma en sensorgevoeligheid (Iso instelling) zal je de foto moeten maken.
Ik begin altijd bij het fotograferen van rijdende trams en treinen met de sluitertijd. Het is natuurlijk afhankelijk van de snelheid van de trein, maar ik zit normaal gesproken niet onder de 1/1000 sec.
Ook de hoek waaronder je de trein fotografeert, is van belang. Meer dwars op het onderwerp betekent een snellere sluitertijd.
Als je de foto kan terugkijken op je fototoestel, check dan op 100 % van het beeld of er bewegingsonscherpte is.
Dan het diafragma waarmee je de scherptediepte regelt: elk objectief heeft een zogenaamd werkdiafragma, waarbij het objectief het best presteert.
Bij mijn objectieven is dat vaak rond f 8. Dan heb ik ook een goede scherptediepte.
Afhankelijk van hoeveel licht er is, zal je de Iso-instelling moeten bijstellen om een goed belichte foto te krijgen.
Stokpaardje van mij: maak een proefopname en bekijk je histogram op je fototoestel. De meeste digitale camera's hebben zo'n voorziening waarin de verdeling van de helderheid van de pixels wordt weergegeven.
Zorg dat je een goed gevuld histogram hebt. Het scheelt veel nabewerking op je computer. Op het internet is veel info te vinden over het histogram.
Tot slot nog iets wat mij opvalt bij sommige foto's: probeer geen treinen te fotograferen met een groothoek.
De verhoudingen kloppen dan niet en de locomotief wordt uitgerekt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4282
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2020, 13:58:11 »
Laat ik hier ook eens iets van zeggen.

Ooit begonnen met dia-fotografie en daarbij was altijd de standaardregel voor treinfotografie: ISO:100, F5.6/500

Die regel zit er bij mij nog steeds ingebakken, met het verschil dat ik in principe met standaard 1/640 fotografeer tegenwoordig en laat de camera daar een F-waarde bij zoeken.
Soms klopt die voor geen meter en doe ik het geheel in de manuele stand. Omdat ik full-frame heb kun je best een flinke ISO waarde gebruiken zonder echte korrel te zien, dat is wel het grote voordel met de diagrafie. Heel simpel: een betaalbaar rolletje van ISO 400 of hoger was al veel te korrelig, ergo als het slecht weer was ging je meestal geen treinen fotograferen, of op een plek waar de trein heel langzaam moest rijden of stil stond, dat is tegenwoordig een stuk makkelijker...

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2020, 14:10:08 »
@sicco:

Dat zijn wel een aantal duidelijke punten. Die 45° voor een trein is wel Interessant als je alles erop wil zetten. Nu moet ik zeggen dat dat op een station praktisch onmogelijk is. Daardoor krijg je wel heel veel onscherpte in de diepte vermoedelijk. Helemaal met een open diafragma zoals nu noodzakelijk was met slecht weer.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met 3/4? Ik neem aan als in compositie dat waar de voorkant van de trein ongeveer begint in de foto?

Heb je trouwens aan 35mm (1,5 crop) voldoende als je bij 45°een hele trein erop wil zetten zonder dat deze dan te klein wordt weergegeven op het totaalplaatje? Snap dat groot hoek niet ideaal is maar je kan dan wel dichterbij de voorkant komen. De rest er achter is natuurlijk weer een stuk kleiner op het beeld.

De sluitertijd heb ik ook ondervonden. Bewegende treinen schiet ik allemaal op 1/500ss, ze rijden hier niet harder dan 100km/h volgens mij dat scheelt weer. Maar dat maakt het wel lastig met licht en forceert de iso en diafragma inderdaad. Ik schiet trouwens ook alles manueel, inclusief scherpstelling en deels witbalans.

@Klaas: Ik zou graag de camera de schuld geven, echter schiet ik manueel en is dit mijn eigen schuld. Het was ook een beetje kiezen met die witte wolken er boven en dan in de nabewerking de voorgrond lichter maken. Maar wel een goeie tip v.w.b. de bufferbalk en details. Ik houd zelf wel wat meer van donkere delen in de schaduw, zo heb ik de camera voor schaduw dan ook ingesteld dat die schaduw/donkere delen nog ietsje donker maakt. Net wat meer drama zeg maar.

Hoe bedoel je dat je treinen in het midden zet van de foto? Als in de voorkant alleen en dan de rest/achterkant een hoek in laten lopen?

Het is trouwens geen tram. De treinen van Chur naar Arosa rijden in Chur over de straat om buiten de stad op een eigen spoor over te gaan. :)

@Hendrik Jan: Klopt wat je zegt. Stilstaande treinen zijn het makkelijkste voor de belichting wat dat betreft. Foto's maken met een lange sluitertijd kan leuk zijn trouwens. Als je meer wil weten kan je is zoeken op icm (intentional camera movement)


Allard

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2901
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2020, 14:20:41 »
Groeten, Arjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19974
    • Pagina van klaas
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2020, 14:30:36 »
Hoe bedoel je dat je treinen in het midden zet van de foto?
Voorkant en achterkant ongeveer even ver van de linker- resp. rechterrand. En dan de voorkant niet helemaal tegen de rand van de foto maar een stukje ruimte laten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
    • flickr fotopagina
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2020, 15:02:41 »
Hallo,
Je maakt je foto's in principe voor jezelf. Dus jij bepaalt wat je mooi vindt.
Veel oefenen helpt daarbij. Maak desnoods op een station verschillende opnames van de zelfde trein (bijv. laag standpunt en hoger).
Loop heen en weer om te zien via je zoeker wat het mooiste standpunt voor jou is.
Wil je gewone registrerende foto's maken of vindt je wat kunstzinniger foto's leuker ? Uiteindelijk krijg je de ervaring wat voor jou werkt.
Het helpt ook om via het internet te kijken hoe anderen treinen fotograferen.
Bijvoorbeeld op "Flickr" zitten veel hobbyisten. Zoek maar eens op Rhätische Bahn en daar kan je zeker inspiratie opdoen.
Succes
Wim van der Ent

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2020, 15:14:23 »
De foto's die je liet zien zien er op zich al goed uit.
Inderdaad met rijdende objecten moet je op je sluiter snelheid letten.
Maar behalve de techniek vergeet ook nooit dat het fijn is om te zien waar de trein is, dus een motief keuze vind ik zelf dan altijd belangrijk.

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • flickr
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2020, 17:27:43 »
Beste Allard, als al deze wijze lessen nog niet genoeg zijn is er altijd nog Photoshop. Even lekker knutselen, zodat iedereen ziet dat jij ook een goede amateurfotograaf bent. En als je op flickr kijkt zet dan wel een zonnebril op, want je hebt nog nooit zulke kleurige treinen gezien.

Mvg>Erik.

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2020, 17:59:03 »
Super leuk al deze reacties. Zitten veel goeie tips en opmerkingen bij!  ;D

Stokpaardje van mij: maak een proefopname en bekijk je histogram op je fototoestel. De meeste digitale camera's hebben zo'n voorziening waarin de verdeling van de helderheid van de pixels wordt weergegeven.
Zorg dat je een goed gevuld histogram hebt. Het scheelt veel nabewerking op je computer. Op het internet is veel info te vinden over het histogram.
Tot slot nog iets wat mij opvalt bij sommige foto's: probeer geen treinen te fotograferen met een groothoek.
De verhoudingen kloppen dan niet en de locomotief wordt uitgerekt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Ja dat histogram, ik heb het in beeld staan en maak er toch weinig gebruik van. Iets wat ik mezelf eens moet aanleren denk ik, het geeft ook daadwerkelijk goede info. Ik heb in de camera de functie aanstaan die overbelichte delen markeert zodat je daar niet de detail verliest. Nadeel is dat dat vaak de wolken zijn en het onderwerp dan nog wel eens donker kan zijn. Misschien meer op het histogram letten.

Het is allemaal gemaakt met dezelfde lens trouwens, allemaal met een 35mm (aps-c/1,5x crop t.o.v. full frame) niet echt een groothoek. Toch krijg je idd nog steeds die vertekening inderdaad. Enige wat ik langer heb is een 50mm oude jaren 80 lens. Ook wel leuk, maar als je een keer voor gemak van autofocus wil gaan niet echt handig.

Beste Allard, als al deze wijze lessen nog niet genoeg zijn is er altijd nog Photoshop. Even lekker knutselen, zodat iedereen ziet dat jij ook een goede amateurfotograaf bent. En als je op flickr kijkt zet dan wel een zonnebril op, want je hebt nog nooit zulke kleurige treinen gezien.

Mvg>Erik.

Haha, ja ik ga meestal nog even lightroom in, maar deze heb ik snel van de camera gehaald met een app. Ben ook niet echt fan van die over gesatureerde foto's, maar moet zeggen dat als je een grasveld en een rode trein hebt dit toch wel is zoals het daadwerkelijk is  :-X

Maar behalve de techniek vergeet ook nooit dat het fijn is om te zien waar de trein is, dus een motief keuze vind ik zelf dan altijd belangrijk.

Ja dat is wel een toptip, kan een wereld van verschil maken. Ook erg leuk voor de afwisseling!

Hallo,
Je maakt je foto's in principe voor jezelf. Dus jij bepaalt wat je mooi vindt.
Veel oefenen helpt daarbij. Maak desnoods op een station verschillende opnames van de zelfde trein (bijv. laag standpunt en hoger).
Loop heen en weer om te zien via je zoeker wat het mooiste standpunt voor jou is.
Wil je gewone registrerende foto's maken of vindt je wat kunstzinniger foto's leuker ? Uiteindelijk krijg je de ervaring wat voor jou werkt.
Het helpt ook om via het internet te kijken hoe anderen treinen fotograferen.
Bijvoorbeeld op "Flickr" zitten veel hobbyisten. Zoek maar eens op Rhätische Bahn en daar kan je zeker inspiratie opdoen.
Succes
Wim van der Ent


Yes, dat is ook wat ik doe. Kan nog niet echt een verschil merken als ik een ander standpunt pak. Laag heeft wel iets. Ik merk dat dit bijvoorbeeld bij de Rhatische Bahn beter wil dan SBB hier. Die tweede zijn te groot ondervond ik gisteren, dan is een hoger standpunt naar mijn mening mooier. Maar ik zal blijven switchen en heel veel klikken  :)

Dit (Duitstalige) speciaalnummer bevat naast fraaie foto's ook bekende en minder bekende tips:

https://www.booklooker.de/B%C3%BCcher/Fotoschule-Eisenbahn-Perfekte-Bilder-Schritt-f%C3%BCr-Schritt-Bahn-Sonderheft-1-2012/id/A02mEpN401ZZv?zid=vn2qd59dhff0u5hs6ng9rfpd2o

Hee wat leuk, als ik later dit jaar weer in Nederland ben is kijken of ik deze kan vinden!
Allard

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2901
Re: Treinspotten - Camera instellingen
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2020, 18:11:19 »
Zou ik m even Googelen via de link, nieuw uitverkocht (ook bij Geramond). Porto naar CH lijkt 5 euro te zijn.  ;)
Groeten, Arjan