Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Krokettenkarren en restauraties LS models door Biesje
Vandaag om 20:03:54
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 20:01:48
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Pauldg
Vandaag om 19:59:37
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 19:57:02
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:24
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 19:36:46
Rare spoorbreedtes (28 en 33 mm) door St00mboy
Vandaag om 19:30:17
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 19:26:06
Wintrack v.15 kan geen railspiraal tekenen door ruben derks
Vandaag om 19:24:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:20:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 18:59:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VvKan
Vandaag om 18:58:14
Martin's geknoei met groen.. door Edsko Hekman
Vandaag om 18:49:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:42:41
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 18:41:38
De Hef in N schaal... door moonlicht
Vandaag om 18:24:55
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
Vandaag om 18:06:44
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Hendrik Jan
Vandaag om 18:04:22
Falkenheim door NS264
Vandaag om 17:57:34
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Patrick1975
Vandaag om 17:55:35
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 17:53:46
Bouw NS 532 spoor 1 door Vincent NCO
Vandaag om 17:51:44
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 17:42:33
Roco E18 rijdt niet digitaal, wel analoog door Eenerspoor
Vandaag om 17:33:34
Stoommachine door Silvolde
Vandaag om 17:12:52
DR5000 en gelijkstroom door ArnoldRG
Vandaag om 17:06:57
Railtour door Rondje_HO
Vandaag om 16:57:21
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:49:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 16:39:55
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 16:30:51
  

Auteur Topic: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.  (gelezen 1802 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7646
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2020, 11:23:58 »
Kwam toevallig de loc tegen ;D






Vr. groeten,
Bob

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5572
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2020, 16:09:34 »
Bedankt voor de handleiding, had hem ook inmiddels al in de mail (y).
Morgen maar eens op jacht naar de oorzaak.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5572
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2020, 20:51:41 »
Tijd voor het herstel.
Eerst de imitatiekoppeling en de nen koppeling verwijderen, vervolgens ook alle vier de zandstrooiers er aftrekken(bij mij brak er een af omdat ik het niet deed :( ). Daarna de beide schorten los wippen en verwijderen (beide omdat dit straks een stuk makkelijker is met de kap terug plaatsen).
De lok op zijn wielen zetten en met je duimen op het dak en de nagels van je wijsvingers onder het midden van de kap, deze aan beide kanten iets naar buiten trekken. Vervolgens iets optillen en de lok blijft dan staan. Verwijder ook de decoder.
Nu zie je dat beide cardankogels van de as zijn geschoven of geheel tegen het lager zitten waardoor ze niet meer in de cardanas spleet draaien.



Steek nu een scherp plat horloge schroevendraaiertje vanaf de voor front tussen de wormwiel-deksel-zijkant en de wormwiel-kast. Even wippen en hij schiet uit zijn haken. Doe dit bij elke deksel zowel aan de linker als rechter kant. Daarna kan je het deksel naar boven toe er uit pakken. Laat de lok op zijn wielen staan.



Til nu de wormassen met lagers en al eruit. Let op dat ze er niet af vallen. Schuif de cardankogel van de as of peuter hem uit de cardanas.



Zoals al door anderen vermeld, zijn ze modder vet. Laat het vet op de lagers en de worm zitten. Ontvet met wat remreiniger de gaten in de cardankogels en maak alleen de as einden schoon met een doekje met wat remreiniger erop. Drup vervolgens een druppeltje secondelijm in het gat van de cardan kogel en druk deze weer op de as. Houdt de worm tijdens het lijmen naar boven en houdt met je nagel het lager vast zodat deze niet tegen de gelijmde kogel zakt. Leg de assen daarna neer om te drogen.



Nu kunnen de assen weer terug in hun kasten. Eerst de kogel in de cardanas schuiven, dan met een pincet de lagers positioneren en de worm op zijn plaats laten zakken.



Dan de beide deksels op hun plaats laten zakken en zowel links als rechte effen aandrukken tot je klik hoort. De wielstellen worden er nl mee op hun plaats in het frame gehouden.
Nu de decoder weer op de print drukken en dan kan de kap er weer op, let wel op de positie van de pennen in de kap tov de print. De kap kan maar op één manier gemonteerd worden.
Schorten, koppelingen en zandkasten er weer op prikken en klaar  (y).

« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 20:56:15 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2020, 21:00:29 »
Beste Ruudns,
Mijn 2307 bleef vandaag ineens soms staan of reed heel onregelmatig.
De voorste wielen draaien niet meer mee.
De kap is er al af (papieren lezen helpt).
Morgen de cardankogel maar eens gaan lijmen.
Zou toch niet mogen.
Ook hebben loks van Van Biervliet veel last van gebarsten tandwielen op de assen.
Mvg
Olivier 77

Digitale 3-rail, K-rails,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5572
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2020, 21:07:54 »
Nu moet ik zeggen dat de Roco cardan een betere oplossing is dan de Biervliet cardankogel. Zo'n Roco cardankop maakt over een veel grotere lengte contact met de as dan die kleine kogel in de van Biervliet 2552.
Wat betreft gebroken tandwielen, dat kennen we ook van de Rivarossie Mat46 en de Ibertren 1300. Chinese tandwielen met een te klein gat waardoor de spanning op het tandwiel te groot is. Barsten is dan het gevolg. Dan toch maar liever loslopen, dat is met een uurtje prutsen en wat lijm snel verholpen. Opzoek naar nieuwe onderdelen is meer ellende ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2020, 21:16:37 »
Een goede avond Ruudns,
Deze namiddag heb ik het even aangepakt.
Het is prima gelukt. Ik heb wel al wat ervaring met het lijmen met secondelijm.
Ook heb ik met een fijne vijl noch wat diagonale krassen gemaakt op de as ter hoogte
van de cardankogel.
Ik heb de andere kant van de lok wel niet aangepast. Benieuwd hoe lang deze het
zal volhouden.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5572
  • ***
Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2020, 22:20:11 »
Als je hem al open had, dan had ik beide kanten maar gelijk gedaan ;). Die van mij had maar heel weinig gereden daar de baan nog steeds in opbouw is, maar ik heb het vermoeden dat het probleem aan één kant er al iets eerder in zat. Toen ik hem vorige week voor het eerst de klimspiraal op liet gaan schoot er een rijtuig los. Ik liet de lok ook terug lopen en na het aankoppelen ging hij niet meer vooruit. Over en uit :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).