BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ruudns op 22 september 2020, 22:48:51

Titel: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 22 september 2020, 22:48:51
Vandaag maar weer eens wat staan testen met de baan in opbouw.
De Van Biervliet 2552 met de benelux bleef halverwege de klimspiraal staan. Dus terug laten rijden. Daarna weer vooruit en toen bleef hij staan met draaiende motor :-\. De wielen staan gewoon stil. Iemand dit al eens mee gemaakt voor ik de lok weer ga openen? Lok heeft nog geen 5 rondjes gereden na aanschaf sinds hij uit kwam.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: kar op 22 september 2020, 23:10:56
Hoi Ruud,

Ik weet van iemand die de 2557 heeft en exact hetzelfde probleem heeft. Ook nauwelijks gereden en na een lichte helling het scenario dat je schetst. Loc is nog niet open geweest, dus nog geen zicht op oorzaak of oplossing...

Henk
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Jeroen Water op 22 september 2020, 23:28:16
Ik heb het probleem ook gehad. Bij mijn loc bleek de kogel met het pennetje op de cardanas van de motor naar één van de draaistellen los te zitten. De cardanas draaide dus wel, maar het kogeltje dat in de klauw aan het draaistel grijpt, stond stil. Drupje secondenlijm loste het euvel op.


Jeroen
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: henk op 23 september 2020, 06:19:53
Idem dito.
Bij mijn exemplaar zijn er nieuwe cardankogels op gezet.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Ben op 23 september 2020, 06:44:32
Bij mij idem, kogel gescheurd.... :(

Gr, Ben.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Blausee-Mitholz op 23 september 2020, 06:52:51
Lijkt sterk op een probleem wat Roco gehad heeft in jaren 90.

Mvg Johan
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 23 september 2020, 09:27:02
 :-\ iemand misschien het bestelnummer van de cardan?
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Ben op 23 september 2020, 09:42:43
Even mailen met van Biervliet voor een nieuwe. Ik heb januari dit jaar €21 betaald voor een nieuwe, moest met DHL werd gezegd, met forse verzendkosten dus.  >:(
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: henk op 23 september 2020, 10:51:36
Via de winkel waar het model is gekocht. Zo ben ik aan wielstellen zonder asb voor het model gekomen.

Overigens had ik nog garantie en dacht daar voor de verandering maar eens gebruik van te maken. Niet zo'n goed idee. Het model is maanden weggeweest en toen het terugkwam was er niets aan gebeurd. Uiteindelijk heeft de winkel de eigen reparateur maar ingeschakeld.  (y)
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: rob oude mulders op 23 september 2020, 14:46:26
Hallo,

Ik heb dit probleem gehad bij de 2557 van van Biervliet. Beide cardankogeltjes zaten los op de as, gelukkig niet gescheurd. Beide kogeltjes gefixeerd met 2 componentenlijm (een heel klein beetje). Nachtje laten staan. Loc rijdt sinds deze ingreep alweer een half jaar probleemloos rond.

Succes.

Met vriendelijke groeten,

Rob Oude Mulders
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: IJmc op 23 september 2020, 17:11:44
Is er een beetje makkelijk bij te komen?
Vandaag nml net 1 binnen.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Ben op 23 september 2020, 17:43:13
Zekers, clip er af wippen met een dunne schroevendraaier of punttang en je kunt bij de worm.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q90/923/2D1l0e.jpg) (https://imageshack.com/i/pn2D1l0ej)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q90/924/Elkd1W.jpg) (https://imageshack.com/i/poElkd1Wj)

Gr, Ben.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: IJmc op 23 september 2020, 18:04:20
Zo vet als bagger, moeilijk lijmen ;D.
Gaat de kap er makkelijk af?
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Ben op 23 september 2020, 18:07:44
Dacht het wel, kap spreiden met wat kaasprikkers toch? Maar er zit een velletje papier met tekening bij de lok, controleer het even. Misschien moet er wat af, ik heb de lok niet meer..
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 23 september 2020, 18:30:13
Geweldige site om die handleiding te downloaden: http://vanbiervliet.com/handleiding.htm   werken in uitvoering  .. nog even geduld ;D
Mijn eigen handleiding zit op de vliering in één van de 10 dozen met treindoosjes :-X ;D.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Bob R. op 26 september 2020, 11:23:58
Kwam toevallig de loc tegen ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111906.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111923.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_111708.jpg)
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 26 september 2020, 16:09:34
Bedankt voor de handleiding, had hem ook inmiddels al in de mail (y).
Morgen maar eens op jacht naar de oorzaak.
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 26 september 2020, 20:51:41
Tijd voor het herstel.
Eerst de imitatiekoppeling en de nen koppeling verwijderen, vervolgens ook alle vier de zandstrooiers er aftrekken(bij mij brak er een af omdat ik het niet deed :( ). Daarna de beide schorten los wippen en verwijderen (beide omdat dit straks een stuk makkelijker is met de kap terug plaatsen).
De lok op zijn wielen zetten en met je duimen op het dak en de nagels van je wijsvingers onder het midden van de kap, deze aan beide kanten iets naar buiten trekken. Vervolgens iets optillen en de lok blijft dan staan. Verwijder ook de decoder.
Nu zie je dat beide cardankogels van de as zijn geschoven of geheel tegen het lager zitten waardoor ze niet meer in de cardanas spleet draaien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_175204_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_175204_1.jpg)

Steek nu een scherp plat horloge schroevendraaiertje vanaf de voor front tussen de wormwiel-deksel-zijkant en de wormwiel-kast. Even wippen en hij schiet uit zijn haken. Doe dit bij elke deksel zowel aan de linker als rechter kant. Daarna kan je het deksel naar boven toe er uit pakken. Laat de lok op zijn wielen staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_183727.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_183727.jpg)

Til nu de wormassen met lagers en al eruit. Let op dat ze er niet af vallen. Schuif de cardankogel van de as of peuter hem uit de cardanas.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_183818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_183818.jpg)

Zoals al door anderen vermeld, zijn ze modder vet. Laat het vet op de lagers en de worm zitten. Ontvet met wat remreiniger de gaten in de cardankogels en maak alleen de as einden schoon met een doekje met wat remreiniger erop. Drup vervolgens een druppeltje secondelijm in het gat van de cardan kogel en druk deze weer op de as. Houdt de worm tijdens het lijmen naar boven en houdt met je nagel het lager vast zodat deze niet tegen de gelijmde kogel zakt. Leg de assen daarna neer om te drogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_190026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_190026.jpg)

Nu kunnen de assen weer terug in hun kasten. Eerst de kogel in de cardanas schuiven, dan met een pincet de lagers positioneren en de worm op zijn plaats laten zakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_192851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200926_192851.jpg)

Dan de beide deksels op hun plaats laten zakken en zowel links als rechte effen aandrukken tot je klik hoort. De wielstellen worden er nl mee op hun plaats in het frame gehouden.
Nu de decoder weer op de print drukken en dan kan de kap er weer op, let wel op de positie van de pennen in de kap tov de print. De kap kan maar op één manier gemonteerd worden.
Schorten, koppelingen en zandkasten er weer op prikken en klaar  (y).

Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Olivier77 op 28 september 2020, 21:00:29
Beste Ruudns,
Mijn 2307 bleef vandaag ineens soms staan of reed heel onregelmatig.
De voorste wielen draaien niet meer mee.
De kap is er al af (papieren lezen helpt).
Morgen de cardankogel maar eens gaan lijmen.
Zou toch niet mogen.
Ook hebben loks van Van Biervliet veel last van gebarsten tandwielen op de assen.
Mvg
Olivier 77

Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 28 september 2020, 21:07:54
Nu moet ik zeggen dat de Roco cardan een betere oplossing is dan de Biervliet cardankogel. Zo'n Roco cardankop maakt over een veel grotere lengte contact met de as dan die kleine kogel in de van Biervliet 2552.
Wat betreft gebroken tandwielen, dat kennen we ook van de Rivarossie Mat46 en de Ibertren 1300. Chinese tandwielen met een te klein gat waardoor de spanning op het tandwiel te groot is. Barsten is dan het gevolg. Dan toch maar liever loslopen, dat is met een uurtje prutsen en wat lijm snel verholpen. Opzoek naar nieuwe onderdelen is meer ellende ;).
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: Olivier77 op 29 september 2020, 21:16:37
Een goede avond Ruudns,
Deze namiddag heb ik het even aangepakt.
Het is prima gelukt. Ik heb wel al wat ervaring met het lijmen met secondelijm.
Ook heb ik met een fijne vijl noch wat diagonale krassen gemaakt op de as ter hoogte
van de cardankogel.
Ik heb de andere kant van de lok wel niet aangepast. Benieuwd hoe lang deze het
zal volhouden.
Mvg
Olivier 77
Titel: Re: Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor.
Bericht door: ruudns op 29 september 2020, 22:20:11
Als je hem al open had, dan had ik beide kanten maar gelijk gedaan ;). Die van mij had maar heel weinig gereden daar de baan nog steeds in opbouw is, maar ik heb het vermoeden dat het probleem aan één kant er al iets eerder in zat. Toen ik hem vorige week voor het eerst de klimspiraal op liet gaan schoot er een rijtuig los. Ik liet de lok ook terug lopen en na het aankoppelen ging hij niet meer vooruit. Over en uit :-\.