Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:40:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:33:22
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:18:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
  

Auteur Topic: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis  (gelezen 7206 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #30 Gepost op: 22 September 2020, 23:41:16 »
Klaas weet dat natuurlijk al.
Nou, dat weet ik niet. In het begin heb ik al aangegeven dat het zonder microcontroller kan. Het relais direct aan laten sturen door de lichtsluis. Dus lichtstraal niet belemmerd: relais is op, lichtstraal onderbroken: relais valt af. (of andersom)
De hele schakeling met de PIC lijkt er op gericht te zijn om bij uitval van de digitale spanning de zaak in een gedefinieerde toestand te brengen. Maar dat is een situatie die zich zo zelden voor zal doen dat het naar mijn mening niet nodig is om daar zo'n ingewikkelde toestand voor op te tuigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #31 Gepost op: 23 September 2020, 09:12:24 »
Die 40ms puls krijg je wel van je lichtsluis hoor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Metrop-Märklin
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #32 Gepost op: 06 October 2020, 00:25:22 »
Bij onderbreking lichtsluis wordt op de neergaande flank (kan ook op de opgaande flank), een single shot gestuurd naar de a-zijde bistabile relais. Geisoleerde sectie wordt omgeschakeld.
Bij herstel lichtsluis wordt op de opgaande flank (kan ook op de neergaande flank), een single shot gegeven naar de b-zijde bistabiele relais.

Overheen gelezen in eerste instantie.

Ik dacht dat er een IC bestond, geknipt voor dit werk: dubbele Edge triggering.
54123 DM74123 Dual Retriggerable One-Shot


Gebruik van een PIC heeft toch voordelen boven zo'n IC??
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 00:29:30 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #33 Gepost op: 06 October 2020, 07:46:09 »
Zeker heeft een PIC/AVR voordelen. Zoals aangegeven kan de flank zowel opgaand als neergaand zijn. De 74123 moet je kiezen tussen of een neergaande of een opgaande flank. Bij een PIC/AVR zeg je gewoon beide flanken.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS Is niet helemaal eerlijk, je kan met wat extra poorten hetzelfde bereiken. Wordt de schakeling alleen complexer.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #34 Gepost op: 06 October 2020, 11:09:17 »
Hoi,
Zo zie je dat je dit met logische componenten ook op kan lossen, mooi gevonden en makkelijk om te
Zo blijft de bistabile relais de geheugen functie behouden en alles werkt zoals omschreven in het begin van dit draadje.

Groeten Frans


PS. Denk dat ik de 74123 nog ergens in een laatje heb liggen, misschien eens uit proberen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 11:14:55 door Fransx »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Metrop-Märklin
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #35 Gepost op: 18 October 2020, 18:24:17 »
Ik begrijp waarom dit draadje naar Digitaal is verplaatst: Franx rijdt digitaal.

Maar deze schakeling is voor veel meer bruikbaar dan alleen een digitale keerlus.
Analoog pendelen werkt net zo, in principe, en analoge blokbesturing is ook te regelen met het principe van 2 single shots op de flanken van één lichtsluis signaal (per blok).

De kracht van zijn aanpak is de veelzijdige toepasbaarheid. Een meer neutrale rubriek (zoals voorheen) had ik daarom ook gewaardeerd, en ik hoop dat zijn aanpak in de encyclopedie belandt, ook bij analoog toepasbare manieren.  (y)


Omdat er vele wegen zijn naar Rome kun je de twee single shots van de flanken van het lichtsluis kanaal ook anders bereiken.

Condensator in serie met de uitgang van de lichtsluis, aangesloten op de basis van een transistor ....
« Laatst bewerkt op: 18 October 2020, 18:55:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #36 Gepost op: 27 October 2020, 21:21:42 »
Die 40ms puls krijg je wel van je lichtsluis hoor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

 Een lichtsluis kan slechts twee toestanden, wel of geen detectie, dus een logische 0 of een 1, stuurt geen puls.

Condensator in serie met de uitgang van de lichtsluis, aangesloten op de basis van een transistor ....

Kan ook, heeft de naam differentiator, in de jaren 70 werdt dit gebruikt om test punten uit te lezen, twee weerstanden, condensator en een diode. Misschien een nadeel dat de puls om de bistabiele relais aan te sturen tekort kan zijn.

Groeten Frans