Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis  (gelezen 5603 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2020, 12:22:01 »
.....dus daarom een PIC, gewoon omdat ik het leuk vindt.
Kijk, daar komt de aap uit de perenboom. ;D

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2020, 12:53:15 »
- DC/DC omzetter, 12V voor de arduino;
- DC/DC omzetter, 5V voor de relais;

Andersom, neem ik aan. Toch?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2020, 12:57:28 »
Trouwens, als je toch een pic gebruikt. Waarom gebruik je dan geen LDR's die kosten <10cent en het is een leuk iets om te programmeren. Ik heb zelf nooit een lichtsluis aangeraakt. Ik vind het altijd te veel gedoe qua inbouwen en ik vind het vaak duur. Ik zou dan eerder een reflectie sensor pakken. Werkt bijna net zo goed  8).

Velen zeggen dat LDRs niet betrouwbaar zijn en niet goed werken en dat ze niet kunnen werken met varierende achtergrond belichting enzo. Dat is natuurlijk allemaal onzin. Ik geloof zelf dat diegenen die dat roepen of geen PIC/arduino gebruikt hebben of ze hebben hun PIC/arduino die nooit goed geprogrammeerd.

Voor mijn nieuwe baan wil ik wel LDR's gebruiken om het tegendeel te bewijzen  :police: Als je eenmaal het concept van "absolute waardes" de deur wijst en een goede filter methode codeert. Dan is het gebruik van een LDR net als het springen met een parachute uit een vliegtuig  namelijk: "one of the safest things a man can do".  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2020, 13:58:22 »
Oh nee hoor Klaas, het gaat om het feit dat ik met slechts een lichtsluis en een ompool sectie in beide richtingen de ompool sectie (keerlus) kan berijden.
Wat de besturing is doet er niet toe, dat is ieders zijn eigen keuze, dus geen aapjes uit de mouw.

Bas, wat betreft gebruik LDR, ben ik al meer dan 10 jaar terug mee bezig geweest en nee, teveel problemen. Maar hier is genoeg over te vinden in dit forum.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 14:03:04 door Fransx »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2020, 14:53:07 »
De IS471F doet ook wel veel meer dan een simpele LDR. De IR-LED wordt actief aangestuurd en het ontvangen IR signaal wordt opgepoetst...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2020, 15:07:54 »
Citaat
...wat betreft gebruik LDR, ben ik al meer dan 10 jaar terug mee bezig geweest en nee, teveel problemen
I accept the challenge!

Ik ben al begonnen om een class te bouwen voor gebruik icm Arduino. Ik vind het een leuke puzzel opzich om zo'n LDR te gebruiken zo. Ik heb tot op heden bedacht om continu een sample te nemen en met elk nieuwe sample het gemiddelde te berekenen tot een bepaald maximum aantal samples.

Als een trein dan over de LDR rijdt, zal de eerste sample zover afwijken van het gemiddelde dat je dat kan gebruiken om bijvoorbeeld je keerlus relais om te schakelen. Dit gemiddelde zorgt er voor dat dit werkt met verschillende lichtniveaus in de treinkamer.

Hoewel ik het niet nodig acht, wil ik na de eerste testen een 2e trager gemiddelde toevoegen. Met een snel veranderend gemiddelde wil ik de trein kunnen detecteren, en het gemiddelde moet er dan alleen voor zorgen dat de spleten tussen wagons worden 'gemist'. Je hebt dit alleen niet nodig voor bijvoorbeeld een keerlus.

Als dit snel veranderend gemiddelde een te groot relatief verschil krijgt met het langzaam veranderend gemiddelde dan begrijpt de arduino dat er iets boven de LDR is gekomen. Ik ontwerp de software wel zo dat er voornamelijk op flank wordt getriggerd. Permanente bezetmelding zou wel problematisch worden.

als wanneer ik dat ook werkend heb, wil ik kijken of ik een referentie LDR kan toevoegen. Het idee is dat ik daarmee een snel variende achtergrond verlichting kan opvangen om te negeren.

Lang verhaal zoals je ziet. Maar ik denk dat ik ver zal komen  :angel:

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2020, 16:49:06 »
Oh nee hoor Klaas, het gaat om het feit dat ik met slechts een lichtsluis en een ompool sectie in beide richtingen de ompool sectie (keerlus) kan berijden.
Mijn aap uit de perenboom sloeg op het feit dat je een PIC gebruikt omdat je het leuk vindt. Dus niet omdat het noodzakelijk is. Ik blijf bij mijn stelling dat het net zo goed direct kan, zonder een softwareding er tussen. Maar goed, het is jouw feestje, dus lekker je eigen ding doen.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2020, 18:10:58 »
oke Klaas begrijp je, principe is nog steeds 1 lichtsluis en  1 ompool sectie, het werkt feilloos met het besturings systeem die ik toepas.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 18:16:09 door Fransx »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2020, 19:03:46 »
I accept the challenge!

Ik ben al begonnen om een class te bouwen voor gebruik icm Arduino.
Ik vind het een leuke puzzel opzich om zo'n LDR te gebruiken zo.
???
Je kent dit draadje van Smits66 (Paul Smits)?
Trefwoorden: Arduino, LDR, 10K Ω. Hij gebruikte de LDR voor detectie, t.b.v. de club in Delft
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2020, 09:03:32 »
De zoekterm naar LDR van smits66 gaf slechts 1 resultaat ergens in dat zelfde draadje.

Ik heb mr Smits draadje even doorgebladerd maar er staat niet echt veel interessants in voor mij. Wat hij doet, is natuurlijk erg leuk. Maar de rode lijn in het draadje is voornamelijk dat hij op het beginpunt nog erg nieuw is met elektronica en arduino en dat hij nog erg veel moest uitzoeken.

Wat ik tegenwoordig produceer is vele niveaus verder dan wat Paul Smits 4j geleden in elkaar aan het flansen was. Maar iig bedankt voor de hulp  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2020, 15:17:36 »
Wat ik tegenwoordig produceer is vele niveaus verder dan wat Paul Smits 4j geleden in elkaar aan het flansen was.
Misschien bedoel je 't niet slecht, ik ken je niet, maar het klinkt wat, eh, iets met eigen roem, stank etc...

Freek.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2020, 15:37:29 »
Ik bedoel het ook helemaal niet slecht. Maar als je dat draadje leest, kom je al gauw deze zin tegen:
Citaat
Ik ben geen expert op Arduino gebied ::), meer een hobbyist met wat elektronica ervaring, ik moet zelf ook nog veel leren en proberen met een Arduino.
Wat ik bedoel: het is leuk allemaal wat hij doet enzo en het is ook zeker niet slecht wat hij doet, maar ik heb er zelf niet veel aan. Ik was ook ooit precies zo als hem, maar dat was 10j geleden. 10j geleden deed ook ik kleine experimentjes met o.a. een LDR uitvoeren, en nu ontwerp ik een methode om het signaal van een LDR zo te filteren dat de ruimtes tussen wagons worden genegeerd en waar een varierende achtergrond belichting wordt weggefiltered. Dan heb ik nu eenmaal niets aan een draadje van een beginnende elektronica hobbyist (of expert2be  ;) ).

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #27 Gepost op: 18 september 2020, 00:01:40 »
nu ontwerp ik een methode om het signaal van een LDR zo te filteren dat de ruimtes tussen wagons worden genegeerd en waar een varierende achtergrond belichting wordt weggefiltered.
(y) We gaan het zien ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #28 Gepost op: 22 september 2020, 21:30:17 »
Nog even voor Klaas.
De hardware oplossing voor deze schakeling met de bi-stabile relais, deze wordt dan gebruikt als geheugen.

Bij onderbreking lichtsluis wordt op de neergaande flank (kan ook op de opgaande flank), een single shot gestuurd naar de a-zijde bistabile relais. Geisoleerde sectie wordt omgeschakeld.
Bij herstel lichtsluis wordt op de opgaande flank (kan ook op de neergaande flank), een single shot gegeven naar de b-zijde bistabiele relais. Geisoleerde sectie wordt geschakeld naar default

Deze single shots moeten een tijds bepalende instelling hebben van bijvoorbeeld 40 msec. De benodigde hardware om dit alles te bereiken is door gebruik te maken van een PIC makkelijker en goedkoper met daarbij een filtering op signaal lichtsluis, dus omschakeling van A naar B en weer terug.

Groeten Frans


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis
« Reactie #29 Gepost op: 22 september 2020, 23:28:47 »
Ik ben Klaas niet, dus heb ik de datasheet van je PIC er maar eens bij gepakt. Met name om erachter te komen waarom je voor dee PIC gaat en niet voor een andere. Klaas weet dat natuurlijk al.
Ik begrijp eruit dat er componenten aanwezig zijn die je anders apart zou moeten opnemen in je schakeling om die te laten doen wat je wilt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail