Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 00:37:52
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
13 October 2025, 23:24:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
13 October 2025, 14:38:38
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
  

Auteur Topic: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3  (gelezen 1307 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Gepost op: 01 September 2020, 21:31:33 »
Ik las een artikel over de BR41 stoomloc, die ik uiterlijk wel vond lijken op de oudere BR39 (P10). Blijken toch wel veel verschillen te zijn. BR 41 is lichter en wat minder snel dan de BR39. Wat ik ook las, is dat de twee qua asindeling verschillen. De BR41 heeft 1'D1'h2, de BR39 heeft 1'D1'h3.

Nou vroeg ik me af waar die h2 en h3 over gaan. Is dat de aanduiding voor de doorsnee van de drijfwielen? (waarbij h3>h2). Iemand een idee?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2020, 21:40:22 »
H2 is Heissdampf, 2 zylinder. 3 is natuurlijk 3 cylinders. De 39 heeft een Derde cylinder tussen de frameplaten zitten.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2020, 21:51:25 »
Helder! Ik zag op deze site http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html nog meer aanduidingen. Is er een site waar die allemaal staan uitgelegd?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2020, 21:58:04 »
De n is nassdampf en de v is van verbund.

Groet Meino

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Mijn website
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2020, 22:05:36 »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2020, 22:57:53 »
Dat de Yanks het gebruiken, betekent natuurlijk niet dat het dan per definitie universeel is ;) (al denken ze dat wel aan de andere kant van de plas).
Oa de Zwitsers en Fransen hadden ook hun eigen systeem (zie de 3e link in je bericht).
En in Nederland deden we hetzelfde als de Duitsers (eigenlijk de Pruisen want in Beieren deden/doen ze alles natuurlijk ook anders)  ;D
Groetjes, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2020, 14:42:25 »
Ik ken maar weinig zaken waarbij de VS een universeel systeem gebruiken, of eigenlijk geen ....

Een Engelsman zou zeggen: We're not wrong, the rest of the world is....
Daarom noemen ze daar heuvels vaak ook 'Down' met als argument: You can't go down the ups, but you can go up the downs.