Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3 (gelezen 1088 keer)
Syb030
Offline
Berichten: 553
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Gepost op:
01 september 2020, 21:31:33 »
Ik las een artikel over de BR41 stoomloc, die ik uiterlijk wel vond lijken op de oudere BR39 (P10). Blijken toch wel veel verschillen te zijn. BR 41 is lichter en wat minder snel dan de BR39. Wat ik ook las, is dat de twee qua asindeling verschillen. De BR41 heeft 1'D1'h2, de BR39 heeft 1'D1'h3.
Nou vroeg ik me af waar die h2 en h3 over gaan. Is dat de aanduiding voor de doorsnee van de drijfwielen? (waarbij h3>h2). Iemand een idee?
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
Falkenberg
Offline
Berichten: 3801
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 september 2020, 21:40:22 »
H2 is Heissdampf, 2 zylinder. 3 is natuurlijk 3 cylinders. De 39 heeft een Derde cylinder tussen de frameplaten zitten.
Gelogd
Syb030
Offline
Berichten: 553
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 september 2020, 21:51:25 »
Helder! Ik zag op deze site
http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html
nog meer aanduidingen. Is er een site waar die allemaal staan uitgelegd?
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
meino
Offline
Berichten: 2089
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #3 Gepost op:
01 september 2020, 21:58:04 »
De n is nassdampf en de v is van verbund.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
sncf231e
Online
Berichten: 1459
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #4 Gepost op:
01 september 2020, 22:05:36 »
Het universele systeem hiervoor is de Whyte notation:
https://en.wikipedia.org/wiki/Whyte_notation
Maar de Duitsers gebruiken natuurlijk iets anders:
https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_locomotive_axle_arrangements
en
https://de.wikipedia.org/wiki/Bauartbezeichnung_von_Triebfahrzeugen
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
http://sncf231e.nl/
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #5 Gepost op:
01 september 2020, 22:57:53 »
Dat de Yanks het gebruiken, betekent natuurlijk niet dat het dan per definitie universeel is
(al denken ze dat wel aan de andere kant van de plas).
Oa de Zwitsers en Fransen hadden ook hun eigen systeem (zie de 3e link in je bericht).
En in Nederland deden we hetzelfde als de Duitsers (eigenlijk de Pruisen want in Beieren deden/doen ze alles natuurlijk ook anders)
Groetjes, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 337
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
«
Reactie #6 Gepost op:
08 september 2020, 14:42:25 »
Ik ken maar weinig zaken waarbij de VS een universeel systeem gebruiken, of eigenlijk geen ....
Een Engelsman zou zeggen: We're not wrong, the rest of the world is....
Daarom noemen ze daar heuvels vaak ook 'Down' met als argument: You can't go down the ups, but you can go up the downs.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3