Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
Wissel decoder WD8D door Keessap
26 August 2025, 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
26 August 2025, 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
26 August 2025, 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3  (gelezen 1258 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Gepost op: 01 September 2020, 21:31:33 »
Ik las een artikel over de BR41 stoomloc, die ik uiterlijk wel vond lijken op de oudere BR39 (P10). Blijken toch wel veel verschillen te zijn. BR 41 is lichter en wat minder snel dan de BR39. Wat ik ook las, is dat de twee qua asindeling verschillen. De BR41 heeft 1'D1'h2, de BR39 heeft 1'D1'h3.

Nou vroeg ik me af waar die h2 en h3 over gaan. Is dat de aanduiding voor de doorsnee van de drijfwielen? (waarbij h3>h2). Iemand een idee?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2020, 21:40:22 »
H2 is Heissdampf, 2 zylinder. 3 is natuurlijk 3 cylinders. De 39 heeft een Derde cylinder tussen de frameplaten zitten.

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2020, 21:51:25 »
Helder! Ik zag op deze site http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html nog meer aanduidingen. Is er een site waar die allemaal staan uitgelegd?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2341
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2020, 21:58:04 »
De n is nassdampf en de v is van verbund.

Groet Meino

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1942
    • Mijn website
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2020, 22:05:36 »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2020, 22:57:53 »
Dat de Yanks het gebruiken, betekent natuurlijk niet dat het dan per definitie universeel is ;) (al denken ze dat wel aan de andere kant van de plas).
Oa de Zwitsers en Fransen hadden ook hun eigen systeem (zie de 3e link in je bericht).
En in Nederland deden we hetzelfde als de Duitsers (eigenlijk de Pruisen want in Beieren deden/doen ze alles natuurlijk ook anders)  ;D
Groetjes, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 419
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Asindeling grote stoomlocs: 1'D1'h2 versus 1'D1'h3
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2020, 14:42:25 »
Ik ken maar weinig zaken waarbij de VS een universeel systeem gebruiken, of eigenlijk geen ....

Een Engelsman zou zeggen: We're not wrong, the rest of the world is....
Daarom noemen ze daar heuvels vaak ook 'Down' met als argument: You can't go down the ups, but you can go up the downs.