Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
  

Auteur Topic: Minimale afstand perron / hart rails  (gelezen 13370 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #15 Gepost op: 17 August 2006, 11:20:56 »
Omdat de afbeelding automatisch verkleind wordt voor dit forum formaat, klik je met de rechter muisknop op de afbeelding en klik op afbeelding weergeven. Uiteraard werkt dit NIET met IE, maar gelukkig wel met FF.

Of misschien wil onze grote vriend van de afbeelding een link maken naar de locatie van de afbeelding?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #16 Gepost op: 17 August 2006, 11:36:09 »
Gaat moeilijk naar mijn boekenkast
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2006, 11:53:10 »
Hier bij een directe link naar het plaatje

Als het goed is moet je hem nu wel duidelijk kunnen zien.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2006, 12:01:51 »
Rail-geometrie en het vrije ruimte profiel

Op basis van het Fleischmann Profi-rail systeem werk ik hieronder uit hoe je e.e.a. kunt toepassen:

Rail-geometrie

zie:  http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/geometrie.jpg

Het Fleischmann profi-rail programma kent een duidelijke geometrie. Er is gebruik gemaakt van een vast rasterformaat. De rails die met een kunststof bedding bedding is voorzien heeft een standaard lengte van 20 cm. Dit is dan ook de lengte van een normale rechte rail (nr. 6101). De totale breedte van de Fleischmann rails is met de kunststof bedding ongeveer 3,2 cm.

Ook de wissels bevinden zich in het raster, waardoor de standaard afstand tussen twee sporen 6,35 cm. bedraagt. Schuine verbindingen worden gemaakt met een hulprail van 10,5 cm. (nr. 6102). Met een tegenboog (nr. 6138), gelijk aan het gebogen stuk van het standaard wissel (nr. 6172/6173) wordt binnen het raster een dubbele railafstand bereikt van 12,7 cm.
De nuttige ruimte voor het aanleggen van een perron tussen de beide rails bedraagt ongeveer 9,5 cm.

Vrije ruimteprofiel

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/HO-VRPR.gif

Om te voorkomen dat uw treinen in aanraking komen met bovenleidingportalen, perronranden of perronoverkapping moet er rekening gehouden worden met het zogenaamde vrije ruimte profiel.
Zie hiervoor de Normen Europäischer Modellbahnen (NEM)/ MOROP), ofwel NEM 103, danwel de in het Nederlands vertaalde versie van Sobat Kras.
Een van de belangrijkste normen is het vrije ruimte profiel.
 
Volgens de normen van de NEM)/ MOROP zou de spoorafstand gemeten in cm. hart op hart van de sporen bij een schaal van 1:87 volgens NEM-112 5,2 cm. mogen bedragen. Bij Fleischmann profirails is dat dus 6,35 cm.

Als standaardhoogte van de perrons gaan we uit van 1,0 cm, gemeten vanaf de bovenkant van de bielzen. (Dit komt overeen met een hoogte van 0,75 cm + BS)

Breedte van het perron in HO (NS)

zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/perronbreedte.gif

De breedte van de perrons wordt per situatie bepaald. In de regel zijn zij-perrons 6 meter breed en eiland-perrons tussen 8 en 12 meter breed. Bevinden zich op de perrons gebouwen of trappen, dan moet daarnaast ten minste 3 meter perron-breedte aanwezig zijn.

Hierboven zagen we dat binnen de rastermaat van de Fleischmann rail-geometrie bij tweemaal de standaard spoorafstand (2 x 6,35 = 12,7 cm.) een ruimte voor het perron overblijft van ongeveer 9,5 cm.

Gaan we uit van een perron-breedte van 8 meter, dan vraagt dat een schaalbreedte van 8/ 0,87 = 9,2 cm. Het gevolg hiervan is dat de perron-randen iets binnen het vrije ruimte profiel worden geschoven, maar dat de breedte van de wagons dit (nog) net toelaat.

groetjes,

Hans van de Burgt

 
« Laatst bewerkt op: 18 August 2006, 08:42:28 door Hans van de Burgt »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Minimale afstand perron / hart rails
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2007, 14:46:22 »
Naar aanleiding van de genoemde informatie.. ben ik wel benieuw naar het volgende:

Er wordt gezegd dat als er op een perron gebouwen etc. staan dat er minstens 3 meter perron naast moet zijn.

Maar op A'dam CS is dat zeker niet het geval op een aantal perrons waar een, ik noem het maar kioskje, op staan.

En de zij-perrons bijvoorbeeld op Alkmaar is ook geen 6 meter breedt..

Hoe zit dat dan?

En wat is gemiddeld genomen de breedte van een eilandperron?

8 meter ?

Ik hoor het graag

Groetjes Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor