Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:54:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
  

Auteur Topic: Flexrail op helix vastleggen  (gelezen 5104 keer)

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2020, 21:24:52 »
Iedereen bedankt voor de reacties.

@ Raymond Heb je toevallig een foto van dichtbij hoe dit eruit ziet?

Groeten,
Edwin

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #16 Gepost op: 01 September 2020, 12:15:39 »
Hallo Edwin,

Ik zal er vanavond even een foto  (van dichtbij) van maken......
Hier alvast een foto van de hele klimspiraal, hierop kun je het nietzo goed zien dus zoals gezegd vanavond maak ik even een foto van dichtbij..


Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7186
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #17 Gepost op: 01 September 2020, 15:13:19 »
Ik heb nagevraagd:
maar zo na 6 jaar zit het nog muurvast (y)

Ronald Visser
(dan wel goede plakband gebruiken hè) :angel:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #18 Gepost op: 01 September 2020, 20:38:42 »
Edwin,

Bij deze de beloofde foto!


Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #19 Gepost op: 01 September 2020, 22:02:50 »
Bedankt Raymond.

Flexrail gebruiken is nieuw voor mij. Wanneer je buigt hou ik bij de binnenrail veel rail over. Hoort dit of buig ik dan te sterk?

Overtollige rail wegslijpen?



Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #20 Gepost op: 01 September 2020, 22:07:39 »
Ja dit klopt, de binnendiameter (of straal) is korter dan de buitendiameter.
Je kunt dit stukje eraf halen, dan komen de raillasjes op gelijke hoogte.
Maar als de rail stug is, wilt die daar weer terug naar buiten buigen,
dus goed vast zetten bij die verbindingen
Je kunt er ook voor kiezen om de raillassen te laten verspringen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #21 Gepost op: 01 September 2020, 22:27:04 »
Hallo Erich,

Wat bedoel jij met "Je kunt er ook voor kiezen om de raillassen te laten verspringen" ?

Bedankt.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #22 Gepost op: 01 September 2020, 22:41:02 »
Als je de stukjes niet afknipt, loopt de ene railstaaf verder op de railmat (dwarsliggers) van de volgende flexrail.
De binnenste railstaaf van die volgende flexrail steekt dan weer verder uit.


even snel een tekeningetje gemaakt

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2020, 23:31:09 »
Heeft dat zin? Even snel berekenend: de omtrek van een cirkel is 2πr. De r van een binnenbocht is evenveel korter als de afstand tussen de rails, is 16,5mm.

Per hele rondgang is de binnenbocht dan 2π*16,5mm korter dan de buitenbocht. Is een verschil van 103,67mm voor een 360 graden boog (=rondje). Dus als je de helix 9 etages hoog maakt, en de rails laat verspringen zoals hierboven voorgesteld, heb je een hele flexrail-lengte (ruim 90 cm) bespaard in vergelijking met uitstekende stukjes afzagen.

Ik denk dat het laten verspringen van de rails het risico oplevert van afbrekende railvoetjes op de dwarsliggers. Volgens mij weegt dat niet op tegen het voordeel van de ene rail besparing. Dus ik zou netjes afzagen/-slijpen.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #24 Gepost op: 01 September 2020, 23:33:38 »
Raillassen laten verspringen doe je niet om rails te besparen, maar om de kans te verkleinen dat de rails gaat knikken op de overgang van het ene naar het andere stuk.
Reinier

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #25 Gepost op: 02 September 2020, 00:39:29 »
Weer wat geleerd :-)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2020, 12:04:13 »
Het laten verspringen van de raillassen voorkomt inderdaad dat je een knik gaat krijgen in de overgang ( en dus grote kans op ontsporingen ) . Je schuift gewoon het verspringende gedeelte deels in de aansluitende rail.  Waar nodig inderdaad gewoon beetje afslijpen met een dremel als de uitsteek te lang wordt.  Afbreken van de railschoenen komt niet snel voor en de rails ligt dan veel vloeiender zonder enige knik.
Ik heb zelf een dubbele spiraal liggen ( zie foto's in mijn bouwdraadje ) .   Hier liggen alle raillassen versprongen en rijdt al jaren heel soepel en zonder enige ontsporing . 
Vastleggen heb ik trouwens gewoon met schroefjes gedaan  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 September 2020, 12:07:19 door Peter Spruit »
Petdig1

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2020, 19:22:19 »
Het laten verspringen van de raillassen voorkomt inderdaad dat je een knik gaat krijgen in de overgang ( en dus grote kans op ontsporingen ) . Je schuift gewoon het verspringende gedeelte deels in de aansluitende rail.  Waar nodig inderdaad gewoon beetje afslijpen met een dremel als de uitsteek te lang wordt.  Afbreken van de railschoenen komt niet snel voor en de rails ligt dan veel vloeiender zonder enige knik.
Ik heb zelf een dubbele spiraal liggen ( zie foto's in mijn bouwdraadje ) .   Hier liggen alle raillassen versprongen en rijdt al jaren heel soepel en zonder enige ontsporing . 
Vastleggen heb ik trouwens gewoon met schroefjes gedaan  ;D

Waar kan ik dit bouwdraadje vinden?

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #28 Gepost op: 08 September 2020, 21:55:36 »
Hallo,

Hierbij een afbeelding van mijn onderbouw toekomstige baan. Het zijn modules van 1mx1m, de helix neemt dus al 1m2 in beslag.
Bij de modules in het midden en links komt nog een modulebak op zodra het schaduwstation klaar is.

Heeft er iemand een leuk plan voor het schaduwstation (Nivo-1) en de baan zelf? Wil in het schaduwstation enkele opstelsporen hebben in hoeverre dit mogelijk is met 2x1m.
Op Nivo-0 wil ik een klein station hebben en mogelijk wat industrie.

De helix wordt met flexrail van Roco gelegd voor de rest gebruik ik Roco-line met zachte bedding. Het geheel wordt aangestuurd met een Z21 centrale. Rijdend materiaal heb ik nog zeer weinig dus problemen met te lange treinen heb ik nog niet.

Heeft iemand een leuk idee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Edwin


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Flexrail op helix vastleggen
« Reactie #29 Gepost op: 08 September 2020, 22:10:36 »
Dat versprongen leggen van de raillassen, daar begrijp ik niks van. Ik neem aan dat je rails met een railverbinder aan elkaar zet. De plastic railbevestigingen op de dwarsliggers moet je dan wegsnijden om ruimte te maken voor de railverbinder. Er is dan geen steun meer om daar het knikken te voorkomen. Dus die knik ontstaat toch wel.
Je krijgt dan in de ene railstaaf een knik en in de andere niet. Gevolg: plaatselijk verandert de spoorwijdte.

Zelf leg ik ze nooit versprongen, maar altijd naast elkaar. Als er dan een knik in komt zit die in beide staven en blijft de spoorwijdte intact.
Om die knik te voorkomen buig ik de uiteinden van de railstaven met een tangetje in de goede richting. Bovendien leg ik op de plaats van de lassen twee dwarsliggers uit printplaat waar ik de railverbinders op vast soldeer om ze in bedwang te houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.