Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: H0 Krähehof zolder  (gelezen 23256 keer)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
H0 Krähehof zolder
« Gepost op: 27 augustus 2020, 11:07:30 »
Sinds ruim een jaar ruimte om weer een treinbaan te beginnen.
Eerst meten, plannen maken, materiaal verzamelen (kon het niet laten), materiaal reviseren, verlichting inbouwen en me inlezen in alle vernieuwingen sinds de 45 jaar doordat ik geen tijd, geld en ruimte had. Nu nog tijd. Nog een paar jaar tot pensioen.

Ik ga voor een baan met een "Duits" landschap. Voor de rest kan de tijd en rijdend materiaal me niet veel schelen. Ik wil rijden met wat ik mooi vindt. Dus er zou zo maar een NS trein door het Duitse landschap kunnen rijden.
Ook ben ik er nog niet uit of ik analoog of digitaal ga rijden. Ik heb heel veel trekkend materiaal (verzameld).

Het wordt een baan met een schaduwstation. Nivo 0.



Hier zie je de rijrichting al ingetekend. Net als de wissels benamingen. Samen met de sporen op Nivo 1 kan de trein helemaal rond rijden. Eerst dus via noordelijke richting langs het station (wat rechts komt) en via schaduw station komt die weer terug in zuidelijke richting.

Nivo 1:


Dus recht komt op nivo 1 een "groot" station, met een deel van de stad. Een ander deel van de stad komt in het midden. Daar beginnen ook de "bergen". Er loopt een lkaal lijnte naar het bergdorp in het midden. Met een houtzagerij in de buurt van het station.
Verder naar link komen de hogere bergen.

Alles in theorie zo kunnen uitvoeren dat de hellingen niet steiler zijn dan 3%.

Op het moment druk met test rijden op nivo 0. Je komt nog van alles tegen. Verder moeten de wissels nog te bedienen zijn.
Ik ben aan het experimenteren met het aansturen met een Arduino, zodat ik later eventueel eenvoudig kan overstappen op Arcomora.

Hier een plaatje van de opbouw.


iDave

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Zoldermeer H0
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2020, 11:23:33 »
Je bent al aardig op weg  (y)
Ik ga je vorderingen zeker volgen!
Grtn. David

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2020, 14:03:20 »




"Ring" leiding aangelegd. Daarbij rekening gehouden met de plaats waar de blokken moeten komen. Zodat ik niet alles opnieuw hoef te doen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2020, 14:18:45 »
Ziet er goed uit! Om hoeveel meter sluit je je ringleiding aan?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2020, 14:37:29 »
Om de TS voor te zijn; elk railstuk is aan te raden. Zo ben je verzekerd van een goede geleiding.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2020, 17:29:06 »
Hoi,

Altijd leuk om weer een nieuw bouwdraadje te zien. Succes met de bouw  (y)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2020, 14:43:33 »
Ik sluit per blok (zo’n) anderhalve meter de rail twee keer aan.

Ben er al achtergekomen dan de railklemmen niet altijd goed contact maken.
Daarom ben ik ook verl aan het testrijden met verschillend materiaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2020, 22:29:03 »
Hallo Ron,

Hoe ga je van nivo-0 naar nivo-1? Via een klimspoor?

Groeten,
Edwin

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2020, 22:52:26 »
Edwin,

Ja via de twee hellingen die je op een van de foto’s ziet. Nivo 1 sluit daar straks op aan.
Ik heb voldoende lengte om de hellingen niet merr dan 3% te laten zijn. Meestal minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2020, 16:24:45 »
Inmiddels de kruising met de vier wissels uit het schaduwstation verwijderd. Die hadden geen zin. Hierdoor werden de blokken te kort, als je er vanuit gaat dat je een trein niet op een wissel laat staan.
Misschien dat ik 'm nog bij het station inzet op nivo 1. De praktijk zal het uitwijzen.

Alle wissels zijn afgesteld en met verschillende combinaties test gereden. Geen ontsporingen meer.
Ik heb nu 10 wissels op nivo 0. Twee daarvan zijn handwissels, de andere acht elektrisch.
Met behulp van Bas (bask185) via dit forum testen gedaan met de aansturing van servo's. Eerst in een test opstelling, en nu zijn de twee handwissels op de baan te bedienen met een arduino (met breakout printje). Met de code van Bas, en tuimelschakelaars.



Het zijn twee verschillende handwissels (je werkt met wat je hebt), een is uitgerust om een elektrische eenheid te monteren, de andere is een "normaal" handwissel. Dus ik heb twee manieren bedacht om de wissels om te zetten met de servo. Omdat het om het schaduwstaion gaat, maakt het me niet uit of de servo's op de tafle gemonteerd zijn. Kan je er in ieder geval goed bij.



Inmiddels ben ik er achter dat je met ee DCCnext (van Arcomora) ook wissels (of accesoires) kan schakelen met schakelaars. Hiertoe koppel je een pin input aan een DCC adres.
Dat geeft me de vrijheid om eerst met schakelaars te werken en en later over te schakelen naar DCC.

Nu wordt het tijd om de MOSFET printjes bij de elektrische wissels te monteren.

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2020, 19:13:33 »
Hoi Ron,

Leuke baan aan het bouwen. Goed voor de inspiratie.

Een paar vragen:

1. Je gebruikt dat groene isolatie materiaal. Wat is dat precies? Is dat een goedkoper alternatief dan kurk?

2. Hoe fixeer je uiteindelijk de rails op het groene materiaal? ik heb begrepen dat als je spijkers of schroefjes gebruikt in het onderliggende hout je uiteindelijk weinig hebt aan het isolatie materiaal.

3. Ik zie dat je lima rails gebruikt met oude klemmetjes. Ik wil ook gebruikte rails gebruiken. Ik vroeg me af of er een goede manier is om de rails en met name de klemmetjes goed schoon te maken / ontvetten?

Groeten en succes. daan

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2020, 19:47:06 »
Hoi Daan,

Dank je. Heeft veel denk werk gekost. Ik wilde een baan bouwen waarbij je kan doorrijden en zo dat het lijkt alsof je dubbel spoor hebt. Verder een schaduw station waar je treinen kan parkeren, zodat het lijkt alsof ze lang onderweg zijn. Verder een groot station op nivo1 waar een trein met vijf personen rijtuigen langs het perron kunnen staan. In de bergen een klein station met een houtzagerij o.i.d..
Dat is denk ik wel goed gelukt. De praktijk zal uitwijzen of dat zo is.

Hierbij de antwoorden op je vragen;
1. Het groene isolatie materiaal is iets wat onder laminaat o.i.d. wordt gebruikt. Het is een soort schuim van 3 mm dikte. Niet duur. Ook goed te snijden met een Stanley mes.
Het ziet er niet zo mooi uit. Voor een schaduw station is dat niet erg. Misschien gebruik ik kurk voor het zichtbare nivo 1. Of schilder het eerst bruin/grijs en daarna ballast materiaal erop. Daar moet ik nog over nadenken en misschien eerst eens een stuk proberen.

2. Ik heb het op de tafel vast gelijmd met water verdunde houtlijm. Dat werkt erg goed. Zit veel beter vast dan je zou verwachten. Ook de rails heb ik zo vastgezet op het groene spul. Je moet flink wrikken om het los te krijgen. Hier en daar heb ik toch een spijkertje gebruikt. Met name bij wissels. Die moeten goed vlak liggen, anders vraag je om ontsporingen.
Als eerste heb ik het traject van de rails neergelegd en veel test gereden. Dan afgetekend en daar het schuim vast gezet. Iets ruimer dan afgetekend, dan kan je nog schijven hier en daar. Dan de rails er weer op. Die heb ik eerst met punaises vastgezet. En weer test gereden met verschillend materiaal combinaties. En nog wat veranderd. Dan de definitief de rails gefixeerd met de verdunde houtlijm.

3. Ik gebruik allerlei soorten rails door elkaar. Net wat ik heb en wat er past. Op sommige stukken flexibele rails gebruikt. Die heb ik tweede hands gekocht via MP of Catawiki. Dat zijn flinke stukken en dat schiet flink op.
Merkte ook dat niet alle rails even hoog is. Dat gecorrigeerd.
De klemmetjes. Die verschillen dus per merk. Die van Lima zaten soms nogal eens los. Ik heb elk stuk rails nagekeken en de klemmetjes er eerst afgehaald. Flink aan geknepen met een kleine tang. En weer, strak, op de rail geschoven. En als het niet goed zat, een ander klemmetje gepakt.
En dan kom je er misschien toch nog achter, net als ik, dat er een niet goed zit. Dan heb je de keuze om daar een extra spanningspunt naartoe te brengen op een draad van de ene naar de andere rail te solderen.
Ik las hier boven, dat het aanbevolen wordt om alle railstukken (dus elke) van een eigen stroom aansluiting te voor zien. Dat heb ik nog niet gedaan.

IK hoop dat je hier iets aan hebt.

Mvg, Ron

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2020, 15:18:34 »
Citaat
Inmiddels ben ik er achter dat je met ee DCCnext (van Arcomora) ook wissels (of accesoires) kan schakelen met schakelaars. Hiertoe koppel je een pin input aan een DCC adres.
Dat geeft me de vrijheid om eerst met schakelaars te werken en en later over te schakelen naar DCC.
Ha tegen die tijd verwacht ik ook al DCC te kunnen decoderen. Ik heb al wel een programma om DCC te 'encoderen'. Ik heb een DCC centrale gebouwd.

About 'vrijheid'.
Die software van meneer Teering is niet makkelijk wijzigbaar. Je kan het gebruiken en je kan er mee doen wat je beschreven heb, maar als je er zelf aan wilt 'tinkeren' dan is de code minder geschikt. Ik heb laatst even in de ASAR software rondgeneusd en ik werd er niet bijzonder gelukkig van.

In 1 enkel .ino bestand staan 1836 regels code met ~58 functies (void setup() en void loop() niet meegeteld). De functies vormen een soort spinnenweb dat moeilijk te doorgronden is en dan heb ik het nog niet over het feit dat er weinig camelCase en teveel afkortingen is gebruikt naar mijn smaak. Ik wil niet afgeven op zijn code, het werkt immers wel en er zijn veel mensen gelukkig mee geworden. Ik hoop alleen dat ik er nooit in iets hoeft te wijzigen. ;)


Dus jij gebruikt ook Alu U-profielen  :D. Ik heb ook van die stukjes onder mijn baan zitten. Ze zijn wel een mm kleiner dan de servo's dus ik klem ze er gewoon in, scheelt me wat tiewraps   8)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2020, 15:30:21 »
Hi Bas,

ieder zijn ding. Wanneer je niet veel verstand hebt van die Arduino code het het alleen maar gaat om te kunnen rijden, dan zit je bij Arcomora goed. Ik vind het een mooi concept. En Nico wordt er niet rijker van, als je naar de kosten voor Arcomora kijkt.

Wil je veel coderen en zelf je code bepalen, dan ben je aangewezen op wat je zelf bedenkt en maakt.
Ik vergelijk het een beetje met een iPhone of Android. Aan de iPhone kan je niet veel zelf doen, bij Android is dat makkelijker.

Om nu verder te kunnen ga ik de Arcomora manier gebruiken. Het kost me anders te veel tijd. Door jou code heb ik wel een eerste inzicht gekregen in hoe e.e.a. werkt.
Voor eventuele specials op mijn baan wil ik met de arduino code blijven stoeien.

Ik heb plastic U-profiel gebruikt. Past de servo precies in. Redelijk klemvast. Omdat het nog experimenteel is heb ik een tiewrap gebruikt. Wanneer het goed blijft werken, lijm ik de servo vast.

Mvg, Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: H0 Krähehof zolder
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2020, 10:07:08 »
Inmiddels besloten de elektrische wissels te gaan gebruiken.
Wil je die met een arduino aansturen, dan moet je per magneetspoel een MOSFET driver gebruiken.
Dat kan je zelf in elkaar flansen, je kan ze ook kant en kaar kopen. Dat laatste heb ik gedaan.

Per magneetspoel is een diode geplaatst om te voorkomen dat de MOSFET stuk gaat.





Zoals je kan zien ontbreken er nog aansluitingen. De (gelijk)spanning om de wisselspoelen te schakelen zijn nog niet aangesloten.
Dat is een mooi klusje voor vandaag. Dus wat doe ik nog achter mijn PC.

Later....
« Laatst bewerkt op: 10 september 2020, 10:21:19 door ron.kraaijkamp »